"Verval Westerse beschaving?"

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Ivar
Ervaren pen

"Verval Westerse beschaving?"

Bericht door Ivar »

Rereformed schreef: 15 mei 2021 07:44 Ivar heeft nog vergeten hoe het huidige verval al te traceren valt tot de eerste wereldoorlog die alles in Europa verpestte
Nee, van dat alles ben ik me heel goed bewust. Verder terug in de tijd ook. Maar ik had het hier specifiek over de ervaring van onze opa's en oma's, en het topic "De jeugd van tegenwoordig". Ondanks de ellende van de revoluties, de wereldoorlogen en het christendom, vond elk "potje" op relatief jonge leeftijd zijn/haar "dekseltje" en bleven vader en moeder bij elkaar tot de kinderen allemaal waren grootgebracht. Die situatie is ondanks alle veranderingen eeuwenlang constant gebleven. Eind jaren zestig, begin jaren zeventig begon wat dát betreft het verval. En nu bevinden we ons in een ernstig verzwakte sociale ordening, met symptomen als de incels (involuntary celibates), MGTOW (Men Going Their Own Way), grootschalige neo-prostitutie via webcams (OnlyFans etc.), en een ernstig gedaald geboortecijfer (dat op zich gunstig zou kunnen zijn, ware het niet dat de grenzen zijn opengezet voor massa-immigratie vanuit Afrika en het Midden-Oosten, waardoor de "Nederlandse" bevolking en uitstoot gewoon blijven groeien).
Deze eeuw laat de overgang zien naar een globale beschaving
Waarvan 1,8 miljard moslims die streven naar globale islam, en ik weet niet hoeveel mensen die een diepe haat koesteren jegens de blanke mens. Ik zou niets hebben tegen een globale Star Trek beschaving, maar nogmaals: "De jeugd van tegenwoordig". Het is nauwelijks meer een beschaving te noemen.

De huidige situatie is onhoudbaar. Daarom omschrijf ik het als een tikkende tijdbom, al weet ik niet in wat voor vorm de explosie zal komen. Ik verwacht in ieder geval geen geleidelijke overgang van het huidige globalisme naar een beschaafd globalisme. De huidige dynamiek is namelijk een neerwaartse spiraal. Het zal tot een hevige antithese leiden.
.
Afgesplitst van De jeugd van tegenwoordig.
Nav. viewtopic.php?p=589206#p589206
En reactie daarop
15 mei 2021 07:44
viewtopic.php?p=589207#p589207
Nihil est sine ratio.
Delight
Ervaren pen

Re: De jeugd van tegenwoordig

Bericht door Delight »

Peter van Velzen schreef: 15 mei 2021 03:41 In Europa zal het effct minder sterk zijnm maar in de VS zijn ze het slachtoffer van het feit dat de gewone man.vrouw het moeilijker heeft om succesvol te zijn dan vorige generaties. Hogere opleidinigseisen en hogere studie-kosten zijn daarbij van belang evenals - in de steden - uit de pan rijzende huizenprijzen.
Dat geeft mij de indruk dat er ahw een soort "complot" is van de rijken om de rijken aan de macht te helpen - met als gevolg - overname van de wereld natuurlijk.

Sorry dat ik wat afdwaal. Ik wou het toch even gezegd hebben. :angel5:
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Rereformed schreef: 15 mei 2021 07:44 Wake up man, het hele idee dat je nog steeds met een frase als "westerse beschaving" rondloopt is volkomen achterhaald.
Nee, de term blijft relevant aangezien de huidige beschaving (voortvloeiend uit de renaissance, verlichting en industriële revolutie) zijn oorsprong heeft in het westen van Europa en specifiek het deel binnen de groene cirkel hieronder (de "kern" van het westen).

Afbeelding

Sorry, Finland valt buiten het gebied. Zweden en Denemarken hebben wel vele belangrijke wetenschappers en filosofen voortgebracht en vallen daarom binnen het gebied.

