Nou je het zegt, ik heb dat eerder niet zo beseft en meende dat zulks bij mij vooral veroorzaakt werd doordat Non-dualiteit en Advaita op mijn pad kwamen. Krisjnamurti maakte vooral indruk op mij omdat hij geen volgers wilde en ook geen leider wilde zijn.ChaimNimsky schreef: ↑09 apr 2023 14:54Klinkt heel erg als Krisjnamurti. Daar ben ik - naast uiteraard het jodendom - mee opgegroeid, aangezien m'n ma er erg in geïnteresseerd was en al z'n boeken had.
Maar inderdaad, Krisjnamurti benadrukte het belang van bewustwording en zelfonderzoek, en moedigde mensen aan om de realiteit te accepteren zoals die is, zonder te oordelen of te proberen deze te veranderen en dat ware vrijheid en geluk voortkomen uit het accepteren van de realiteit zoals die is. En zo is het ook, want het zich verzetten tegen de realiteit veroorzaakt [nog!] meer lijden en conflicten dan de werkelijkheid zelf. Maar ja, ik ben dan wel weer zo van:
- Zolang ik me nog als vanzelf verzet
is ook dat onderdeel van de realiteit en
die moet ik accepteren!
Eensch!ChaimNimsky schreef:Acceptatie is iets anders dan begrijpen wat acceptatie is. De realiteit van het directe leven is confronterend en absoluut non-verbaal. Spelen met woorden is veiliger.De essentie van acceptatie is mijns inziens juist het 'los laten'/overwinnen van weerstand, het telkens 'uitdoen van een jasje'.
Maar stel een mentale worsteling maar eens ter discussie zonder woorden of
probeer een Guru maar eens te begrijpen als die geen woorden gebruikt.