GH schreef:
Is dat niet een beetje hypokriet. De bijbel als leidraad nemen, maar alles schrappen wat jou niet past?
Het is niet hypocriet, omdat ik vrijzinnig ben.
Ik heb je al diverse keren uitgelegd dat vrijzinnigen vrij zijn.
Hieronder nog een keer:
Veel vrijzinnigen zijn van mening dat:
Je hoeft niet op vreemd gezag de meest onredelijke voorstellen of verhalen te slikken. Je mag het geloof kritisch doordenken, mag schiften wat wel of niet aannemelijk is. Dus niet omdat anderen het zeggen of omdat de kerk het zegt geloof je iets, je gelooft wat je vanuit eigen beleven en doordenken kan erkennen.
De Bijbel is niet woord voor woord door God geïnspireerd. De woorden en verhalen inspireren en geven uitzicht. De bijbel bevat een veelvoud van geloofsuitingen. Het is een bibliotheek van boeken, die in een heel menselijk proces van verzamelen en selecteren ontstond. Je leest er de neerslag in van ervaringen of ontmoetingen met God, die voor de vertellers, dichters en dromers die ze doorgaven een "openbaring" moeten zijn geweest. En soms hebben hun teksten een verhevenheid of dichtheid die maakt dat ook de lezer vandaag iets van de grootsheid van die ervaringen meebeleeft. Dan hebben de teksten ook voor nu iets openbarends. Er klinken essentiële woorden, die de kern raken van waar het in het leven om gaat. De bijbel is niet op een massieve manier "het woord van God" maar soms vind je er woorden en wendingen in, zo intens of verheven dat ze openbarend zijn. Dan is het alsof waarachtig "woorden van God "door al die menselijke woorden heen klinken.
Pasklare antwoorden hebben vrijzinnigen niet. Zij aanvaarden dat er vragen zijn waarop eigenlijk geen antwoord gegeven kan worden. Wel leggen vrijzinnigen een verbinding tussen bijbelse verhalen en de wereld van nu. Zij ontlenen er hun verwachting aan dat het zin heeft om zich in te zetten voor vrede, gerechtigheid en duurzame ontwikkeling.
Als ik
rechtzinnig zou zijn en alles zou schrappen wat mij niet past, zou het wel hypocriet zijn.
Rechtzinnigen kunnen natuurlijk ook niet alles letterlijk nemen maar durven dit niet toe te geven, daarom verdraaien zij e.e.a. Zij hebben o.a. die verdraaiingen vastgelegd in hun
verschillende dogma’s en belijdenissen.
Een gereformeerde moet je dus niet lastig vallen over de transsubstantiatie en een roomse niet over de predestinatie. De J-getuigen moet je niet lastig vallen met een eeuwige pijn en een monofysiet niet over de twee naturen van Jezus.
Ik begrijp best dat het heel lastig is voor een ondeskundige om dit alles uit elkaar te houden, maar het lijkt me niet nodig dat je als Atheïst mee doet met die dogmatiek en godsbeelden. Een Atheïst is goddeloos.
Jezus stuurde zijn apostelen er op uit om zijn leer te verkondigen. Hij gaf ze daarbij een wijze raad:
Kom je ergens waar ze je niet willen ontvangen en waar ze weigeren naar je te luisteren, ga dan weg en sla het stof van je voeten.
Ook prettig voor de Atheïsten.
Groet,
Stan