Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door dikkemick »

Nog een Kieskompas
https://www.nu.nl/tweede-kamerverkiezin ... -2023.html

Wederom Fransje bovenaan...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Word ik daar 'high' van?

Ik heb sinds het ontstaan van de SP altijd op de SP gestemd en ben zelfs in het wat verdere verleden [vorige eeuw! 😉 ] bezig geweest om aktief leden te werven voor de SP. Zelfs aktief de straat op om te flyeren en te folderen, hetgeen mij in het geheel niet ligt, maar toch:
  • "Power to the people!"
Sinds Lilian Marijnissen van de SP gestopt is met haar fotomodellengedoe en nu vanwege de verkiezingscampange haar bevallige mondje weer stevig roert en allerlei uitkraamt waar ik faliekant tegen ben en mij duidelijk is dat zij bereid is ver naar het midden op te schuiven omdat ze meer bezig is met pogingen om mee te mogen regeren en zo met haar volle kontje op de pluche plaats te nemen dan qua politieke idealen in de voetsporen van haar vader te treden en Omtzigt volgens mij zal kiezen voor een regeringscoalitie over rechts,
nou weet ik wat wat voor kiezer ik ben.

Ik hoop toch dat er ook voor mij een stemhokje in gereedheid wordt gebracht,
ergens hoog tegen het plafond aan,
want ik ben inmiddels een
  • 'zwevende kiezer' ...

Zwevend Stem hokje voor zwevene kiezer.jpg
Zwevend Stem hokje voor zwevene kiezer.jpg (29.14 KiB) 706 keer bekeken
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik ben kennelijk niet de enige die zweeft ...

Uit Lilian Marijnissen haar eigen mond te horen,
als antwoord op de vraag van de interviewer:
  • "Zit ik hier eigenlijk met een mogelijke toekomstige minister vroeg ik me af?"
"Wie weet? Dat weet ik ook niet!"
  • "Welk ministerschap zou u dan ambiëren?"
"Sociale Zaken, Gezondheidszorg, blahblahblah,
ik zie Agnes Kant ook minister van Gezondheidszorg zijn, blahblahblah,
ik zie Renske Leyten heel mooi een nieuw Toeslagenstelsel bouwen, blahblahblah,"

:shock:

Heeft Lilian net als Baudet een klap op haar mooie koppie gekregen?
Het lijkt wel of haar [blonde? :wink: ] hersencel een schudding heeft!
Nieuwsuur Gisteren 21:30•46m schreef:
Uitzending in het teken van de SP:

wat heeft de partij bereikt en waar staat de partij nu?
Lijsttrekker Lilian Marijnissen is te gast.

VIDEO duurt 45 minuten
Terwijl Lilian vakkundig gefileerd wordt blijft ze bevallig glimlachen
[als de spreekwoordelijke boerin met kiespijn]
en ondertussen om specifieke vragen heen draaiend
op een manier die Rutte niet zou misstaan ...

Er zitten ook twee [ex?] fans van de SP die haar vragen stellen en
haar goede hints geven hoe de SP eventueel weer groter zou kunnen groeien.
Ze heeft daar geen zinnig weerwoord op en
zit er zichtbaar verlegen wat mee in haar maag,
waarna ze niet veel verder komt dan hun gelijk te geven.

Lilian wordt ook nog ff kort geconfronteerd met een stukje uit een interview met haar Pa, Jan Marijnissen, die op zijn gebruikelijke manier zijn eigen SP haarfijn fileert op waar het volgens hem aan schort. Lilians weerwoord? Pfffttt ... Dit dus:
  • "Discussiëren met mijn pa doe ik niet hier aan tafel bij Nieuwsuur, maar thuis!"
Ze vindt het trouwens een oud fragment van jaren geleden,
waarop de interviewer terecht opmerkt:
  • "Dat maakt het toch nog pregnanter dat het in 2023 nog zo is?"
Inderdaad pregnanter.
Ik meen ook waar te nemen dat Lilian de laatste tijd pregnanter is.
Pregnanter in de zin van meer pregnant [ = Engels voor Zwanger]
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Omtzigt valt wat mij betreft nu volledig af. Wil samen regeren met VVD, BBB, Ja21 en SGP.

Wat me verder opvalt is de nog immer hoge peilingen voor VVD! Hoe kan dat? Iedereen is het erover eens dat deze partij enorm veel kapot gemaakt heeft.
Hoe kiest de Nederlander?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 10 nov 2023 06:54 Omtzigt valt wat mij betreft nu volledig af. Wil samen regeren met VVD, BBB, Ja21 en SGP.

Wat me verder opvalt is de nog immer hoge peilingen voor VVD! Hoe kan dat? Iedereen is het erover eens dat deze partij enorm veel kapot gemaakt heeft.
Hoe kiest de Nederlander?
Zzp-ers?
¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

De VVD wordt door sommige mensen nog steeds gezien als een veilige en stabiele partij en links is vooral heel " eng " .
Heel wat mensen willen alles toch vooral hetzelfde houden. Zolang de accijns op benzine niet te hoog wordt en de hypotheekrente aftrek veilig is, zijn ze happy. Daarnaast hopen veel mensen dat de VVD alsnog nu ineens wel iets aan immigratie gaat doen.

Het wrange hiervan:
Zelfs als je hoogste doel is dat je met je auto kunt doorrijden op de snelweg, is het VVD beleid funest.
Iedere verkeerskundige kan je vertellen dat het huidige beleid zorgt voor meer files. Juist links beleid (stoppen met asfalt bij leggen en investeren in alternatieven) zou files verminderen.
De benzine prijs ligt overigens lager dan 15 jaar geleden als je rekening houdt met inflatie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gisteravond lag PvdD bij monde van Esther Ouwehand op de slachtbank bij Nieuwsuur.
Dankjewel Nieuwsuur voor jullie heldere interviews met al die lijsttrekkers op basis van gedegen onderzoek waarbij jullie op respectvolle doch genadeloze wijze dat politiek gelul weten te fileren!

Tot gisteravond had ik nog een beetje respect voor de PvdD, maar voor een partij die Esther Ouwehand als lijsttrekker naar voren schuift verlies ik alle respect, zelfs als Esther Ouwehand door de SP naar voren geschoven zou worden als lijsttrekker zou ik alle respect voor de SP verliezen en onmiddellijk mijn lidmaatschap opzeggen en daar nooit meer op stemmen!

Dankjewel Nieuwsuur voor het verder ontmantelen van de diverse vooroordelen waarop ik al mijn hele leven overtuigingen baseer en van daaruit kies op welke politicus en dus op welke partij ik stem. Hier en nu heb ik besloten deze gifbeker aan mij voorbij te laten gaan, mij verder niet meer te verdiepen in al die gelogen politieke waarheden en waarschijnlijk dits keer voor het eerst sinds ik stemgerechtigd ben mijn stem verloren te laten gaan, want zelf blanco stemmen vind ik op dit moment te veel eer voor iedere politicus waarop ik eventueel zou kunnen stemmen ...

Hoewel ... ik neig ernaar om te stemmen op SP lijstduwer Renske Leijten omdat de SP idealen mij het meeste aanstaan en Renske Leijten momenteel die enige is die ik mijn stem waardig acht, maar zij heeft duidelijk aangegeven de politiek na de verkiezingen te verlaten. Zou mijn stem er toe bij kunnen dragen dat zij zich vanwege een overstelpende hoeveelheid voorkeursstemmen zou bedenken, dan zou ik niet twijfelen en op haar stemmen, zelfs al zou zij zich vervolgens aansluiten bij NSC! Misschien moet ik dat dan toch maar doen ... pfffttt ...
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Waarom is Renske Leijten dan weer zo halfslachtig lijstduwer? Ze is nodig als echt Kamerlid, dit schiet zo ook niet op. Als ze politiek Den Haag echt niet meer trekt, kap er dan echt mee. Als ze bij de SP ook niet zo doordrenkt waren met nepotisme, had Leijten lijsttrekker kunnen worden (vooropgesteld dat ze dat zou willen) en wie weet zag het er voor de SP dan anders uit.

Ik ken iemand die met Ouwehand op de middelbare school zat. In die tijd was ze erg pro-Janmaat en de Centrumdemocraten.
Hij heeft ook een keer 'gedated' met een heel jonge Dilan Yeşilgöz. Ze dacht aan de politiek, de SP leek haar wel wat...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 11 nov 2023 16:44 Waarom is Renske Leijten dan weer zo halfslachtig lijstduwer? Ze is nodig als echt Kamerlid, dit schiet zo ook niet op. Als ze politiek Den Haag echt niet meer trekt, kap er dan echt mee. Als ze bij de SP ook niet zo doordrenkt waren met nepotisme, had Leijten lijsttrekker kunnen worden (vooropgesteld dat ze dat zou willen) en wie weet zag het er voor de SP dan anders uit.

Ik ken iemand die met Ouwehand op de middelbare school zat. In die tijd was ze erg pro-Janmaat en de Centrumdemocraten.
Hij heeft ook een keer 'gedated' met een heel jonge Dilan Yeşilgöz. Ze dacht aan de politiek, de SP leek haar wel wat...
Pro-Janmaat en de Centrumdemocraten? Nou valt het kwartje pas echt! Als dat haar zo uitkomt zet Ouwehand straks een andere pet op, die van de BBB of zo, :shock:
en gaat ze vervolgens de bio-industrie propageren!

Renske Leijten is geen halfslachtig lijstduwer, want ze blijft wel uit de politieke wind actief binnen en buiten de SP voor haar idealen strijden, maar het Kamerlidmaatschap trok ze niet meer, waarbij de politieke afrekening die Vera Bergkamp recentelijk als een strontkar over Khadija Arib heen wist te dirigeren voor Renske de spreekwoordelijke druppel was.

Maar wie weet? Ik zie haar er voor aan om, mits Omtzicht een eerlijk politicus blijft als hij aan de macht komt EN niet gecorrumpeerd raakt door die macht, dan zie ik Renske Leijten na de nodige rustperiode er toe in staat om die switch daadwerkelijk te maken, samen met Omtzicht als duobaan de volgende verkiezingen in te gaan en vervolgens
de eerste vrouwelijke MP van Nederland te worden ...
  • :o Ik moet toch die 'Glazen Bol' van mij eens na laten kijken ... :wink:
.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

B.S. schreef: 11 nov 2023 16:44 Waarom is Renske Leijten dan weer zo halfslachtig lijstduwer? Ze is nodig als echt Kamerlid, dit schiet zo ook niet op. Als ze politiek Den Haag echt niet meer trekt, kap er dan echt mee. Als ze bij de SP ook niet zo doordrenkt waren met nepotisme, had Leijten lijsttrekker kunnen worden (vooropgesteld dat ze dat zou willen) en wie weet zag het er voor de SP dan anders uit.

Leijten is inderdaad veel beter dan Lillian Marijnissen. Onder haar is de partij enkel aan het afbrokkelen. Ze komt ook niet erg goed over op tv en als spreker. Tevens is de SP een beetje haar speerpunten kwijt, nu iedereen ineens iets wil doen aan leefbaarheid en voor de armen lijkt te willen opkomen. Op papier althans. Want in de praktijk valt het altijd tegen wat de partijen echt doen voor de allerarmsten en degene daar net boven.

Een paar jaar geleden heb ik nog op een lijst voor de SP gestaan (bij de gemeenteraadsverkiezingen) maar nu weet ik voor het eerst niet op wie te stemmen. Ze hebben allemaal mooie woorden, maar in de praktijk moet het nog wel uitkomen. Timmermans wil te extreme dingen doen, Omtzigt is te geheimzinnig met alles, D66 is te woke. Rechts is al helemaal geen optie. Toen ik eens een kieswijzer invulde kwam er "CU" en "Volt" uit :roll:
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

NSC van Omtzigt lijkt zetels te verliezen vanwege aanhoudende onduidelijkheid. De vaagheid over de premier, de vaagheid van de plannen en het niet laten doorrekenen van het verkiezingsprogramma zijn belangrijke argumenten voor vertrekkende kiezers. Bron nu.nl.

Eigenlijk wel vreemd dat een partij die naar een beter bestuur wil en onderstaande op zijn website schrijft veel moeite lijkt te hebben aan zijn eigen criteria te voldoen
We dragen actief bij aan een politieke cultuur waarin inhoud, transparantie en een respectvolle omgang met elkaar centraal staan.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik dacht nog leuk op Pietertje te kunnen gaan stemmen, gemakkelijk in tegenstelling tot andere keren...
Maar ik twijfel steeds meer. Want.. híj twijfelt me teveel. En dan nog eventueel met de PVV, dat lijkt mij persoonlijk niet wat. Ik snap het, zomaar een grote speler in de politiek worden is een soort hel. Dat geeft knelpunten. Nog voor je gekozen bent.
Een beetje rechtsig kan wel voor mij. Als het maar met hersens, verantwoordelijkheid en met empathie is.

Andere club? Daar gaan we weer...
Dat doel waarnaar wij streeeven... en dat we meestal niet haaalen..
Én er dient een figuur met charisma te zijn, wil ik. Nou, die is er niet. Kwestie van smaak zal dat wel zijn. :roll:

De rest van de partijen past mij niet, er is altijd wel het een en ander dat niet op mijn program past.
En ik vertrouw ze niet. Nu zeggen ze dit en twee jaar later zeggen ze dat.
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1053 ... de-vingers
De verkiezingsprogramma's van verschillende politieke partijen bevatten volgens hoogleraar overheidsfinanciën Bas Jacobs plannen die financieel gezien nooit gerealiseerd kunnen worden. Jacobs vindt het niet alleen kwalijk dat de partijen die plannen voorstellen, maar ook dat het Centraal Planbureau (CPB), dat de plannen heeft doorgerekend, hier niet met een grote rode pen doorheen gaat.
Ja, ik weet het, je moet van de kwaden de minst kwaden kiezen in een democratie met heel veel splinters.

Nou, dan ga ik nu weer studeren hoor. :) :? #-o
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Gerard R. schreef: 15 nov 2023 21:21 Ik dacht nog leuk op Pietertje te kunnen gaan stemmen, gemakkelijk in tegenstelling tot andere keren...
Maar ik twijfel steeds meer.
...
Ik heb mij voorgenomen om, als ik er echt niet uitkom, de onderste op de lijst van de Piratenpartij te stemmen :oops:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 16 nov 2023 07:27
Gerard R. schreef: 15 nov 2023 21:21 Ik dacht nog leuk op Pietertje te kunnen gaan stemmen, gemakkelijk in tegenstelling tot andere keren...
...
Ik heb mij voorgenomen om, als ik er echt niet uitkom, de onderste op de lijst van de Piratenpartij te stemmen :oops:
Dat lijkt me nog niet zo'n slechte keus.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 16 nov 2023 07:27
...
:lol:

Die PVV met Omzigt lijkt alweer te zijn geschrapt.
Dat vergemakkelijkt mijn keus.
Pieter heeft duidelijk de afgelopen jaren laten zien waar hij voor staat/stond. Nu houden zo....!
Plaats reactie