78 jaar geleden.
Alweer een verjaardag ...
... maar ik ga die niet vieren!
Moderator: Moderators
Goh, 08.14 uur staat genoteerd als mijn geboortetijd,
Ha, kom ik dat na tien jaar ook eindelijk te weten.
Vanmiddag naar Oppenheimer, de film geweest. Die had eenvoudige gezegd ergens de illusie dat het gebruik van de bom het besef zou brengen om de bom nooit meer te gebruiken en tot ontwapening zou leiden. Maar ja, politici, je kunt er geen kant mee op. En zeker niet de goede.Bonjour schreef: ↑06 aug 2023 18:09 Is het heel erg als ik zeg dat we (vooral de Japanners) van geluk mogen spreken dat die atoombom gegooid werd?
Nagasaki is een andere discussie. Volgens mij was dat ook een natuurkundig experiment.
Maar de vernietiging van Hiroshima heeft het einde van de wereldoorlog bewerkstelligd en daarmee zo ontzettend veel doden bespaard.
Er zijn er die daar anders over denken. Volgens die bronnen waren de Jappanners bereid te capituleren als ze tevoren de verzekering kregen dat de Keizer gespaard zou worden. Dat wilden de VS niet beloven (achteraf lieten ze hem wel op de troon zitten). De bedoeling zou zijn geweest om de "Russen" af te schrikken, Nou, dat is dan gelukt. . . . .Bonjour schreef: ↑06 aug 2023 18:09 Is het heel erg als ik zeg dat we (vooral de Japanners) van geluk mogen spreken dat die atoombom gegooid werd?
Nagasaki is een andere discussie. Volgens mij was dat ook een natuurkundig experiment.
Maar de vernietiging van Hiroshima heeft het einde van de wereldoorlog bewerkstelligd en daarmee zo ontzettend veel doden bespaard.
Ik heb nooit iets gehoord dat er voor 6 augustus berichten waren vanuit Japan dat er een bereidheid te capituleren.Peter van Velzen schreef: ↑07 aug 2023 02:08Er zijn er die daar anders over denken. Volgens die bronnen waren de Jappanners bereid te capituleren als ze tevoren de verzekering kregen dat de Keizer gespaard zou worden. Dat wilden de VS niet beloven (achteraf lieten ze hem wel op de troon zitten). De bedoeling zou zijn geweest om de "Russen" af te schrikken, Nou, dat is dan gelukt. . . . .Bonjour schreef: ↑06 aug 2023 18:09 Is het heel erg als ik zeg dat we (vooral de Japanners) van geluk mogen spreken dat die atoombom gegooid werd?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atoombomm ... n_NagasakiJapan wenste zich echter nog niet onvoorwaardelijk over te geven. De Japanse regering wilde aan overgave vier voorwaarden stellen:
behoud van de goddelijke positie van de keizer;
ontwapening en demobilisatie onder verantwoordelijkheid van het keizerlijk hoofdkwartier;
geen Amerikaanse bezetting; en
de berechting van Japanse oorlogsmisdadigers zou aan de Japanse regering moeten worden toevertrouwd.
Ik bekeek de film vorige week. Een heel interessante film. Voor mij was het meest schokkende dat de fysici erkenden dat het niet geheel zeker was of de ontploffing niet een kettingreaktie veroorzaakt die een einde zou maken aan al het leven op aarde. Met het antwoord dat dat risico zeer klein was walste men daar eenvoudig overheen. Typisch zoals "de mens" altijd handelt, maar toch is het schokkend het zo ingepeperd te krijgen.Mullog schreef: ↑06 aug 2023 21:10Vanmiddag naar Oppenheimer, de film geweest. Die had eenvoudige gezegd ergens de illusie dat het gebruik van de bom het besef zou brengen om de bom nooit meer te gebruiken en tot ontwapening zou leiden. Maar ja, politici, je kunt er geen kant mee op. En zeker niet de goede.Bonjour schreef: ↑06 aug 2023 18:09 Is het heel erg als ik zeg dat we (vooral de Japanners) van geluk mogen spreken dat die atoombom gegooid werd?
Zeg hou op, schei uit! Al dat onnoemelijke onnozele ongelooflijke LEED.Henry II schreef: ↑07 aug 2023 10:33 Er is jaren geleden een aflevering van een sci-fi serie geweest, waarin gesteld werd dat de aarde een paar grote nucleaire conflicten had gehad, en dat daarna pas de grote landen over hun ego heen konden stappen en en de wereldvrede kon beginnen. Misschien moet het gewoon een keer flink foutgaan, voordat alle landen wakker geschud worden. Een flinke bom op Kiev bijvoorbeeld. Met een stevige wind in de richting van China dan.
Aanvullend: ongetwijfeld was die bom anders wel in een volgend conflict ingezet.Bonjour schreef: ↑06 aug 2023 18:09 Is het heel erg als ik zeg dat we (vooral de Japanners) van geluk mogen spreken dat die atoombom gegooid werd?
Inderdaad moet je meteen die tweede zin na de eerste uitspreken. Het is wat het is. Van de mens kunnen we eenvoudig verwachten dat het een enkel een kwestie van tijd is en het wachten enkel is op de gelegenheid die er toe uitnodigt, dat het een keer gebeurt. En op dit moment ligt dan die bom op Kiev het meest voor de hand.dikkemick schreef: ↑07 aug 2023 11:21Zeg hou op, schei uit! Al dat onnoemelijke onnozele ongelooflijke LEED.Henry II schreef: ↑07 aug 2023 10:33 Er is jaren geleden een aflevering van een sci-fi serie geweest, waarin gesteld werd dat de aarde een paar grote nucleaire conflicten had gehad, en dat daarna pas de grote landen over hun ego heen konden stappen en en de wereldvrede kon beginnen. Misschien moet het gewoon een keer flink foutgaan, voordat alle landen wakker geschud worden. Een flinke bom op Kiev bijvoorbeeld. Met een stevige wind in de richting van China dan.
Maar goed, de geëvolueerde mens is niet wijzer
De kans werd uiteindelijk tot dicht bij nul gecalculeerd. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als de kans bijvoorbeeld ergens tussen 30% en 40% zou hebben gelegen.Rereformed schreef: ↑07 aug 2023 09:27Ik bekeek de film vorige week. Een heel interessante film. Voor mij was het meest schokkende dat de fysici erkenden dat het niet geheel zeker was of de ontploffing niet een kettingreaktie veroorzaakt die een einde zou maken aan al het leven op aarde. Met het antwoord dat dat risico zeer klein was walste men daar eenvoudig overheen. Typisch zoals "de mens" altijd handelt, maar toch is het schokkend het zo ingepeperd te krijgen.Mullog schreef: ↑06 aug 2023 21:10Vanmiddag naar Oppenheimer, de film geweest. Die had eenvoudige gezegd ergens de illusie dat het gebruik van de bom het besef zou brengen om de bom nooit meer te gebruiken en tot ontwapening zou leiden. Maar ja, politici, je kunt er geen kant mee op. En zeker niet de goede.Bonjour schreef: ↑06 aug 2023 18:09 Is het heel erg als ik zeg dat we (vooral de Japanners) van geluk mogen spreken dat die atoombom gegooid werd?
...