Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 16 okt 2023 15:29
HierEnNu schreef: 16 okt 2023 15:09
axxyanus schreef: 16 okt 2023 14:56
Maar had dikkemick het over Hamas? Dat betwijfel ik sterk.
Die discussie laat ik graag aan jou en dikkemick over!
Maar voor zover ik de gedachtewisseling volg is het dikkemick die er problemen mee heeft dat er bepaalde mensen in een kooi zitten, niet ChaimNimsky. Lijkt het jou dan in deze context niet belangrijker om te weten over wie dikkemick het heeft dan over wie ChaimNimsky het heeft?
Nee, ik vind belangrijk wat daadwerkelijk geschreven wordt en daar reageer ik op.
Waar dikkemick het zoal over heeft reageer ik voorlopig niet meer op.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 16 okt 2023 15:29 Maar voor zover ik de gedachtewisseling volg is het dikkemick die er problemen mee heeft dat er bepaalde mensen in een kooi zitten, niet ChaimNimsky. Lijkt het jou dan in deze context niet belangrijker om te weten over wie dikkemick het heeft dan over wie ChaimNimsky het heeft?
Kijk, als Hamas (en Hamas aanhangers alleen) in een ommuurd en afgesloten gebied gaat zitten waar ze hun eigen wetten en regels willen toepassen heb ik daar uit menselijk oogpunt gezien ook moeite mee, maar dan zoeken ze het maar uit. Zolang ze de rest van de wereld maar met rust laten.

Echter als welwillende Palestijnen gevangen worden gezet en hun huizen worden naar believen van een overheersende groep die er ook leeft ingepikt, heb ik daar wel de grootste moeite mee. Als Nederland gaat bepalen of alle Duitsers van het water worden afgesloten omdat er een extreem rechtse groepering actief is, klopt het ook niet.
Je ommuurd een bevolking niet, dat doe je als je iemand gevangen wil zetten.
En als Hamas gevangen wordt gezet lijkt me dat gezien hun extreme verleden, uitstekend!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Ik lees hier en daar dat Hamas letterlijk door Israël is gecreëerd. Wat begon als een handjevol radicale Islamisten in de jaren 70, werd blijkbaar door Israël getransformeerd tot een van de beruchtste Islamistische terroristenorganisaties, in een poging om Arafat en zijn seculiere PLO te ondermijnen.

https://theintercept.com/2018/02/19/ham ... -conflict/
https://www.theamericanconservative.com/making-enemies/

Het Israelische dagblad Haaretz rapporteert hier dat Netanyahu het steunen van Hamas zijn strategie noemt om een onafhankelijke Palestijnse staat te voorkomen:
“Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas,” Netanyahu told his Likud party’s Knesset members in March 2019. “This is part of our strategy"
https://twitter.com/haaretzcom/status/1 ... 0804186619

Dat lijkt me allemaal wel relevante context voor de forumleden die hier verklaren dat “wat mij betreft hoeft geen Palestijn het meer te overleven” (ChaimNimsky).
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Socratoteles schreef: 16 okt 2023 16:00 Ik lees hier en daar dat Hamas letterlijk door Israël is gecreëerd. Wat begon als een handjevol radicale Islamisten in de jaren 70, werd blijkbaar door Israël getransformeerd tot een van de beruchtste Islamistische terroristenorganisaties, in een poging om Arafat en zijn seculiere PLO te ondermijnen.

:scissors:

Dat lijkt me allemaal wel relevante context voor de forumleden die hier verklaren dat “wat mij betreft hoeft geen Palestijn het meer te overleven” (ChaimNimsky).

Want? Wat is de correlatie/relevantie
tussen de veronderstelde geschiedenis van het ontstaan van Hamas en
apert verwerpelijke uitspraken zonder nuance vanuit [begrijpelijke] verblinde pijn?
Uitspraken die inmiddels helder en publiekelijk zijn teruggenomen overigens ...
... meen ik gelezen te hebben.
  • Is 'Operatie al-Aqsa Storm' volgens jou [indirect?] veroorzaakt door Israël zelf?
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 16 okt 2023 17:24
  • Is 'Operatie al-Aqsa Storm' volgens jou [indirect?] veroorzaakt door Israël zelf?
Al ga je vuurspuwen. JA moet hierop het antwoord zijn. Israël is hier deels debet aan. Daar kan ik dan ook geen woord van terugnemen.
Verdedig ik dan Hamas? NEEN!
Begrijp ik de slachtpartijen van Hamas? NEEN!
Had Hamas bestaansrecht gehad in een leefgemeenschap die niet van de wereld was/is afgesloten? Geef daar zelf maar antwoord op.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 16 okt 2023 15:29 Maar voor zover ik de gedachtewisseling volg is het dikkemick die er problemen mee heeft dat er bepaalde mensen in een kooi zitten, niet ChaimNimsky. Lijkt het jou dan in deze context niet belangrijker om te weten over wie dikkemick het heeft dan over wie ChaimNimsky het heeft?

de ontmenselijking is er en in 2006 hebben de palestijnen tenslotte voor hamas gestemd, dat argument is hier ook zal voorbij gekomen als goedkeuring voor de massale bombardementen.
OF dat de Palestijnen blijkbaar stonden te dansen dus verdienen ze nu de ISraleische bommenregen waardoor duizenden levend begraven worden onder het puin..

dus lijkt het me net iets te flauw van hem, of hier en nu, om zich nu te verschuilen achter:"we bedoelen enkel hamasstrijders" terwijl ze natuurlijk perfect weten dat er zo'n 2,3 miljoen burgers in de kooi zitten
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Als HierEnNu een vraag heeft....ik lees mee hoor. Dit hoeft niet via via te gaan. Mijn mening zal ik zorgvuldig formuleren om misverstanden te voorkomen!
Hoe immens complex en genuanceerd de zaak is, lees he hieronder
Laatst gewijzigd door dikkemick op 16 okt 2023 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Socratoteles
Diehard

HierEnNu schreef: 16 okt 2023 17:24Is 'Operatie al-Aqsa Storm' volgens jou [indirect?] veroorzaakt door Israël zelf?
Denk jij dat een overheid die terroristische organisaties financiert zich kan geheel kan onttrekken aan verantwoordelijkheid voor de aanslagen die hierdoor worden mogelijk gemaakt? Deze onafhankelijke Israelische publicatie legt uit hoe Israel Hamas tot voor kort heeft gesteund:
The Times of Israel schreef:For years, the various governments led by Benjamin Netanyahu took an approach that divided power between the Gaza Strip and the West Bank — bringing Palestinian Authority President Mahmoud Abbas to his knees while making moves that propped up the Hamas terror group.

The idea was to prevent Abbas — or anyone else in the Palestinian Authority’s West Bank government — from advancing toward the establishment of a Palestinian state.

Thus, amid this bid to impair Abbas, Hamas was upgraded from a mere terror group to an organization with which Israel held indirect negotiations via Egypt, and one that was allowed to receive infusions of cash from abroad.

...

Most of the time, Israeli policy was to treat the Palestinian Authority as a burden and Hamas as an asset. Far-right MK Bezalel Smotrich, now the finance minister in the hardline government and leader of the Religious Zionism party, said so himself in 2015.

According to various reports, Netanyahu made a similar point at a Likud faction meeting in early 2019, when he was quoted as saying that those who oppose a Palestinian state should support the transfer of funds to Gaza, because maintaining the separation between the Palestinian Authority in the West Bank and Hamas in Gaza would prevent the establishment of a Palestinian state.

While Netanyahu does not make these kind of statements publicly or officially, his words are in line with the policy that he implemented.
https://www.timesofisrael.com/for-years ... our-faces/
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Socratoteles schreef: 16 okt 2023 17:47
HierEnNu schreef: 16 okt 2023 17:24Is 'Operatie al-Aqsa Storm' volgens jou [indirect?] veroorzaakt door Israël zelf?
Denk jij dat een overheid die terroristische organisaties financiert zich kan geheel kan onttrekken aan verantwoordelijkheid voor de aanslagen die hierdoor worden mogelijk gemaakt?
Integendeel:
een overheid die terroristische organisaties financiert vind ik [mede]verantwoordelijk voor de aanslagen die die terroristische organisaties plegen.

Mijn vraag was echter niet of jij Netanyahu&Co [mede]verantwoordelijk vindt, maar:
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Heldere woorden uitgesproken door de kleindochter van oud-premier Shimon Peres:
.
.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 16 okt 2023 10:23
Mullog schreef: 16 okt 2023 09:43
Rereformed schreef: 16 okt 2023 09:22 ..., babies te onthoofden, ...
https://www.factcheck.org/2023/10/what- ... ar-claims/

https://english.almayadeen.net/news/pol ... ering-babi
Hopelijk is bovenstaande link waar. Ik kom echter ook dit tegen.
Het wordt wat als we factcheckers moeten gaan factchecken, hoe doe je dat?

Ik twijfel er niet aan dat er aan beide zijden babies en kinderen slachtoffer zijn en nog zullen worden. Ik weet eerlijk gezegd voor mezelf niet wat ik ermee aan moet. Maar om zomaar alle informatie van welke partij dan ook klakkeloos over te nemen stuit mij tegen de borst. Bij het type berichten waar het hier om gaat, die zo verschrikkelijk zijn dat er geen woorden voor zijn, vind ik een extra controle op zijn plaats. Vandaar de links die ik geplaatst heb.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nogmaals: Het lijkt wel een wedstrijd geworden.
Wie is t foutst van allemaal?
Het is gewoon een enorme klote situatie waar de hele wereld mee te maken heeft.
Het is een situatie met een geschiedenis eraan voorafgaand en die kun je niet negeren om voor de toekomst mogelijk een oplossing te vinden.
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Willen de 'bondgenoten' van Israël wel een grondoffensief in Gaza? Er zou sprake zijn van diplomatie druk op om Israël om niet 'all-out' te gaan.
In het noorden speelt Hezbollah een 'kat en muis spel' op grotere schaal.
Socratoteles
Diehard

HierEnNu schreef: 16 okt 2023 17:56
Socratoteles schreef: 16 okt 2023 17:47
Denk jij dat een overheid die terroristische organisaties financiert zich kan geheel kan onttrekken aan verantwoordelijkheid voor de aanslagen die hierdoor worden mogelijk gemaakt?
Integendeel:
een overheid die terroristische organisaties financiert vind ik [mede]verantwoordelijk voor de aanslagen die die terroristische organisaties plegen.
Dan zijn we het daarover eens.
Mijn vraag was echter niet of jij Netanyahu&Co [mede]verantwoordelijk vindt, maar:
Dat is afhankelijk van hoe je dat precies bedoelt. Voor zover Israël als democratie kan worden aangemerkt, denk ik dat de bevolking collectief verantwoordelijk kan worden gehouden voor het feit dat Netanyahu & co een organisatie konden steunen die in haar grondbeginselen de vernietiging van de staat Israël heeft staan. Wat denk jij?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 16 okt 2023 18:07 Willen de 'bondgenoten' van Israël wel een grondoffensief in Gaza? Er zou sprake zijn van diplomatie druk op om Israël om niet 'all-out' te gaan.
In het noorden speelt Hezbollah een 'kat en muis spel' op grotere schaal.
OF willen de VS en Groot-Brittanië eerst een alliantie vormen met het Israëlische oorlogskabinet zodat zij gezamelijk op kunnen trekken tijdens dat grondoffensief,
onder andere om de kansen voor het redden van de gegijzelde Amerikaanse en Britse burgers een ietse pietsje te vergroten ... al is zulks maar voor 'de bühne' ...
.
.
Gesloten