Er is veel rede om verslaving de rug toe te keren. Je bent een slaaf van je verslaving, en dát is nogal vervelend naast ongezond.appelfflap schreef: 29 nov 2021 22:08zit je weer in de logica dat je iets moet opgeven, psyche weet je welGerard R. schreef: 29 nov 2021 21:47 Tsja.. het gaat om de juiste omstandigheden en dan: doeoeoennn, toeslaan... en met overtuiging.![]()
er valt neits op te geven, da's net de clou
zijn we terug bij de schrikTerug kost wat inzet, dat geef ik toe.Maar een Korsakov of een diabetes is ook niet wat.
als schrik een reden zou zijn om niet te paffen dan waren er geen rokers
maar wat doet een roker als 'm schrik krijgt of zenuwachtig wordt of als hij iets tofs moet opgeven ... (ik was net zo)
Roken
Re: Roken
Ik ook van jou LANFY.
Wees nou s een vent en geef toe dat roken slap is.
Dat t sneu is als je WILT stoppen maar dat niet lukt.
Mooier kan ik t niet maken. Confronterend maar helder lijkt me.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
- Peter van Velzen
- Moderator
Volgens mij is het waarschijnlijker dat de niet roker een genvariant mist dat ons vatbaar maakt voor nicotineverslaving of een dat gewoontevorming in het algemeen bevordert. Genen werken namelijk vooral chemisch. Niet zozeer cognitief.dikkemick schreef: 29 nov 2021 14:43 Roken met dromen vergelijkenJe kunt beter hoor.
En nee, ik zeg niet dat ik over zoveel karakter beschik, ik zeg dat een roker het rokers-verslavings-karaktergen mist.
Ik wens u alle goeds
Peter, t gaat mij om t stoppen ermee. Stel, je wilt dit (en je meent dat je een eigen wil hebt) dan doe je het! Dan neem je de gevolgen voor lief en bijt je door.
Ik noem dat alleen, tot grote ontevredenheid van een enkeling hier, karakter
-
appelfflap
- Banned
yepGerard R. schreef: 29 nov 2021 22:33 Er is veel rede om verslaving de rug toe te keren. Je bent een slaaf van je verslaving, en dát is nogal vervelend naast ongezond.
1001 redenen om NIET te roken en iedereen kent ze, de meesten zelfs voor ze verslaafd zijn.
toch blijven miljoenen mensen roken en betalen die dagelijks 8 euro voor een pakje, net opgezocht (ik ben gestopt bij 5,50)
karakter is de logica dat je als roker iets moet tofs opgeven en dan vanalles moet doen om niet te herbeginnen. Mick bevestigt dit opnieuw door over doorbijten te beginnen. waarom? Je wil toch stoppen?
's nachts is 10u niet roken geen enkel probleem en fysiek is afkicken niet meer dan een lichte verkoudheid van een dag of 3. Dat is het probleem niet hoor, het zit tussen je oren.
rokers zijn geen karakterloze wezens, ga ze maar eens af in de politiek, sport of het bedrijfslevens.
spring eens in eht rokerskot in een ziekenhuis binnen, tegenwoordig moet je buiten staan met dit weer, Heb je geen karakter nodig om u dat te doen als ge een paar uur eerder geopereerd zijt?
zoals gezegd, ik ben gewoon gestopt omdat ik de mentale knop onbewust heb omgedraaid, toen was het afgelopen en daar is geen verdienste aan
Rokers zijn geen karakterloze wezens. Absoluut niet!
Alleen op verslavingsgebied missen ze dit.
Maar dat is enorm confronterend voor de roker, zoals je hier merkt.
Alleen op verslavingsgebied missen ze dit.
-
appelfflap
- Banned
en over welke roker heb je het hier?dikkemick schreef: 30 nov 2021 08:44
karakter tonen, doorbijten, ... is altijd een opoffering voor iets.
waarom is stoppen met roken een opoffering als dat nu iets is wat je wil?
