"Verval Westerse beschaving?"

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: "Verval Westerse beschaving?"

Bericht door doctorwho »

Ivar schreef: 17 mei 2021 09:35

Mensen die geloven dat met gratis onderwijs, basisinkomen en soortgelijke sociale (en dure) programma's iedereen naar een hoge intelligentie gebracht kan worden, vestigen hun valse hoop in 100% nurture.

Dus nogmaals: ja, nurture speelt een rol. Maar zoals tientallen jaren sociale programma's (en bijvoorbeeld adoptie door welvarende ouders) hebben aangetoond, is het effect daarvan minimaal. Dat is iets om rekening mee te houden, voor ieders welzijn.
Factcheck dan maar

Conclusie

In de regel zijn er verschillen in IQ tussen bevolkingsgroepen te meten. Maar onderzoek naar deze verschillen kent veel problemen. Daarnaast kan het gemiddeld IQ van een bevolkingsgroep moeilijk iets zeggen over de onderliggende intelligentie van de groep. Het gemiddeld IQ kan namelijk veranderen over tijd. Intelligentie verschillen tussen bevolkingsgroepen kunnen dus niet met wetenschappelijke zekerheid worden vastgesteld. Het oordeel luidt daarom: niet te checken.
https://www.napnieuws.nl/2018/02/08/fac ... k-bewezen/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het gaat erom dat IK dit verval van de westerse muziek vind.
En zo vonden mijn ouders de Beatles verval van waarden en normen. Langharig Beatle-tuig/provo's.

En zo heb jij blijkbaar moeite met de gehele westerse beschaving die aan het verloederen is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik vraag mij trouwens af wat de Status quo van de westerse beschaving is. Om van daaruit terug te redeneren wat de opkomst vormde en en vanaf welk punt het verval haar intrede deed. Zelf denk ik dat "hun hebben" en het onjuist gebruik van de betekenis van "opzouten" de bijl aan de wortel van de beschaving vormen.
Om over de groenteboer nog maar te zwijgen :)
https://www.youtube.com/watch?v=1nxJgkXNDCM
Ivar
Ervaren pen

Re: De jeugd van tegenwoordig

Bericht door Ivar »

Intelligentie verschillen tussen bevolkingsgroepen kunnen dus niet met wetenschappelijke zekerheid worden vastgesteld.
Niet zeer nauwkeurig inderdaad, en de kritiek op voorgaand onderzoek zou zich moeten vertalen naar nieuw, beter onderzoek.

Desalniettemin wijzen alle indicaties (waaronder ook SAT-scores, schaak- en kubuswedstrijden, STEM degrees, misdaadcijfers en gemiddeld hersenvolume) in dezelfde algemene richting. Tweelingstudies en adoptiestudies bevestigen dat armoede de waargenomen verschillen onvoldoende kan verklaren. De evolutionaire hypothese, namelijk dat mensen ten noorden van de Sahara zeer lange tijd onder een hogere evolutionaire druk hebben gestaan dan mensen ten zuiden van de Sahara, is aannemelijk.
Het gemiddeld IQ kan namelijk veranderen over tijd.
Uiteraard. Meer onderzoek naar de snelheid van die verandering en factoren die deze snelheid verhogen of juist verlagen is daarom wenselijk. Gaan de statistici en factcheckers dat doen, of blijven zij enkel klagen over publicaties van vijftien jaar geleden?

Als de snelheid van IQ-verhoging te laag is, en mensen met een lage intelligentie sneller in aantal toenemen dan mensen met een hoge intelligentie, dan blijven de waarschuwingen van Murray, Herrnstein en anderen geldig, voor zowel Amerika als Europa.
Nihil est sine ratio.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ivar schreef: 19 mei 2021 20:03 Desalniettemin wijzen alle indicaties (waaronder ook SAT-scores, schaak- en kubuswedstrijden, STEM degrees, misdaadcijfers en gemiddeld hersenvolume) in dezelfde algemene richting.
Hersenvolume zegt weinig over intelligentie de vorming van de cortex zegt hier meer over :idea:
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 19 mei 2021 18:34 En zo vonden mijn ouders de Beatles verval van waarden en normen.
Ah, nu begrijp ik wat je probeert duidelijk te maken: de aanslag in de Bataclan was net zo erg als het lange haar van de Beatles. Volkomen subjectief om je daar aan te storen! Net als die overval met AK-47's, vanmiddag in Amsterdam-Noord, da's gewoon net als toen John & Yoko een week in het Amsterdamse Hilton verbleven. Ik stel me aan: er is geen verval. De samenleving evolueert slechts, insha'Allah!

Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

doctorwho schreef: 19 mei 2021 20:17 Hersenvolume zegt weinig over intelligentie de vorming van de cortex zegt hier meer over :idea:
Desalniettemin wijst dat volume in dezelfde richting als de andere gegevens. Vorming van de cortex meten is lastiger maar zal ongetwijfeld exact dezelfde verschillen aantonen. Mocht je gegevens hebben die aantonen dat de cortex van zwarten efficiënter gevormd is dan dat van blanken en Oost-Aziaten, dan hoor ik het graag.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ivar schreef: 19 mei 2021 20:45
dikkemick schreef: 19 mei 2021 18:34 En zo vonden mijn ouders de Beatles verval van waarden en normen.
Ah, nu begrijp ik wat je probeert duidelijk te maken: de aanslag in de Bataclan was net zo erg als het lange haar van de Beatles. Volkomen subjectief om je daar aan te storen! Net als die overval met AK-47's, vanmiddag in Amsterdam-Noord, da's gewoon net als toen John & Yoko een week in het Amsterdamse Hilton verbleven. Ik stel me aan: er is geen verval. De samenleving evolueert slechts, insha'Allah!
Je begrijpt me helemaal niet. Waren er destijds geen aanslagen? Kun je je de Molukse gijzelingen in de jaren 70 nog herinneren?

En zal ik je nog een geheimpje verklappen? In de jaren 70 en 80 vielen veel meer terreurslachtoffers! ETA, IRA, Rote Armee Fraktion. Als je de link volgt staat er schitterende tabel.

https://www.bnr.nl/nieuws/buitenland/aa ... n-70-en-80

Over verval gesproken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 19 mei 2021 16:06 Al hetgeen je hierboven opsomt is een puur persoonlijke interpretatie.
Inderdaad, Ivar hecht nu eenmaal meer belang aan bedenksels dan aan controleerbare (empirische) feiten. als hij ze noemt zijn dat altijd intepretaties van iets, Zoals IQ, Hij verwart intelligentie Quotient met intelligentie, en negeert het woord quotient dat duidt op het feit dat men in eerste aanleg de scores deelde door de leeftijd van de persoon, om zijn aangeleerde kennis te kunnen herleiden tot een veronderstelde oorspronkelijke begaafdheid. Het is zeker erfelijk, want geld en dus opleidingskansen zijn óók erfelijk. Maar Ivar doet aan "just so" verklaringen en beweert - zonder empirische controle - te weten dat men bezuiden de Sahara onder minder evolutionaire druk moet hebben gestaan dan benoorden, Ik acht het waarschijnlijker dat men onder andere leeromstandigheden heeft geleeft, en dat dát direct of indirect de verschillen verklaart. Mensen die maar één boek menen te hoeven lezen hebben ook doorgaans een lager IQ.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Voor mij een bevestiging dat ook (of misschien wel: juist) intelligente mensen ten prooi kunnen vallen aan extremistische denkbeelden en/of complotten.
Natuurlijk zijn er problemen. Kijk alleen even naar de troosteloze banlieues. Het ettert daar! De beschaving is er in verval zou je kunnen concluderen. Neem Sevran. Arm en er wonen zo'n 70 nationaliteiten. Even verderop, in Parijs, woont de blanke elite en is er rijkdom. Segregatie alom!
Belangrijk is om de oorzaak aan te pakken en helaas wil Macron hier nog niet aan. Kost nl. geld. Veel geld! Dus ja...de beschaving vervalt hier, maar waar ligt dit aan?
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 19 mei 2021 21:34 Kun je je de Molukse gijzelingen in de jaren 70 nog herinneren?
Dit bevestigt simpelweg mijn standpunt. Het is onverstandig om immigranten uit een andere cultuur binnen te laten, of ze nu vluchteling zijn of niet.
ETA
Etnisch conflict. Marxistisch.
IRA
Religieus conflict.
Rote Armee Fraktion.
Marxistisch, leninistisch, maoïstisch. Sterk beïnvloed door de in het oorspronkelijke topic ( :? ) genoemde anti-westerse Frankfurt School. Banden met de islamitische Al Fatah in Libanon, en met marxisten in Iran die, indirect, ervoor hebben gezorgd dat de relatief liberale en moderniserende Shah werd vervangen door de Ayatollah Khomeini...
Nihil est sine ratio.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

de oude griekse filosofen klaagden 2000 jaar geleden op hun sterfbed al over de jeugd van tegenwoordig
dat bewijst gewoon dat ge oud aan het worden zijt, ik hoor daar ondertussen ook bij als ik sommige dingen lees, zie of hoor :)

vroeger was alles beter, zo werkt mijn brein nu eenmaal
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Ivar

Wil je beweren dat de westerse ubermensch nooit aan verval van beschaving heeft gedaan?
Zijn wij superieur aan alles hetgeen we hier toelaten?
Ben jij iemand die ook vindt dat Nederland weer voor de Nederlanders moet zijn?
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Peter van Velzen schreef: 20 mei 2021 01:19 Hij verwart intelligentie Quotient met intelligentie
Ik noem de twee in één adem omdat ze sterk aan elkaar zijn gecorreleerd. Misschien zou het beter zijn om over g factor te spreken, maar IQ is de term die in The Bell Curve en de daaruit voortvloeiende discussies wordt gebruikt.
want geld en dus opleidingskansen zijn óók erfelijk.
Met die opmerking geef je aan dat je het boek niet gelezen hebt, want daarin worden immers de adoptie- en tweelingstudies besproken waaruit blijkt dat geld en gezin een minimale invloed hebben op het gemeten IQ van een 18-jarige.
en beweert - zonder empirische controle - te weten dat men bezuiden de Sahara onder minder evolutionaire druk moet hebben gestaan dan benoorden
Ik citeer mijzelf, met nadruk toegevoegd om aan te tonen dat je bewerking niet klopt: "De evolutionaire hypothese, namelijk dat mensen ten noorden van de Sahara zeer lange tijd onder een hogere evolutionaire druk hebben gestaan dan mensen ten zuiden van de Sahara, is aannemelijk."

