Verlichting

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Verlichting

Bericht door bonifacius »

B.S. schreef: 02 apr 2023 20:44 Dit item begon als iets over religieuze trauma's,..
Ja, vandaar ging het over naar verlichting en kwam het uit bij de eveneens zoals ik ongeletterde Nisargadatta Maharaj.
Nisargadatta Maharaj werd in 1897 geboren en groeide op als boerenzoon in de Indiase staat Maharastra. De naam Nisargadatta betekent ‘Geschenk van de Natuur’, hij kreeg deze hoogstwaarschijnlijk van zijn goeroe, zoals dat in India gebruikelijk was, als kind heette hij Maroeti. Door armoede gedwongen verhuisde hij naar Bombay, waar hij een winkeltje begon en bidi’s – Indiase sigaretjes – ging produceren en verkopen.

Hij was een leerling van Sri Siddharameshwar Maharaj, een goeroe van de Navanath Sampradaya, een non-dualistische religieuze stroming. Hij gaf Nisargadatta als enige instructie mee aan hem te blijven denken en zich te concentreren op de mantra ‘Ik Ben’. Toen Nisargadatta in de dertig was liet hij huis en haard achter en vertrok naar de Himalaya. Niemand verwachtte hem ooit nog te zien, maar na drie jaar keerde hij terug naar zijn gezin. Hij was tot het inzicht gekomen dat een werelds bestaan geen beletsel hoeft te zijn voor een spiritueel leven. Hij bouwde op het dak van zijn huis een ruimte waar hij gasten kon ontvangen en onderricht kon geven.

Nisargadatta’s onderricht concentreert zich op het herkennen van Beleving, door hem vaak aangeduid als ‘Ik Ben’. Wat was je voordat je in een lichaam ter wereld kwam? Dat is namelijk wat je volgens Nisargadatta werkelijk bent: het Absolute, een woord dat is verzonnen om het Ongemanifesteerde, het Onnoembare te benoemen; het eeuwige ‘Ik’ absoluut ongeconditioneerd, tijdloos, ruimteloos Zijn. Ik ben zoals Ik Ben, zoals Ik altijd was, zoals Ik altijd zal zijn, eeuwig.

Deze benadering wordt advaita vedanta genoemd, ofwel non-dualisme.

bron: https://www.samsarabooks.com/maharaj-nisargadatta/
Merk op dat wat je volgens Nisargadatta werkelijk bent: het Absolute, een woord dat is verzonnen om het Ongemanifesteerde, het Onnoembare te benoemen; het eeuwige ‘Ik’ absoluut ongeconditioneerd, tijdloos, ruimteloos Zijn, niet "GOD" is! :lol:
Nisargadatta Maharaj was geen gelovige. :wink:
B.S. schreef: 02 apr 2023 20:44 ik zou zeggen dat 'ietsisme' ...
Laat dat 'ietsisme' nou maar, verlichting is veel interessanter. 8*)
'Bezoeker: Als je bevrijd wordt door eenvoudig je eigen leven te leiden, waarom wordt iedereen dan niet bevrijd?

Maharaj: Iedereen is op weg naar bevrijding. Het komt er niet op aan wát je doet, maar hóe je het doet. Het idee van verlichting is van het allergrootste belang. Alleen al het weten dat die mogelijkheid bestaat is genoeg om je hele perspectief te veranderen. Het werkt als een brandende lucifer in een hoop zaagsel. Alle grote leraren zijn op die manier te werk gegaan. Een voorspelbaarheid kan een berg leugens verbranden. Maar ook het tegenovergestelde is waar. De zon van de waarheid blijft verscholen achter de wolk van het verweven zijn met het lichaam.

Bezoeker: Dus het doorvertellen van het goede nieuws dat verlichting mogelijk is lijkt erg belangrijk?

Maharaj: Alleen al het horen ervan houdt de belofte van verlichting in zich. Alleen al de ontmoeting met een goeroe brengt de zekerheid van bevrijding met zich. Leven en creativiteit komen voort uit het volmaakte.'

