Een atoomoorlog die op de loer ligt tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie vanwege een uit de hand gelopen conflict over een autonoom gebied binnen hun invloedssfeer.axxyanus schreef: ↑24 jan 2023 15:06In hoeverre is de Cuba-crisis te vergelijken met deze oorlog?HierEnNu schreef: ↑24 jan 2023 14:29In essentie ben ik het daar mee eens, maar dan wel Oekraïne zonder de Krim en Oost-Oekraine als zelfstandige afgescheiden staat onder Russische invloedssfeer.appelfflap schreef: ↑24 jan 2023 14:16
ik vrees dat oost-oekraine bewijst dat het heel veel uitmaakt Gerard.
Oekraine bij de nato en volgens mij bestaat marioepol nog steeds
Het lijkt wel of iedereen de Cuba-crisis vergeten is. Destijds was het Westen ook bereid om heel ver te gaan om te voorkomen dat Rusland kernwapens zou stationeren op de grens met de VS.
De Amerikaanse CIA steunde destijds de invasie in de Varkensbaai op Cuba en het VS leger vormde onderdeel van de invasieplannen. President Eisenhower had de invasieplannen reeds goedgekeurd, maar diens opvolger John F. Kennedy trok de toestemming voor deelnema door VS leger aan de invasieplannen kort voor de daadwerkelijke invasie in.axxyanus schreef:Dat de VS een aantal dubiueze actie heeft uitgevoerd t.o.v. van Cuba dat lijkt buiten kijf te staan. Maar een regelrechte oorlog of een gedeeltelijke bezetting lijkt daar toch niet bij te horen.
Eensch! En omgekeerd!axxyanus schreef:In zekere zin lijkt de Cuba-crisis de claim van Rusland te ondergraven. Als Rusland zo dicht bij de VS landen onder zijn invloedssfeer mag trachten te brengen, waarom mag de VS dat dan ook niet omgekeerd?
Het zal de kolonisten mentaliteit zijn? Zich omringen met vooruitgeschoven posten als spingplank onder het mom van een beschermmingsbuffer rondom het 'eigen' gebied.