Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door B.S. »

De laatste zin van een reactie door Chronos op dit forum van 31 augustus 2010
'In mijn vorige leven was ik commie :wink:'

Dus ik zat in de goede richting!
(Je zit in inlichtingenwerk of niet... :mrgreen: )
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 12 aug 2022 10:39
Chronos schreef: 12 aug 2022 05:29
De Donbas-regio is rijk aan grondstoffen die van cruciaal belang zijn voor de energietransitie. De Europese Unie, net als de andere grootmachten, aast op deze ‘nieuwe olie’ om haar machtspositie in de toekomst te kunnen garanderen.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... -olie.html

Is het alleen om vrijheid en democratie?
Of doch eigen belang?
Waarom draai jij de zaak om deze oorlogshandelingen nu om?
Wat denk je te bereiken met deze vraag?
Welke rechten en wiens belangen heb je het nu over?

Nu weet je ook direct waarom het Poetin te doen is om naast een vrije marinehaven ook de grondgebieden met grote schatten in te pikken van een andere soevereine staat.
Wat zijn dit soort discussies toch verdrietig.
Daar zitten we nou op een uiterst kwetsbaar stuk steen in een onmetelijk heelal 'onze' diepste roerselen te bevredigen
met oorlog en vernietiging, soms op de lafste en wreedste manieren die je maar kan bedenken. Soms een enorm gevaar voor de hele planeet.

En dan gaan we op fora schrijven hoe logisch het is dat de ene of een andere partij die oorlog voert.
Woorden schieten tekort.
** Gedenk frekwent ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gerard R. schreef: 12 aug 2022 18:25 Wat zijn dit soort discussies toch verdrietig.
Daar zitten we nou op een uiterst kwetsbaar stuk steen in een onmetelijk heelal 'onze' diepste roerselen te bevredigen
met oorlog en vernietiging, soms op de lafste en wreedste manieren die je maar kan bedenken. Soms een enorm gevaar voor de hele planeet.

En dan gaan we op fora schrijven hoe logisch het is dat de ene of een andere partij die oorlog voert.
Woorden schieten tekort.
Helaas de partijen (niet de bewoners van het betreffende gebied, maar de machtsblokken) zijn niet bezig met onze diepste roerselen maar met de diepste roerselen van de machtigen (zucht naar méér macht). Dat is een naar feit waar je tegen kunt en - denk ik - moet zijn, maar dat wel degelijk meespeelt.
Ik wens u alle goeds
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

lost and not found yet! schreef: 11 aug 2022 23:06
Chronos schreef: 11 aug 2022 09:17
Zolang men het maar begrijpt. :mrgreen:
Wij zitten immers niet op school.
Ohh, je had liever in het Duits gecommuniceerd?
@ Chronos: was een serieuze vraag hoor!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Er lijkt een soort van keerpunt in de oorlog te komen. De Oekraïeners beginnen de Russen in rap tempo terug te duwen. Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Moskou? :D
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mullog schreef: 10 sep 2022 18:10 Er lijkt een soort van keerpunt in de oorlog te komen. De Oekraïeners beginnen de Russen in rap tempo terug te duwen. Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.
Een keerpunt! :toothy7:
Ik doe de laatste twee dagen niet anders dan verbaasd het laatste nieuws uit Oekraïne volgen, en het wordt steeds gekker. Duizenden Russen zijn vandaag overhaast gevlucht. Het laatste nieuws is dat niet alleen Koepijansk is bevrijd, maar ook Izium, waar, zo zei men nog slechts twee of drie dagen geleden, wel 20.000 Russische soldaten zouden zijn.
Na een week of vijf zes herhaald te hebben dat men in het zuiden een offensief gaat starten om Cherson te bevrijden hadden de Russen veel troepen naar die regio verplaatst. Om nu dan plotseling aan te vallen in de regio van Charkiev blijkt een geniaal plan te zijn geweest. Niemand in het westen had dit voorspeld en de Russen zijn er duidelijk volkomen door verrast.
Ik hoop dat het instorten van het Russische front nog lang niet ophoudt. Paniek is aanstekelijk en wanneer gebrek aan motivatie op grote schaal wordt waargenomen legt een leger het bijltje erbij neer.

Waar het gaat eindigen? Ik hoop erop dat Poetin wordt afgezet indien de nederlagen zich maar voortzetten.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 10 sep 2022 18:55
Mullog schreef: 10 sep 2022 18:10 Er lijkt een soort van keerpunt in de oorlog te komen. De Oekraïeners beginnen de Russen in rap tempo terug te duwen. Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.
Een keerpunt! :toothy7:
Ik doe de laatste twee dagen niet anders dan verbaasd het laatste nieuws uit Oekraïne volgen, en het wordt steeds gekker. Duizenden Russen zijn vandaag overhaast gevlucht. Het laatste nieuws is dat niet alleen Koepijansk is bevrijd, maar ook Izium, waar, zo zei men nog slechts twee of drie dagen geleden, wel 20.000 Russische soldaten zouden zijn.
Na een week of vijf zes herhaald te hebben dat men in het zuiden een offensief gaat starten om Cherson te bevrijden hadden de Russen veel troepen naar die regio verplaatst. Om nu dan plotseling aan te vallen in de regio van Charkiev blijkt een geniaal plan te zijn geweest. Niemand in het westen had dit voorspeld en de Russen zijn er duidelijk volkomen door verrast.
Ik hoop dat het instorten van het Russische front nog lang niet ophoudt. Paniek is aanstekelijk en wanneer gebrek aan motivatie op grote schaal wordt waargenomen legt een leger het bijltje erbij neer.

Waar het gaat eindigen? Ik hoop erop dat Poetin wordt afgezet indien de nederlagen zich maar voortzetten.
Ik hoop intens, dat het verder gaat en duurzaam zal zijn. En wat een leger hebben die Ukrainers toch, ook al worden ze fors geholpen vanuit het Westen.. En de stijl, waarmee ze dit alles doen, heel overdacht, bijna rustig en geciviliseerd, lijkt het... heel bijzonder. Petje af. Een heel andere uitstraling dan die bende uit het Oosten, die daar niet hoort te zijn.
** Gedenk frekwent ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... **
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Het nieuws is niet meer bij te houden. Ik hoor nu dat er geruchten zijn dat het Oekraïense leger al opgerukt is tot Severodonetsk. :shock: Als dat waar is lijkt het erop dat het hele Russische leger in Noord-Oost Oekraïne op instorten staat.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 10 sep 2022 19:09 En wat een leger hebben die Ukrainers toch, ook al worden ze fors geholpen vanuit het Westen.. En de stijl, waarmee ze dit alles doen, heel overdacht, bijna rustig en geciviliseerd, lijkt het... heel bijzonder. Petje af. Een heel andere uitstraling dan die bende uit het Oosten, die daar niet hoort te zijn.
in 2014 werden ze in het oosten kansloos onder de voet gelopen en sindsdien hebben ze 8j heropgebouwd
en maak je geen illusies, ze wisten dat dit ging gebeuren en waren voorbereid.

ik gok er zelfs op dat heel wat modern wapentuig al begin dit jaar aan Oekraine werd geleverd.
De VS wisten dat rusland ging aanvallen

maar nu?
Europa zeurt al een hele tijd om onderhandelingen omwille vh gas terwijl het voor de VS simpel is, die willen de Russen verslaan en houden geen rekening met Europa
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dat zal ons helpen alternatieven te ontwikkelen.
Necessita.
Niet van vandaag op morgen uiteraard.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het geeft maar weer eens aan hoe irrelevant 'Europa' eigenlijk is.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 12 sep 2022 02:04 Het geeft maar weer eens aan hoe irrelevant 'Europa' eigenlijk is.
Een andere manier om de realiteit van 2022 uit te drukken is dat al het gepraat over dat de eenpolige wereld die dertig jaar geleden ontstond inmiddels doorbroken zou zijn en plaats heeft gemaakt voor een multipolaire wereld, alle praat over de aftakeling van het westen, wensdromen of waandenken is gebleken.
De macht van de VS is groter dan ooit en er is geen tegenpool op aarde die deze hegemonie kan aantasten, doorbreken of evenaren. Het schijnt mij toe dat dit de gehele rest van deze eeuw zich zo zal voortzetten.

De Oekraïense oorlog maakt ook duidelijk dat men de macht van Rusland sterk overschat heeft. Zo het al hernieuwde macht opgebouwd had heeft Poetin alles op de meest dramatische wijze verspeeld. Hij heeft het land de weg opgestuurd naar een langzame maar zekere ondergang. Militair heeft het zichzelf voor noppes uitgeput en is het nu de laughingstock van de wereld geworden, en economisch heeft het zichzelf permanent in de voet geschoten. De verbroken band met het westen is catastrofaal voor de toekomst van dat land.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Je gaat vast iets te snel en te optimistisch, Rereformed. Eerst de beer afschieten, dan pas juichen. En dat geldt ook voor wat het Westen nog zou kunnen meemaken op geo-politiek en militair terrein. Het zagen aan elkaars stoelpoten is enorm... :?
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Macht lijkt wel ondergeschikt te zijn aan de motivatie van de individuen die het daadwerkelijke werk (in dit geval: zo'n oorlog voeren) moeten doen. De vraag is dan hoe Poetin een eventuele nederlaag gaat verkroppen? Hoe machtig hij daadwerkelijk is en of dit op een andere wijze vies kan escaleren? In welke mate zal 'Rusland' zich "existentieel bedreigd" voelen?

Eigenlijk kan ik zelf niet goed inschatten welk scenario optimistisch is, onder de streep gezien.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie