Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 28 jan 2023 19:51
HierEnNu schreef: 28 jan 2023 04:35 Escalatie betekent het van stap tot stap ernstiger worden van een conflictsituatie. De stap die ik benoemde is de levering van die tanks. Putin heeft niet gezorgd voor de levering van die tanks welke gepaard zal gaan met escalatie.
hier schrijf je het toch gewoon
de levering van tanks zorgt voor een escalatie vd conflictsituatie. nu gebruik ik dezelfde woorden als jij, zou je ze dezelfde betekenis geven :)
Ik schrijf daar precies zoals ik het bedoel en vervolgens maak jij er dat van:
appelfflap schreef:hier leg je de verantwoordelijkheid vd verdere escalatie van de concflictsituatie volledig bij OEkraine en haar bondgenoten.
Nee: ik leg de verantwoordelijkheid voor de escalatie bij:
  • de levering van die tanks!
Zulks maakt dus de leveranciers verantwoordelijk!
appelfflap schreef:zonder levering van tanks zou er tenslotte geen verdere escalatie vd conflictsituatie zijn
Ook dat heb ik nergens geschreven en spruit voort uit jouw eigen vooringenomenheid ten aanzien van hoe jij denkt dat ik tegenover dit conflict sta. Ik schreef nergens 'zonder levering van tanks zou er tenslotte geen verdere escalatie vd conflictsituatie zijn', en dat is ook precies de reden waarom je daar geen quote van kunt geven, want die bestaat niet!

Die vooringenomenheid jouwerzijds is niet in dit topic ontstaan maar in dat 'Wespennest' alwaar ik ook telkens geacht werd mij te moeten verdedigen voor 'bedoelingen/interpretaties' die ik niet schreef, maar voor wat een ander dacht dat ik bedoelde:
  • thanks, but NO thanks!
    Not again ...
appelfflap schreef:ah ja
met conflictsituatie heb ik het over de barbaarse inval van Rusland in de soevereine staat oekraine
ergens vorig jaar in februari begonnen
Ach ja, een nieuwe poging?
[Eigen]Wijsheid ontstaat ook door voortschreidend inzicht, dus ik zal er op mijn geheel eigen eigenwijze wijze ff op ingaan:
  • Dit topic gaat in de eerste plaats over 'Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!' en staat daarmee LOS van het BEGIN van de 'conflictsituatie'. Voor de betreffende discussie ten aanzien van wat er zoal [oorzakelijk?] vooraf ging aan deze 'conflictsituatie' start ik zoals beloofd een nieuw topic, maar als je te ongeduldig wordt of zo:
    start een dergelijk topic dan zelf? Toch?

Hier, in dit topic, ben ik voornemens om mij niet te laten provoceren, zeker niet op de wijze zoals jij kennelijk naar neigt!
    Vredesvoorstel :wink: : stop jouw vete jegens mij,
    of tenminste:
    • neem een 'wapenstilstand' :mrgreen: in acht?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 29 jan 2023 11:04 Ook niet onmogelijk:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... brand-navo

De wereld en de Rus... wellicht.
Ojeetje, daar had ik helemaal niet bij stilgestaan:
zoiets zouden de Russen ook in Finland kunnen flikken.
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 29 jan 2023 08:18
vegan-revolution schreef: 29 jan 2023 01:01
"Het kan toch niet zo zijn dat Erdogan zijn visie over vrijheid van meningsuiting aan de Zweden oplegt
Turkije uit de Navo dan maar? En Zweden in de Navo?
Gewoon wachten tot na die Turkse verkiezing in mei. Dan wordt het net vóór de komende topconferentie in juli wel geregeld.
Iedereen weet al vanaf het begin dat het om de verkiezingscampagne van Erdogan gaat.
I wish dat jouw 'wishful thinking' uit zal komen.

Toch zitten we dan al in juli, terwijl er in Oekraïne een [wederzijds] voorjaarsoffensief aan staat te komen waarvan de uitkomst [nog] niemand kan voorspellen. Ik hoop dat men niet alle kaarten zet op Turkije's meegaandheid na die verkiezingen, maar ook reeds aan alternatieve oplossingen werkt waarmee Zweden en Finland toch toe kunnen treden als Turkije diens veto handhaaft.
.
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HierEnNu schreef: 29 jan 2023 11:18 Nee: ik leg de verantwoordelijkheid voor de escalatie bij:
en wie zijn de leveranciers van de tanks? wie zal de tanks gebruiken op het slagveld om de conflictsituatie te laten escaleren?
de bondgenoten leveren leopards en het oekraiense leger gebruikt ze in oa bakmoet
bij wie leg jij dus de verantwoordelijkheid vd escalatie?

ik lees en reageer gewoon op wat jij schrijft hoor :)
ik ga niet akkoord dat loutere zelfverdediging iets zou laten escalaren. enkel en alleen de agressor maakt zich schuldig aan escalatie, in dit geval Rusland
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

HierEnNu schreef: 29 jan 2023 11:38
Gewoon wachten tot na die Turkse verkiezing in mei. Dan wordt het net vóór de komende topconferentie in juli wel geregeld.
Iedereen weet al vanaf het begin dat het om de verkiezingscampagne van Erdogan gaat.
Dat had je gedacht. Ik weet haast wel zeker dat jij helemaal niet denkt als een Fin. Zelfs zou ik zeggen dat je het tegengestelde bent van een Fin. Je doet exact het tegengestelde van waar je een Fin aan herkent: zijn hoofd koel houden. :wink:

Finnen zijn van mening dat deze oorlog door Oekraïne gewonnen moet worden. Punt uit.

Of het één jaar duurt of vijf of vijftien maakt niet uit. Luister hoe de premier van Finland Sanna Marin dit uitspreekt. Ze zegt erachteraan dat de opstelling nogal eenvoudig is: "We don't have any other choice".
Finnen stellen "escalatie" of "houden we het vol" daarom niet in vraag. Wanneer je weet wat het doel is doe je eenvoudig wat nodig is. Wel eens van "sisu" gehoord? Hier wordt dat uitgelegd. 8*)

Wat Finland, Zweden en Oekraïne betreft maakte gerard R de enige opmerking die in dit topic van belang is:
"Maakt allemaal niet veel uit. Zweden en Finland zijn niet-formeel al bij de Navo. Net als Ukraine."

Het maakt inderdaad echt niet uit of Finland nu officieel bij NAVO hoort indien Rusland de oorlog naar de rest van Europa uitbreidt. De Finnen hebben al sinds de winteroorlog alleen tegen de Russen moeten opboksen, en er is in de afgelopen 70 jaar geen Fin geweest die zat te wachten op hulp van NAVOtroepen. Al die zeventig jaar lang hebben Finnen erop gerekend dat ze in een mogelijke volgende confrontatie alleen staan tegen de Sowjet-Unie/Rusland. En hebben ze zich (net als Griekenland) tot de tanden bewapend om het alleen te kunnen redden. Mochten de Russen hun oorlog uitbreiden naar Finland is het genoeg indien het westen Finland steunt zoals men nu Oekraïne steunt: met wapenleveranties. De Finnen doen het oorlogvoeren wel. Ook ik met mijn grijze baard zal me dan als vrijwilliger aanmelden.

Overigens is je idee dat Poetin er niet voor terug zal schrikken een stukje van Finland in te nemen nogal buitenissig. De legereenheden die normaalgesproken rondom Finland lagen zijn nu voor een groot verplaatst naar Oekraïne. Er is dus nog nooit zo weinig reden geweest om te denken dat Rusland Finland aan zou vallen.
En wanneer je in het hoofd houdt dat de Russen al sinds verleden augustus zo graag een stadje genaamd Bahmoet in Oekraïne willen innemen, maar ze dat maar niet lukt, dan weet je dat het een totale onmogelijkheid is dat Rusland het in het hoofd zou halen Finland aan te vallen, een land dat zich al 70 jaar heeft voorbereid op de volgende aanvalsoorlog vanuit Rusland. Maar gezien een video die je aanleverde over "één van de best getrainde legers van Europa" weet je dat ook best. Wat in dat filmpje gezegd wordt door een paar Finnen zal iedere Fin die je aanspreekt herhalen. "Iedereen weet dat de Russen ooit weer komen. We hopen van niet, maar als het onze beurt is dan zullen we ons doodvechten." Poetin weet ook dat Finland één van de meest vredelievende landen is en nooit een gevaar voor Rusland zal zijn, maar Finland aanvallen hetzelfde is als je hand in een wespennest steken.
Je opstelling is daarom niet gebaseerd op realiteit, maar blijkbaar op behoefte aan sensatie en spanning.
Born OK the first time
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 29 jan 2023 15:56
HierEnNu schreef: 29 jan 2023 11:18 Nee: ik leg de verantwoordelijkheid voor de escalatie bij:
en wie zijn de leveranciers van de tanks? wie zal de tanks gebruiken op het slagveld om de conflictsituatie te laten escaleren?
Now we are talking!
Wie de leveranciers zijn is duidelijk. Hoe het slagveld zich zal ontwikkelen is nog ff afwachten! DAT het conflict zal escaleren zijn we het kennelijk over eens?

