mensenrechten zijn pas een issue als regimes meoten verdwijnen
voor de rest spelen e geen rol. Kijk naar de griekse eilanden en dat is EU
Moderator: Moderators
mensenrechten zijn pas een issue als regimes meoten verdwijnen
Toch wel. Want zowel Baudet als Klaver gaan uit van de democratie als uitgangspunt van hun politiek Baudet heeft het zelfs als speerpunt voor zijn beleid aangewezen.gerard_m schreef: ↑01 sep 2021 23:15 Prima als we het basisprincipe van politieke partijen zo definiëren, maar ook dan lijkt het me onterecht om de politieke partijen op één hoop te gooien vanwege dat gezamenlijke basisprincipe. Onder Thierry Baudet zouden we een totaal ander land krijgen dan onder bijvoorbeeld Jesse Klaver..
Nu zeg je zelf precies wat ik bedoel, behalve dat jij het boeddhisme ervan uitsluit.
Je hebt gelijk dat “gehoorzaamheid” nogal wat gradaties kent. Daarom heb ik het m.b.t. religie ook over onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. En ook in de christelijke wereld gelden christelijke wetten voor alle inwoners. Het is niet voor niets dat D66 niet verder wil met de Christenunie. En de SGP is nog erger. En heb je al gehoord van die nieuwe Texaanse abortuswet? Geldt ook voor iedereen. En er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen.gerard_m schreef: ↑01 sep 2021 23:15 "gehoorzaamheid" kent nogal wat gradaties en het maakt bovendien veel verschil of de regels alleen gelden voor de gelovige of ook voor alle andere inwoners (zoals bij de sharia). In zekere zin verlangt bijvoorbeeld iedere overheid ook gehoorzaamheid, maar tussen Noorwegen of Noord-Korea zit toch een wereld van verschil.
Klopt (bijna) De basale eis –onvoorwaardelijke gehoorzaamheid–wordt door alle opperwezens gesteld
Je redeneert weer niet goed.gerard_m schreef: ↑31 aug 2021 10:55 Ik blijf een probleem hebben met het op één hoop gooien van alle religies vanwege één basiskenmerk dat gelijk is.
Zeker als je dit als argument aanvoert om kritiek op één religie hypocriet te vinden.
Dat doe je waarschijnlijk ook niet met politieke partijen , met sporten, met maaltijden, .... Hooguit kun je zeggen dat je het basiskenmerk niet logisch vindt en afwijst.
Oké.gerard_m schreef: ↑31 aug 2021 10:55 Nee, het is fundamenteel anders. Het concept "God" wordt open gelaten. Je kunt boeddhist zijn zonder in een god te geloven. Er is dus ook geen sprake van gehoorzaamheid. Het boeddhisme gaat uit van oorzaak en gevolg. Het beschrijft slechts een systeem waarin we zitten en een weg om daaruit te komen (wat je natuurlijk irrationeel kunt vinden).
Ik kan dat wel begrijpen. Het is hier onder vrijdenkers (waartoe ik ook mijzelf reken) in ieder geval niet zo dat het christendom en allerlei andere godsdiensten omarmd worden.Georgie schreef: ↑02 sep 2021 21:07Ik vind het hypocriet om als samenleving enerzijds het christendom en allerlei andere godsdiensten te omarmen en tegelijkertijd één godsdienst, die principieel identiek is aan al die andere –een andere stam uit hetzelfde wortelstelsel– te isoleren en te verketteren, alleen omdat bepaalde groeperingen binnen die religie hun overtuigingen met grootschalig bruut en bloederig geweld aan andersdenkenden in hun territorium opleggen. En dat ook via aanslagen daarbuiten proberen.
De hypocrytie gebeurt in twee richtingen. Waarbij men dan zaken van moslims bekritiseert die men zonder problemen slikt van christenen/joden.vegan-revolution schreef: ↑03 sep 2021 07:09 En als het er in een samenleving in grote lijnen op neerkomt dat kritiek op het christendom de vrije teugel heeft en dat in grote lijnen de samenleving over je heenvalt als je ook maar het kleinste spoortje van kritiek op de islam uit, ja dán is het niet hypocriet als je dát kritisch belicht.