Tragisch, maar ook wel begrijpelijk, is dat juist dat westen van Europa nu overspoeld wordt door islamitische gelukszoekers die, als hun aantallen eenmaal groot genoeg zijn, naar de macht zullen grijpen. Geen enkel land is ooit van islamisering hersteld.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ivar schreef: 15 mei 2021 12:23
Tragisch, maar ook wel begrijpelijk, is dat juist dat westen van Europa nu overspoeld wordt door islamitische gelukszoekers die, als hun aantallen eenmaal groot genoeg zijn, naar de macht zullen grijpen. Geen enkel land is ooit van islamisering hersteld.
Ach heden....een complotdenker. Enig idee welk percentage in Nederland belijdend die-hard Moslim is? Ook een idee welk % hiervan de macht wil gaan grijpen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Delight schreef: 15 mei 2021 12:00
Peter van Velzen schreef: 15 mei 2021 03:41 In Europa zal het effect minder sterk zijn maar in de VS zijn ze het slachtoffer van het feit dat de gewone man.vrouw het moeilijker heeft om succesvol te zijn dan vorige generaties. Hogere opleidingseisen en hogere studie-kosten zijn daarbij van belang evenals - in de steden - uit de pan rijzende huizenprijzen.
Dat geeft mij de indruk dat er ahw een soort "complot" is van de rijken om de rijken aan de macht te helpen - met als gevolg - overname van de wereld natuurlijk.
Het is begrijpelijk dat deze complottheorie vaak als antisemitisch wordt omschreven, want een buitenproportioneel aantal verhuurders (landlords) en makelaars (real estate agents) is Joods. Idem voor de "too big to fail" bankiers. Dat dit alles vooral in Amerika speelt, is een natuurlijk gevolg van de enorme stroom Joodse immigranten vanuit West-Europa, na de tweede wereldoorlog, en later vanuit Oost-Europa en Rusland, na de val van de Berlijnse muur. (En tja, ook die Amerikaanse steun aan Israël is vanuit dat oogpunt niet zo vreemd.)
overname van de wereld
Want alleen totale macht kan toekomstige vervolgingen uitsluiten. De motivatie is enorm. Hun voortbestaan staat op het spel. De ironie is alleen dat ze juist door die greep naar totale macht opnieuw een gewelddadige reactie uitlokken. De eerstvolgende "Holocaust" zal niet in Duitsland plaatsvinden maar in Amerika. Niet spoedig, maar uiteindelijk.
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 15 mei 2021 12:44 Enig idee welk percentage in Nederland belijdend die-hard Moslim is? Ook een idee welk % hiervan de macht wil gaan grijpen?
Je hebt mijn uitspraak niet begrepen. Ik schreef niet dat men nu naar de macht wil grijpen (al is dat wel een fundamenteel aspect van hun godsdienst: "de hele wereld zou beter zijn onder Allah's perfecte sharia"). Ik schreef dat dit de natuurlijke ontwikkeling is zodra hun aantallen eenmaal groot genoeg zijn.

Dit geldt uiteraard voor alle etnische clusters. Multiculturalisme is een subtiele machtsstrijd die uiteindelijk uitmondt in een fysieke machtsstrijd.
Nihil est sine ratio.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 15 mei 2021 12:44
Ach heden....een complotdenker. Enig idee welk percentage in Nederland belijdend die-hard Moslim is? Ook een idee welk % hiervan de macht wil gaan grijpen?
Ik schat dat op meer dan 80%.
Dat komt voort uit het aantal procenten dat vind dat de Sharia boven de Nederlandse wet staat.
Ze zullen er niet zo snel allemaal voor uitkomen, maar het leeuwendeel zijn wolven in schaapskleren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ivar schreef: 15 mei 2021 12:23 Sorry, Finland valt buiten het gebied. Zweden en Denemarken hebben wel vele belangrijke wetenschappers en filosofen voortgebracht en vallen daarom binnen het gebied.
Je kakelt als een kip zonder kop, of wellicht vervolg je gewoon de klucht van Koot & Bie. Zelfs Wenen heb je buiten de westerse beschaving gelaten. :lol: En blijkbaar weet je ook niet dat het christendom in Europa bestaat vanwege de Ieren.

Van Finland heb je duidelijk ook geen kaas gegeten. De Finnen hadden al een bijbelvertaling in de moedertaal Fins in 1548, 70 jaar voordat de Nederlanders met lezen begonnen.
Maar goed, dat weten ze alleen in Groningen, waar ze nog een Agricolastraat hebben vlak bij het stadslyceum. En Groningen mag net niet meedoen met je groene cirkeltje. Oost-Groningen was in mijn tienertijd zelfs een zorgelijk ontwikkelingsgebied, te vergelijken met Oeganda.

De Finnen hebben ook Jean Sibelius voortgebracht die pas stierf in het jaar dat ik geboren werd en tegenwoordig geldt als één van de allergrootste representanten van de westerse orkesttraditie van alle eeuwen. Waarschijnlijk heb je ook nog nooit gehoord van A.I.Virtanen. Hij had wat met koeien, maar dat is enkel goed voor Groningers en Friezen.
Finland was ook het eerste land in Europa waar vrouwen stemrecht kregen. Maar dat laatste rangschik je blijkbaar onder "verval", net zoals de Finse uitvinding van Sauna waar je bloot in moet.
Het grappige is dat in de toekomst, wanneer de door jou geschilderde zwarte wolken breken in een stortbui van ellende over Europa, Finland mooi overeind zal blijven als een verlicht baken van westerse cultuur. 8*) Zoals dat land het afgelopen jaar al heeft laten zien door met westerse efficiëntie en gedegen scholing van de bevolking de covidpandemie te weer te staan.

Oh, je wil het hebben over de oorsprong van onze westerse beschaving. Kapitalisme mag dan een Nederlandse uitvinding zijn, maar voor het ontstaan van de renaissance, hoogcultuur en wetenschap moet je toch echt naar Italië, zoals bijvoorbeeld alle grote musici uit de Lage Landen wisten en dan ook deden in de 15e eeuw. Jouw groene cirkeltje werd pas 200 jaar later wakker.
Het idee van de Verlichting valt ook al buiten je groene cirkeltje, want dat werd geboren in het Frankrijk van de 18e eeuw. En heb je weet van waar in Europa en wanneer muzieknotatie (de basis voor onze muziek) en meerstemmige muziek (de tweede basis voor onze westerse muziek) werd uitgevonden? Je groene cirkeltje gaat ook niet op voor de Industriële revolutie. Dat komt echt alleen op naam van Engeland. Het klopt dat het vandaaruit zich geleidelijk verspreidde naar het continent, na tien jaar was het al in Nederland en België aangekomen, na 20 jaar in Duitsland en in Finland pas na 40 jaar, overigens via een Schot die hiervoor naar de stad waar ik woon reisde en daar zijn fabriek neerzette.

O, wacht, ik heb het nog niet goed genoeg gelezen. Je wil het om duistere reden hebben over de oorsprong van de huidige beschaving. Je gaat hiervoor heel arbitrair naar de Lage Landen, het Ruhrgebied en het Londen van naar ik moet aannemen 400 tot 150 jaar geleden. Toegegeven, Luxemburg staat alom bekend om zijn wetenschappers en filosofen. Maar toch uiterst vreemd dat je geen besef lijkt te hebben dat onze huidige westerse beschaving het product is van en onderhouden wordt door de Verenigde Staten, hetgeen weer een product par excellence is van multiculturalisme!

Spanje heeft zich overigens aardig hersteld van de mosliminvasie, dus dat gaat in je betoog ook niet op. Maar of dat woord juist is valt te betwijfelen. Er valt veel voor te zeggen dat juist die Spaanse moslimcultuur (of eigenlijk multicultuur) die er ooit heerste en volgens jouw simpele kaartje niet mee mag doen, veel aan onze westerse beschaving heeft bijgedragen. Heel Zuid- en Midden-Amerika spreekt Spaans en Portugees, maar ze krijgen geen groen cirkeltje, ze mogen voor de helft net nog tot je kaartje horen.
De Russen hebben ook al geen wetenschappers, noch beroemde westerse schrijvers, noch componisten van naam voortgebracht waarop onze moderne westerse maatschappij berust. Hoe verzin je het! Zeker nooit scheikunde gestudeerd of van een seismograaf gehoord. Zelfs Wenen, de hoofdstad van onze orkestmuziektraditie mag niet meedoen.
Wat? Heel Oost-Europa, op Praag na, mag niet meedoen aan jouw "westerse beschaving". Zelfs Griekenland niet! Wat dat laatste betreft: dat is voor het eerst in mijn leven dat ik zoiets doms hoor.
Werkelijk, ik ben op dit forum zelden zo'n hoogtepunt van bullshit tegengekomen.