ALS die [hoogst nodige!] tanks en dergelijke door Oekraïne daadwerkelijk enkel gebruikt gaan worden ter zelfverdediging, dan ben ik de laatste die hen verantwoordelijk zal stellen voor eventuele escalatie. Indien Putin&Co vervolgens nog beestachtiger te keer zal gaan dan ze al deden zijn zij uiteraard verantwoordelijk voor die escalatie.

Maar nogmaals, zulks ligt in de toekomst. Wat ik eerder schreef over uitbreiding van wapenlevering aan Oekraïne meende ik ook letterlijk zo, precies zoals ik het schreef. Wellicht is het een goed idee om dat nog ff terug te lezen, met in het achterhoofd dat ik dat dus serieus meende!

appelfflap schreef:de bondgenoten leveren leopards en het oekraiense leger gebruikt ze in oa bakmoet
bij wie leg jij dus de verantwoordelijkheid vd escalatie?
Nogmaals, zulks ligt in de toekomst en zie hierboven.

appelfflap schreef:ik lees en reageer gewoon op wat jij schrijft hoor :)
Dat weet ik wel en ik hoop
dat jij ook een beetje doorhebt wat de reden is dat ik me rigide opstel.

appelfflap schreef:ik ga niet akkoord dat loutere zelfverdediging iets zou laten escalaren.

Ik ben dat in principe met jou eens, maar wel slechts tot op zekere hoogte. Maar al te vaak wordt het 'bijltjesdag principe' al te gemakkelijk ook gezien als zelfverdediging.

appelfflap schreef:enkel en alleen de agressor maakt zich schuldig aan escalatie, in dit geval Rusland
Daar hebben we een principieel verschil van mening.
Dat is ook het punt welk ik maakte met mijn voorbeeld van die inbraak!
.
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HierEnNu schreef: 29 jan 2023 17:18 ALS die [hoogst nodige!] tanks en dergelijke door Oekraïne daadwerkelijk enkel gebruikt gaan worden ter zelfverdediging,
ik denk dat we gerust kunnen aannemen dat het oekraiense leger niet naar moskou zal oprukken :)
dus gebruiken ze de tanks enkel in oekraien is het per definitie zelfverdediging

of ga je het agressie noemen als oekraine het bezette krim bevrijd?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Oekraïne heeft maandelijks nieuw materieel nodig. Tegen de tijd dat ze Moskou bereiken, denk ik niet dat het westen die oorlog nog zal betalen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 29 jan 2023 17:03
HierEnNu schreef: 29 jan 2023 11:38
Rereformed schreef: 29 jan 2023 08:18Gewoon wachten tot na die Turkse verkiezing in mei. Dan wordt het net vóór de komende topconferentie in juli wel geregeld.
Dat had je gedacht. Ik weet haast wel zeker dat jij helemaal niet denkt als een Fin.
Ich deenk as unne Limlander! ===> vertaald ===> Ik denk als een Limburger!
Voor de Finnen onder ons, zoals Rereformed: mielestäni kuin Limburger!

Rereformed schreef:Zelfs zou ik zeggen dat je het tegengestelde bent van een Fin. :wink:
Jij kunt dat weten, toch? Bedankt voor dat compliment! :wink:

Rereformed schreef:Finnen zijn van mening dat deze oorlog door Oekraïne gewonnen moet worden. Punt uit. Of het één jaar duurt of vijf of vijftien maakt niet uit. Luister hoe de premier van Finland Sanna Marin dit uitspreekt.
En vervolgens zegt de premier:
  • "We will support Oekraïne as long as needed",
maar zulks kan Finland helemaal niet waar maken als die oorlog vijftien jaar gaat duren. Toch?
  • Ik hoorde haar ook zeggen op ongeveer 4.20 :
    • Interviewer:
      • "Look, every war ends up in somekind of an negotiation and very few end up in total victory or total defeat, is at some point will there have to be a negotiation between Russia and Oekraïne?"
      Premier:
      • "That's for Oekraïne to decide!"
Zulks zou ik zelf geantwoord kunnen hebben! Is zij in de verte van Limburgse afkomst?

