Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 01 jan 2024 14:50
  • Hoe wij, jij en ik en ook anderen, het ook wenden en/of keren:
    • Beide staten, zowel de Israëlische als de Palestijnse,
      hebben zich misdragen ten opzichte van zowel de eigen als ook elkaars bewoners.
    • Daarmee veroorzaken zowel de Israëlische als de Palestijnse staat
      hun eigen vijanden/terroristen/verzetstrijders en
    • gedragen zich aldus als boevenstaten met telkens als eerste slachtoffer
      de onschuldige burgers aan weerszijde.
    • De uitspraak dat Israël haar straf nog lang niet in verhouding gehad heeft kan ik me niet mee verenigen en laat ik geheel voor jouw verantwoording en
    • zulks kan ik ook niet goed combineren met jouw eerdere oproep
      om clementie te tonen en de daarbij eventuele haatgevoelens
      van groepen in de samenleving voor lief te nemen, want
    • verzoeningspolitiek lijkt me dan meer op zijn plaats.
    • Maar mocht je daar eigenlijk mee bedoelen dat de [politieke] leiders van beide[!] staten voor een [oorlogs]tribunaal verantwoording af zouden moeten leggen en
    • na schuldigbevinding ook hun straf zouden moeten ondergaan,
      dan zijn we het daarover eens ...
Ik heb zoals je vooraf vroeg even op het pijltje geklikt, en wat me in het bericht van Dikkemick opviel, was het gebruik van de betiteling “boevenstaat”. Dat is – naar ik vermoed – de vertaling van de uitdrukking “rogue state” Een “rogue” is niet zozeer een misdadiger, als wel een (nog) niet goed opgevoed iemand (vaak een kind). Oncontroleerbaar en onvoorspelbaar. Dat is gevoelsmatig heel wat anders.
De term “boevenstaat” wekt de indruk dat de bevolking uit misdadigers bestaat waar de term “rogue state” de indruk wekt dat de staat zich niets van de regels aantrekt. Dat eerste is een betiteling die mijns inziens onterecht discrimineert, terwijl er inderdaad staten zijn die zich weinig of niets van de regels aantrekken. Bijvoorbeeld, staten die het Internationale hof van justitie niet erkennen. Daar hoort Israël bij, maar het buitenbeentje is wel de Verenigde staten, die zelfs een wet hebben aangenomen waarin zij zichzelf het recht toekent, om geweld te gebruiken om Amerikaanse oorlogsmisdadigers met geweld te bevrijden.
Je hebt op zich volkomen gelijk, dat je een staat niet kunt bestraffen, als je dat probeert te doen, straf je de bevolking van die staat, die zelfs in een democratie niet noodzakelijkerwijs ook maar enige schuld treft en ook diegenen die er soms fel tegen hebben geprotesteerd.

Ik ben het dus volstrekt eens met het meeste dat je – in de door mij geciteerde tekst - schrijft. Maar je maakt in mijn ogen één – mogelijk cruciale vergissing. De Israëlische staat bestaat sinds 1948, maar de Palestijnse staat bestaat heden ten dage nog steeds NIET.

Dat wil niet zeggen dat de leiders van de “Islamitische verzetsbeweging”(Hamas) niet terecht moeten staan en niet veroordeeld zouden moeten worden voor de misdrijven die zij en hun ondergeschikten hebben begaan. Verre van dat. Maar je negeert een misdaad, waar alleen de leiders van Israël en hun Amerikaanse bondgenoten verantwoordelijk voor zijn: Het bewust voorkomen van de Palestijnse staat.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En daar sluit ik me bij aan in antwoord op Chaimnimsky en HierEnNu.
Dat Hamas steeds meer aanhang krijgt zou toch te denken moeten geven. Zo ook het feit dat steeds meer landen zich af gaan keren van Israël. Tenminste, van dat wanbeleid de afgelopen 60 jaar!
Zelfs mensenrechten organisaties gaan hier iets van vinden.
Wat maakt t dan uit of je Israëliër bent of niet? Hier in Nederland kun je ook tegen het koningshuis zijn
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 02 jan 2024 02:33 Ik ben het dus volstrekt eens met het meeste dat je – in de door mij geciteerde tekst - schrijft. Maar je maakt in mijn ogen één – mogelijk cruciale vergissing. De Israëlische staat bestaat sinds 1948, maar de Palestijnse staat bestaat heden ten dage nog steeds NIET.
Omdat ze deze steeds hebben geweigerd en in plaats daarvan oorlogen hebben gevoerd en - toen ze deze telkens verloren - met terroristische aanslagen op onschuldige burgers zijn doorgegaan. Ook Gaza, dat geheel van de Palestijnen is en dat werd gegeven in ruil voor een eind aan het terrorisme, zullen ze kwijtraken totdat ze een betere regering hebben.
Zionist
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

ChaimNimsky schreef: 02 jan 2024 11:10
Peter van Velzen schreef: 02 jan 2024 02:33 Ik ben het dus volstrekt eens met het meeste dat je – in de door mij geciteerde tekst - schrijft. Maar je maakt in mijn ogen één – mogelijk cruciale vergissing. De Israëlische staat bestaat sinds 1948, maar de Palestijnse staat bestaat heden ten dage nog steeds NIET.
Omdat ze deze steeds hebben geweigerd en in plaats daarvan oorlogen hebben gevoerd en - toen ze deze telkens verloren - met terroristische aanslagen op onschuldige burgers zijn doorgegaan. Ook Gaza, dat geheel van de Palestijnen is en dat werd gegeven in ruil voor een eind aan het terrorisme, zullen ze kwijtraken totdat ze een betere regering hebben.
Hoezo ze hebben dat geweigerd? Heeft Israël ooit de palestijnen het stuk grond zoals voorzien in de VN resolutie aangeboden als grondgebied voor de staat Palestina? Neen, natuurlijk niet.

Het bovenstaande is zo'n typisch voorbeeld van alle Palestijnen op één hoop gooien. Wat Israël gedaan heeft, is de extremistisch Palestijnse fracties gebruiken om te weigeren met de meer gematigde Palestijnse groepen tot een akkoord te komen over een Palestijnse staat.

Als voorwaarde stellen dat de terrorristische aanslagen moeten stoppen alvorens Israël wil overgaan tot het aanvaarden van de Palestijnse staat, is gewoon een manier voor Israël om die aanslagen als uitvlucht te gebruiken om nooit tot het aanvaarden van de Palestijnse staat te moeten komen. Daarom ook dat Israël in vroegere tijden Hamas ondersteunde.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

ChaimNimsky schreef: 02 jan 2024 11:10 ] Omdat ze deze steeds hebben geweigerd
klopt niet

https://en.wikipedia.org/wiki/Palestine ... 0officials.
Effectively, the PLO recognized Israel's right to exist within pre-1967 borders, with the understanding that the Palestinians would be allowed to set up their own state in the West Bank and Gaza. The United States accepted this clarification by Arafat and began to allow diplomatic contacts with PLO officials.
Plo, fatah, palestijnse autoriteit en alle buurlanden erkennen Israel
Ook Hamas erkend Israel binnen de grenzen van 1967
https://www.theguardian.com/world/2017/ ... 0of%201967.
Hamas presents new charter accepting a Palestine based on 1967 borders
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vind je wat Israël doet ver verheven boven oorlog voeren?? Onderdrukken is ook een vorm van oorlog voeren!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

axxyanus schreef: 02 jan 2024 11:44
Hoezo ze hebben dat geweigerd? Heeft Israël ooit de palestijnen het stuk grond zoals voorzien in de VN resolutie aangeboden als grondgebied voor de staat Palestina? Neen, natuurlijk niet.
Israel ging akkoord, maar de Palestijnen wilden het niet en gingen oorlog voeren. Iedere oorlog zijn ze en de arabische landen eromheen weer meer kwijtgeraakt. Hadden ze maar geen oorlog moeten beginnen om Israel in te nemen. Desondanks deed Ehoed Barak aanzienlijke concessies tijdens de onderhandelingen en bood een Palestijnse staat aan op bijna de volledige Westelijke Jordaanoever en Gazastrook, met Oost-Jeruzalem als hoofdstad van de Palestijnen, was daarbij bereid nederzettingen te ontruimen en Palestijnse soevereiniteit toe te staan over delen van Oost-Jeruzalem. Jasser Arafat ging niet akkoord zonder volledige soevereiniteit over Oost-Jeruzalem en was ook niet bereid tot compromissen.
Als voorwaarde stellen dat de terrorristische aanslagen moeten stoppen alvorens Israël wil overgaan tot het aanvaarden van de Palestijnse staat, is gewoon een manier voor Israël om die aanslagen als uitvlucht te gebruiken om nooit tot het aanvaarden van de Palestijnse staat te moeten komen. Daarom ook dat Israël in vroegere tijden Hamas ondersteunde.
Israel had de Palestijnen Gaza gegeven zonder strakke voorwaarden. "Voorwaarde" zou eigenlijk tussen aanhalingstekens moeten staan of vervangen worden door "hoop". In de Hitnatkoet, zoals het in Israel heet, werden Israëlische kolonisten die in de Gazastrook woonden, gedwongen hun huizen te verlaten en alle Joden en alle nederzettingen werden uit de Gazastrook verwijderd. Naast de civiele ontruiming, trok Israël ook zijn militaire aanwezigheid terug uit de Gazastrook.

Israel deed dat om een positieve impuls te geven aan het vredesproces met de Palestijnen en een teken van goede wil, maar meteen bij de verkiezingen werd Hamas gekozen die toen heel Israel wilde, dat later voor de goede sier schriftelijk werd aangepast, maar door de huidige Hamas leiding nogmaals publiekelijk werd bevestigd.

Toen terrorisme tegen onschuldige Israelische burgers weer eens het hoogtij begon te vieren, is er een beschermingshek gebouwd. Na 7 oktober wordt Hamas terecht gedecimeerd.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Amnesty concludeert dat Israël een apartheidssysteem, een misdrijf tegen de menselijkheid, toepast tegen Palestijnen in Israël, de Bezette Gebieden en onder Palestijnse vluchtelingen elders. Dit gebeurt onder meer door onteigening van land en eigendommen, gedwongen verplaatsing en beperking van bewegingsvrijheid. Bovendien heeft Israël duizenden Palestijnen onwettig gedood, onder wie onschuldige burgers. Amnesty meldt ook dat de Israëlische autoriteiten gezichtsherkenningstechnologie gebruiken om Palestijnen te volgen en hun bewegingsvrijheid te beperken. Dit systeem maakt deel uit van een groter bewakingsnetwerk dat de privacy van Palestijnen schendt.

Amnesty International roept op tot beëindiging van de apartheidspolitiek en de massale surveillance van Palestijnen en vraagt bedrijven die deze technologie leveren om hun verantwoordelijkheid op het gebied van mensenrechten na te komen.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa Storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

*!!* Disclaimer *!!*
  • Mijn reactie betreft de geciteerde tekst.
    Wie de context wil lezen betreffende waar ik op reageer:
    ff op het pijltje klikken!
*!!*
axxyanus schreef: 02 jan 2024 11:44Als voorwaarde stellen dat de terrorristische aanslagen moeten stoppen alvorens Israël wil overgaan tot het aanvaarden van de Palestijnse staat, is gewoon een manier voor Israël om die aanslagen als uitvlucht te gebruiken om nooit tot het aanvaarden van de Palestijnse staat te moeten komen. Daarom ook dat Israël in vroegere tijden Hamas ondersteunde.

Een overtuiging en/of redelijke aanname zijn echter geen bewijs, dus op welke feiten[!] baseer jij jouw uitgesproken conclusie dat Israël in vroegere tijden Hamas ondersteunde om aanslagen door Hamas als uitvlucht te kunnen blijven gebruiken om nooit tot het aanvaarden van de Palestijnse staat te moeten komen, alsof zulks vaststaande feiten zijn?

Ik heb ff gezocht maar kan geen bewijs of geloofwaardige informatie vinden welk onomstotelijk aantoont dat de Israëlische regering Hamas in de beginjaren heeft ondersteund. Wel werd Hamas vanaf de aanvang beschouwd als één van rivalen van de PLO [Palestijnse Bevrijdingsorganisatie] omdat er aanzienlijke spanningen waren tussen die twee groepen. Het verdeel en heers spel waarmee Hamas en de PLO tegen elkaar werden uitgespeeld is echter een geheel ander verhaal dan 'dat Israël in vroegere tijden Hamas ondersteunde' om daarmee te bewerkstelligen dat Hamas terrorristische aanslagen zou kunnen blijven plegen, zodat Israël die aanslagen als uitvlucht zou kunnen blijven gebruiken om nooit tot het aanvaarden van de Palestijnse staat te hoeven komen. Niet alleen Israël zelf, maar ook en met name Nederland beschouwen Hamas consequent als een terroristische organisatie welke een serieuze bedreiging vormt voor het veilig kunnen bestaan van bewoners 'From the river to the sea', hetgeen ook klip en klaar duidelijk werd tijdens 'Operatie al-Aqsa Storm'.

Hoewel ik wel degelijk razend nieuwsgierig ben naar degelijk en sluitend bewijs
ten aanzien van beweringen zoals
  • dat Israël in vroegere tijden daarom Hamas ondersteunde
  • om daarmee te bewerkstelligen dat Hamas
    terrorristische aanslagen zou kunnen blijven plegen,
  • zodat Israël die aanslagen als uitvlucht zou kunnen blijven gebruiken
  • om nooit tot het aanvaarden van de Palestijnse staat te hoeven komen
voel ik zelf geen enkele aandrang om diepgaand te speuren naar dergelijk bewijs, want zulks laat ik graag aan onderzoeksjournalisten over. Of aan leden van Freethinkers natuurlijk! :wink:
Zonder die bewijzen beschouw ik zulks als een complottheorie!

