Peter van Velzen schreef: ↑24 apr 2023 03:31
Ik lap autoriteit inderdaad aan mijn laars als ze niet op empirie is gebaseerd. Religie is niet empirisch. Filosofie ook niet. Wetenschap meestal wel.
Meestal wel? Of bedoel je misschien: in jouw ideaal wel?
In ieder geval niet hier, waar het over vrije wil gaat, een theologisch en soms ook filosofisch begrip waar je empirisch eigenlijk vrij weinig mee kunt.
Peter van Velzen schreef: ↑24 apr 2023 03:31
Haar metingen zijn te controleren. Dr. Hossenfelder verwijt sommige collega's ("theoretisch natuurkundigen") dat ze zich daar te weinig van aantrekken.
Dat is ze dat schijnbaar hier even vergeten, want hier in dit onderwerp laat Sabine alle empirie ver achter zich en gaat ze volledig op in theoretische speculatie, zoals blijkt uit het zojuist door heeck aangehaalde citaat:
heeck schreef: ↑24 apr 2023 11:57
Voor alle zekerheid een saillante stelling uit de tekst van Hossenfelder die ik in totaliteit al aanhaalde:
Dat geciteerde stuk is inderdaad exact waar het om gaat, want dat is exact het punt, naast de vele punten die gewoon kloppen, waarop ze volledig de mist in gaat, zoals Vseslav haar ook reeds in post nummer 2 citeerde. Laten we de volledige alinea weergeven om dit nog wat duidelijker naar voren te brengen:
Sabine schreef:
These deterministic laws of nature apply to you and your brain because you are made of particles, and what happens with you is a consequence of what happens with those particles. A lot of people seem to think this is a philosophical position. They call it “materialism” or “reductionism” and think that giving it a name that ends on –ism is an excuse to not believe it. Well, of course you can insist to just not believe reductionism is correct. But this is denying scientific evidence. We do not guess, we know that brains are made of particles. And we do not guess, we know, that we can derive from the laws for the constituents what the whole object does. If you make a claim to the contrary, you are contradicting well-established science. I can’t prevent you from denying scientific evidence, but I can tell you that this way you will never understand how the universe really works.
Wat we hier zien is wat we zo vaak zien, dat de wetenschapper de rol van filosoof aanneemt, maar dat doet zonder de moeite te nemen zich te verdiepen in de kennis waarover je daarvoor dient te beschikken. Wat we zien is dat de wetenschapper dat doet bovendien in de pretentie dat de autoriteit die men heeft als wetenschapper hier op een of andere manier kan 'overwaaien' naar andere gebieden, een beetje alsof je op een chef-kok zijn aanraden wat goede muziek is zou vertrouwen, omdat hij zo goed kan koken. Een veel gebruikte wisseltruc, om ongefundeerde speculatie wat meer gewicht te geven.
De vraag die ik nu in het midden zal laten, die toch een zeer interessante vraag is, is of figuren als Sabine van zichzelf bewust zijn dat ze dit aan het doen zijn, en dus bewust en opzettelijk hun YouTube kijkertjes aan het misleiden zijn, of dat er hier sprake is van oprechte onkunde, dat de wetenschappers die dit doen oprecht niet van zichzelf begrijpen waar ze mee bezig zijn. Dat laatste lijkt onwaarschijnlijk, maar het behoort beslist tot de mogelijkheden.
Sabine schreef:
Well, of course you can insist to just not believe reductionism is correct. But this is denying scientific evidence.
Een duidelijk voorbeeld van de misleiding waar ik over spreek: een filosofische positie, een speculatief standpunt, wordt gepresenteerd alsof het 'backed by evidence' zou zijn. Zoals iedere eerstejaarsstudent begrijpt is dat is niet alleen niet het geval, het is zelfs op voorhand uit te sluiten: het is per definitie onmogelijk om zo'n metafysiche positie te 'bewijzen'. Dat is nu juist exact het probleem met dergelijke standpunten.
Wat eerlijke wetenschappers dan ook zeggen, om dit soort belachelijkheden te voorkomen, is dat ze het als een nuttig uitgangspunt beschouwen, dat ze het aannemelijk vinden of dat ze er succes mee hebben, en dat soort dingen meer. Ze zeggen nooit dat het 'bewezen' is, wat me dus brengt bij de vraag waarom Sabine dat hier wel suggereert.
Sabine schreef:
We do not guess, we know that brains are made of particles. And we do not guess, we know, that we can derive from the laws for the constituents what the whole object does.
Nog even afgezien daarvan dat dit in directe tegenspraak is met '
het geheel is meer dan de som der delen', iedere eerstejaarsstudent begrijpt dat dergelijke speculatie geen 'weten' of 'raden' genoemd kan worden. Het is niet zomaar wat raden, het is een zorgvuldig gekozen uitgangspunt dat je wenst te onderzoeken, en er komt ook nooit een punt dat je 'weet' of het 'correct' is of niet. Dat is niet hoe wetenschap werkt. Dat deze termen op deze manier worden ingezet is dus ofwel bewuste misleiding dan wel onkunde.
Laat me hier heel duidelijk over zijn: het is natuurlijk helemaal prima dat Sabine deze mening is toegedaan, en dat ze die propageert. Het is echter misleiding dat ze dit als 'bewezen' tracht te verkopen, des te meer als ze daar haar reputatie als wetenschapper voor misbruikt. Juist als wetenschapper zou ze beter moeten weten, en daarom is wat zij doet schadelijker dan wat andere YouTubers doen, in die zin dat als een bokser iemand doodslaat, dat erger is dan wanneer een ongetraind persoon dat doet. Juist de bokser zou de kracht van zijn klappen moeten kennen, en juist Sabine zou moeten weten welke van haar beweringen bewezen genoemd mogen worden en welke niet.