Verlichting

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Verlichting

Bericht door bonifacius »

HierEnNu schreef: 02 apr 2023 15:46
bonifacius schreef:
<<< knip >>>

Voilà, verlichting is geestelijke volwassenheid, ware menswording!
Niets mysterieus aan! 8*)
Daar zou ik dan aan toe willen voegen, dat het mysterieuze van verlichting er mijns inziens juist in gelegen is dat het eenvoudig te bereiken is door ondanks alle volwassen verworvenheden qua bewustzijn, gewoon te worden als een pasgeboren baby, maar ja, zulks blijkt bij nader inzien toch niet eenvoudig te zijn.

Als argumentatie voor mijn bewering het volgende:
  • Verlichting [spirituele ontwaking] beschrijven als
    • "Verlichting is qua bewustzijn worden als een pasgeboren baby"
    impliceert dat verlichting het terugkeren[!] naar een staat van puur bewustzijn is, zonder mentale bagage of concepten die zijn opgebouwd door het leven. Men leeft dan volledig in het hier en nu , zonder oordelen of verwachtingen, de wereld aanschouwend zoals die werkelijk is, zonder vertekeningen of conditioneringen. Het is een staat van helderheid en openheid:
    • vergelijkbaar met de onschuld van een pasgeboren baby.
Volgens jou is verlichting dus gewoon te worden als een pasgeboren baby; wat bij nader inzien toch niet eenvoudig blijkt te zijn.
In je argumentatie voor je bewering schrijf je het nog is: "Verlichting is qua bewustzijn worden als een pasgeboren baby".
Jan Geurtz noemt dit een veel voorkomende pre-trans-verwarring.
zie citaat uit een boek van hem...
Een veel voorkomende pre-trans-verwarring is al de misvatting dat kinderen in een natuurlijke staat van zijn verkeren, dat we die staat als volwassenen kwijtgeraakt zijn en dat we ernaar terug moeten keren om ons spirituele pad te voltooien. De prerationele kinderstaat (waarin het ego nog aan het ontstaan is) wordt hier verward met de transrationele staat van egoloosheid.'

...
'De kern van ons zelfbeeld is zelfafwijzing, en aversie tegen zelfafwijzing, en deze vat ik samen met de term ‘het negatieve geloof ’. Niemand wordt met een negatief geloof geboren. Toch heeft iedereen het. We leren het tijdens de eerste tien jaar van ons leven. Als je baby’s en hele kleine peuters observeert, dan zie je dat ze geen enkel beeld van zichzelf hebben, dus ook geen negatief of zelfafwijzend beeld. Hun gedrag is volkomen ongeremd en spontaan: als ze kwaad zijn, brullen ze. Als ze honger hebben, huilen ze. Als ze blij zijn, kraaien ze.
Dit natuurlijke spontane gedrag van kleine kinderen wordt soms weleens aangezien voor een hogere staat van zijn, een natuurlijke zijns-staat die we als volwassenen kwijt zijn geraakt en terug moeten zien te vinden. Dit is een misvatting. Die natuurlijke staat van kleine kinderen is geen ‘hogere staat van zijn’ om de simpele reden dat het kind zich er zelf niet van bewust is. Kinderen zijn een speelbal van hun eigen spontaniteit, waardoor ze zich ook heel onveilig, machteloos en gefrustreerd kunnen voelen.
  Die hele kleine kindertjes zijn dus in een pre-zelfbeeldstadium, maar vanaf de leeftijd van ongeveer één tot anderhalf jaar begint de ontwikkeling van een mentaal zelfbeeld, ongeveer tegelijk met de eerste taalontwikkeling, en ook tegelijk met de eerste pogingen van de ouders om grenzen te stellen aan het gedrag van de kleine.

Uittreksel van: Jan Geurtz. 'Verslaafd aan liefde'.
Daar dit topic over verlichting gaat hier nog een passende video!: "Jan Geurtz & Paul Smit: Wie is het meest verlicht? " :lol:

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Om terug te komen op de titel; ik vind de notie van sunyata wel interessant. Ik zag daar laatst deze tekst over voorbijkomen:
"From the point of view of Mahayana Buddhism, this is the greatest of all delusions, the belief that something exists. Upon close analysis, nothing exists by itself. Any given entity can only be defined in terms of other entities in time, space, or mind. And these in turn can only be defined in terms of other entities, and so on ad infinitum. Thus, nothing exists by itself, and nothing exists as itself. There is no such thing as a self.

[In the Heart Sutra], Avalokiteshvara looks at the skandhas [form, sensation, perception, memory, and consciousness] and sees that they are empty, or shunya. The Sanskrit word shunya means 'hollow,' 'void,' or 'zero.' What is hollow, void, or zero is the existence of a self. But if there is no self-existence, there is also no non-existence. According to Mahayana Buddhism, this is the second greatest of all delusions, the belief that nothing exists. Emptiness does not mean nothingness. It simply means the absence of the erroneous distinctions that divide one entity from another, one being from another being, one thought from another thought. Emptiness is not nothing, it's everything, everything at once. This is what Avalokiteshvara sees."

- Red Pine, from The Heart Sutra: The Womb of Buddhas, 2004.
Ik zie hier ook een overeenkomst in met de verschil-filosofie van Gilles Deleuze, die de relatie tussen verschil en identiteit wilde omdraaien. Daar schreef ik op het boeddhaforum laatst wat over.
Bastiaan73
Forum fan

Bericht door Bastiaan73 »

VseslavBotkin schreef: 02 apr 2023 17:41 Om terug te komen op de titel; ik vind de notie van sunyata wel interessant. Ik zag daar laatst deze tekst over voorbijkomen:
"From the point of view of Mahayana Buddhism, this is the greatest of all delusions, the belief that something exists. Upon close analysis, nothing exists by itself. Any given entity can only be defined in terms of other entities in time, space, or mind. And these in turn can only be defined in terms of other entities, and so on ad infinitum. Thus, nothing exists by itself, and nothing exists as itself. There is no such thing as a self.

[In the Heart Sutra], Avalokiteshvara looks at the skandhas [form, sensation, perception, memory, and consciousness] and sees that they are empty, or shunya. The Sanskrit word shunya means 'hollow,' 'void,' or 'zero.' What is hollow, void, or zero is the existence of a self. But if there is no self-existence, there is also no non-existence. According to Mahayana Buddhism, this is the second greatest of all delusions, the belief that nothing exists. Emptiness does not mean nothingness. It simply means the absence of the erroneous distinctions that divide one entity from another, one being from another being, one thought from another thought. Emptiness is not nothing, it's everything, everything at once. This is what Avalokiteshvara sees."

Ik zie hier ook een overeenkomst in met de verschil-filosofie van Gilles Deleuze, die de relatie tussen verschil en identiteit wilde omdraaien. Daar schreef ik op het boeddhaforum laatst wat over.
Als het klopt/ 'waar' is dat 'there is no such thing as a self', wie is die 'ik' dan die onder de naam VseslavBotkin deze tekst heeft getypt en verwijst naar een ander forum waar diezelfde ik ook een stuk tekst neerzette?
bonifacius
Diehard

VseslavBotkin schreef: 02 apr 2023 15:40 Haha, dank voor het speurwerk, HierEnNu. Nu wordt het mij ineens duidelijk wat het "artikel" is: een wervingstekst!
En hij doet nog wel aan vedische astrologie ook die Frans Langenkamp! >>> https://www.selfrealisation.net
Oplichter die Frans! Stichting skepp moet achter hem aan! :lol:
En schande dat het Boeddhistisch dagblad artikels van zo'n zwever plaatst op hun website. Zelfs nog meer dan het éne dat ik vond enkele dagen geleden.
Zie maar, een dozijn stuks > https://boeddhistischdagblad.nl/?s=langenkamp

Onderstaande kan forumlid HierEnNu die je citeert misschien interesseren want overeenkomend met zijn forumnaam...
Frans Langenkamp – leef in het hier en nu
19 november 2019 door gastauteur

Wanneer we deze spreuk letterlijk zouden nemen, zouden we ons bewustzijn moeten proberen te beperken tot het heersende moment en tot de plaats waar we ons momenteel bevinden… Dit kan echter niet de bedoeling zijn. Dit zou ons geestelijk reduceren tot het evolutieniveau van een dier. We zouden krampachtig moeten proberen te vermijden aan de toekomst te denken. Dit zou desastreuze gevolgen hebben. We zouden niet eens meer onze boodschappen kunnen plannen. Maar gelukkig neemt niemand deze spreuk al te letterlijk. Iedereen weet wel ongeveer wat ermee bedoeld wordt: we horen ons geen zorgen te maken over de toekomst, en we horen ons geen zorgen te maken over het verleden.