Dat geschreven hebbende:
  • het zou mij niets verbazen indien de huidige 'regering' Netanyahu&Co, zulks als [publiekelijk 'bekend'] geheime agenda misbruikt om stap voor stap op termijn,
    langzaam maar zeker, één 'Groot Israël' te verwezenlijken.
Niet eens op de eerste plaats vanwege de landsuitbreiding, maar meer nog vanwege het verkrijgen en bewerkstelligen van 'makkelijker/zekerder' te verdedigen landsgrenzen.

Israël's verdedigbare grenzen:

VIDEO duurt 5 minuten:

Los van of Israël al dan niet Hamas steunde en/of nog steeds steunt,
  • [door ze te vernietigen? :mrgreen: ojeetje, geen uitvlucht meer
    om de Palestijnse Staat te erkennen? :evil: ]
wat is er zo onredelijk aan de voorwaarde dat de terrorristische aanslagen moeten stoppen alvorens Israël wil overgaan tot het aanvaarden van de Palestijnse staat?

Mijns inziens is het verre van redelijk om van Israël te eisen dat men meewerkt aan het stichten van een Palestijnse staat die als oogmerk heeft om Israël te vernietigen
  • 'From the river to the sea'
terwijl die nog op te richten Palestijnse staat daadwerkelijk
dagdagelijks bezig blijft met terrorristische aanslagen te plegen op Israël en
tevens de eigen Palestijnse bevolking wreed als een Islamistisch fascistische dictatuur
blijft onderdrukken, standrechtelijk executeren, bestelen en uitbuiten.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ ChaimNinsky,

Dit is niet echt het topic van de consensus, maar wellicht ben je het wel eens met de volgende fouten van Israel die een faire oplossing in de weg hebben gestaan?

- Het aanvankelijk steunen van Hamas waarmee de verdeeldheid onder de Palestijnen werd bevorderd. Overigens een fout waarin vele landen Israel voorgingen. De Taliban is bijvoorbeeld een voortzetting van de verzetsbeweging tegen de Sovjetunie die de VS steunde.

- De nederzettingen politiek op de Westelijke Jordaanoever, waarmee er in dit gebied de facto geen Palestijnse zelfstandigheid is maar het gebied bestaat uit losse eilandjes tussen ingenomen stukken land. Het aantal kolonisten is de laatste jaren sterk gegroeid.

- Het bouwen van een muur tussen Israel en wat Palestina zou moeten zijn, echter: niet op de grens maar voor een aanzienlijk deel op Palestijns gebied.

De redenering dat dit de terreur van Hamas zou hebben veroorzaakt, klopt niet: de strijd tegen de staat Israel begon al in 1948. Maar het draagt wel bij aan het instandhouden ervan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

ChaimNimsky schreef: 02 jan 2024 15:01
axxyanus schreef: 02 jan 2024 11:44
ChaimNimsky schreef: 02 jan 2024 11:10 Omdat ze deze steeds hebben geweigerd en in plaats daarvan oorlogen hebben gevoerd en - toen ze deze telkens verloren - met terroristische aanslagen op onschuldige burgers zijn doorgegaan. Ook Gaza, dat geheel van de Palestijnen is en dat werd gegeven in ruil voor een eind aan het terrorisme, zullen ze kwijtraken totdat ze een betere regering hebben.
Israel ging akkoord, maar de Palestijnen wilden het niet en gingen oorlog voeren. Iedere oorlog zijn ze en de arabische landen eromheen weer meer kwijtgeraakt. Hadden ze maar geen oorlog moeten beginnen om Israel in te nemen. Desondanks deed Ehoed Barak aanzienlijke concessies tijdens de onderhandelingen en bood een Palestijnse staat aan op bijna de volledige Westelijke Jordaanoever en Gazastrook, met Oost-Jeruzalem als hoofdstad van de Palestijnen, was daarbij bereid nederzettingen te ontruimen en Palestijnse soevereiniteit toe te staan over delen van Oost-Jeruzalem. Jasser Arafat ging niet akkoord zonder volledige soevereiniteit over Oost-Jeruzalem en was ook niet bereid tot compromissen.
Israel had de Palestijnen Gaza gegeven zonder strakke voorwaarden. "Voorwaarde" zou eigenlijk tussen aanhalingstekens moeten staan of vervangen worden door "hoop". In de Hitnatkoet, zoals het in Israel heet, werden Israëlische kolonisten die in de Gazastrook woonden, gedwongen hun huizen te verlaten en alle Joden en alle nederzettingen werden uit de Gazastrook verwijderd. Naast de civiele ontruiming, trok Israël ook zijn militaire aanwezigheid terug uit de Gazastrook.

Israel deed dat om een positieve impuls te geven aan het vredesproces met de Palestijnen en een teken van goede wil, maar meteen bij de verkiezingen werd Hamas gekozen die toen heel Israel wilde, dat later voor de goede sier schriftelijk werd aangepast, maar door de huidige Hamas leiding nogmaals publiekelijk werd bevestigd.

Toen terrorisme tegen onschuldige Israelische burgers weer eens het hoogtij begon te vieren, is er een beschermingshek gebouwd. Na 7 oktober wordt Hamas terecht gedecimeerd.
Lieg eens niet zo...

En waarom zeg je bij de Hamas "voor de goede sier" en bij Israel "als teken van goede wil"? Je hebt echt een blinde vlek in dit conflict.

Israel neemt gewoon een stuk van Palestina in en zegt "jullie mogen de rest hebben". Geen wonder dat Palestijnen dit niet willen. Net zoals Rusland en Oekraine pas stoppen met vechten als de Russen uit heel Oekraine verdwenen zijn.. Of zou jij het normaal vinden dat de Russen de Krim en dergelijke in handen houden?
Als de Basken nu eens Friesland, Groningen en Drenthe zouden innemen en dan zouden zeggen "de Nederlanders mogen de rest hebben" zou je dan voetstoots ermee in stemmen?
Tevens is het lachwekkend dat je steeds doet alsof de Gazastrook volledig ontruimd is van joodse betrekkingen.. Dan snap je de werkelijkheid niet.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

*!!* Disclaimer *!!*
  • Wie de context wil lezen betreffende waar ik op reageer:
*!!*
dikkemick schreef: 02 jan 2024 15:59 Amnesty concludeert
:scissors:
Leest als wel heel erg eenzijdige informatie ...
... Amnesty is over het algemeen niet zo eenzijdig, toch?
Hoe luiden de conclusies omtrent de handelwijze van de Palestijnse leiders?
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 02 jan 2024 16:17
*!!* Disclaimer *!!*
*!!*
dikkemick schreef: 02 jan 2024 15:59 Amnesty concludeert
:scissors:
Leest als wel heel erg eenzijdige informatie ...
... Amnesty is over het algemeen niet zo eenzijdig, toch?
Hoe luiden de conclusies omtrent de handelwijze van de Palestijnse leiders?
Het gaat nu hier over Israël en het ontstaan van deze problematiek. Als jij Amnasty kunt quoten waar ze de Palestijnen de schuld geven van deze HELE SITUATIE, ben je vrij deze te posten.
Dus misschien mbt de weigering van alles hetgeen Israël ze aangeboden heeft in alle goedheid. Of de link waaruit blijkt dat Palestijnen, Israëliërs beknotten in hun vrijheid? Waar Palestijnen Israël onthouden van water, elektriciteit en/of goederen. Of de link van Palestijnse gevangenissen waar kinderen uit Israël gevangen zitten?
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Israel heeft nu het Noorden onder controle op enkele kleine pockets na waar de laatste terroristen aldaar momenteel worden vernietigd. We kunnen al aan het Zuiden beginnen! Vermoed dat eveneens Hezbollah er in 2024 van langs zal krijgen.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 02 jan 2024 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

*!!* Disclaimer *!!*
*!!*
Berjan schreef: 02 jan 2024 16:16
Lieg eens niet zo...
Je bent kennelijk niet eens meer in staat om een reactie NIET te beginnen met beledigen! Toon in plaats aan wat de leugens zijn? Kun je kennelijk niet ...
... en wat die blinde vlek betreft:
  • is jou het verschil tussen een splinter en een balk in het oog bekend?
In plaats van veronderstelde leugens ontzenuwen kom je weer met een salvo
van verzonnen hypothetische AlsDannetjes betreffende mijns inziens[!]
niet ter zaken doende hersenspinsels betreffende
  • 'Russen uit heel Oekraine verdwenen',
  • 'Russen die de Krim in handen houden',
  • 'Basken die Friesland, Groningen en Drenthe innemen' en
  • 'Basken die Nederlanders de rest gunnen'.
Kom op:
  • ontzenuw die door jou veronderstelde leugens
    in plaats van AlsDannetjes te roeptoeteren!
.
.
Gesloten