Zolang je je jezelf wijsmaakt dat je nicotine nodig hebt zal een stoppoging meestal mislukken (rokers vertellen echt niet hoe vaak ze al geprobeerd hebben om te stoppen). Of je blijft voor de rest van je leven naar iets smachten waar je eigenlijk mee wil stoppen, ook geen leuk vooruitzicht en het ergste is dat je je dit als roker gewoon helemaal zelf aandoet.
een roker stopt 20 à 25x per dag, de vraag is waarom hij elke keer de volgende opsteekt.
omdat het hem aan karakter op dat vlak ontbreektappelfflap schreef: 30 nov 2021 09:15en over welke roker heb je het hier?dikkemick schreef: 30 nov 2021 08:44
karakter tonen, doorbijten, ... is altijd een opoffering voor iets.
waarom is stoppen met roken een opoffering als dat nu iets is wat je wil?
Zolang je je jezelf wijsmaakt dat je nicotine nodig hebt zal een stoppoging meestal mislukken (rokers vertellen echt niet hoe vaak ze al geprobeerd hebben om te stoppen). Of je blijft voor de rest van je leven naar iets smachten waar je eigenlijk mee wil stoppen, ook geen leuk vooruitzicht en het ergste is dat je je dit als roker gewoon helemaal zelf aandoet.
een roker stopt 20 à 25x per dag, de vraag is waarom hij elke keer de volgende opsteekt.
Maar is het correct? Is het behulpzaam voor mensen die willen stoppen met roken?dikkemick schreef: 29 nov 2021 22:53 Ik ook van jou LANFY.
Het lijkt alsof voor jou heel dit topic draait rond het neerhalen van mensen die roken en jezelf boven hen te zetten. Want als je een ding duidelijk gemaakt hebt in dit topic is het toch wel dat je er heilig van overtuigd bent dat als jij ooit ergens aan verslaafd zou raken, dat je daar binnen de kortste keren weer vanaf bent omdat jij het karakter hebt om te stoppen wanneer je wil.
Dit lijkt ook een beetje een constante te worden bij jou. Neem het advocaten-topic. Ook daar lijkt het voornamelijk te draaien rond het neerhalen van advocaten [toch van die dat hun werk doen op een manier die jou niet aanstaat]. Maar van zodra er echt over alternatieven gedacht moet worden en de voor- en nadelen van hoe advocaten nu werken afgewogen moeten worden tegen de voor- en nadelen van die eventuele alternatieven, lijk je af te haken.
Eens iets je afkeer heeft opgewekt, lijk jij niet langer in staat om enige afstand te nemen om de zaak beter te overdenken. Het belangrijkste is dan het uitdrukken van die afkeer.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
-
appelfflap
- Banned
iets wat je niet wil kun je makkelijk opgeven want er is niets om tegen te vechten/af te zien/door te bijten.
je hebt inzicht in het onderliggende mechanisme nodig en die is pychologisch.
het zou me niet eens verbazen dat sigarettenproducenten blij zijn met die vieze foto's op hun pakjes. Zij weten ook dat de drang naar nicotine stijgt als je een roker bang/zenuwachtig/... maakt.
over welke roker heb je het?
Dit terwijl als in andere topics er op gewezen wordt dat je obsessief bezig bent, je dat wel eens toegeeft met de toevoeging dat je het niet kan laten.dikkemick schreef: 30 nov 2021 08:05 Peter, t gaat mij om t stoppen ermee. Stel, je wilt dit (en je meent dat je een eigen wil hebt) dan doe je het! Dan neem je de gevolgen voor lief en bijt je door.
Betekent dit dan dat jij op (op dat vlak) geen karakter hebt? Of betekent het dat je helemaal niet wil stoppen met zo obsessief te zijn, ook al erger je daarmee wel eens de andere deelnemers hier?
Sorry voor de gehele quote, maar telefoon... vandaar.axxyanus schreef: 30 nov 2021 11:06Maar is het correct? Is het behulpzaam voor mensen die willen stoppen met roken?dikkemick schreef: 29 nov 2021 22:53 Ik ook van jou LANFY.
Het lijkt alsof voor jou heel dit topic draait rond het neerhalen van mensen die roken en jezelf boven hen te zetten. Want als je een ding duidelijk gemaakt hebt in dit topic is het toch wel dat je er heilig van overtuigd bent dat als jij ooit ergens aan verslaafd zou raken, dat je daar binnen de kortste keren weer vanaf bent omdat jij het karakter hebt om te stoppen wanneer je wil.
Dit lijkt ook een beetje een constante te worden bij jou. Neem het advocaten-topic. Ook daar lijkt het voornamelijk te draaien rond het neerhalen van advocaten [toch van die dat hun werk doen op een manier die jou niet aanstaat]. Maar van zodra er echt over alternatieven gedacht moet worden en de voor- en nadelen van hoe advocaten nu werken afgewogen moeten worden tegen de voor- en nadelen van die eventuele alternatieven, lijk je af te haken.
Eens iets je afkeer heeft opgewekt, lijk jij niet langer in staat om enige afstand te nemen om de zaak beter te overdenken. Het belangrijkste is dan het uitdrukken van die afkeer.
Is het behulpzaam vraag je? Om zo tekeer te gaan tegen rokers en dan vooral ontbreken van karakter.
Nee! Maar dat is mijn bedoeling ook helemaal niet. Mijn aversie tegen deze enorm debiele gewoonte gaat heel ver. Zeker als ik hoor dan mensen onder een afzuigkap staan te paffen.
ZO sneu, Zo zielig, ZO los van alle karakter.
In deze tijd begin je er niet aan, in de tijd van onze (groot)ouders was dat anders. Sociaal geaccepteerd was t. Nu ben je een paria van de samenleving en dat weet je.
Maar desondanks kun je het niet opbrengen te stoppen?
SLAP!
ik heb t over die roker die WIL stoppen. Doe dat gewoon. Geef die nicotine stok een rotschop! Wees zelf de baas.appelfflap schreef: 30 nov 2021 11:28iets wat je niet wil kun je makkelijk opgeven want er is niets om tegen te vechten/af te zien/door te bijten.
je hebt inzicht in het onderliggende mechanisme nodig en die is pychologisch.
het zou me niet eens verbazen dat sigarettenproducenten blij zijn met die vieze foto's op hun pakjes. Zij weten ook dat de drang naar nicotine stijgt als je een roker bang/zenuwachtig/... maakt.
over welke roker heb je het?Maar dat is enorm confronterend voor de roker, zoals je hier merkt.
Als ik WIL stoppen dan stop ik!! Als ik merk dat dit forumgedrag meer na-dan voordelen heeft (zoals bij roken) dan stop ik. Zeker en gewis als ik dat WIL.axxyanus schreef: 30 nov 2021 11:32Dit terwijl als in andere topics er op gewezen wordt dat je obsessief bezig bent, je dat wel eens toegeeft met de toevoeging dat je het niet kan laten.dikkemick schreef: 30 nov 2021 08:05 Peter, t gaat mij om t stoppen ermee. Stel, je wilt dit (en je meent dat je een eigen wil hebt) dan doe je het! Dan neem je de gevolgen voor lief en bijt je door.
Betekent dit dan dat jij op (op dat vlak) geen karakter hebt? Of betekent het dat je helemaal niet wil stoppen met zo obsessief te zijn, ook al erger je daarmee wel eens de andere deelnemers hier?
PS. Roken (anti) is inderdaad een obsessie. Het stinkt, ik heb er last van en krijg met grote regelmaat rokers in de scanner. En ja, dat valt allemaal onder zelfbeschikkingsrecht. Lekker asociaal een stok opsteken
Dat een van je favoriete onderwerpen (advocaten ei) ondertussen in de babbelbox geparkeerd werd, waar de rest het onderwerp zo goed als negeert, is dus onvoldoende nadeel voor je?dikkemick schreef: 30 nov 2021 16:05 Als ik WIL stoppen dan stop ik!! Als ik merk dat dit forumgedrag meer na-dan voordelen heeft (zoals bij roken) dan stop ik. Zeker en gewis als ik dat WIL.
Je beseft toch dat je met dit soort bijdragen op de lange termijn minder en minder serieus genomen gaat worden, als je weer ergens je aversie voor uitspreekt omdat de rest langzaam wel de boodschap zal oppikken dat er wat dat soort topics betreft toch niet met jou van gedachten te wisselen valt?