Evolutietheorie is blijkbaar twijfelachtig wanneer het tot politiek incorrecte hypothesen leidt. Dat er in een omgeving zonder strenge winters en met voedsel in overvloed minder behoefte is aan grote hersenen, en dat hersenen enorm veel energie verbruiken (en dus uitsluitend groter worden of blijven als dat de overlevingskans bevordert), is beslist niet vergezocht. De Neanderthalers hadden het hoogste hersenvolume, gevolgd door de eveneens in het noorden gevestigde Oost-Aziaten, gevolgd door de andere noordelijke volkeren (van o.a. het Indo-Europese, Turkische en Semitische talengebied), gevolgd door de sub-Saharische Afrikanen. De meest voor de hand liggende verklaring daarvan hangt samen met de omstandigheden van deze volkeren tijdens de lange ijstijden. Evolutionaire druk beïnvloedt het gehele organisme, niet enkel de huidskleur.

Let op: er wordt niet gesteld dat er in sub-Saharisch Afrika in het geheel geen evolutionaire druk was. Dat zou absurd zijn. Natuurlijk had intelligentie ook dáár voordeel. Maar iets minder druk gedurende een lange periode, geeft ook een iets minder hoge intelligentie.
Ik acht het waarschijnlijker dat men onder andere leeromstandigheden heeft geleeft
Hoe je het ook wilt omschrijven, we hebben het hier niet over een periode van een paar honderd jaar maar zo'n 50.000 tot 250.000 jaar. En uit archeologische vondsten blijkt dat de schedelinhoud van onze Euraziatische voorouders 10.000 jaar geleden (direct na de laatste ijstijd) zelfs ietsje groter was dan ons huidige volume. Het waren de ijstijden die ons tot Sapiens hebben gevormd. De hoge intelligentie, tot dan toe vooral nodig om te overleven, zijn we vervolgens in toenemende mate gaan toepassen op architectuur, kunst, irrigatie, metaalbewerking etc. We zijn daar geleerder van geworden, maar niet per se intelligenter wat onze hersencapaciteit betreft.

Een uitzondering vormen de Ashkenazim, waarvan wordt gesteld dat hun relatief hoge IQ het gevolg is van selectieve processen als diaspora in de afgelopen 2000 jaar. Dit suggereert dat het inderdaad mogelijk is om het gemiddelde IQ flink te verhogen, maar dan moet daar wel een kunstmatige evolutionaire druk voor worden toegepast, ofwel een eugenetische geboortebeperking. Daarvan is onder de African-Americans op dit moment geen sprake. Met behulp van uitkeringen en kinderbijslag kan iedereen zich vrijwel onbeperkt voortplanten, terwijl hoger opgeleiden dat vaak uitstellen, zoals hilarisch weergegeven in de film Idiocracy:

Nihil est sine ratio.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ivar schreef: 20 mei 2021 11:30
Peter van Velzen schreef: 20 mei 2021 01:19 [Ivar] en beweert - zonder empirische controle - te weten dat men bezuiden de Sahara onder minder evolutionaire druk moet hebben gestaan dan benoorden
Ik citeer mijzelf, met nadruk toegevoegd om aan te tonen dat je bewerking niet klopt: "De evolutionaire hypothese, namelijk dat mensen ten noorden van de Sahara zeer lange tijd onder een hogere evolutionaire druk hebben gestaan dan mensen ten zuiden van de Sahara, is aannemelijk."
Dat is helemaal niet aannemelijk. Dat de verschillende groepen onder verschillende evolutionaire druk hebben gestaan, is aannemelijk maar er is geen reden om aan te nemen dat het ene een hogere druk zou onder vinden dan de andere.
Ivar schreef: 20 mei 2021 11:30Evolutietheorie is blijkbaar twijfelachtig wanneer het tot politiek incorrecte hypothesen leidt. Dat er in een omgeving zonder strenge winters en met voedsel in overvloed minder behoefte is aan grote hersenen, en dat hersenen enorm veel energie verbruiken (en dus uitsluitend groter worden of blijven als dat de overlevingskans bevordert), is beslist niet vergezocht.
Je kiest er gewoon de elementen uit die in je kraam passen. Je kan evengoed zeggen dat in een omgeving zonder grote dieren die de mens als prooi beschouwen en met minder serieuze parasieten er minder behoefte is aan grote hersenen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie