Coronavirus - en de onbetrouwbare overheid

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

holog
Diehard

Re: Coronavirus - en de onbetrouwbare overheid

Bericht door holog »

appelfflap schreef: 14 nov 2021 13:06

fout
jij pakt maar 1 dingetjes om je oordeel aan vast te hangen, nl dat de overheid liegt.

de kaart van "wantrouwen" en "de overheid liegt" word denk ik dan ook in hoofzakelijk getrokken door het 'extreem rechtse " kamp van de antivaxxers.

in BE heeft extreem-rechts niet opgeroepen tot zich niet te laten vaccineren en in NL heeft extreem-rechts wel opgeroepen tot zich niet te laten vaccineren. percentage anti-vaxxers sentiment bij extreem-rechts in BE 28% en in NL 85%.
De meesten extreem-rechts anti-vaxxers sentimenten is waarschijnlijk eerder door zich te laten opfokken , in tijden van onzekerheid is een opflakkering van extreem-rechts gedachtengoed een welbekend fenomeen.
Ironisch genoeg , het gaat mogelijks meer om een verscholen politieke agenda (dan dat er echt gelooft word in die vrij onzinnige complotjes - iets wat hier trouwens naar mijn inziens eveneens zonder schaamrood wordt toegegeven)
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 13:08 Wanneer er een aanleiding is, is er geen sprake van paranoia.
Dat is niet waar. Mensen kunnen overdreven reageren op die aanleiding. Dat er aanleiding is tot wantrouwen, spreekt niet tegen dat dat wantrouwen buiten proporties is, tegenover die aanleiding.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 13:08Jij legt heel gemakkelijk naast je neer dat een overheid liegt, geheimen heeft etc.
Niet iedereen doet dat. Dan krijg je een heel ander resultaat, namelijk dat waar je op vertrouwt.
Neen, ik leg dat niet naast me neer. Ik staar me daar gewoon niet blind op. Op zoek gaan naar andere bronnen die je wel kan vertrouwen, is niet de onbetrouwbaarheid van de overheid naast je neerleggen. Door de onbetrouwbaarheid van de overheid, niet eens kunnen overwegen dat je misschien ergens anders betrouwbare informatie kan krijgen is je blindstaren op de onbetrouwbaarheid van de overheid.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 13:08Dat heeft niets met een ongezond denkvermogen te maken. Die mensen voor paranoia uitmaken zou ik ook een vorm van paranoia kunnen noemen. Het geeft echter niet aan wat er werkelijk speelt.
Jawel. Het gaat niet gewoon over mensen die de overheid wantrouwen. Het gaat om mensen bij wie dat wantrouwen zo diep zit, dat ze niet eens kunnen overwegen dat er elders wel betrouwbare informatie zou kunnen zijn. Paranoia, lijkt me daarvoor een zeer beschrijvende term van wat zich speelt.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 13:08Het is de meest gemakkelijke manier om mensen weg te zetten en hen niet serieus te nemen. Op het moment dat je ze serieus neemt gaat het over een vorm van ziektebeeld paranoia en niet over de personen zelf. Resultaat is dat je niet hoeft te luisteren wat ze te zeggen hebben, of er een kern van waarheid of waarde inzit waarmee je jezelf met een begrip voor kunt verrijken.
Je draait de zaken om. We zijn niet begonnen met die mensen paranoia te noemen om ze dan niet serieus te nemen. We hebben geluisterd naar wat ze te zeggen hebben. We hebben geluisterd naar jouw beschrijving van die mensen, en we zijn op basis daarvan tot het besluit gekomen dat we (de ideeën van) die mensen niet serieus moeten nemen want dat alles wijst op paranoia.