We horen overal en altijd zo ontspannen mogelijk te zijn, en terwijl we van het leven genieten, horen we gebruik te maken van de gelegenheden die elke situatie ons te bieden heeft. Als we deze spreuk zo opvatten, dan is het een goede boodschap. Een herinnering aan het feit dat we ons geen zorgen hoeven te maken en dat het leven in wezen gelukzaligheid is. Goed beschouwd is het leven als mens immers een geschenk van het Allerhoogste, waarvoor we voortdurend dankbaarheid kunnen voelen. Als we echt ontspannen zijn, dan voelen we dat ook zo.

Maar zoals de goede raad nu geformuleerd is, is de spreuk niet veel meer dan een open deur: Iedereen leeft sowieso al in het hier en nu. We kunnen niet anders. We leven allemaal in het eeuwige nu. Voor elke levende ziel is het overal hier en altijd nu. We leven in het eeuwige nu en in het alomtegenwoordige hier. Als zodanig is de aanwijzing om in het nu te gaan leven enigszins verwarrend. Wat men eigenlijk bedoelt te zeggen is: Wees je bewust van jezelf; wees altijd en overal bewust van je ware zelf, wees gevestigd in zelfbewustzijn.

Wanneer we gecentreerd zijn in ons zelf, in ons eigen bewustzijn, in de bron van onze gedachten, dan weten we ons gevestigd in vrede, vrijheid, vreugde en geborgenheid. Zelfbewustzijn wordt ervaren in de meest eenvoudige toestand van menselijk bewustzijn. Dat is de toestand van pure subjectiviteit. In deze ontspannen en vervulde subjectieve toestand, ervaren we spontaan de inherente eigenschappen van bewustzijn als zodanig: vrede, vrijheid, vreugde, creativiteit en intelligentie. Dit is de normale toestand van elk kind dat gelukkig is. Dit is het natuurlijke potentieel dat in ieder van ons altijd aanwezig is.

Wanneer we zelfbewuste mensen zijn, dan zijn we in de bewustzijnstoestand waar deze spreuk ons graag hebben wil: vrij van angst voor de toekomst en vrij van zorgen over het verleden. Indien we in zelfbewustzijn gevestigd zijn, zijn we vrij van overspannen verwachtingen met betrekking tot de toekomst, en zijn we vrij van gepieker over het verleden. In het bewustzijn van ons authentieke, levende zelf voelen we ons gewoon lekker en goed.

Dat is de natuurlijke toestand van geestelijk gezondheid van de mens. Maar nu komt het: wanneer we gevestigd zijn in bewustzijn – in ons zelf – dan schaadt het ons echt niet wanneer we over de toekomst nadenken en wijselijk onze dagen plannen. Noch schaadt het ons, wanneer we in zelfbewustzijn nadenken over het verleden en het wijselijk en liefdevol verwerken. Je kunt zelfs stellen dat het verwerken van traumatische ervaringen in verleden een van de belangrijkste en nuttigste taken is die we als mens geacht worden te vervullen. Daarom is deze spreuk echt wel een beetje misleidend, verwarrend. Maar indien we daarbij denken aan het bovenstaande, dan kan deze spreuk ons herinneren aan onze gelukzalige essentie.

bron: https://boeddhistischdagblad.nl/achterg ... r-en-nu-2/
Dit lezende, ga ik toch is luisteren wat hij te vertellen heeft, want het Non-dualiteit YouTube kanaal heeft hem 5 jaar geleden geïnterviewd. En non-dualiteit heeft me altijd geboeid.

Laatst gewijzigd door bonifacius op 02 apr 2023 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Bastiaan73
Forum fan

bonifacius schreef: 02 apr 2023 17:28 In je argumentatie voor je bewering schrijf je het nog is: (...)
bonifacius schreef: 02 apr 2023 17:53 Dit lezende, ga ik toch is luisteren wat hij te vertellen heeft, (...)
Ben je heel toevallig dezelfde persoon als Snelheid op GeloofsGesprek? Die weet namelijk ook niet het verschil tussen 'eens' en 'is'.

Zo niet, dan mijn excuses. Dit soort taalfouten vallen mij gewoon op.
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 02 apr 2023 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 17:49
VseslavBotkin schreef: 02 apr 2023 17:41 Om terug te komen op de titel; ik vind de notie van sunyata wel interessant. Ik zag daar laatst deze tekst over voorbijkomen:

Als het klopt/ 'waar' is dat 'there is no such thing as a self', wie is die 'ik' dan die onder de naam VseslavBotkin deze tekst heeft getypt en verwijst naar een ander forum waar diezelfde ik ook een stuk tekst neerzette?
Binnen de Oosterse filosofie zou dit als maya bestempeld worden. Vaak wordt hier op een agnostische wijze tegenaan gekeken; het is niet "nep", maar het is ook niet echt.
Bastiaan73
Forum fan

HierEnNu schreef: 02 apr 2023 15:46 Daar zou ik dan aan toe willen voegen, dat het mysterieuze van verlichting er mijns inziens juist in gelegen is dat het eenvoudig te bereiken is door ondanks alle volwassen verworvenheden qua bewustzijn, gewoon te worden als een pasgeboren baby, maar ja, zulks blijkt bij nader inzien toch niet eenvoudig te zijn.

Als argumentatie voor mijn bewering het volgende:
  • Verlichting [spirituele ontwaking] beschrijven als
    • "Verlichting is qua bewustzijn worden als een pasgeboren baby"
    impliceert dat verlichting het terugkeren[!] naar een staat van puur bewustzijn is, zonder mentale bagage of concepten die zijn opgebouwd door het leven. Men leeft dan volledig in het hier en nu , zonder oordelen of verwachtingen, de wereld aanschouwend zoals die werkelijk is, zonder vertekeningen of conditioneringen. Het is een staat van helderheid en openheid:
    • vergelijkbaar met de onschuld van een pasgeboren baby.
Als je op een gegeven moment oud en dement wordt en daarmee alle volwassen verworvenheden qua bewustzijn verliest, geen tanden meer in je mond hebt en je luier volpoept kom je aardig in de buurt van een pasgeboren baby. Toch?
bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 18:04 Ben je heel toevallig dezelfde persoon als Snelheid op GeloofsGesprek? Die weet namelijk ook niet het verschil tussen 'eens' en 'is'.

Nope, ik ben die persoon niet. Ben een ongeletterde Vlaming zonder diploma's van wat dan ook. Verschil tussen 'eens' en 'is' weet ik inderdaad niet. Maar misschien heeft het te maken met Nederlanders en Vlamingen.
"Er was eens...." gebruik ik wel.
Bastiaan73
Forum fan

bonifacius schreef: 02 apr 2023 18:27
Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 18:04 Ben je heel toevallig dezelfde persoon als Snelheid op GeloofsGesprek? Die weet namelijk ook niet het verschil tussen 'eens' en 'is'.

Nope, ik ben die persoon niet. Ben een ongeletterde Vlaming zonder diploma's van wat dan ook. Verschil tussen 'eens' en 'is' weet ik inderdaad niet. Maar misschien heeft het te maken met Nederlanders en Vlamingen.
"Er was eens...." gebruik ik wel.
👍

Amai, ik heb ook alleen maar een Havo diplomaatje hoor. En dat met slechts één 8, een aantal zesjes en één 5.

'is' is altijd een vervoeging van het werkwoord 'zijn'. 'Eens' drukt altijd iets van tijd uit (je kan het vervangen door 'een keer'), tenzij het het tegenovergestelde van 'oneens' betreft.
bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 18:35 'is' is altijd een vervoeging van het werkwoord 'zijn'. 'Eens' drukt altijd iets van tijd uit (je kan het vervangen door 'een keer'), tenzij het het tegenovergestelde van 'oneens' betreft.
Amaai, dat gaat allemaal boven mijn pet!
Ik heb ook niks met heel dat dt-fouten gedoe. Moesten ze afschaffen. Ik veeg er in ieder geval mijn voeten aan, net zoals aan vervoegingen van het werkwoord zijn. "Zijn" is trouwens geen werkwoord voor mij. :lol:
Bastiaan73
Forum fan

bonifacius schreef: 02 apr 2023 18:39 (...)
"Zijn" is trouwens geen werkwoord voor mij. :lol:
Waarom niet?
bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 18:48
bonifacius schreef: 02 apr 2023 18:39 (...)
"Zijn" is trouwens geen werkwoord voor mij. :lol:
Waarom niet?
Omdat ik Zijn Ben.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Marahaj wil zijn aansteker terug.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
bonifacius
Diehard

chromis schreef: 02 apr 2023 19:25 Marahaj wil zijn aansteker terug.
:lol: =D> :lol:
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dit item begon als iets over religieuze trauma's, ik zou zeggen dat 'ietsisme' onder de minder traumatische gevolgen van religieuze greep op de samenleving valt. Het idee van een 'hogere macht' blijft sluimeren in een steeds meer ontkerstende samenleving. "Er moet toch iets zijn?' 'Maar dat hoeft toch niet zo zwaar te zijn?'
Plaats reactie