ik heb een tegenvoorbeeld, zo'n 80j geleden ongeveer
eerst een vredesverdrag zelfs en dan die partner toch aanvallen
Moderator: Moderators
ik heb een tegenvoorbeeld, zo'n 80j geleden ongeveer
Het is inderdaad geen wishful thinking!lanier schreef: ↑23 jan 2023 12:23Heel leuk en aardig maar dit zegt allemaal niets.Ik zal voor mezelf spreken:
de inval in Oekraïne zoals die zich ontwikkeld heeft, DAT was hoogst onwaarschijnlijk!
Ondanks dat zulks hoogst onwaarschijnlijk was, IS het toch echt gebeurt!
Mij zal het dus niet meer zo verbazen als wat nu nog hoogst onwaarschijnlijk is toch gebeurt!
Heel leuk en aardig maar dit zegt allemaal niets. Behalve dat zulks wishful thinking is, net zoals al het wishful thinking voorafgaand aan de invasie. Wat jij doet is net als de weersvoorspelling tijdens het weerbericht: vertellen hoe het weer de afgelopen dagen is geweest. Morgen? Dan kan het vriezen of dooien. Wat blijkt? Het blijft nul graden!lanier schreef:Poetin nam het risico en dacht in 5 dagen Kiev te hebben ingenomen. Vervolgens zou er een Russische marionet president worden naar het voorbeeld van Wit-Rusland. Poetin verkeek zich echter op de weerstand van Oekraïne, was niet goed geïnformeerd over de staat van zijn leger, en verkeek zich op de motivatie van zijn soldaten. Het bleek al snel dat de Russen niet konden doordrukken. Experts zeiden toen al dat het heel erg lastig zou gaan worden voor de Russen.
De grens tussen Finland en Rusland bestrijkt 1.340 kilometer, dus Rusland hoeft Finland niet aan te vallen om een klein stukje te bezetten.lanier schreef:Iedere legerofficier weet dat je geen oorlog moet voeren op 2 fronten. Het is kolder om te denken dat de Russen Finland gaan aanvallen en tegelijk oorlog voeren in Oekraïne. Dat gaat nooit gebeuren. Het Finse leger is hypermodern, zeer gemotiveerd, Finland heeft 900.000 reservisten en steun van de NAVO is al toegezegd.
Dan steigeren de Russen inderdaad: ik twijfel er niet aan dat de Russen bij een dergelijke aanval niet zullen weifelen om als reactie meteen tactische kernwapens in te zullen zetten, of erger! Het is dus hoogst onwaarschijnlijk dat zo een aanval op Rusland plaats gaat vinden, maar ik benoem ook dat niet als kolder maarlanier schreef:Poetin haalt zijn soldaten met name uit afgelegen gebieden. Hij heeft veel minder steun in het westen van het land. Kijk eens op de kaart hoe ver Sint Petersburg vanaf de Finse grens ligt. Een paar aanvallen op die stad en de Russen staan op hun achterste benen.
Finland en Rusland delen niet alleen een grens,NOS Nieuwsuur maandag 16 januari, 22:10 schreef:
Spanningen aan de grens tussen Finland en Rusland
Om kwaadwillende Russen buiten de deur te houden wil Finland een 3 meter hoog hek neerzetten. Correspondent Saskia Dekkers maakte een verslag in een besneeuwd grensgebied waar de mensen angstig naar de boze buurman kijken.
Waarmee je weer on topic komt, want dat is precies het punt welk ik probeer te maken!lanier schreef:Aangezien gedacht wordt dat de oorlog in Oekraïne nog wel even door zal gaan, hoeven Finland en Zweden niet overhaast lid te worden van de NAVO.
Terzake 26 november 2018 schreef:
Rijke Russen kopen Finse eilanden op
Niet alleen in Oekraïne, ook in Finland stijgt de zenuwachtigheid over de Russische expansiedrang. In de baai van Turku koopt de steenrijke Russische bedrijfsleider Melnikov systematisch eilanden op en laat er aanlegsteigers en landingsplatformen aanleggen. Een toeristische investering of hybride oorlogsvoering?
NOS Nieuws gisteren, 19:22 schreef:
Erdogan: zonder respect voor Turkije hoeft Zweden niet te rekenen op lidmaatschap NAVO
Zweden kan niet rekenen op Turkse steun bij de aanvraag van lidmaatschap aan de NAVO als het Turkije en moslims niet respecteert. Dat heeft de Turkse president Erdogan gezegd na de koranverbranding in Stockholm van afgelopen weekend.
<<< knip >>>
Behalve de koranverbranding, was er zaterdag ook een protest van pro-Koerdische actiegroepen. Deze demonstranten zwaaiden onder meer met vlaggen van de PKK, de militante Koerdische beweging waarmee Turkije al decennialang in conflict is.
Erdogan bekritiseert Zweden ook voor het toestaan van dit protest. "Als je terreurorganisaties over je straten laat lopen en dan onze steun verwacht voor NAVO-lidmaatschap; dat gaat niet gebeuren", zei hij.
Het was ook allemaal niet erg handig, van Zweden niet met die demonstratie vooral inclusief het verbranden van een Koran en van Erdogan niet door een publiek statement wat alle diplomatie onmogelijk maakt, hoewel dat de bedoeling zal zijn geweest.
en wat moet zweden dan doen volgens jou?
Naast het afschaffen van de vrijheid van meningsuiting, zou Zweden ook de rechterlijke macht moeten uitschakelen om 130 koerden uit te leveren. Erdogan zal best snappen dat het in Zweden zo niet werkt.
Dat denk ik ook.gerard_m schreef: ↑24 jan 2023 12:06Naast het afschaffen van de vrijheid van meningsuiting, zou Zweden ook de rechterlijke macht moeten uitschakelen om 130 koerden uit te leveren. Erdogan zal best snappen dat het in Zweden zo niet werkt.
Erdogan zoekt gewoon ruzie, dat komt namelijk goed uit vlak voor de verkiezingen.
Dus Zweden kan sowieso even niets goed doen. Misschien wel na zijn herverkiezingen, of hopelijk nadat een wat democratischere leider is gekozen.
Dat IS Democratie! Ook als het ongepast en/of onhandig is.
In essentie ben ik het daar mee eens, maar dan wel Oekraïne zonder de Krim en Oost-Oekraine als zelfstandige afgescheiden staat onder Russische invloedssfeer.appelfflap schreef: ↑24 jan 2023 14:16ik vrees dat oost-oekraine bewijst dat het heel veel uitmaakt Gerard.
Oekraine bij de nato en volgens mij bestaat marioepol nog steeds