Joost_de_groot schreef: ↑15 jan 2022 11:52
Ad infinitum. Samenvatting van deze discussie.
Scherp opgemerkt.
Heetgebakerde en obsessionele gedachten en harde commentaren daarop ten spijt, stopt idd. de discussie als er niets nieuws wordt aangedragen wat gezien kan worden als een positieve bijdrage.
Op deze zelfde manier doorgaan heeft dan idd. geen enkele zin.
Daar ik zelf ooit roker was en meerdere keren even ben gestopt en in een later stadium eerlijker bij mezelf was en ook ik deze stadia doorgemaakt heb inclusief dit soort zelfveroordelingen, heb ik geen woorden aan deze discussie vuilgemaakt, daar het vnl. om anderen ging.
In alle eerlijkheid toegegeven, dat ik ben gestopt met roken met behulp van nicotine kauwgum, terwijl ik voorheen kauwgum altijd heb verafschuwd.
Ik ben dat gaan gebruiken omdat ik van mijn huisarts in eerste instantie te horen kreeg dat diverse middelen, zoals ook de continue nicotine pleisters, wel een hulp kunnen zijn, maar dat er daarvan ook weer afgekikt moet worden.
Kauwgum kun je "zo nodig" nemen.
De belangrijkste reden, dat het me toen wel is gelukt is, dat ik in de overgangsperiode met of zonder sigaret dezelfde stressverschijselen had en de sigaret steeds korter enig soelaas bracht.
Een strijd is het nog een paar jaren geweest, maar de redenen waren divers.
Die gevolgen, die versterkt werden door ontwenningsverschijnselen, wilde ik toen aangaan, omdat het mijn totale leven aanging op dat moment.
Ook mijn sociale leven.
Stoppen met roken maakte verder conditioneel geen enkel verschil, dan dat de enkele keer dat ik verkouden was er geen 6 weken hoestbuien meer op volgden.
Dit alles is de reden, dat ik door voldoende zelfinzicht, niets wil uiten wat een veroordeling zou kunnen inhouden van te weinig wil, geen doorzettingsvermogen, of slappe persoonlijkheids kenmerken, sowieso niet als algemene uiting naar mensen, die ik verder niet ken.
En nooit dit soort discussies aanga met ogenschijnlijke waarheden ter beoordeling van de rookverslaafde in het algemeen.
Dus het negatief beoordelen van "de ander", terwijl je die niet kent, geeft geen enkele positieve bijdrage aan de discussie of misschien motivatie om alsnog te stoppen met roken.
Want iedere persoon is uniek.
Dat alles is al ooit een gezegd. Niemand, die dat beter weet dan de roker zelf.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.