WTF? Kaag in tranen?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Gerard R.
Superposter

Re: WTF? Kaag in tranen?

Bericht door Gerard R. »

Leon schreef: 16 jul 2023 20:55
B.S. schreef: 16 jul 2023 20:49 'Nederland is altijd migratie land geweest' is a. een open deur, b. wat betekent dat dan? Is het altijd hetzelfde? Betekent het voor verschillende tijdperken andere zaken?

De categorie 'asielzoeker' bestond voor de tweede helft van de twintigste eeuw niet op die manier Nog later eigenlijk pas.
Nu zijn we een land uit de Europese Unie die vanwege de ellende elders, en tekorten op de arbeidsmarkt asielzoekers en arbeidsmigranten binnen krijgt.
Is dat niet al een jaar of zestig?
In de 60er jaren begon het bedrijfsleven al te drammen om die mensen hier te halen volgens mij.
Nou, die zijn gekomen. En later zijn daar een hoop Nederlanders heel boos over geworden..
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Gerard R. schreef: 16 jul 2023 21:05
Leon schreef: 16 jul 2023 20:55
B.S. schreef: 16 jul 2023 20:49 'Nederland is altijd migratie land geweest' is a. een open deur, b. wat betekent dat dan? Is het altijd hetzelfde? Betekent het voor verschillende tijdperken andere zaken?

De categorie 'asielzoeker' bestond voor de tweede helft van de twintigste eeuw niet op die manier Nog later eigenlijk pas.
Nu zijn we een land uit de Europese Unie die vanwege de ellende elders, en tekorten op de arbeidsmarkt asielzoekers en arbeidsmigranten binnen krijgt.
Is dat niet al een jaar of zestig?
In de 60er jaren begon het bedrijfsleven al te drammen om die mensen hier te halen volgens mij.
Nou, die zijn gekomen. En later zijn daar een hoop Nederlanders heel boos over geworden..
De situaties in de steden en arme wijken werd slechter voor de mensen die daar moesten blijven. Criminaliteit, overlast, verpaupering. Dit is nauwelijks geadresseerd
Misschien…
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik denk dat het cultuurverschil altijd buitengewoon zwaar weegt.
Waar leef je sinds je kindertijd al mee, in welke bedding gebeurt je leven, of als dat al dan niet verandert kan je
dan wennen aan die anderen? Dat geldt ook zéker voor religie.
Hoe dan ook, toen was het net als nu, als het bedrijfsleven of het 'nut in het algemeen' wat vraagt, dan
zal dat waarschijnijk gehonoreerd worden. Soms met alle gevolgen vandien. Net een soort zachte langzame oorlog.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Gerard R. schreef: 16 jul 2023 21:34 Ik denk dat het cultuurverschil altijd buitengewoon zwaar weegt.
Waar leef je sinds je kindertijd al mee, in welke bedding gebeurt je leven, of als dat al dan niet verandert kan je
dan wennen aan die anderen? Dat geldt ook zéker voor religie.
Hoe dan ook, toen was het net als nu, als het bedrijfsleven of het 'nut in het algemeen' wat vraagt, dan
zal dat waarschijnijk gehonoreerd worden. Soms met alle gevolgen vandien. Net een soort zachte langzame oorlog.
Het valt altijd tegen hoe weinig anderen wensen te veranderen, integratie heeft meerdere generaties nodig.
Misschien…
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Je hoeft niet alleen naar de gebruikelijke groepen om te kijken wat er aan slechte integratie plaatsvindt. Die hele 'ex-pats' cultuur is ook een bubbel op zichzelf. 'Anywhere's' die niets hoeven met land waar ze op dat moment verblijven, met elkaar communiceren in 'Globish'. De HTM b.v. faciliteert ze volledig met communicatie in Nederlands en Engels. Maar ze hebben genoeg geld, dus de overheid ziet ze niet als problematisch.
Het verschijnsel van de buitenlandse studenten die het Nederlndse(?) Hoger onderwijs overspoelen. In Leiden b.v. ook zo'n wereld op zichzelf, zoeken allemaal elkaar op, communiceren in 'Globish'. Het lange termijn nut voor Nederland is onduidelijk, maar ja tienduizend euro aan collegegeld per student...
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

een deel zal wel integreren, mijn dochter trouwde een ex-pat
Misschien…
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Heeft die Nederlands geleerd?
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

B.S. schreef: 16 jul 2023 22:39 Heeft die Nederlands geleerd?
Nee, dus het kind zal drietalig opgroeien. Of Globish inderdaad.
Misschien…
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Leon schreef: 16 jul 2023 20:21 :scissors:
Waarom zou je het een of ander van deze percentages als norm willen zien? Er is geen norm. Er is alleen veel ellende in het buitenland, waaraan wij mede-schuldig zijn.
Waar voel jij je concreet medeschuldig aan?
Wie bedoel je verder met wij?
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

doctorwho schreef: 16 jul 2023 14:11
Weinig aan verzonnen hoor volgens mij heb jij verzonnen dat ik dit verzonnen zou hebben :wink:
Ooit waren onze voorouders ook nieuwkomers . De krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing die de komende jaren nog toe gaat nemen maken dat we te weinig handjes hebben.
Een veel gehoord argument, maar ik ben niet overtuigd. Er zijn heel wat vergrijzende landen op de wereld met totaal uiteenlopend beleid op immigratie en ook totaal verschillende problemen op de arbeidsmarkt.

