Correct uitspreken 'moeilijke' achternamen moet verplicht worden?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Correct uitspreken 'moeilijke' achternamen moet verplicht worden?

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 12 aug 2023 14:50 :scissors:

Hoe jij je persoonlijk gedraagt t.o.v. mensen met een moeilijk uitspreekbare naam, lijkt me daarbij van weinig belang.
OK!
Dat is dan vast ook de reden dat je er zoveel belang aan hecht dat het benoemd moet worden.
Ik ben van mening dat het juist van groot belang is vanwege:
  • Talk the talk? Walk the walk!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 12 aug 2023 11:13 @Dikkemick aka ويليم فان دي ويترينغ aka Willempie

Ik las dit zo zoals het er staat:
dikkemick schreef: 09 aug 2023 18:14 Ik keur t goed
zonder het voorgaande bericht van Doctor Who te hebben gelezen[!] en verwonderde me erover dat jij kennelijk van mening bent dat
  • 'moeilijke' achternamen correct uitspreken verplicht moet worden.
Inmiddels begrijp ik dat jij ويليم فان دي ويترينغ heet en
dat zulks wat jou betreft uitgesproken mag worden als Willempie. :mrgreen:
Ik vind t juist vermakelijk als mijn achternaam in t buitenland moet worden uitgesproken. Lands wijs lands eer of zoiets.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Hoe spreekt men dit correct uit: Wwtewaal van Stoetwegen
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christi ... Stoetwegen
🤔

Hier ook een lijst met merkwaardige Nederlandse achternamen, zeker niet per sé onuitspreekbaar natuurlijk https://www.ernieramaker.nl/raar.php?t=achternamen

Hier wel een paar tongbrekers https://www.vernoeming.nl/lastig-te-spe ... hternamen/
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Wat moeten die mensen als Abacioglu (ik heb de naam voor de zekerheid maar geknipt en geplakt. stel je voor dat ik hem per ongeluk verkeerd zou spellen) en Nzume, ondanks hun maatschappelijke positie, hun eruditie, hun kennis een ontzettend zwak ego hebben als ze het niet correct uitspreken van hun naam of het vragen naar de juiste uitspraak ervan echt als kwetsend ervaren of zelfs een uiting van ‘exotisme’ met een negatieve connotatie bestempelen.
Of anders is het een poging macht uit te oefenen over het autochtone deel van de samenleving. En dat is n.m.m een van de kenmerken van het hele Racisme! Racisme!-activisme.
Vrij kwalijk allemaal, vind ik.

Mijn eigen naam, Apcar, is niet moeilijk om uit te spreken, maar komt bij velen toch als exotisch over.
Zo gespeld staan wij in de BRP en alle andere officiële registraties, maar er bestaan ook andere spellingen: Apkar, Abcar, Abkar, Apgar (denk aan de Apgar-score direct na de bevalling), Abgar.
Het is een Armeense voornaam die, oorspronkelijk voorzien van het achtervoegsel -ian (zoon van…, net als Jan sen of Ben Ali), ook als achternaam gebruikt wordt, hoewel dat -ian vooral in de Islamitische wereld weggelaten werd om niet als Armeniër en dus Christen door de mand te vallen.
Dat er zoveel spellingsmogelijkheden zijn komt omdat het Armeens een heel andere spelling hanteert dan de Europese talen, en nooit van een officiële transcriptie is voorzien zoals bijvoorbeeld het Chinees. Dus niemand weet eigenlijk goed welke geschreven letter of lettercombinatie nou bij welke klank hoort.
Voor de zekerheid spel ik hem daarom altijd, anders worden er de gekste dingen mee gedaan. Eens werden wij zelfs schriftelijk benaders als ‘Van Calcar’

Hoe dan ook, ik kan er niet mee zitten.
Als men naar de uitspraak of de spelling vraagt, of naar de herkomst zie ik dat als een positief teken. Een poging mij met respect te benaderen of eerlijke belangstelling en ga er met dezelfde intenties op in.
Ik heb ontdekt dat dat het ijs breekt en vaak het begin is van prettige contacten later.

(Ja, ik zie de ironie en het sarcasme in de meeste reactie, maar ik vond het de moeite waard er een beetje serieus op in te gaan.)
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

B.S. schreef: 12 aug 2023 16:42 Hoe spreekt men dit correct uit: Wwtewaal van Stoetwegen
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Christi ... Stoetwegen
🤔
In de middeleeuwen bestond eigenlijk alleen de geschreven letter v, voor de klanken die wij nu als u, v of w uitspreken. Je kunt dan ook in Middelnederlandse teksten een woord als vet (de e werd gebruikt om een verlengde klank aan te geven, daar waar wij tegenwoordig de letter verdubbelen) of vvt of wt tegenkomen. Deze betekenen dan uut, ons tegenwoordige uit
De naam Vvttewaall wordt dus Uuttewaal
B.S. schreef: 12 aug 2023 16:42 Hier ook een lijst met merkwaardige Nederlandse achternamen, zeker niet per sé onuitspreekbaar natuurlijk https://www.ernieramaker.nl/raar.php?t=achternamen
Ik kon het niet opbrengen om die hele lijst te bekijken, maar ik miste er al meteen een paar.
Een aantal jaren geleden liep er op het AMC een professor rond met de naam Alderlieste. Ik ken ook een psychiater die (Corrie) Be heet.
En ik had vroeger een klasgenoot die (ik ben z'n voornaam kwijt) Luis heette. Toen iemand voor de uitspraak eens twijfelde tussen Luu-is en Loe-is reageerde hij met 'Nee gewoon Luis, zoals dat irritante kriebelbeestje'

B.S. schreef: 12 aug 2023 16:42 Hier wel een paar tongbrekers https://www.vernoeming.nl/lastig-te-spe ... hternamen/
Veel van die namen lijken mij van buitenlandse komaf. sommige doen me Turks aan of Oosteuropees.
Op deze manier kan je in onze veelkleurige samenleving natuurlijk een haast oneindige lijst maken.
De duidelijk Nederlandse namen maken vaak gebruik van een verouderde spelling of zijn door de oorspronkelijke drager bij de eerst Napoleontische registratie met wat extra tekentjes opgeleukt. Als je daar een beetje kennis van hebt valt de uitspraak meestal mee.
Ik vind namen als Luis ('gewoon Luis, zoals dat irritante kriebelbeestje') of A.B. (Abee) of Be (Bé) eigenlijk wel minstens net zo lastig. Juist omdat ze zo gewoon lijken.

De schrijver Leonhard Huizinga heeft van deze grap gebruik gemaakt in zijn serie romans over Adriaan en Olivier. Die denken met hun naam Duiysz ther Ghasth van adel te zijn, maar op een gegeven moment komen ze erachter dat ze een nogal obscure voorvader hadden die 'Duistergast' genoemd werd.
Einde illusie.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

appelfflap schreef: 12 aug 2023 09:25 dus de vraag om respect te hebben voor iedereen en je goede wil te tonen ontaardt in een potje slachtofferrol spelen en een berg excuses.
als ik de naam van mijn Letse buur niet accentvrij in het Lets kan uitspreken ga ik straks dus honderden euro's boete krijgen.

hoe zielig
Ik ken niet eens de officiële namen van al mijn (achter)kleinkinderen, laat staan dat ik ze met de juiste intonatie kan uitspreken. Ook spreek ik geen Letseburgs. Gelukkig zijn de boetes hier in Thaise Baths (1 bath is iets meer dan 2,5 Eurocent)b en luisteren de kinderen naar hun nickname.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 13 aug 2023 03:54 Ik ken niet eens de officiële namen van al mijn (achter)kleinkinderen,
ge hebt een hele voetbalploeg?
cool
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Toen ik Kesinee ontmoeten waren er al 4 kleinkinderen, en de 5e volgde spoedig, inmiddels zijn er 9 achterkleinkinderen geboren. Er zijn er echter slechts 7 die regelmatig bij ons over de vloer komen. Daar kun je hoogstens zaalvoetbal(w!) mee spelen. Van 3 ken ik de officiële voornaam en van twee de officiële achternaam. Als mij geheugen beter was zouden dat er 5 moeten zijn, maar ik ben de achternaam van hun vader weer vergeten.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie