Ik vind de ontwikkeling van onderzoek bij Verplaetse vreemd. Hij schreef dan in 2008 (14 jaar geleden) over het morele instinct, waarna een project kwam over vrije wil, en dan later iets over “Bloedroes”. Ik denk niet dat Verplaetse nog benaderbaar is voor vragen over een in 2008 geschreven boek, zeker niet nu zijn interesses een hele andere kant op zijn gegaan.
Ik heb eerder Annelien de Dijn geprobeerd te benaderen over haar boek ‘Vrijheid’ en geen enkele reactie mogen ontvangen. Ik ben wat dat betreft onzeker of het wel zin heeft om buiten het academisch niveau om contact te leggen met hoogleraren. Ze hebben gewoonweg geen interesse, of hebben het te druk. Ik weet eigenlijk de reden niet. Van Herman Phillipse heb ik ooit nog een berichtje gehad, dat hij naar een forum zou kijken waar ik hem op wees, maar daar bleef het bij.
Wat ik meeneem van het boek van Verplaetse is dat er vanuit de biologie gegeven morele systemen zijn die niet-rationeel zijn, en dat je die niet kan negeren met welke rationele moraal dan ook.