Fragment uit boek: Ik ben zijn
Shri Nisargadatta Maharaj
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Bastiaan73
Forum fan

Bericht door Bastiaan73 »

bonifacius schreef: 02 apr 2023 19:20
Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 18:48
bonifacius schreef: 02 apr 2023 18:39 (...)
"Zijn" is trouwens geen werkwoord voor mij. :lol:
Waarom niet?
Omdat ik Zijn Ben.
Aha. Het vleesgeworden Zijn? Het volledige Zijn in één persoontje? Of een uitdrukking van het Zijn zoals iedereen dat is?
bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 21:09 Aha. Het vleesgeworden Zijn?
Nee, nee, jij denkt aan de bijbel. :lol:
Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 21:09 Het volledige Zijn in één persoontje? Of een uitdrukking van het Zijn zoals iedereen dat is?
Als je werkelijk wilt weten waar het over gaat lees je best zelf het standaardwerk uit de Advaita Vedanta-traditie 'Ik Ben / Zijn' van Shri Nisargadatta Maharaj wat al decennialang het basisboek is voor mensen die geïnteresseerd zijn in non-dualiteit.
Bastiaan73
Forum fan

Bericht door Bastiaan73 »

bonifacius schreef: 02 apr 2023 21:14
Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 21:09 Aha. Het vleesgeworden Zijn?
Nee, nee, jij denkt aan de bijbel. :lol:
Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 21:09 Het volledige Zijn in één persoontje? Of een uitdrukking van het Zijn zoals iedereen dat is?
Als je werkelijk wilt weten waar het over gaat lees je best zelf het standaardwerk uit de Advaita Vedanta-traditie 'Ik Ben / Zijn' van Shri Nisargadatta Maharaj wat al decennialang het basisboek is voor mensen die geïnteresseerd zijn in non-dualiteit.
Vreemd. Het Zijn is gewoon, lijkt mij. Als men daar eerst weer een boek voor zou moeten lezen is het nogal een ingewikkeld verhaal. Je kunt het blijkbaar niet gewoon in een paar zinnen uitleggen. Dan vind ik dat niet meer dan gebakken lucht.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Die Jan Geurtz legt het m.i. wel helder en nuchter uit. Leuk. Dank voor het delen.

Het is inderdaad Maharaj, niet Marahaj.

Hij wil niet voor niets zijn aansteker terug,

Hoe zou hij zichzelf anders moeten verlichten?

;)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

bonifacius schreef: 02 apr 2023 17:28
Die hele kleine kindertjes zijn dus in een pre-zelfbeeldstadium, maar vanaf de leeftijd van ongeveer één tot anderhalf jaar begint de ontwikkeling van een mentaal zelfbeeld, ongeveer tegelijk met de eerste taalontwikkeling, en ook tegelijk met de eerste pogingen van de ouders om grenzen te stellen aan het gedrag van de kleine.
Interessant. Ene 'Plato' verbeeldde zich een dikke tweeduizend jaar geleden een grot waar mensen "van kinds af aan" opgesloten zitten. Toeval?
bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 21:20 Vreemd. Het Zijn is gewoon, lijkt mij. Als men daar eerst weer een boek voor zou moeten lezen is het nogal een ingewikkeld verhaal.
Dan ben jij al verlicht hé. Je hebt geen boek over advaita non-dualiteit nodig dan.
Wees gezegend! :lol:
Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 21:20 Je kunt het blijkbaar niet gewoon in een paar zinnen uitleggen. Dan vind ik dat niet meer dan gebakken lucht.
Da's juist, ik kan het niet in een paar zinnen uitleggen.
Moest dat kunnen dan vond men googlend op 'advaita boeken' al niet meteen 22 Nederlands geschreven boeken erover.
Maar om dan te beweren dat het niet meer dan gebakken lucht is klopt niet.
Maar goed, jij mag vinden wat je wilt. Zovele mensen zovele meningen. :wink:
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Bonifacius, u ontwikkelt zich toch niet tot een 'verlichte' versie van reageerder Barnabas hoop ik?
Niemand is verplicht iets met 'verlichting' of boeddhisme te hebben hoor.
bonifacius
Diehard

chromis schreef: 02 apr 2023 21:26 Die Jan Geurtz legt het m.i. wel helder en nuchter uit. Leuk. Dank voor het delen.
Graag gedeeld. Ik kwam hem een 8 jaar geleden op het spoor en heb al zijn boeken gelezen en verslonden beginnend met zijn "verslaafd aan liefde" boek, welke titel me direct aansprak. Dat was een eye-opener van formaat voor me!
En ik dacht dat ik al zoveel wist over (de) liefde! :lol:
Laatst gewijzigd door bonifacius op 02 apr 2023 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
bonifacius
Diehard

