'In mijn vorige leven was ik commie
Dus ik zat in de goede richting!
(Je zit in inlichtingenwerk of niet...
Moderator: Moderators
Wat zijn dit soort discussies toch verdrietig.Maria schreef: ↑12 aug 2022 10:39Waarom draai jij de zaak om deze oorlogshandelingen nu om?Chronos schreef: ↑12 aug 2022 05:29https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... -olie.htmlDe Donbas-regio is rijk aan grondstoffen die van cruciaal belang zijn voor de energietransitie. De Europese Unie, net als de andere grootmachten, aast op deze ‘nieuwe olie’ om haar machtspositie in de toekomst te kunnen garanderen.
Is het alleen om vrijheid en democratie?
Of doch eigen belang?
Wat denk je te bereiken met deze vraag?
Welke rechten en wiens belangen heb je het nu over?
Nu weet je ook direct waarom het Poetin te doen is om naast een vrije marinehaven ook de grondgebieden met grote schatten in te pikken van een andere soevereine staat.
Helaas de partijen (niet de bewoners van het betreffende gebied, maar de machtsblokken) zijn niet bezig met onze diepste roerselen maar met de diepste roerselen van de machtigen (zucht naar méér macht). Dat is een naar feit waar je tegen kunt en - denk ik - moet zijn, maar dat wel degelijk meespeelt.Gerard R. schreef: ↑12 aug 2022 18:25 Wat zijn dit soort discussies toch verdrietig.
Daar zitten we nou op een uiterst kwetsbaar stuk steen in een onmetelijk heelal 'onze' diepste roerselen te bevredigen
met oorlog en vernietiging, soms op de lafste en wreedste manieren die je maar kan bedenken. Soms een enorm gevaar voor de hele planeet.
En dan gaan we op fora schrijven hoe logisch het is dat de ene of een andere partij die oorlog voert.
Woorden schieten tekort.
@ Chronos: was een serieuze vraag hoor!lost and not found yet! schreef: ↑11 aug 2022 23:06Ohh, je had liever in het Duits gecommuniceerd?
Een keerpunt!
Ik hoop intens, dat het verder gaat en duurzaam zal zijn. En wat een leger hebben die Ukrainers toch, ook al worden ze fors geholpen vanuit het Westen.. En de stijl, waarmee ze dit alles doen, heel overdacht, bijna rustig en geciviliseerd, lijkt het... heel bijzonder. Petje af. Een heel andere uitstraling dan die bende uit het Oosten, die daar niet hoort te zijn.Rereformed schreef: ↑10 sep 2022 18:55Een keerpunt!
Ik doe de laatste twee dagen niet anders dan verbaasd het laatste nieuws uit Oekraïne volgen, en het wordt steeds gekker. Duizenden Russen zijn vandaag overhaast gevlucht. Het laatste nieuws is dat niet alleen Koepijansk is bevrijd, maar ook Izium, waar, zo zei men nog slechts twee of drie dagen geleden, wel 20.000 Russische soldaten zouden zijn.
Na een week of vijf zes herhaald te hebben dat men in het zuiden een offensief gaat starten om Cherson te bevrijden hadden de Russen veel troepen naar die regio verplaatst. Om nu dan plotseling aan te vallen in de regio van Charkiev blijkt een geniaal plan te zijn geweest. Niemand in het westen had dit voorspeld en de Russen zijn er duidelijk volkomen door verrast.
Ik hoop dat het instorten van het Russische front nog lang niet ophoudt. Paniek is aanstekelijk en wanneer gebrek aan motivatie op grote schaal wordt waargenomen legt een leger het bijltje erbij neer.
Waar het gaat eindigen? Ik hoop erop dat Poetin wordt afgezet indien de nederlagen zich maar voortzetten.
in 2014 werden ze in het oosten kansloos onder de voet gelopen en sindsdien hebben ze 8j heropgebouwdGerard R. schreef: ↑10 sep 2022 19:09 En wat een leger hebben die Ukrainers toch, ook al worden ze fors geholpen vanuit het Westen.. En de stijl, waarmee ze dit alles doen, heel overdacht, bijna rustig en geciviliseerd, lijkt het... heel bijzonder. Petje af. Een heel andere uitstraling dan die bende uit het Oosten, die daar niet hoort te zijn.
Een andere manier om de realiteit van 2022 uit te drukken is dat al het gepraat over dat de eenpolige wereld die dertig jaar geleden ontstond inmiddels doorbroken zou zijn en plaats heeft gemaakt voor een multipolaire wereld, alle praat over de aftakeling van het westen, wensdromen of waandenken is gebleken.