Wij zitten met massale personeelstekorten in bijv. de zorg en het onderwijs, terwijl we dit jaar meer dan een kwart miljoen immigranten hebben.
Kennelijk lost immigratie hier niets op. Ook de structureel hoge werkeloosheid onder immigranten is geen signaal dat hier een oplossing ligt.
Goedkope immigranten is wellicht prettig voor werkgevers in bepaalde sectoren, maar als je alle kosten van immigratie optelt, vraag ik me af of BV Nederland er beter van wordt. Je kunt bijv. de woningnood op deze manier niet oplossen.
Misschien is het probleem meer dat hebben we een niet goed functionerende arbeidsmarkt hebben?

Omgekeerd kent een rijk en sterk vergrijzend land als Japan vrijwel geen immigratie.
Daar wordt o.a. ingezet op automatisering en robotisering.

Tot mijn verdriet mis ik hier het antwoord van onder andere D'66 .
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

gerard_m schreef: 17 jul 2023 17:47
Een veel gehoord argument, maar ik ben niet overtuigd. Er zijn heel wat vergrijzende landen op de wereld met totaal uiteenlopend beleid op immigratie en ook totaal verschillende problemen op de arbeidsmarkt.

Wij zitten met massale personeelstekorten in bijv. de zorg en het onderwijs, terwijl we dit jaar meer dan een kwart miljoen immigranten hebben.
Kennelijk lost immigratie hier niets op. Ook de structureel hoge werkeloosheid onder immigranten is geen signaal dat hier een oplossing ligt.
Goedkope immigranten is wellicht prettig voor werkgevers in bepaalde sectoren, maar als je alle kosten van immigratie optelt, vraag ik me af of BV Nederland er beter van wordt. Je kunt bijv. de woningnood op deze manier niet oplossen.
Misschien is het probleem meer dat hebben we een niet goed functionerende arbeidsmarkt hebben?

Omgekeerd kent een rijk en sterk vergrijzend land als Japan vrijwel geen immigratie.
Daar wordt o.a. ingezet op automatisering en robotisering.

Tot mijn verdriet mis ik hier het antwoord van onder andere D'66 .
Er is inderdaad geen concreet langetermijnbeleid lijkt het, waardoor het regelmatig dweilen met de kraan open is. Er zijn inmiddels in Nederland tal van bedrijven die zonder arbeidsmigranten niet verder kunnen. Schoolvoorbeeld is ons kroonjuweel ASML. Japan is inderdaad een land dat haar hoop op automatisering en robotisering heeft gericht om personeel in de zorg te kunnen ondersteunen.
Woningnood in Nederland is het falen van marktwerking, waar ook nog eens goed bedoelde fiscale prikkels als hypotheekrente-aftrek het grootste voordeel bij de meerverdieners legde en de huizenprijzen stegen. De groeiende bevolking en het gebrek aan betaalbare woningen helpt niet echt mee. NB in onze buurlanden Belgie en Duitsland is de populatie veel minder hard gegroeid.
Oplossingen heb ik ook zo 1,2,3 niet maar duidelijk is dat er een paar grote thema's op tafel liggen voor de komende regeringen
volkshuisvesting, infrastructuur, elektriciteitsnetwerk, gezondheidszorg, vergrijzing, energie-transitie. Zaken waarbij een plan-economie het mogelijk beter kan doen dan ons poldermodel.
Maar goed in november mogen we stemmen en tegen die tijd ga ik de plannen van de diverse partijen wel doornemen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Een planeconomie...? Wil men dan maar geen afscheid nemen van die illusie...?
Japan is zo xenofoob dat het amper migratie wil toelaten. Die kijken ook naar 'multi-culturele' voorbeelden elders in de wereld en denken...
ASML draait niet op toegelaten asielzoekers ('statushouders').

Er is ook niet een migratiebeleid in Nederland. Vanwege de EU moet men inwoners van de nu 27 lidstaten eenvoudig toelaten ( misschien zijn er nog wat beperkingen voor Roemenen en Bulgaren). Mensen uit de 'Tweede en Derde Wereld' komen hier heel moeilijk 'zomaar' binnen. 'Ex-pats' komen in de regel uit het 'ontwikkelde' 'Eerste' deel van de wereld, dus vooral Amerikanen, Canadezen, Australiërs, Nieuw-Zeelanders. Indiërs en Oost-Aziaten zijn gewild voor de Tech-industrie, Fililpino's voor de zorg. Rijkere Russen ligt nu moeilijker...
Mensen uit Afrika en het Midden-Oosten 'in de meest brede zin' maken de meeste kans hier toegelaten te worden op gronden van 'politiek' asiel 'in bredere zin'.
De Oekraïners zijn op dit moment een groep een apart. Binnen anderhalf jaar ongeveer zal er voor hen toch ern status in de zin van asiel en 'vluchteling' moeten komen om bureaucratische redenen zodat hun toegang tot voorzieningen gegarandeerd wordt.
Kortom...niets gaat zomaar...
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

doctorwho schreef: 17 jul 2023 18:34 Er is inderdaad geen concreet langetermijnbeleid lijkt het, waardoor het regelmatig dweilen met de kraan open is. Er zijn inmiddels in Nederland tal van bedrijven die zonder arbeidsmigranten niet verder kunnen. Schoolvoorbeeld is ons kroonjuweel ASML. Japan is inderdaad een land dat haar hoop op automatisering en robotisering heeft gericht om personeel in de zorg te kunnen ondersteunen.
Woningnood in Nederland is het falen van marktwerking, waar ook nog eens goed bedoelde fiscale prikkels als hypotheekrente-aftrek het grootste voordeel bij de meerverdieners legde en de huizenprijzen stegen. De groeiende bevolking en het gebrek aan betaalbare woningen helpt niet echt mee. NB in onze buurlanden Belgie en Duitsland is de populatie veel minder hard gegroeid.
Oplossingen heb ik ook zo 1,2,3 niet maar duidelijk is dat er een paar grote thema's op tafel liggen voor de komende regeringen
volkshuisvesting, infrastructuur, elektriciteitsnetwerk, gezondheidszorg, vergrijzing, energie-transitie. Zaken waarbij een plan-economie het mogelijk beter kan doen dan ons poldermodel.
Maar goed in november mogen we stemmen en tegen die tijd ga ik de plannen van de diverse partijen wel doornemen.
Inderdaad was er onder Rutte kabinetten niet echt een visie op alle beleidsterreinen die je noemt.
Heel wat landen, ook binnen de EU, voeren een intelligenter immigratie beleid zoals bijv. Denemarken. Ik begrijp niet wat er sociaal is aan het helpen van de mensen die in staat zijn via dure smokkelroutes naar Nederland te reizen en tegelijk ontwikkelingssamenwerking weg te bezuinigen. Het ondersteunen van bijvoorbeeld opvang in de regio is vele malen effectiever, ook voor hen die niet hierheen kunnen komen.

Wanneer je dan toch vindt dat immigratie arbeidsmarktproblemen oplost, dan zijn er voorbeelden van landen die immigratie bevorderen van schaarse beroepsgroepen. Laten we dan elders zorgmedewerkers gaan werven.

De " oplossing" op de woningmarkt is: bouwen, bouwen bouwen. Maar de problemen op de woningmarkt die je terecht noemt, blijven liggen. En tegen een kwart miljoen immigranten per jaar is niet op te bouwen.

Infrastructuur is een van de weinige onderwerpen waar enorm op is ingezet, met het idee dat files kunnen worden opgelost. Maar dan wel tegen alle verkeerskundige principes in die al 50 jaar bekend zijn. Eenzijdig asfalt blijven storten en het OV afbreken, HET recept om autoverkeer te laten groeien. Gevolg is vervoersarmoede voor degenen zonder auto, meer auto's en meer files.

Wat dat betreft goed dat een hoop partijleiders vertrekken.
Een frisse (hopelijk wat rationelere) wind kan geen kwaad.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

B.S. schreef: 17 jul 2023 19:49 Een planeconomie...? Wil men dan maar geen afscheid nemen van die illusie...?
Japan is zo xenofoob dat het amper migratie wil toelaten. Die kijken ook naar 'multi-culturele' voorbeelden elders in de wereld en denken...
ASML draait niet op toegelaten asielzoekers ('statushouders').
De bedrijven waaronder asml, waarop ik doel zijn sterk afhankelijk van arbeidsmigranten, Asielzoekers zijn een kleinere groep die we wat mij aangaat ook aan werk moeten helpen waar mogelijk
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het ASML-personeelsbeleid staat bol van allerlei 'politiek'.
https://studio040.nl/nieuws/artikel/opn ... ionaliteit

ASML vestigingsplaats Veldhoven als 'Global Village' https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... al-village

Ah ja, we moeten asielzoekers aan werk helpen - er zijn vele autochtonen in allerlei 'spectra' waarbij er ook nooit echt werk gemaakt wordt om daar structureel stabiele 'echte' banen voor te vinden...
Plaats reactie