Hapy Birthday to you 'Little Boy'

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Hapy Birthday to you 'Little Boy'

Bericht door HierEnNu »

'Little Boy'

78 jaar geleden.
Alweer een verjaardag ...
... maar ik ga die niet vieren!

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dikkemick
Adelaar

Re: Hapy Birthday to you 'Little Boy'

Bericht door dikkemick »

Mijn avatar is al jaren het (Hiroshima)-klokje dat 8.14 uur is stil blijven staan. Het moment van de ontploffing.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 06 aug 2023 11:51 Mijn avatar is al jaren het (Hiroshima)-klokje dat 8.14 uur is stil blijven staan. Het moment van de ontploffing.
Goh, 08.14 uur staat genoteerd als mijn geboortetijd,
maar wel jaren later!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Is het heel erg als ik zeg dat we (vooral de Japanners) van geluk mogen spreken dat die atoombom gegooid werd?

Nagasaki is een andere discussie. Volgens mij was dat ook een natuurkundig experiment.

Maar de vernietiging van Hiroshima heeft het einde van de wereldoorlog bewerkstelligd en daarmee zo ontzettend veel doden bespaard.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef: 06 aug 2023 11:51 Mijn avatar is al jaren het (Hiroshima)-klokje dat 8.14 uur is stil blijven staan. Het moment van de ontploffing.
Ha, kom ik dat na tien jaar ook eindelijk te weten. #-o
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 06 aug 2023 18:09 Is het heel erg als ik zeg dat we (vooral de Japanners) van geluk mogen spreken dat die atoombom gegooid werd?

Nagasaki is een andere discussie. Volgens mij was dat ook een natuurkundig experiment.

Maar de vernietiging van Hiroshima heeft het einde van de wereldoorlog bewerkstelligd en daarmee zo ontzettend veel doden bespaard.
Vanmiddag naar Oppenheimer, de film geweest. Die had eenvoudige gezegd ergens de illusie dat het gebruik van de bom het besef zou brengen om de bom nooit meer te gebruiken en tot ontwapening zou leiden. Maar ja, politici, je kunt er geen kant mee op. En zeker niet de goede.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Bonjour schreef: 06 aug 2023 18:09 Is het heel erg als ik zeg dat we (vooral de Japanners) van geluk mogen spreken dat die atoombom gegooid werd?

Er zijn er die daar anders over denken. Volgens die bronnen waren de Jappanners bereid te capituleren als ze tevoren de verzekering kregen dat de Keizer gespaard zou worden. Dat wilden de VS niet beloven (achteraf lieten ze hem wel op de troon zitten). De bedoeling zou zijn geweest om de "Russen" af te schrikken, Nou, dat is dan gelukt. . . . .
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zeker, Stalin heeft op geheel eigen wijze de druk op de stoomketel enorm opgevoerd na Hiroshima. Die bom zou en moest er komen, anders zouden er, zoals te doen gebruikelijk, koppen (letterlijk) rollen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Peter van Velzen schreef: 07 aug 2023 02:08

Er zijn er die daar anders over denken. Volgens die bronnen waren de Jappanners bereid te capituleren als ze tevoren de verzekering kregen dat de Keizer gespaard zou worden. Dat wilden de VS niet beloven (achteraf lieten ze hem wel op de troon zitten). De bedoeling zou zijn geweest om de "Russen" af te schrikken, Nou, dat is dan gelukt. . . . .
Ik heb nooit iets gehoord dat er voor 6 augustus berichten waren vanuit Japan dat er een bereidheid te capituleren.
Dit staat op wiki over de eisen, na 6 augustus:
Japan wenste zich echter nog niet onvoorwaardelijk over te geven. De Japanse regering wilde aan overgave vier voorwaarden stellen:

behoud van de goddelijke positie van de keizer;
ontwapening en demobilisatie onder verantwoordelijkheid van het keizerlijk hoofdkwartier;
geen Amerikaanse bezetting; en
de berechting van Japanse oorlogsmisdadigers zou aan de Japanse regering moeten worden toevertrouwd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atoombomm ... n_Nagasaki
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mullog schreef: 06 aug 2023 21:10

Vanmiddag naar Oppenheimer, de film geweest. Die had eenvoudige gezegd ergens de illusie dat het gebruik van de bom het besef zou brengen om de bom nooit meer te gebruiken en tot ontwapening zou leiden. Maar ja, politici, je kunt er geen kant mee op. En zeker niet de goede.
Ik bekeek de film vorige week. Een heel interessante film. Voor mij was het meest schokkende dat de fysici erkenden dat het niet geheel zeker was of de ontploffing niet een kettingreaktie veroorzaakt die een einde zou maken aan al het leven op aarde. Met het antwoord dat dat risico zeer klein was walste men daar eenvoudig overheen. Typisch zoals "de mens" altijd handelt, maar toch is het schokkend het zo ingepeperd te krijgen.

Maar men leert ervan dat een Poetin bij verlies van de Krim met dezelfde redenering zeer wel kan overgaan tot gebruik van "een kleine atoombom": het risico dat de tegenstander reageert met een all out atoomoorlog is heel klein. En het volstaat om eigen volk de smoes op de mouw te spelden dat het voortbestaan van Rusland op het spel staat.
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Er is jaren geleden een aflevering van een sci-fi serie geweest, waarin gesteld werd dat de aarde een paar grote nucleaire conflicten had gehad, en dat daarna pas de grote landen over hun ego heen konden stappen en en de wereldvrede kon beginnen. Misschien moet het gewoon een keer flink foutgaan, voordat alle landen wakker geschud worden. Een flinke bom op Kiev bijvoorbeeld. Met een stevige wind in de richting van China dan.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henry II schreef: 07 aug 2023 10:33 Er is jaren geleden een aflevering van een sci-fi serie geweest, waarin gesteld werd dat de aarde een paar grote nucleaire conflicten had gehad, en dat daarna pas de grote landen over hun ego heen konden stappen en en de wereldvrede kon beginnen. Misschien moet het gewoon een keer flink foutgaan, voordat alle landen wakker geschud worden. Een flinke bom op Kiev bijvoorbeeld. Met een stevige wind in de richting van China dan.
Zeg hou op, schei uit! Al dat onnoemelijke onnozele ongelooflijke LEED.
Maar goed, de geëvolueerde mens is niet wijzer
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Aanvullend: ongetwijfeld was die bom anders wel in een volgend conflict ingezet.
Dan had Hanoi of PyongYang hem wel gehad.
De verschrikkingen in Hiroshima hebben dit waarschijnlijk voorkomen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef: 07 aug 2023 11:21
Henry II schreef: 07 aug 2023 10:33 Er is jaren geleden een aflevering van een sci-fi serie geweest, waarin gesteld werd dat de aarde een paar grote nucleaire conflicten had gehad, en dat daarna pas de grote landen over hun ego heen konden stappen en en de wereldvrede kon beginnen. Misschien moet het gewoon een keer flink foutgaan, voordat alle landen wakker geschud worden. Een flinke bom op Kiev bijvoorbeeld. Met een stevige wind in de richting van China dan.
Zeg hou op, schei uit! Al dat onnoemelijke onnozele ongelooflijke LEED.
Maar goed, de geëvolueerde mens is niet wijzer
Inderdaad moet je meteen die tweede zin na de eerste uitspreken. Het is wat het is. Van de mens kunnen we eenvoudig verwachten dat het een enkel een kwestie van tijd is en het wachten enkel is op de gelegenheid die er toe uitnodigt, dat het een keer gebeurt. En op dit moment ligt dan die bom op Kiev het meest voor de hand.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 07 aug 2023 09:27
Mullog schreef: 06 aug 2023 21:10

Ik bekeek de film vorige week. Een heel interessante film. Voor mij was het meest schokkende dat de fysici erkenden dat het niet geheel zeker was of de ontploffing niet een kettingreaktie veroorzaakt die een einde zou maken aan al het leven op aarde. Met het antwoord dat dat risico zeer klein was walste men daar eenvoudig overheen. Typisch zoals "de mens" altijd handelt, maar toch is het schokkend het zo ingepeperd te krijgen.

...
De kans werd uiteindelijk tot dicht bij nul gecalculeerd. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als de kans bijvoorbeeld ergens tussen 30% en 40% zou hebben gelegen.

Het positieve is dat er in de wetenschap toch altijd weer iemand is die verder kijkt dan neuzen lang zijn waarna weer iemand anders gaat uitzoeken hoe het zit.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie