Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

Socratoteles schreef: 16 okt 2023 18:35
HierEnNu schreef: 16 okt 2023 17:56
Socratoteles schreef: 16 okt 2023 17:47

Denk jij dat een overheid die terroristische organisaties financiert zich kan geheel kan onttrekken aan verantwoordelijkheid voor de aanslagen die hierdoor worden mogelijk gemaakt?
Integendeel:
een overheid die terroristische organisaties financiert vind ik [mede]verantwoordelijk voor de aanslagen die die terroristische organisaties plegen.
Dan zijn we het daarover eens.
Mijn vraag was echter niet of jij Netanyahu&Co [mede]verantwoordelijk vindt, maar:
  • Is 'Operatie al-Aqsa Storm' volgens jou [indirect?] veroorzaakt door Israël zelf?
Dat is afhankelijk van hoe je dat precies bedoelt. Voor zover Israël als democratie kan worden aangemerkt, denk ik dat de bevolking collectief verantwoordelijk kan worden gehouden voor het feit dat Netanyahu & co een organisatie konden steunen die in haar grondbeginselen de vernietiging van de staat Israël heeft staan. Wat denk jij?
Aldus geredeneerd kan de bevolking van Gaza collectief verantwoordelijk worden gehouden voor het feit dat Hamas 'Operatie al-Aqsa Storm' uitvoerde.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Even: Hamas zélf, de concrete organisatie met Handvest et al. is niet door Israël zelf opgericht. En Nethanyahu persoonlijk had er al helemaal niets mee te maken.
Het valt in de categorie zelfde misrekening, als de de steun van het 'Westen' als de steun aan islamisten tijdens de strijd tegen de Sovjet-Unie in Afghanistan.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

HierEnNu schreef: 16 okt 2023 18:43
Socratoteles schreef: 16 okt 2023 18:35
HierEnNu schreef: 16 okt 2023 17:56

Integendeel:
een overheid die terroristische organisaties financiert vind ik [mede]verantwoordelijk voor de aanslagen die die terroristische organisaties plegen.
Dan zijn we het daarover eens.
Mijn vraag was echter niet of jij Netanyahu&Co [mede]verantwoordelijk vindt, maar:
  • Is 'Operatie al-Aqsa Storm' volgens jou [indirect?] veroorzaakt door Israël zelf?
Dat is afhankelijk van hoe je dat precies bedoelt. Voor zover Israël als democratie kan worden aangemerkt, denk ik dat de bevolking collectief verantwoordelijk kan worden gehouden voor het feit dat Netanyahu & co een organisatie konden steunen die in haar grondbeginselen de vernietiging van de staat Israël heeft staan. Wat denk jij?
Aldus geredeneerd kan de bevolking van Gaza collectief verantwoordelijk worden gehouden voor het feit dat Hamas 'Operatie al-Aqsa Storm' uitvoerde.
Beschouw je de Gaza nu als een onafhankelijke democratie, juist nadat erop gewezen is hoe Israël welbewust zorgde dat Hamas er de touwtjes in handen kreeg?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 16 okt 2023 11:10 Ik heb gewoon de premisse van gerard_m overgenomen.
We schrijven 16 oktober 2023. Jawel, Axxyanus heeft iets van mij overgenomen.
Die stelde namelijk dat er volkeren waren in nog miserabelere omstandigheden. Dat suggereert toch sterk de aanname dat de Palestijnen daar zich in een miserabele toestand bevonden.
Inderdaad is de situatie miserabel: corrupt dictatoriaal bestuur, een bevolking die elke 20 jaar verdubbelt op een gebied van 2 x Texel waar je nauwelijks uit kunt.

Maar dat is grotendeels toch echt de keuze van het Palestijnse volk zelf.
De miljoenen verdreven Duitsers, bouwden elders een bestaan op.
De Basken hebben nog altijd geen eigen staat, maar wel een vorm van zelfbestuur dankzij de vredelievendere weg die ze in sloegen.

De schuld altijd maar bij de ander neerleggen, draagt maar zelden bij aan een oplossing. Waar is de zelfreflectie onder de Palestijnen?
Zou een bewind dat de buurstaat wil vernietigen om een Islamitische staat te stichten geen sta in de weg voor vrede kunnen zijn?
Waarom demonstreert geen enkele Palestijn tegen het bloedbad dat is aangericht?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Socratoteles schreef: 16 okt 2023 19:21Beschouw je de Gaza nu als een onafhankelijke democratie, juist nadat erop gewezen is hoe Israël welbewust zorgde dat Hamas er de touwtjes in handen kreeg?
Ik beschouw Hamas als de Democratisch gekozen regering van de Gaza,
hoezo, klopt dat niet?
.
.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

HierEnNu schreef: 16 okt 2023 21:40
Socratoteles schreef: 16 okt 2023 19:21Beschouw je de Gaza nu als een onafhankelijke democratie, juist nadat erop gewezen is hoe Israël welbewust zorgde dat Hamas er de touwtjes in handen kreeg?
hoezo, klopt dat niet?
Klopt wel volgens mij, Hamas is gekozen door de bevolking van Gaza! En het blijkt nu, en eigenlijk meteen daarna al, dat de Palestijnen een verkeerde keus gemaakt hadden/hebben! Ze hadden toen definitief voor een 2 statenoplossing moeten gaan! Dan was het nu zeker een welvarend land geweest.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lost and not found yet! schreef: 16 okt 2023 22:47 Klopt wel volgens mij,
dus 1 verkiezing en onmiddellijk een verkiezing voor de eeuwigheid is jouw interpretatie van een democratie?
interessant

Toen een juiste keuze dan hadden ze nu een 2 statenoplossing gehad zonder door israel gecontroleerde nederzettingen in de westbank? Ik denk dat de kans groter is dat ik in tussentijd een paar keer euromillions zou hebben gewonnen