Rereformed schreef:Ze zegt erachteraan dat de opstelling nogal eenvoudig is: "We don't have any other choice".
Finnen stellen "escalatie" of "houden we het vol" daarom niet in vraag. Wanneer je weet wat het doel is doe je eenvoudig wat nodig is. Wel eens van "sisu" gehoord?
In Limburg zeggen we:
"Daeh es gemaaktj van knirs!", iets van "Die bestaat uit kraakbeen!"
Iets van 'hard maar buigzaam en volhoudend!' Zoiets?

Rereformed schreef:Wat Finland, Zweden en Oekraïne betreft merkte gerard R de enige opmerking die van belang is:
"Maakt allemaal niet teveel uit. Zweden en Finland zijn niet-formeel al bij de Navo. Net als Ukraine."

Het maakt echt niet uit of Finland nu officieel bij NAVO hoort indien Rusland de oorlog naar de rest van Europa uitbreidt. De Finnen hebben al sinds de winteroorlog alleen tegen de Russen moeten opboksen, en er is in de afgelopen 70 jaar geen Fin geweest die zat te wachten op NAVOtroepen. Mochten de Russen hun oorlog uitbreiden naar Finland is het genoeg indien het westen Finland steunt zoals men nu Oekraïne steunt: met wapenleveranties. De Finnen doen het oorlogvoeren wel.
Veel indrukwekkend op de borst geklop! Maar, over die Winteroorlog gesproken.

Het einde van die Winteroorlog werd gemarkeerd door De Vrede van Moskou, het vredesverdrag tussen Finland en de Sovjet-Unie. Bij deze vrede verloor Finland in totaal 35 000 km² gebied aan de Sovjet-Unie, 10% van zijn oppervlakte, waarbij tevens de gehele Finse bevolking, ongeveer 422.000 mensen, van de gebieden naar Finland werd geëvacueerd.
Sisu?
Dat die vernedering mede veroorzaakte dat die 'trotse Finnen' destijds als bondgenoot deelnamen aan de Duitse Operatie Barbarossa zullen we het verder maar niet over hebben. Kleinigheidje houd je altijd, toch?
Maar Sisu?

Sorry voor het venijn, maar je begon zelf over die Winteroorlog!

Voor wat het waard is:
  • Finland is een prachtland en
    de Finnen zijn een prachtvolk en
    de Finse premier is een prachtvrouw en
    ik zou willen dat Finland al in 2020 lid was geworden van de NAVO!

Als we de Finse premier mogen geloven is het einde van het tijdperk Marktwerking snel nabij!
De Finse premier had het ook over de energie transitie. Zou je haar willen vragen of ze ff zorgt dat Rutte stopt met het subsidiëren van fossiele brandstoffen met 17 miljaard euro?
.
.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HierEnNu schreef: 29 jan 2023 19:15 Ich deenk as unne Limlander! ===> vertaald ===> Ik denk als een Limburger!
Het Fins is nog iets te gecompliceerd voor google om redelijk te vertalen. :D
"Mielestäni" betekent "naar mijn mening". "Ik denk" is in het Fins "ajattelen".
HierEnNu schreef:
Rereformed schreef:Ze zegt erachteraan dat de opstelling nogal eenvoudig is: "We don't have any other choice".
Finnen stellen "escalatie" of "houden we het vol" daarom niet in vraag. Wanneer je weet wat het doel is doe je eenvoudig wat nodig is. Wel eens van "sisu" gehoord?
In Limburg zeggen we:
Het woord verwijst naar de karaktertrek waar in iedere Fin van kinds af aan mee opgroeit: nooit opgeven, ook niet als je weet je dat het geen zin heeft en je geen kans maakt en er geen hoop is.
HierEnNu schreef:
Rereformed schreef:Mochten de Russen hun oorlog uitbreiden naar Finland is het genoeg indien het westen Finland steunt zoals men nu Oekraïne steunt: met wapenleveranties. De Finnen doen het oorlogvoeren wel.
Veel indrukwekkend op de borst geklop!
Dat heeft volstrekt niets met "op de borst geklop" te maken (dat staat in Finland namelijk te boek als een doodzonde).
Het is eenvoudig zoals de Finnen al tachtig jaar lang gewend zijn om te denken. Zoals je had kunnen leren uit de video die je plaatste is de bereidheid van Finnen om voor hun land en hun onafhankelijkheid te sterven groter dan van welk ander volk dan ook in Europa.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Finland heeft nu Leopard II tanks die het van Nederland heeft overgenomen. Het eerste kabinet van 'our illustrious leader' Rutte meende daar toch niets meer aan te hebben...
De Nederlandse landmacht schijnt er nu een paar Duitse Leo II's te leasen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 29 jan 2023 19:29
HierEnNu schreef: 29 jan 2023 19:15Ich deenk as unne Limlander! ===> vertaald ===> Ik denk als een Limburger!
Het Fins is nog iets te gecompliceerd voor google om redelijk te vertalen. :D
"Mielestäni" betekent "naar mijn mening". "Ik denk" is in het Fins "ajattelen".
:oops:
Verdorie! Ik meende al dat ik slim was door het vanuit het Engels te vertalen!

Rereformed schreef:
HierEnNu schreef:
In Limburg zeggen we:
Het woord verwijst naar de karaktertrek waar in iedere Fin van kinds af aan mee opgroeit: nooit opgeven, ook niet als je weet je dat het geen zin heeft en je geen kans maakt en er geen hoop is.

Ik mag jouw volk steeds meer! Ik ben meer opgegroeid met het motto:
  • Gooi je oude schoenen niet weg
    alvorens de nieuwe goed zijn ingelopen!
Compromissen sluiten was tijdens mjn opgroeien aan de orde van de dag, thuis met zijn tienen in één woning, slapen met z'n vieren op één slaapkamer in stapelbedden, dat alleen al was op zichzelf al één groot compromis. Maar ook op straat in onze achterbuurt/arbeiderswijk [tegenwoordige kracht/prachtwijken :mrgreen: ] was het voornaamste motto:
  • 'De éérste slag is een daalder waard'
Als ik 'wist' dat ik slaag ging krijgen begon ik er meteen flink op los te meppen, liefst op de leider en/of grootste/sterkste, dat hielp altijd wel [respect heette dat!] als er daarna weer gepraat werd, maar altijd werden compromissen gesloten want iedereen wist dat je anders geen leven meer had op de straat.

Rereformed schreef:
HierEnNu schreef:
Rereformed schreef:Mochten de Russen hun oorlog uitbreiden naar Finland is het genoeg indien het westen Finland steunt zoals men nu Oekraïne steunt: met wapenleveranties. De Finnen doen het oorlogvoeren wel.
Veel indrukwekkend op de borst geklop!
Dat heeft volstrekt niets met "op de borst geklop" te maken (dat staat in Finland namelijk te boek als een doodzonde).
Het is eenvoudig zoals de Finnen al tachtig jaar lang gewend zijn om te denken. Zoals je had kunnen leren uit de video die je plaatste is de bereidheid van Finnen om voor hun land en hun onafhankelijkheid te sterven groter dan van welk ander volk dan ook in Europa.
Ik begrijp dat zulks jouw met trots vervuld, maar ik heb een afkeer van Nationalistische propaganda en bereidheid om voor 'volk en vaderland' te sterven. Ik vind het veel moediger om bereid te zijn om voor de mensen waar je van houdt te leven en dus ook er voor te kiezen om in leven te blijven.

Voor alle duidelijkheid:
  • als hier dadelijk een gewapende Rus over de schutting kruipt en
    binnen weet te dringen en ons hier vervolgens bedreigt,
    dan zal ik geen moment aarzelen als ik kans zie,
    met alle gevaar van dien voor mijn leven,
    om me op hem/haar te werpen en zijn strot af te bijten.
    Eerste slag is nog altijd een daalder waard!
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 29 jan 2023 17:56
HierEnNu schreef: 29 jan 2023 17:18 ALS die [hoogst nodige!] tanks en dergelijke door Oekraïne daadwerkelijk enkel gebruikt gaan worden ter zelfverdediging,
ik denk dat we gerust kunnen aannemen dat het oekraiense leger niet naar moskou zal oprukken :)
dus gebruiken ze de tanks enkel in oekraien is het per definitie zelfverdediging

Ik had het eerder niet zomaar over 'bijltjesdag':
  • mag ik je 'Highway of Death' op 26/27 februari 1991 in Irak in herinnering brengen?
ALS iets dergelijks gebeurt in Oekraïne, dan kan ik dat geen zelfverdediging noemen!

appelfflap schreef:of ga je het agressie noemen als oekraine het bezette krim bevrijd?
Eerst ff afwachten OF en HOE zulks gebeurt, maar
denk jij dat Oekraïne zonder agressie de Krim kan bevrijden?
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

"Het kan toch niet zo zijn dat Erdogan zijn visie over vrijheid van meningsuiting aan de Zweden oplegt

Kennelijk denken Turkije-kenner Isa Yusibov en hoogleraar internationale betrekkingen Annette Freyberg-Inan aan de Universiteit van Amsterdamer er ook zo over.

Maar toch wil Erogan er nog meer uithalen:
EenVandaag AvroTros 26-01-2023 08:00 schreef:
'Niet reageren':
zo moet de NAVO volgens experts omgaan met 'onbuigbare leider' Erdogan

Los van de eisen aan Zweden probeert de Turkse president volgens hem ook andere dingen geregeld te krijgen. "Hij wil bijvoorbeeld dat de VS straaljagers aan Turkije verkoopt. Hij zegt tegen de VS geen groen licht te geven voor de Zweedse toetreding - iets waar de Amerikanen groot voorstander van zijn - vóór hij een deal heeft over die straaljagers."
Met een bondgenoot als Erdogan heb je geen vijanden meer nodig!
.
.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HierEnNu schreef: 30 jan 2023 02:30 Veel indrukwekkend op de borst geklop!
Rereformed schreef:Dat heeft volstrekt niets met "op de borst geklop" te maken (dat staat in Finland namelijk te boek als een doodzonde).
HierEnNu schreef:Ik begrijp dat zulks jouw met trots vervult, maar ik heb een afkeer van Nationalistische propaganda en bereidheid om voor 'volk en vaderland' te sterven. Ik vind het veel moediger om bereid te zijn om voor de mensen waar je van houdt te leven en dus ook er voor te kiezen om in leven te blijven.
Ondanks mijn uitleg begrijp je het nog niet. De Finnen zijn helemaal niet trots op hun bereidheid om te sterven voor hun land en onafhankelijkheid. Noch zul je in Finland nationalistische propaganda tegenkomen. De Finse mentaliteit is eenvoudig iets wat je automatisch leert in een land waar het vijf tot negen maanden winter is en donker, en je met soms ongenadige temperaturen moet leven, en daarbovenop nog met een buurland moet leven dat al twintig keer jouw land is binnengevallen. Het heeft niets te maken met trots, noch met propaganda, nog met zelfverzekerdheid of arrogantie, noch met gebrek aan levenslust. De Finse mentaliteit is geboren uit noodzaak om te overleven.

Het eerste punt dat ik wil maken maar niet schijnt aan te komen bij jou is dat je in dit topic serieus speelt met de mogelijkheid dat Poetin "een stukje van Finland zou kunnen gaan bezetten". Dat is nu net iets wat Poetin na gezien te hebben hoe het zijn leger in Oekraïne vergaat nooit in zijn hoofd zal halen. Het is volkomen uitgesloten. Hij weet als geen ander hoe Finnen in elkaar zitten.

Het tweede punt dat de doorsnee Fin, of inwoner van de Baltische staten of Polen, zal maken, en aan het eerste verwant is, is dat het voor de toekomst van Europa noodzakelijk is dat Rusland deze oorlog niet wint, maar Oekraïne. Deze opstelling is evenmin geboren uit westerse arrogantie of expansiedrift. Het is noodzakelijk omdat Rusland zich aan expansiedrift overgeleverd heeft en men in Europa uit ervaring weet dat dat in geval van succes altijd vervolgd wordt. Als voor de bevrijding van door Rusland bezette Oekraïense gebieden een hoop tanks en wellicht straks ook levering van straaljagers nodig zijn dan moeten die dus eenvoudig door het westen geleverd worden.
Het is daarna mogelijk om te gaan discussiëren hoe Poetin de oorlog zou kunnen laten escaleren wanneer hij begint in te zien dat hij al zijn veroverde gebieden langzamerhand kwijtraakt. Met andere woorden of hij dan bereid is om chemische oorlogvoering of taktische atoomwapens in te zetten. Indien het zo verloopt dan wordt het onderwerp van gesprek nog steeds niet beschuldigingen aan het adres van het westen, maar hoe Poetin op deze manier de oorlog aan de hele wereld verklaart en zijn ondergang en de bittere gevolgen voor het Russische volk des te drastischer zullen worden.
Het is Poetin die Europa bedreigt, bezig is met genocide, en de rampzalige gevolgen voor het Russische volk van de toekomst creëert. Het antwoord op wat hij doet is nooit "angst voor Poetin", maar je in iedere fase van de oorlog laten zien als de partij die het langer volhoudt en aan het langste eind trekt.
Born OK the first time
Plaats reactie