Als iemand wat een betrouwbare mycoloog te zeggen heeft, negeert omdat een leugenaar het zelfde zegt en daarom geen paddestoelen meer durft te eten, dan is wat mij betreft zo iemand paranoïde. Dat is wat deze mensen ook doen. Ze negeren de betrouwbare medische experts omdat de onbetrouwbare overheid het zelfde zegt.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 13:08
Hoe je paranoïde mensen het best aanpakt is een heel andere kwestie.
zegt m.i. al genoeg over de manier waarop je met mensen in contact gaat die paranoïde zijn verklaart omdat ze zich om wat voor reden ook niet willen laten vaccineren.
Jij hebt geen idee hoe ik in het dagelijks leven met die mensen omga. Omgaan met mensen in het dagelijks leven en hun ideeën bespreken op een forum zijn twee totaal verschillende zaken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

axxyanus schreef: 14 nov 2021 13:43
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 13:08Jij legt heel gemakkelijk naast je neer dat een overheid liegt, geheimen heeft etc.
Niet iedereen doet dat. Dan krijg je een heel ander resultaat, namelijk dat waar je op vertrouwt.
Neen, ik leg dat niet naast me neer. Ik staar me daar gewoon niet blind op. Op zoek gaan naar andere bronnen die je wel kan vertrouwen, is niet de onbetrouwbaarheid van de overheid naast je neerleggen. Door de onbetrouwbaarheid van de overheid, niet eens kunnen overwegen dat je misschien ergens anders betrouwbare informatie kan krijgen is je blindstaren op de onbetrouwbaarheid van de overheid.

Bronnen die je wel kunt vertrouwen........ lijkt me een vorm van waarzeggerij......
Het lijkt me veel eerder dat er sprake is van bronnen waar je vertrouwen aan geeft.
Dat mensen vertrouwen in iets wat jij niet vertrouwd noem je paranoïa en je blind staren...
Dat blindstaren geldt eveneens voor zijne heiligheid de wetenschap......
Je kunt als mens je redenen hebben te vertrouwen, je kunt als mens je redenen hebben te wantrouwen.
Niet is m.i. vanuit zichzelf vervuld met betrouwbaarheid of onbetrouwbaarheid.

Van, wat je beweerd over niet eens overwegen of je ergens anders betrouwbare informatiekunt krijgen, is geen sprake. want mensen vinden die informatie in complottheorieën. Het is maar net welke vragen je stelt met betrekking tot waar je terecht komt.
zoals ik al zei er is geen vraag bij mensen of het virccin betrouwbaar is, er is een vraag waarom het vaccin onbetrouwbaar is. Dan kom je niet uit bij de medische wereld die pleit dat het vaccin veilig is,. dan kom je uit bij artsen die hun twijfels uitspreken over vaccin, bij complottheorieën.

Dat is niet blindstaren op, dat is gewoon op een andere manier een zoektocht voeren als jij dat doet, met heel andere vragen als jij hebt.
Jij houdt je bezig met het bestrijden van een virus, anderen niet. Die houden zich op een heel andere manier bezig met de wereld.
🤔😎😜😁😃😉👍
holog
Diehard

Bericht door holog »

Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 14:33 Jij houdt je bezig met het bestrijden van een virus, anderen niet. Die houden zich op een heel andere manier bezig met de wereld.
Q.E.D.

Ironisch genoeg , het gaat mogelijks meer om een verscholen politieke agenda (dan dat er echt gelooft word in die vrij onzinnige complotjes - iets wat hier trouwens naar mijn inziens eveneens zonder schaamrood wordt toegegeven).
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 14:33 Bronnen die je wel kunt vertrouwen........ lijkt me een vorm van waarzeggerij......
Het lijkt me veel eerder dat er sprake is van bronnen waar je vertrouwen aan geeft.
Dat spreekt niet tegen dat het geven van vertrouwen op een doordachte manier kan gebeuren. Bronnen die in het verleden zelden dat vertrouwen geschonden hebben, lijken mij bronnen die te vertrouwen zijn en waar je dus ook je vertrouwen aan kan schenken.

Jij lijkt te argumenteren alsof er geen manier is om iemands vertrouwen in te schatten.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 14:33Dat mensen vertrouwen in iets wat jij niet vertrouwd noem je paranoïa en je blind staren...
Neen, ik doe dat niet om die redenen. Dat jij het nodig vind om mijn argumenten te reduceren tot een eenvoudig meningsverschil illustreert gewoon je gebrek aan argumenten.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 14:33Van, wat je beweerd over niet eens overwegen of je ergens anders betrouwbare informatiekunt krijgen, is geen sprake. want mensen vinden die informatie in complottheorieën. Het is maar net welke vragen je stelt met betrekking tot waar je terecht komt.
Dat die mensen ergens andere informatie kunnen oppikken, spreekt niet tegen dat ze niet overwegen dat er betrouwbare informatie over het vaccin te verkrijgen zou zijn.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 14:33Dat is niet blindstaren op, dat is gewoon op een andere manier een zoektocht voeren als jij dat doet, met heel andere vragen als jij hebt.
Jij houdt je bezig met het bestrijden van een virus, anderen niet. Die houden zich op een heel andere manier bezig met de wereld.
Oh, je bedoelt dat er een andere agenda achter zit? Die mensen weigeren niet omdat ze een gebrek hebben aan vertrouwen in het vaccin maar omdat ze denken hun politieke agenda daarmee te kunnen bevoordelen? Dat is dan inderdaad niet zich blindstaren op de onbetrouwbare overheid. Dat is de onbetrouwbare overheid als uitvlucht gebruiken voor je eigen onfrisse plannen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je ziet, niet alleen de overheid kan onbetrouwbaar zijn, de burgervader kan dit ook. In ieder geval: Hij geeft een verkeerd signaal af.

https://www.ad.nl/binnenland/depla-krij ... ~a5126eb1/
Heeft burgemeester Paul Depla goed gehandeld door het horecaprotest in Breda zaterdagavond te gedogen? Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en voorzitter van het Veiligheidsberaad, snapt de afweging van zijn collega wel. Advocaat Michel van Stratum uit Nootdorp niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mcmadtasty
Diehard

axxyanus schreef: 14 nov 2021 15:37
Oh, je bedoelt dat er een andere agenda achter zit? Die mensen weigeren niet omdat ze een gebrek hebben aan vertrouwen in het vaccin maar omdat ze denken hun politieke agenda daarmee te kunnen bevoordelen? Dat is dan inderdaad niet zich blindstaren op de onbetrouwbare overheid. Dat is de onbetrouwbare overheid als uitvlucht gebruiken voor je eigen onfrisse plannen.
lol, zonder hetzelf door te hebben verschil je niets van een complotdenker en geef je vorm aan je eigen invullingen..........
Ik bedoel datgene wat ik schreef..... Zo simpel is het dus om tot bepaalde theorieën te komen.

Ik srtop verder met het welles nietes spelletje.
🤔😎😜😁😃😉👍
holog
Diehard

Bericht door holog »

wens even een verbetering toe te voegen aan mijn eigen analoge bewering als deze van jou- ik benoemde het met zelf met een 'verscholen politieke agenda' - indien je Baudet zijn Twitter account even open doet is het wel duidelijk dat bijvoegelijk naamwoord 'verscholen' totaal ontrecht is.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 15:55
lol, zonder hetzelf door te hebben verschil je niets van een complotdenker en geef je vorm aan je eigen invullingen..........
Ik bedoel datgene wat ik schreef..... Zo simpel is het dus om tot bepaalde theorieën te komen.
En wat je schreef suggereerde in deze context heel sterk dat sommige mensen het vaccin weigeren, niet omdat ze problemen hebben met het vaccin maar omdat ze hun eigen prioriteiten hebben.

Dat wijst er dan weer op die prioriteiten gediend zijn door zich te verzetten tegen dat vaccin. m.a.w. het verzet tegen het vaccin is geen doel op zich maar een middel gericht op een ander doel.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 15:55Ik srtop verder met het welles nietes spelletje.
Misschien dat je dan eindelijk met argumenten kan komen i.p.v. gewoon "nietes" te roepen als de conclusie van een argument je niet aanstaat.
Mcmadtasty
Diehard

axxyanus schreef: 14 nov 2021 16:40 bla bla bla
Blijf jij je nu maar blindstaren op het bestrijden van het coronavirus..............

Veel zinnigs komt er verder toch niet uit
🤔😎😜😁😃😉👍
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 14:33 Dat blindstaren geldt eveneens voor zijne heiligheid de wetenschap......
Om informatie uit wetenschappelijke hoek in dit geval te wegen moet je een beetje de weg weten waar te zoeken en de betekenis kennen van termen en genoemde waarden en getallen. Op medisch gebied kan je hiervoor op PubMed zoeken en voor peer reviewed kan je de Cochrane database raadplegen.
Niemand zegt dat wetenschap heilig is maar de wetenschappelijke methode is wel de tot op heden meest betrouwbare werkwijze.
En ook in de wetenschap worden er fouten gemaakt maar dat gebeurd door mensen zoals de meneer die een boek schreef over vaccins en de relatie met autisme. Dit bleek een jokkebrok en dit is door een goede wetenschapsjournalist aan de kaak gesteld.
leuke hulptip in deze link
https://profielen.hr.nl/2017/zo-lees-je ... e-stappen/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 17:01
axxyanus schreef: 14 nov 2021 16:40 bla bla bla
Blijf jij je nu maar blindstaren op het bestrijden van het coronavirus..............

Veel zinnigs komt er verder toch niet uit
Aha, 1 - 0 voor axxyanus :lol: :lol: :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Mullog schreef: 14 nov 2021 17:12 Aha, 1 - 0 voor axxyanus :lol: :lol: :lol:
de fans zijn er ook :)
kun je dit?
https://www.youtube.com/watch?v=D9WM1u5YwBg
Mcmadtasty
Diehard

doctorwho schreef: 14 nov 2021 17:07
Niemand zegt dat wetenschap heilig is maar de wetenschappelijke methode is wel de tot op heden meest betrouwbare werkwijze.
en/
Ik ga daar toch een nuance in brengen, want het is slechts een aanname dat de wetenschappelijke methode tot op heden de meest betrouwbare werkwijze is om iets te kunnen achterhalen wat je dan als werkelijkheid zou kunnen betitelen.
Men weet niet precies wat de werkelijkheid is, dus kan men niet vergelijken of het daadwerkelijk om werkelijkheid gaat. Resultaten vanuit de wetenschappelijke methode zijn dus eigenlijk slechts resultaten die alleen maar een bepaalde waarde hebben wanneer je als persoon daaraan een waardeoordeel aan verleent.
Voor jou is dat tot op heden de meest betrouwbare werkwijze, voor mij houdt het slechts een andere manier van aanmodderen in.
🤔😎😜😁😃😉👍
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 19:00
doctorwho schreef: 14 nov 2021 17:07
en/
Ik ga daar toch een nuance in brengen, want het is slechts een aanname dat de wetenschappelijke methode tot op heden de meest betrouwbare werkwijze is om iets te kunnen achterhalen wat je dan als werkelijkheid zou kunnen betitelen.
Neen, dat is niet "slechts" een aanname. Ja het is een aanname maar het is een ondersteunde aanname.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 19:00Men weet niet precies wat de werkelijkheid is, dus kan men niet vergelijken of het daadwerkelijk om werkelijkheid gaat. Resultaten vanuit de wetenschappelijke methode zijn dus eigenlijk slechts resultaten die alleen maar een bepaalde waarde hebben wanneer je als persoon daaraan een waardeoordeel aan verleent.
De resultaten van de wetenschappelijk methode laten toe om in bepaalde mate betrouwbare voorspellingen te doen. Dat wijst erop dat de wetenschappelijke methode een betrouwbare methode is.
Mcmadtasty schreef: 14 nov 2021 19:00Voor jou is dat tot op heden de meest betrouwbare werkwijze, voor mij houdt het slechts een andere manier van aanmodderen in.
Niemand kan jou verplichten om waarde te hechten aan de betrouwbaarheid van de wetenschappelijke methode. Maar die betrouwbaarheid is ondertussen wel aangetoond.
Plaats reactie