Het is IMO onnauwkeurig om over de islam te spreken. Elke moslim gelovige heeft zijn eigen islam. Van zodra je over de islam spreekt, ga je je moeien met de theologie. Dan ga je impliciet een uitspraak doen over wat de (echte) islam is en wat (maar) interpretatie.
Natuurlijk kan je vergelijken. Het is maar waar je je op wil richten. De verschillen of de gelijkenissen.
Als je het over “moslims”hebt, heb je het over bijna twee miljard mensen, ruwweg een kwart van de wereldbevolking. Allemaal met een eigen persoonlijkheid, een eigen karakter, een eigen wereldbeeld, een eigen visie op het leven, op godsdienst.dikkemick schreef: ↑03 sep 2021 09:06 Volgens mij verschuift dit topic van westerlingen over moslims, naar westerlingen over islam.
Je mag de islam een verderfelijke ideologie/godsdienst vinden, het draait om de aanhangers en interpretatie van de leer.
Kun je de westerse (deels) geïntegreerde moslims vergelijken met IS-aanhangers/Taliban
Wie alle moslims in het vakje taliban gooi zoals jij consequent doet kan net zo goed alle christenen in het vakje "Gott mit uns" gooien en dan weet je waar ik zit.vegan-revolution schreef: ↑03 sep 2021 07:09 En als het er in een samenleving in grote lijnen op neerkomt dat kritiek op het christendom de vrije teugel heeft en dat in grote lijnen de samenleving over je heenvalt als je ook maar het kleinste spoortje van kritiek op de islam uit, ja dán is het niet hypocriet als je dát kritisch belicht.
maar dan heb je het over een instituut, niet over mensen. Gevaar is nl dat je ze over 1 kam scheert.appelfflap schreef: ↑03 sep 2021 15:56ge moogt gerust naar groepen kijken hoor
er is toch wel een serieus verschil tussen de orthodoxen in rusland en katholieken.
Dat is een leugen.appelfflap schreef: ↑03 sep 2021 15:08Wie alle moslims in het vakje taliban gooi zoals jij consequent doetvegan-revolution schreef: ↑03 sep 2021 07:09 En als het er in een samenleving in grote lijnen op neerkomt dat kritiek op het christendom de vrije teugel heeft en dat in grote lijnen de samenleving over je heenvalt als je ook maar het kleinste spoortje van kritiek op de islam uit, ja dán is het niet hypocriet als je dát kritisch belicht.
We hebben het toch ook over "christenen", dus waarom dan niet over "moslims"? De term "moslims" zegt niets meer en niets minder dan dat we het hebben over mensen die enige vorm van islam aanhangen. Dat is niet rampzalig generaliserend en om die reden ook niet onaanvaardbaar.
bvvegan-revolution schreef: ↑26 aug 2021 07:59 Sowieso. Maar bedenk daarbij wel steeds dat het moslims vanuit de islam is toegestaan om niet-moslims te misleiden (voor te liegen).
Als we het over “christenen” hebben hebben we het over een specifieke groep binnen onze gemeenschap: belijdend gelovigen. Het gaat dan nog niet eens om gewoon de buurman die op zondag netjes gekleed naar de kerk gaat, maar om de activistische , meestal protestantse christen die zich luidruchtig als zodanig manifesteert, andersdenkenden zijn overtuiging probeert op te dringen en de samenleving zijn christelijke wetten probeert voor te schrijven.vegan-revolution schreef: ↑03 sep 2021 22:55 We hebben het toch ook over "christenen", dus waarom dan niet over "moslims"? De term "moslims" zegt niets meer en niets minder dan dat we het hebben over mensen die enige vorm van islam aanhangen. Dat is niet rampzalig generaliserend en om die reden ook niet onaanvaardbaar.