Meestal als mensen zo een discussie beginnen dan haak ik af. Beetje respect graag voor een andere mening!
Het is slechts jouw mening dat het een belabberd antwoord is. Tevens lees ik in dit topic steeds met stijgende verbazing jouw hautaine gedrag. In andere topics ben je zo niet.
Ik kan niet overdenken als ik niet word gewezen waar ik niet objectief ben..Ten eerste blijft mijn kritiek op jou eenvoudig staan. Je geeft kritiek op anderen dat ze niet objectief zijn, terwijl je zelf er een prachtig voorbeeld van bent.
Overdenk het en word wijzer!
Ik ben tegen Hamas en verafschuw de aanval op Israel. Maar ik verafschuw ook het feit dat Israel nu buitenproportioneel handelt en denkt "als we iemand kunnen raken dan raken we tenminste iemand"..
Ten tweede mag je het gerust over mij hebben, maar indien ik uitgesproken heb dat niemand objectief is in deze zaak, hoe zou ik dat kunnen zijn?
Ten derde, waarom zou ik mijn best moeten doen om de Palestijnen een kans te geven? Ik heb net zo weinig te maken met Palestijnen als jij met Laplanders en Samojeden.
Als Laplanders onschuldig worden gebombardeerd met duizenden doden tot gevolg dan zou ik ook voor de Laplanders zijn. Aangezien alle mensen mensen zijn. En hetzelfde bloed door hun aderen stroomt als door het mijne.
Dat jij dit niet zo ziet laat zien dat jij wel zegt dat je kosmopoliet bent maar het in feite niet bent.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar dit is een gesprek voor later. Nu moeten we de zinloze vergeldingen van Israel een halt toe roepen.1) Ik ben een Fin, dwz. iemand die zover mogelijk woont van mensen voor wie religie centraal staat en als basisinstelling heeft andere landen hun eigen boontjes te laten doppen.
2) En ik ben een atheïst, dwz. iemand die van mening is dat religie de oorzaak is voor onnoemlijk veel ellende en eeuwige verdeeldheid in de wereld. En die daarom zijn eigen vrome geloof opgegeven heeft. Dat is mijn oplossing voor zowel Joden als Arabieren. Religie staat ook aan de basis voor de problemen van zowel de Joden als van de Palestijnen. Als ze hun religie niet opgeven of op een heel zacht pitje zetten blijft hun probleem tot in eeuwigheid. Ik heb al 20 jaar geleden in mijn boek Volwassen Geloof dit geschreven:
Ik volsta met kortweg te zeggen dat de wereldgeschiedenis niet culmineert in het volk Israël op het eind der dagen. Want als het zo was dan zou God en godsdienst synoniem zijn voor de meest primitieve gedachte die de mens in de loop van de geschiedenis maar heeft kunnen produceren, namelijk de gedachte van het uitverkoren zijn (een gedachte waaraan onnoemlijk veel verwerpelijke begrippen kleven, zoals nationalisme, egoïsme, fanatisme, onverdraagzaamheid en arrogantie).
De problematiek van Israël is eerder het gelui van de doodsklok van alle abrahamitische godsdiensten. Hoe langer de wereld in beslag wordt genomen door dit gekibbel om een zielig stukje grond, droevige tegenstellingen vanwege elkaar tegensprekende heilige boeken, en eindeloze stroom van haat en onbegrip voor elkaar, des te duidelijker wordt het failliet van alle openbaringsgodsdiensten aangekondigd.
De openbaringsgodsdiensten zijn de grootste gesels waar de mensheid onder gebukt gaat.
Dat is dus HET probleem. Jij denkt dat de Palestijnen Israel willen veroveren. Maar dat willen de meesten niet eens. Die willen gewoon leven zonder dat ze bezet worden door Israel. Zonder overal wachtposten. Zonder discriminatie (jij bent een Palestijn dus jij deugd niet).3) Ik ben een kosmopoliet, iemand die letterlijk als voorbeeld voor anderen zijn "eigen land" heeft verlaten en gewoon in een wildvreemd ander land gaat wonen, dat land leert lief te hebben. Dat is mijn oplossing voor de Palestijnen, want ik geef ze geen enkele kans om het gevecht ooit te winnen. Ik kan me namelijk heel goed indenken dat Joden hun eindelijk gekregen land nooit, nooit, nooit, nooit, nooit, werkelijk nooit meer zullen opgeven. Als mijn (groot)ouders in de holocaust gestorven waren en ik in Israel geboren zou zijn, zou dat ook mijn motto zijn. Ik heb verder niets met Israel, ik zal er in mijn leven nooit een voet op willen zetten, net zo min als ik een voet in een moslimland wil zetten. Ik ben allergisch voor landen waar de religie centraal staat.
Hamas wilde ook helemaal niet Israel veroveren. Ze wilden wraak voor zoveel jaar van bezetting. En ze wilden rechtmatig land terugeisen. Want Israël heeft een boel land gestolen van de Palestijnen, zoals je weet.
Zeg dan niet dat je kosmopoliet bent. Dan ben je gewoon een immigrant die het toevallig leuk heeft in het land van aankomst. Een kosmopoliet zal zich meer om de mensheid bekommeren...Ik heb helemaal niets met Israel en niets met een Palestijnse staat te maken en wil er niet mee te maken hebben. Als buitenstaander zeg ik dat iedere twaalfjarige wel kan vertellen dat een tweestatenoplossing de redelijkste oplossing is voor het geschapen dilemma. Dat konden mensen 75 jaar geleden al vertellen. Maar indien er aan één of beide kanten eeuwig fanaten zitten die dat beletten en liever voor de geweldadige confrontatie kiezen, dan zoeken ze het maar uit via die eeuwige confrontatie. Mensen die kiezen voor fanatisme en niet in staat zijn compromissen te sluiten krijgen waar ze voor hebben gekozen. Ik heb er verder niets mee te maken.
Heb je die baby's gezien die gebombardeerd worden door Israel? Dat is toch net zo erg als die Israelieten die door Hamas zijn vermoord? Of kan die baby er wat aan doen waar zijn wieg is?