Onzin, er is een materialistische uitleg voor die negatieve correlatie. Die is je al meerdere keren gegeven, maar die "vergeet" je steeds opnieuw.MaartenV schreef: ↑12 okt 2022 22:11Volgens deze redenering van jou hang jijzelf dan ook impliciet een theorie aan (materialisme) die de extreme gevallen negeert en dus eenzijdig en selectief is. Hoe kan jij ontkennen dat dat selectief en eenzijdig is, gaat mijn petje ook te boven.axxyanus schreef: ↑12 okt 2022 17:22Maar dat houdt jou niet tegen om uit die negatieve correlatie bij extreme omstandigheden, conclusies te trekken die tegen de possitieve correlatie bij alledaagse activiteiten ingaan.MaartenV schreef: ↑12 okt 2022 11:56 Ik doe voor de duidelijkheid geen algemene bewering over de hersenwerking: in de meest 'normale' alledaagse vorm van hersenactiviteit correleert hersenactiviteit positief met subjectieve ervaring. Dat heb ik ook altijd zo gesteld. Het is pas in extreme gevallen, wanneer we een verruimd transcendente ervaring beleven, dat wetenschappers dan zien dat er een negatieve correlatie is met hersenwerking.
Dat is eenzijdig en selectief. Je neemt daarbij een besluit enkel gebaseerd op de extreme gevallen en negeert de alledaagse gevallen. Hoe jij kan ontkennen dat dat selectief en eenzijdig is, gaat mijn petje te boven.
Materialisme is niet afdoende om de extreme gevallen te verklaren. Hang die theorie dan ook niet aan. Dan zou je zelf niet doen wat je mij verwijt: selectief en eenzijdig zijn.
Dan nog is er een groot verschil tussen ons twee.
Ik bombardeer dit forum [of welk ander forum ook] niet voortdurend met artikels die de juistheid van het materialisme zouden moeten aantonen. Ik zet het materialisme voornamelijk in als tegengewicht. Ik kom hier niet met de bedoeling om anderen van het materialisme te overtuigen. Ik kom hier enkel om duidelijk te maken dat de weerlegging van het materialisme, die jij maar al te vaak hebt afgekondigd, nog lang niet gebeurd is.