Verlichting

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Religieustraumasyndroom

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 01 apr 2023 01:15Als kinderen in een veilige omgeving opgroeien (beginnende van in de baarmoeder) en 'spiritualiteit' voor beginners krijgen (zie video onder, heb er wat vet in gezet) zijn het als volwassenen geen gestresseerde, rusteloze mensen met een vage onderliggende angst.

Waar baseer jij op dat volwassenen geen gestresseerde, rusteloze mensen met een vage onderliggende angst zijn als zij als kinderen in een veilige omgeving opgroeien (beginnende van in de baarmoeder) en 'spiritualiteit' voor beginners krijgen?

Zulks is weliswaar een nogal baude bewering, maar als zulks enige juistheid bevat zou zulks een revolutie op opvoedingsgebied kunnen betekenen.

Zoals ik begrijp wat Eckhart Tolle daar over beweert in de video
ben ik het overigens wel mee eens:
  • "Waar ik het hier en nu :mrgreen: over heb, zou het belangrijkste onderwerp op school moeten zijn voor kinderen. Hoe te leven, niet de nutteloze dingen die ze moeten leren. Nou, ze kunnen dit ook toevoegen, maar dat is prima. Maar wat is het belangrijkste? Het belangrijkste is hoe je op een gezonde manier kunt leven."
Stoppen met antisemitische uitingen helpt bestrijding antisemitisme.
Zodra wereldopinie de waarheid bepaalt bestaan Goden.
Mijn mening blijft: God bestaat niet!

Ik ben medeverantwoordelijk
voor iemands interpretatie van wat ik schrijf!

Ik ben mezelf. Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude.
.
HierEnNu
Superposter

Re: Verlichting

Bericht door HierEnNu »

VseslavBotkin schreef: 01 apr 2023 19:15 Ik snap die boeman van "het ego" in spirituele kringen niet zo goed. Het komt altijd een beetje schizofreen op mij over. Het is een illusie, maar tegelijkertijd is het de oorzaak van al het kwaad in de wereld. Hoe werkt dat precies? En is die vooronderstelling niet zelf, als ik binnen dat denkkader blijf, een projectie van het ego?
Ik ben [nog] geen [onderdeel van] spirituele kringen en als ik daar al ooit onderdeel van wordt, dan zal het mij niets verbazen als ik dan de Guru zelf [of diens assistent] 'speel'. Maar ik vind het interessant genoeg om een poging te wagen. Ik beschouw het Ego als een concrete functie binnen ons menselijk bewustzijn en vermoed[!] dat het Ego fysiek diepe sporen trekt in onze hersenen.

Ik [mijn Ego?] raak er zelf wel ooit van in de war, tastend in het duister op weg naar die verlchting daar aan het eind van de tunnel, in de overtuiging dat die tunnel de ware illusie is en het Licht de werkelijkheid die mijn Ego dusdanig zal verlichten dat me dan duidelijk wordt dat mijn Ego de feitelijke tunnel is. :angel12:

Het Ego wordt mijns inziens in spirituele kringen vaak gezien als de boeman vanwege de manier waarop het wordt gedefinieerd/geïnterpreteerd. Binnen de context van spiritualiteit wordt het Ego vaak gezien als identificatie- en hechtingsmechanisme, waardoor het Ego ons beperkt in onze spirituele groei door de focus op het materiële en het voortbestaan van ons Ego. Binnen dat kader bepaald het Ego ons gevoel van eigenwaarde, ons verlangen naar erkenning en ons verlangen naar controle over ons leven en omgeving, waarbij dat 'ons' dan eigenlijk niet onszelf betreft maar al datgene waarmee het Ego zichzelf identificeert en/of zichzelf aan gehecht heeft.

Dat het Ego er van beschuldigd wordt dat het de oorzaak is van veel van onze problemen en ons lijden vloeit mijns inziens voort uit de suggestie dat ons Ego als het ware 'overstegen kan worden, transcenderen' waardoor we dan vervolgens in staat zouden zijn om ons 'ware potentieel[?]' te bereiken en een leven van vrede, liefde en geluk te leiden.

Wie daar van overtuigd raakt en vervolgens van daaruit voortdurend de focus op het 'overwinnen/overstijgen van het Ego' legt zal makkelijk kunnen vervallen tot een negatief beeld van het zelf en zich schuldig en ontoereikend gaan voelen. In plaats van transformeren naar een onafhankelijk authentiek mens wordt men aldus afhankelijk van de Guru's.

Die afhankelijkheid is sowieso wel handig als verdienmodel voor Guru's en 'Spirituele Kringen', dus wellicht heeft dat er zijdelings :mrgreen: mee te maken dat het Ego in bepaalde 'Spirituele Kringen' als Boeman ten tonele wordt gevoerd?

Ik vind mijn Ego een belangrijk onderdeel van mezelf en hoop dat het zolang ik leef nooit geëlimineerd wordt. Brrr ... :shock: Wel ben ik blij dat mijn Ego niet [meer] de baas speelt over mij en niet [meer] bepaalt [wat ik denk over] wie ik ben. Mij lijkt dat juist een gezond[!] Ego voor de nodige balans zal zorgen tijdens spirituele ontwikkeling en kan helpen om een zinvol en bevredigend leven te leiden.

VseslavBotkin schreef:
Gilles Deleuze schreef:

Om het punt te bereiken, niet waarop men niet langer 'ik' zegt, maar waarop het niet langer uitmaakt of men 'ik' zegt.
Voor zover ik die uitspraak begrijp:
  • Korte maar krachtige omschrijving van 'Verlichting'!
Het punt dat men [zich] realiseert dat ALLes één is, dat ook het onderscheid tussen het individuele zelf, ik, het Ego, en de veronderstelde 'Rest' niet langer relevant is. Een bewustzijn welk zich niet beperkt tot het gevoel van identiteit dat we gewoonlijk hebben, omdat men [zich] realiseert dat de scheiding tussen het individuele zelf en ALLes, de veronderstelde 'Rest', een illusie is.

.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 15:55Een kuiken dat wordt uitgebroed door een machine
Geheel on topic! =D>

Hoewel? Een kuiken uitbroeden? Volgens mij wordt het ei uitgebroed! Maar toch ...
Verlichting [liefst infra rood warmte lamp!] ten behoeve van de noodzakelijke warmte tijdens het uitbroeden van een ei door een machine is zeer wenselijk!

.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

VseslavBotkin schreef: 02 apr 2023 16:08
HierEnNu schreef: 02 apr 2023 16:02
VseslavBotkin schreef: 02 apr 2023 15:40Haha, dank voor het speurwerk, HierEnNu. Nu wordt het mij ineens duidelijk wat het "artikel" is: een wervingstekst!
Hartelijk dank voor dat 'Ego-strelertje'!
Miljaar, ik meende nog wel mijn Ego-bubbel doorgeprikt te hebben! :mrgreen:

Ach ja, werk in uitvoering! :wink:
Waarom zou je die bubbel willen doorprikken?
Omdat het een illusionaire grens vormt tussen 'mij' en 'de rest'

.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 03 apr 2023 12:41
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 15:55Een kuiken dat wordt uitgebroed door een machine
Geheel on topic! =D>

Hoewel? Een kuiken uitbroeden? Volgens mij wordt het ei uitgebroed! Maar toch ...
Verlichting [liefst infra rood warmte lamp!] ten behoeve van de noodzakelijke warmte tijdens het uitbroeden van een ei door een machine is zeer wenselijk!
In zo'n ei zit natuurlijk een kuiken in wording.
Een goed begrijper, zou begrijpen dat het op de eind fase slaat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2023 13:12Een goed begrijper, zou begrijpen dat het op de eind fase slaat.
Jij bent verantwoordelijk wat jij schrijft en daar reageer ik op,
ik ben NIET verantwoordelijk voor wat jij bedoelt en
als jij er de voorkeur aan geeft een kuiken uit te broeden in plaats van een ei: prima!

.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 03 apr 2023 13:24
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2023 13:12Een goed begrijper, zou begrijpen dat het op de eind fase slaat.
Jij bent verantwoordelijk wat jij schrijft en daar reageer ik op,
ik ben NIET verantwoordelijk voor wat jij bedoelt en
als jij er de voorkeur aan geeft een kuiken uit te broeden in plaats van een ei: prima!
Ik zet je een tijdje op negeren want ik ben je gekat nu wel zat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2023 13:26Ik zet je een tijdje op negeren want ik ben je gekat nu wel zat.
Dankjewel voor die moeite:
ik doe jou dat plezier graag terug en
zal jou ook op negeren zetten!

.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

HierEnNu schreef: 03 apr 2023 15:14
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 apr 2023 13:26Ik zet je een tijdje op negeren want ik ben je gekat nu wel zat.
Dankjewel voor die moeite:
ik doe jou dat plezier graag terug en
zal jou ook op negeren zetten!
Goh, over verlichting gesproken: dat geeft instant verlichting!

.
VseslavBotkin
Ervaren pen

Bericht door VseslavBotkin »

HierEnNu schreef: 03 apr 2023 08:07
VseslavBotkin schreef: 01 apr 2023 19:15 Ik snap die boeman van "het ego" in spirituele kringen niet zo goed. Het komt altijd een beetje schizofreen op mij over. Het is een illusie, maar tegelijkertijd is het de oorzaak van al het kwaad in de wereld. Hoe werkt dat precies? En is die vooronderstelling niet zelf, als ik binnen dat denkkader blijf, een projectie van het ego?
Ik ben [nog] geen [onderdeel van] spirituele kringen en als ik daar al ooit onderdeel van wordt, dan zal het mij niets verbazen als ik dan de Guru zelf [of diens assistent] 'speel'. Maar ik vind het interessant genoeg om een poging te wagen. Ik beschouw het Ego als een concrete functie binnen ons menselijk bewustzijn en vermoed[!] dat het Ego fysiek diepe sporen trekt in onze hersenen.

Ik [mijn Ego?] raak er zelf wel ooit van in de war, tastend in het duister op weg naar die verlchting daar aan het eind van de tunnel, in de overtuiging dat die tunnel de ware illusie is en het Licht de werkelijkheid die mijn Ego dusdanig zal verlichten dat me dan duidelijk wordt dat mijn Ego de feitelijke tunnel is. :angel12:

Het Ego wordt mijns inziens in spirituele kringen vaak gezien als de boeman vanwege de manier waarop het wordt gedefinieerd/geïnterpreteerd. Binnen de context van spiritualiteit wordt het Ego vaak gezien als identificatie- en hechtingsmechanisme, waardoor het Ego ons beperkt in onze spirituele groei door de focus op het materiële en het voortbestaan van ons Ego. Binnen dat kader bepaald het Ego ons gevoel van eigenwaarde, ons verlangen naar erkenning en ons verlangen naar controle over ons leven en omgeving, waarbij dat 'ons' dan eigenlijk niet onszelf betreft maar al datgene waarmee het Ego zichzelf identificeert en/of zichzelf aan gehecht heeft.
Oké, dus het ego is in dit opzicht non-substantiëel. Maar tegelijkertijd wordt het in de beschrijving substantieel gemaakt door het als de oorzaak van allerlei leed aan te wijzen. Dit is de vreemde en verstandsverrotende paradox die ik erin ontwaar. Je krijgt een soort leger van spiritueel verwarde zombies die zichzelf de hele dag lang in hun eigen gezicht zitten te slaan.

Er zijn filosofen geweest die "het ego" impliciet afwezen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Spinoza, die de realiteit zag als een munt met twee kanten: Materie en het Denken. Beiden zijn een uitvloeisel van de eeuwige substantie, God of de Natuur. Vanuit Spinoza's perspectief is er dus eigenlijk niet zoiets als een Spinoza die de Ethica heeft bedacht en geschreven; hij ziet zichzelf - denk ik - als een soort huls waardoor het Denken zich beweegt, zoals water door een sluis stroomt. Hij rekent dus met "het ego" af zonder het te willen vernietigen; door het niet belangrijker te maken dan het is. Nietzsche heeft het ook wel over "hangen op de rug van een tijger".

Dit nog even los van New Age-sentimetaliteit die de ontplooiing van het "ware zelf" en "sprirituele ontwikkeling" belooft nadat het kwaadaardige ego (nogmaals: ego betekent letterlijk 'ik') overstegen en ten gronde gegaan is. Wat is dit voor logische zelfverkrachting?
HierEnNu schreef: 03 apr 2023 12:47
HierEnNu schreef: 02 apr 2023 16:02

Hartelijk dank voor dat 'Ego-strelertje'!
Miljaar, ik meende nog wel mijn Ego-bubbel doorgeprikt te hebben! :mrgreen:

Ach ja, werk in uitvoering! :wink:
Je hebt een bekende analogie over besluiering uit - volgens mij - het hindoeïsme, waar een bange man in het donker een stuk touw dat op de grond ligt aanziet voor een slang. Op het moment dat hij afrekent met de illusie ziet hij het voor wat het is. Als we dit toepassen op de analogie van het ego als zeepbel; waarom zou je de zeepbel willen doorprikken? Hij is toch doorzichtig, je kunt er toch doorheen kijken? Is dat idee van een zeepbel die doorprikt moet worden niet een hersenspinsel in een nog veel grotere en onzichtbare zeepbel? En hiermee komen we weer terug op de circulariteit die de deur wagenwijd openzet voor de meest destructieve vormen van zelfmisleiding.
G.K. Chesterton schreef:

The madman's explanation of a thing is always complete, and often in a purely rational sense satisfactory. Perhaps the nearest we can get to expressing it is to say this: that his mind moves in a perfect but narrow circle. A small circle is quite as infinite as a large circle; but, though it is quite as infinite, it is not so large.
"Ik heb helemaal geen leer, ik klets maar wat."
- Linji Yixuan
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 02 apr 2023 17:53Onderstaande kan forumlid HierEnNu die je citeert misschien interesseren want overeenkomend met zijn forumnaam...
Frans Langenkamp – leef in het hier en nu
19 november 2019 door gastauteur

Wanneer we deze spreuk letterlijk zouden nemen, zouden we ons bewustzijn moeten proberen te beperken tot het heersende moment en tot de plaats waar we ons momenteel bevinden…
Het interesseerde me inderdaad, heel ff, tot ik bovenstaande uitspraak las, want leven in het hier en nu betekent eerder het tegendeel:
  • bewust leven in het hier en nu
    heft, voor zover mogelijk, beperking van bewust Zijn en Bewustzijn op.
Maar goed, Frans Langenkamp kwam er op terug,
hij bedoelde het kennelijk niet letterlijk. :mrgreen:

bonifacius schreef:

<<< knip >>>

Wees je bewust van jezelf; wees altijd en overal bewust van je ware zelf, wees gevestigd in zelfbewustzijn.
'Altijd en Overal' vs 'Hier en Nu: zoek de verschillen?

bonifacius schreef:

<<< knip >>>

Dit is de normale toestand van elk kind dat gelukkig is. Dit is het natuurlijke potentieel dat in ieder van ons altijd aanwezig is.
Wonderlijk toch dat hij het in dit betoog nodig vind om
'de normale toestand van elk kind dat gelukkig is' er bij te slepen.
Hoezo 'Geestelijke Volwassenheid'? Ochja, #-o dat was dat andere verdienmodel. :idea:

Mocht ik ooit beslissen om voor Guru te gaan spelen en op zoek zijn naar een verdienmodel en wat zulks met zich brengt, dan zal ik hopelijk terugdenken aan Frans Langenkamp, Zijn manier van doen heeft mijns inziens echter weinig van doen met leven in het hier en nu en meer met hoe kan ik hier en nu iemand verleiden zodat ik straks tijdig mijn schaapjes op het droge heb. Jammer, want hij lijkt me op zich wel degelijk ter zake kundig.

bonifacius schreef:Dit lezende, ga ik toch is luisteren wat hij te vertellen heeft, want het Non-dualiteit YouTube kanaal heeft hem 5 jaar geleden geïnterviewd. En non-dualiteit heeft me altijd geboeid.

1,5 Uur verspillen aan werving voor zijn portemonnee voel ik niets voor, maar mocht het daadwerkelijk inhoudelijk over non-dualiteit gaan, dan graag een samenvattende beschrijving van hetgeen je zoal beluisterd hebt? Zulks zal mij kunnen motiveren om ook ff te kijkluisteren.

Non-dualiteit boeit mij namelijk ook. Met name Paul Smit weet non-dualiteit vaak kort en krachtig en op een humoristisch boeiende wijze voor het voetlicht te brengen:

Deel 3: Wat is nondualiteit? [duurt 4 minuten]

Zo kort en krachtig dat het minder tijd kost om ff te kijkluisteren dan samen te vatten! :wink:

.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

VseslavBotkin schreef: 03 apr 2023 18:52Oké, dus het ego is in dit opzicht non-substantiëel. Maar tegelijkertijd wordt het in de beschrijving substantieel gemaakt door het als de oorzaak van allerlei leed aan te wijzen. Dit is de vreemde en verstandsverrotende paradox die ik erin ontwaar. Je krijgt een soort leger van spiritueel verwarde zombies die zichzelf de hele dag lang in hun eigen gezicht zitten te slaan.
Zoals ik het begrijp is het niet zozeer het gezonde[!] Ego welk allerlei leed veroorzaakt, maar wordt allerlei leed veroorzaakt door de illusie van afgescheidenheid [de Zeepbel] welk door een ziek/beschadigd/onecht Ego wordt gecreëerd.
VseslavBotkin schreef:Er zijn filosofen geweest die "het ego" impliciet afwezen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Spinoza, die de realiteit zag als een munt met twee kanten: Materie en het Denken. Beiden zijn een uitvloeisel van de eeuwige substantie, God of de Natuur. Vanuit Spinoza's perspectief is er dus eigenlijk niet zoiets als een Spinoza die de Ethica heeft bedacht en geschreven; hij ziet zichzelf - denk ik - als een soort huls waardoor het Denken zich beweegt, zoals water door een sluis stroomt. Hij rekent dus met "het ego" af zonder het te willen vernietigen; door het niet belangrijker te maken dan het is. Nietzsche heeft het ook wel over "hangen op de rug van een tijger".
Als ik dat goed begrijp lijkt dat wel wat op hoe ik denk over Bewustzijn en Materie:
  • de twee kanten van de 'medaille Leven'
VseslavBotkin schreef:Dit nog even los van New Age-sentimetaliteit die de ontplooiing van het "ware zelf" en "sprirituele ontwikkeling" belooft nadat het kwaadaardige ego (nogmaals: ego betekent letterlijk 'ik') overstegen en ten gronde gegaan is. Wat is dit voor logische zelfverkrachting?
Zulke beloftes wijzen mijns inziens op een verdienmodel en/of pogingen om afhankelijkheid te creëren. Of een 'Verlicht iemand' geen Ego meer heeft? Ik kan me niet voorstellen hoe iemand zonder Ego kan functioneren in de samenleving, zo iemand lijkt me dan erg hulpbehoevend.

Het 'overstijgen' van het zieke/beschadigde/onechte Ego zie ik niet als zelfverkrachting, maar als genezing naar een gezond Ego welk die illusie van afgescheidenheid [de Zeepbel] niet langer nodig heeft.
HierEnNu schreef: 03 apr 2023 12:47
VseslavBotkin schreef:Je hebt een bekende analogie over besluiering uit - volgens mij - het hindoeïsme, waar een bange man in het donker een stuk touw dat op de grond ligt aanziet voor een slang. Op het moment dat hij afrekent met de illusie ziet hij het voor wat het is. Als we dit toepassen op de analogie van het ego als zeepbel; waarom zou je de zeepbel willen doorprikken? Hij is toch doorzichtig, je kunt er toch doorheen kijken? Is dat idee van een zeepbel die doorprikt moet worden niet een hersenspinsel in een nog veel grotere en onzichtbare zeepbel?
Het Ego is niet de zeepbel, de illusie van afgescheidenheid is de zeepbel. Dat zulks een hersenspinsel is ben ik met je eens, maar hoe kan dat begrijpelijker verwoord worden?
VseslavBotkin schreef:En hiermee komen we weer terug op de circulariteit die de deur wagenwijd openzet voor de meest destructieve vormen van zelfmisleiding.
G.K. Chesterton schreef:

The madman's explanation of a thing is always complete, and often in a purely rational sense satisfactory. Perhaps the nearest we can get to expressing it is to say this: that his mind moves in a perfect but narrow circle. A small circle is quite as infinite as a large circle; but, though it is quite as infinite, it is not so large.
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert en
wie zonder gekte is werpe de eerste steen
in het water, en zie:
  • the small circle becomes large and expands infinitely!

.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

HierEnNu schreef: 05 apr 2023 14:37 Non-dualiteit boeit mij namelijk ook. Met name Paul Smit weet non-dualiteit vaak kort en krachtig en op een humoristisch boeiende wijze voor het voetlicht te brengen:
Ik ken de uiteenzettingen van Paul Smit over neo-advaita al van in 2004.
In het voorjaar van 2004 kwam ik namelijk terug uit mijn eerste lange India reis van 3 maanden. Daar hoorde ik voor het eerst van Ramesh Balsekar en bezocht zijn dagelijkse satsangs wekenlang en heb de meeste van zijn boeken gekocht en per post laten overbrengen naar België (om dan te ontdekken dat er al een hoop boeken van hem vertaald waren in het Nederlands :roll: )
Ik begon ook te googlen op "advaita nederlands" en vond zo filmpjes van Paul Smith.
HierEnNu schreef: 05 apr 2023 14:37 Deel 3: Wat is nondualiteit? [duurt 4 minuten]

Zo kort en krachtig dat het minder tijd kost om ff te kijkluisteren dan samen te vatten! :wink:
Paul Smith heeft Ramesh Balsekar ook als inspiratie bron en Ramesh kan zelfs in één woord zeggen wat nondualiteit / advaita is.
Zo zegt hij dat advaita "a One Word Teaching is".
Zie video...

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 08 apr 2023 22:03Paul Smith heeft Ramesh Balsekar ook als inspiratie bron en Ramesh kan zelfs in één woord zeggen wat nondualiteit / advaita is.
Zo zegt hij dat advaita "a One Word Teaching is".
Zie video...

Bedankt voor deze voor mij 'Verlichtende' :mrgreen: video!
In mijn voorstel topic opperde ik onder meer:
HierEnNu schreef: 03 aug 2022 16:36'Dat wat is' accepteren zo zoals het is,
is een soort van leerproces waar ik in verstrengeld ben geraakt
en kreeg daar van Chromis op terug:
chromis schreef: 03 aug 2022 19:12eigenlijk is er alleen maar "hier en nu" ;)

En dat wat velen 'acceptatie' noemen is eigenlijk maar al te vaak "weerstand in een jasje"
waarna ik reageerde met:
HierEnNu schreef: 29 okt 2022 10:07 Wellicht heb ik daar een blinde vlek, want de essentie van acceptatie is mijns inziens
juist het 'los laten'/overwinnen van weerstand, het telkens 'uitdoen van een jasje'.
Verlicht mijn blinde vlek: wat bedoel je daarmee Chromis?
waarna Chromis uitlegde:
chromis schreef: 29 okt 2022 11:24De essentie van waarachtige acceptatie is (wat mij betreft) dat het volledig vanzelf en spontaan gaat: dan is er geen behoefte om dat woord te laten opkomen.

<<< knip >>>

dan wordt die "weerstand in een jasje" expliciet. Want dat jasje will men inderdaad letterlijk uitdoen: je 'wil er dus van af', je wil het dus juist niet accepteren, laat staan ondergaan. Vanuit dat perspectief is waarachtige acceptatie gerelateerd aan waarachtige overgave.

Wat eventueel kan gebeuren (in veel praktische situaties): je 'stoot dingen af', aspecten van "jouw systeem" waar je je niet wenst mee te associëren. Dat is het mechanisme waarmee blinde vlekken worden gecreëerd.

Dat proces waarachtig accepteren impliceert dat je blijft kijken.

De paradox van "verlichting" (van die blinde vlek) is dat je actief blijft, maar dat je passief blijft.
Als ik het bovenstaande hier en nu integreer:
  • Ramesh Balsekar vrij vertaald door mij:
    • Laat acceptatie jou niet overnemen
      maar accepteer wel de les
      zonder dat de les je in zijn greep krijgt.

Acceptatie is niet een instrument
      wat je naar believen kunt gebruiken,
      dus laat acceptatie gewoon gebeuren en
      zijn eigen verloop hebben.
    dan kom ik tot deze idee:
    • Ik moet voorkomen dat ik gehecht raakt aan het idee/principe betreffende acceptatie, want zulks zal mijn perspectief beperken en mij verhinderen om open te staan voor nieuwe inzichten. Ook deze les zelf moet ik accepteren en erop reflecteren, zonder mij erdoor te laten beheersen en/of er volledig in opgaan.

Acceptatie gewoon op een natuurlijke en spontane wijze laten gebeuren zonder het te forceren en/of mezelf op te leggen. Kortom, open blijven voor nieuwe ideeën en principes met behoud van mijn onafhankelijke kritische denken.

.
ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 09 apr 2023 10:41'Dat wat is' accepteren zo zoals het is.
Klinkt heel erg als Krisjnamurti. Daar ben ik - naast uiteraard het jodendom - mee opgegroeid, aangezien m'n ma er erg in geïnteresseerd was en al z'n boeken had.
De essentie van acceptatie is mijns inziens juist het 'los laten'/overwinnen van weerstand, het telkens 'uitdoen van een jasje'.
Acceptatie is iets anders dan begrijpen wat acceptatie is. De realiteit van het directe leven is confronterend en absoluut non-verbaal. Spelen met woorden is veiliger.
Plaats reactie