Ik dacht dat je verstandiger was lanfy
lost and not found yet!
Bevlogen

appelfflap schreef: 16 okt 2023 23:02
dus 1 verkiezing en onmiddellijk een verkiezing voor de eeuwigheid is jouw interpretatie van een democratie?
interessant

Toen een juiste keuze dan hadden ze nu een 2 statenoplossing gehad zonder door israel gecontroleerde nederzettingen in de westbank? Ik denk dat de kans groter is dat ik in tussentijd een paar keer euromillions zou hebben gewonnen

Natuurlijk niet! Heb je mijn eerdere berichten niet gelezen? De Palestijnse bevolking heeft democratisch voor Hamas gekozen! Dat is een feit wat je niet kunt ontkennen! En dat ze eerder, en nu, door hun zogenaamde islamitische broeders, verneukt worden, ja, daar heb je een democratie voor! Onderschat ook niet dat minimaal 70% van de Palestijnen tegen Hamas is! Of wil je beweren dat de Hamas niet democratisch gekozen is? En de kans dat jij euromillions gaat winnen, wat dat ook mag zijn gaat het niet worden! Je speelt niet eens mee!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

interessant

Wel jammer dat je niet het hele bericht quote! Maar is duidelijk hoor! Trusten!
We will dance again!
Socratoteles
Diehard

hoezo, klopt dat niet?
Nou, de laatste verkiezingen waren in 2006, toen Hamas met een krappe meerderheid won van Fatah. Daarop volgde een intern conflict tussen Hamas en Fatah, waarbij Fatah uit de Gaza is verdreven. Sindsdien heeft Hamas geen nieuwe verkiezingen meer toegestaan. Niet echt een schoolvoorbeeld van democratisch zelfbestuur, zou ik denken.
Socratoteles
Diehard

Rereformed schreef: 16 okt 2023 11:02Je premisse, dat de Gazanen zich in een miserabele toestand bevonden, is niet correct.
Amnesty International bracht in Februari 2022 een rapport uit met de titel "Israel’s apartheid against Palestinians: Cruel system of domination and crime against humanity". Uiteraard verbleekt de inhoud van dat rapport bij de ontberingen die je tijdens een gemiddelde Finse winter moet doorstaan, maar misschien is het toch iets om nader te overdenken.

Uit dat 280 pagina's tellende document vis ik even deze passage:
UNLAWFUL KILLINGS AND SERIOUS INJURIES

Israeli forces have killed and injured thousands of Palestinian civilians in the OPT since 1967, often in
circumstances suggesting that the killings were systematic, unlawful and arbitrary, and with near total
impunity. Such killings and injuries were perpetrated outside the context of armed conflict during Israeli law
enforcement activities in the OPT, including during the suppression of protests, arrest raids, when enforcing
travel and movement restrictions, and conducting house and search operations

In some cases, Israeli forces appear to have deliberately targeted medics, journalists and human rights
defenders during protests.
Despite ample evidence of unlawful killings, Amnesty International is not aware of any case in which a
member of any Israeli security force has been convicted of wilfully causing the death of a Palestinian in
the OPT since 1987. In general, prosecutions have been extremely rare. When convictions have occurred,
soldiers have been convicted of manslaughter or lesser offences.
There is also a pattern of Israeli forces and security agents killing Palestinian citizens of Israel, including in
the context of protests against discriminatory Israeli policies and actions, in circumstances that indicate that
the killings were unlawful.
Patterns of excessive use of force against Palestinians during law enforcement operations, information
available about the Israeli military’s “rules of engagement”, as well as Israeli officials’ statements following
such operations particularly during protests, reflect a planned and persistent policy of shooting to kill or
maim Palestinians. They are consistent with the inhuman and inhumane acts of “murder” and “other
inhumane acts of a similar character intentionally causing great suffering, or serious injury to body or to
mental or physical health” or the “infliction upon the members of a racial group or groups of serious bodily
or mental harm” under the Rome Statute and Apartheid Convention
Je hoeft heus niet lang te zoeken om talloze voorbeelden te vinden zoals deze:
the guardian schreef:An Israeli army officer who fired the entire magazine of his automatic rifle into a 13-year-old Palestinian girl and then said he would have done the same even if she had been three years old was acquitted on all charges by a military court yesterday.
Laatst gewijzigd door Socratoteles op 17 okt 2023 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lost and not found yet! schreef: 16 okt 2023 23:46
interessant

Wel jammer dat je niet het hele bericht quote! Maar is duidelijk hoor! Trusten!
K zal vanaf nu altijd alles quoten, geen probleem
Denk je echt dat, indien in 2006, de palestijnen juist hadden gestemd we nu 2 staten hadden gehad? De nederzettingenpolitiek op de westbank was stopgezet??

Palestina nu vredevol en welvarend was geweest?

Niet antwoorden is ook een antwoord
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Socratoteles schreef: 17 okt 2023 00:18
hoezo, klopt dat niet?
Nou, de laatste verkiezingen waren in 2006, toen Hamas met een krappe meerderheid won van Fatah. Daarop volgde een intern conflict tussen Hamas en Fatah, waarbij Fatah uit de Gaza is verdreven. Sindsdien heeft Hamas geen nieuwe verkiezingen meer toegestaan. Niet echt een schoolvoorbeeld van democratisch zelfbestuur, zou ik denken.
Eensch, maar de regering van Israël is ook niet echt
een schoolvoorbeeld van Democratisch zelfbestuur, toch?
.
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De Gazanen worden alweer belangrijker gevonden dan Israëli's.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 17 okt 2023 00:57De Gazanen worden alweer belangrijker gevonden dan Israëli's.
Vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen!
.
.
Gesloten