In 2021 zag ik op 2Doc de documentaire
Blue Box, gemaakt door Michal Weits. Duur 1 uur en 18 minuten.
De maakster van deze documentaire (zie link hierboven) is de achterkleindochter van
Josef Weits.
Michal Weits schreef:Als het hoofd van het
Joods Nationaal Fonds van 1932 tot 1970 was mijn overgrootvader Josef Weits verantwoordelijk voor het verwerven en later onteigenen van Palestijnse grond voor het Joodse volk. In zijn 5000 pagina's tellende dagboek deed hij een oprecht en persoonlijk relaas van de geheime geschiedenis achter een eeuwenoud geschil over grond en tegenstrijdige verhalen.
Deze documentaire gaat je niet helpen het uitermate complexe conflict tussen Israël en de Palestijnen in zijn geheel te ontrafelen, maar het biedt wel bijzondere context. Wat het extra bijzonder maakt, is dat het conflict bekeken wordt vanuit het perspectief van een familielid van een van de grondleggers van de moderne staat Israël. Michal Weits ontmaskert min of meer de mythe die rondom haar overgrootvader is ontstaan. De gesprekken die dit oplevert tussen haar en de overige familieleden zijn ronduit fascinerend.
Voor mij werd in elk geval één ding duidelijk (voor zover dit niet reeds het geval was). Tussen Israël en de Palestijnen (Arabieren) zal het mijns inziens nooit goedkomen. Dit was reeds vóór de oprichting van de staat Israël in 1948 volkomen duidelijk. Ik ben zeer pessimistisch over de toekomst. En toch...we kunnen als mensheid niet leven zonder hoop. Hoop is onderdeel van ons mens-zijn. Ook voor het conflict tussen Israël en de Palestijnen moeten we blijven hopen. Zelfs al gaat die hoop tegen beter weten in.
De documentaire is een 'must-watch' voor alle geïnteresseerden in het onderwerp. Mogelijk zitten er auteursrechten op de link van de documentaire waardoor deze alleen in Nederland in zijn geheel bekeken kan worden. Voor alle 'buitenlanders' op dit forum geldt mogelijk dat ze online ernaar op zoek moeten. Maar dit is lastig. Het enige dat ik verder online kon vinden, is
deze trailer op YouTube.
Helaas is het onderwerp tegenwoordig dusdanig gepolariseerd dat van deelnemers aan het debat nagenoeg wordt geëist om aan te geven tot welk kamp je behoort. Absurd eigenlijk. Maar goed, voor wie het weten wil, ik behoor in principe tot geen enkel kamp. Ik ben niet per se pro-Israël of pro-Palestijnen. Ik ben pro-menselijkheid! En verder nog voor alle duidelijkheid: Ik ben vóór het bestaansrecht van de staat Israël en ook voor de bestrijding van elke vorm van (sektarisch) terrorisme, zoals Hamas op 7 oktober 2023 heeft laten zien. Dergelijke terreur kan in mijn ogen nooit voortkomen uit frustratie, maar alleen uit sektarisme gevoed door blinde haat.