Ivar schreef: ↑15 mei 2021 12:23
Sorry, Finland valt buiten het gebied. Zweden en Denemarken hebben wel vele belangrijke wetenschappers en filosofen voortgebracht en vallen daarom binnen het gebied.
Je kakelt als een kip zonder kop, of wellicht vervolg je gewoon de klucht van Koot & Bie. Zelfs Wenen heb je buiten de westerse beschaving gelaten.

En blijkbaar weet je ook niet dat het christendom in Europa bestaat vanwege de Ieren.
Van Finland heb je duidelijk ook geen kaas gegeten. De Finnen hadden al een bijbelvertaling in de moedertaal Fins in 1548, 70 jaar voordat de Nederlanders met lezen begonnen.
Maar goed, dat weten ze alleen in Groningen, waar ze nog een Agricolastraat hebben vlak bij het stadslyceum. En Groningen mag net niet meedoen met je groene cirkeltje. Oost-Groningen was in mijn tienertijd zelfs een zorgelijk ontwikkelingsgebied, te vergelijken met Oeganda.
De Finnen hebben ook Jean Sibelius voortgebracht die pas stierf in het jaar dat ik geboren werd en tegenwoordig geldt als één van de allergrootste representanten van de westerse orkesttraditie van alle eeuwen. Waarschijnlijk heb je ook nog nooit gehoord van A.I.Virtanen. Hij had wat met koeien, maar dat is enkel goed voor Groningers en Friezen.
Finland was ook het eerste land in Europa waar vrouwen stemrecht kregen. Maar dat laatste rangschik je blijkbaar onder "verval", net zoals de Finse uitvinding van Sauna waar je bloot in moet.
Het grappige is dat in de toekomst, wanneer de door jou geschilderde zwarte wolken breken in een stortbui van ellende over Europa, Finland mooi overeind zal blijven als een verlicht baken van westerse cultuur.

Zoals dat land het afgelopen jaar al heeft laten zien door met westerse efficiëntie en gedegen scholing van de bevolking de covidpandemie te weer te staan.
Oh, je wil het hebben over de
oorsprong van onze westerse beschaving. Kapitalisme mag dan een Nederlandse uitvinding zijn, maar voor het ontstaan van de renaissance, hoogcultuur en wetenschap moet je toch echt naar Italië, zoals bijvoorbeeld alle grote musici uit de Lage Landen wisten en dan ook deden in de 15e eeuw. Jouw groene cirkeltje werd pas 200 jaar later wakker.
Het idee van de Verlichting valt ook al buiten je groene cirkeltje, want dat werd geboren in het Frankrijk van de 18e eeuw. En heb je weet van waar in Europa en wanneer muzieknotatie (de basis voor onze muziek) en meerstemmige muziek (de tweede basis voor onze westerse muziek) werd uitgevonden? Je groene cirkeltje gaat ook niet op voor de Industriële revolutie. Dat komt echt alleen op naam van Engeland. Het klopt dat het vandaaruit zich geleidelijk verspreidde naar het continent, na tien jaar was het al in Nederland en België aangekomen, na 20 jaar in Duitsland en in Finland pas na 40 jaar, overigens via een Schot die hiervoor naar de stad waar ik woon reisde en daar zijn fabriek neerzette.
O, wacht, ik heb het nog niet goed genoeg gelezen. Je wil het om duistere reden hebben over de oorsprong van de
huidige beschaving. Je gaat hiervoor heel arbitrair naar de Lage Landen, het Ruhrgebied en het Londen van naar ik moet aannemen 400 tot 150 jaar geleden. Toegegeven, Luxemburg staat alom bekend om zijn wetenschappers en filosofen. Maar toch uiterst vreemd dat je geen besef lijkt te hebben dat onze
huidige westerse beschaving het product is van en onderhouden wordt door de Verenigde Staten, hetgeen weer een product par excellence is van multiculturalisme!
Spanje heeft zich overigens aardig hersteld van de mosliminvasie, dus dat gaat in je betoog ook niet op. Maar of dat woord juist is valt te betwijfelen. Er valt veel voor te zeggen dat juist die Spaanse moslimcultuur (of eigenlijk multicultuur) die er ooit heerste en volgens jouw simpele kaartje niet mee mag doen, veel aan onze westerse beschaving heeft bijgedragen. Heel Zuid- en Midden-Amerika spreekt Spaans en Portugees, maar ze krijgen geen groen cirkeltje, ze mogen voor de helft net nog tot je kaartje horen.
De Russen hebben ook al geen wetenschappers, noch beroemde westerse schrijvers, noch componisten van naam voortgebracht waarop onze moderne westerse maatschappij berust. Hoe verzin je het! Zeker nooit scheikunde gestudeerd of van een seismograaf gehoord. Zelfs Wenen, de hoofdstad van onze orkestmuziektraditie mag niet meedoen.
Wat? Heel Oost-Europa, op Praag na, mag niet meedoen aan jouw "westerse beschaving". Zelfs Griekenland niet! Wat dat laatste betreft: dat is voor het eerst in mijn leven dat ik zoiets doms hoor.
Werkelijk, ik ben op dit forum zelden zo'n hoogtepunt van bullshit tegengekomen.
Ik zie dat Zwitserland wel heeft bijgedragen aan onze huidige westerse beschaving, waarschijnlijk vanwege hun uitvinding van Zwitserse kaas en het feit dat ze zo aardig waren om Nietzsche in hun land toe te laten. Of misschien omdat ze het westerse geld zo goed bewaren.
Ivar schreef:Multiculturalisme is een subtiele machtsstrijd die uiteindelijk uitmondt in een fysieke machtsstrijd.
Wel, wel, we hebben nu zelfs een moderne Nostradamus op het forum.