B.S. schreef: 02 apr 2023 21:45 Bonifacius, u ontwikkelt zich toch niet tot een 'verlichte' versie van reageerder Barnabas hoop ik?
Ok, ik ben betrapt, Ik ben Barnabas.
B.S. schreef: 02 apr 2023 21:45 Niemand is verplicht iets met 'verlichting' of boeddhisme te hebben hoor.
Daar jij het woord van God niet wil horen predik en schrijf ik nu over de verlichting dewelke mogelijk is als u zich maar bekeerd!
bonifacius
Diehard

VseslavBotkin schreef: 02 apr 2023 21:33
bonifacius schreef: 02 apr 2023 17:28
Die hele kleine kindertjes zijn dus in een pre-zelfbeeldstadium, maar vanaf de leeftijd van ongeveer één tot anderhalf jaar begint de ontwikkeling van een mentaal zelfbeeld, ongeveer tegelijk met de eerste taalontwikkeling, en ook tegelijk met de eerste pogingen van de ouders om grenzen te stellen aan het gedrag van de kleine.
Interessant. Ene 'Plato' verbeeldde zich een dikke tweeduizend jaar geleden een grot waar mensen "van kinds af aan" opgesloten zitten. Toeval?
De Allegorie van de Grot is gecomponeerd door de oude Griekse filosoof Plato. Het vertelt het verhaal van gevangenen die sinds hun geboorte in een grot zijn opgesloten, niet in staat om iets te zien buiten de schaduwen van voorwerpen die op de muren van de grot zijn geworpen. De metafoor illustreert de grenzen van het menselijk begrip en de weg van onwetendheid naar kennis.
bonifacius
Diehard

Tot een volgende jongens, ik moet me met mijn medicijn wiel gaan bezighouden want staat me een belangrijke sjamanistisch ceremonie te wachten aanstaande woensdag. :wink:
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

chromis schreef: 02 apr 2023 21:26Hij wil niet voor niets zijn aansteker terug,

Hoe zou hij zichzelf anders moeten verlichten?

;)
Die aansteker had hij wellicht meer nodig om aan zijn verslaving tegemoet te kunnen komen dan om zichzelf te verlichten. Hoe verlicht ben je dan eigenlijk als je zo verslaafd bent dat je geen dag zonder sigaretje kunt?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 02 apr 2023 17:28Volgens jou is verlichting dus gewoon te worden als een pasgeboren baby; wat bij nader inzien toch niet eenvoudig blijkt te zijn.
[-X
Nee! Volgens mij is verlichting NIET hetzelfde als "dus gewoon te worden als een pasgeboren baby"! Vanwaar toch die behoefte om er iets anders van te maken dan wat ik daadwerkelijk schrijf en dan vervolgens niet te reageren op wat ik daadwerkelijk schrijf, maar op dat andere alsof ik dat beweerde?
bonifacius schreef:In je argumentatie voor je bewering schrijf je het nog is: "Verlichting is qua bewustzijn worden als een pasgeboren baby".
Zoek de verschillen?
  • Voor alle duidelijkheid:
    • bonifacius schreef:worden als een pasgeboren baby
    is iets anders dan:
    • HierEnNu schreef:"qua bewustzijn worden als een pasgeboren baby"
bonifacius schreef:Jan Geurtz noemt dit

<<< knip >>>
Met Jan Geurtz kan ik hier niet over in discussie gaan op dit forum. Wat is jouw mening daarover en wat stel jijzelf eigenlijk ter discussie?
Daar kunnen eventueel wel over van mening wisselen.
bonifacius schreef:Daar dit topic over verlichting gaat hier nog een passende video!: "Jan Geurtz & Paul Smit: Wie is het meest verlicht? " :lol:

1 Uur LoL? Kun je kort samenvatten wat die video behalve LoL nog meer de moeite maakt om er 1 uur lang mijn hier en nu zinvol aan te verspillen, pardon, besteden?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 18:19Als je op een gegeven moment oud en dement wordt en daarmee alle volwassen verworvenheden qua bewustzijn verliest, geen tanden meer in je mond hebt en je luier volpoept kom je aardig in de buurt van een pasgeboren baby. Toch?
:lol:
ff Afwachten, ik ben nog niet zover!

Alle volwassen verworvenheden qua bewustzijn verliezen lijkt me niet handig, maar door ondanks alle volwassen verworvenheden
  • [ en dus met behoud van!]
qua bewustzijn worden als een pasgeboren baby, of, zo je wil,
qua bewustzijn aardig in de buurt komen van een pasgeboren baby.
Plaats reactie