Ik zie dat Zwitserland wel heeft bijgedragen aan onze huidige westerse beschaving, waarschijnlijk vanwege hun uitvinding van Zwitserse kaas en het feit dat ze zo aardig waren om Nietzsche in hun land toe te laten. Of misschien omdat ze het westerse geld zo goed bewaren.

Ivar schreef:Multiculturalisme is een subtiele machtsstrijd die uiteindelijk uitmondt in een fysieke machtsstrijd.
Wel, wel, we hebben nu zelfs een moderne Nostradamus op het forum.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ivar schreef: 15 mei 2021 12:51
dikkemick schreef: 15 mei 2021 12:44 Enig idee welk percentage in Nederland belijdend die-hard Moslim is? Ook een idee welk % hiervan de macht wil gaan grijpen?
Je hebt mijn uitspraak niet begrepen. Ik schreef niet dat men nu naar de macht wil grijpen (al is dat wel een fundamenteel aspect van hun godsdienst: "de hele wereld zou beter zijn onder Allah's perfecte sharia"). Ik schreef dat dit de natuurlijke ontwikkeling is zodra hun aantallen eenmaal groot genoeg zijn.

Dit geldt uiteraard voor alle etnische clusters. Multiculturalisme is een subtiele machtsstrijd die uiteindelijk uitmondt in een fysieke machtsstrijd.
Kun je dit hard maken a.d.v. cijfers en voorbeelden? Je mag je beperken tot Nederland.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 mei 2021 13:08
dikkemick schreef: 15 mei 2021 12:44
Dat komt voort uit het aantal procenten dat vind dat de Sharia boven de Nederlandse wet staat.
Ze zullen er niet zo snel allemaal voor uitkomen, maar het leeuwendeel zijn wolven in schaapskleren.
Ik zal je uit de brand helpen. Ongeveer 5% van de inwoners van Nederland is moslim. Hoeveel hiervan fundamentalistisch is en de sharia boven onze eigen (grond)wet plaatst durf ik niet te zeggen. Jij wel?
Ik wil ze dan wel wijzen op het volgende:
Iedereen moet zich in Nederland aan de wet houden: zowel de burgers als de overheid. De rechter is onafhankelijk en onpartijdig – het maakt daarbij dus niet uit welke godsdienst je aanhangt. De regels zijn afkomstig uit het wetboek, en niet uit een religie. De rechter zorgt ervoor dat voor iedereen (mannen, vrouwen, homoseksuelen, heteroseksuelen, atheïsten, katholieken, moslims etc.) dezelfde regels gelden.
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 15 mei 2021 14:45 Ik wil ze dan wel wijzen op het volgende:
Iedereen moet zich in Nederland aan de wet houden: zowel de burgers als de overheid. De rechter is onafhankelijk en onpartijdig – het maakt daarbij dus niet uit welke godsdienst je aanhangt. De regels zijn afkomstig uit het wetboek, en niet uit een religie. De rechter zorgt ervoor dat voor iedereen (mannen, vrouwen, homoseksuelen, heteroseksuelen, atheïsten, katholieken, moslims etc.) dezelfde regels gelden.
En dit is dan hun antwoord:

Afbeelding

Afbeelding

Kun je dit hard maken a.d.v. cijfers en voorbeelden?
De Holocaust (een gewelddadige opstand van het Duitse volk tegen het concurrerende Joodse volk). De daarop volgende machtgreep en uitbreiding van de overlevende Joden in voormalig Palestina, en de voortdurende ruzie met hun islamitische omgeving. De afsplitsing van Pakistan en Bangladesh (oorspronkelijk India). Het uiteenvallen van Joegoslavië in etnische blokken. De machtovername door zwarten (afkomstig uit de Congo en omstreken) in voormalig Rhodesië (nu Zimbabwe) en Zuid-Afrika ("Kill the Boer!"). Overname van steeds grotere delen van Parijs, Brussel, Londen, Malmö, Den Haag en andere Europese steden door Algerijnen, Marokkanen en andere islamitische immigranten. De term "no-go zone" wordt gebruikt voor het feit dat zelfs de politie in dat soort gebieden niet meer effectief kan handhaven en die Grondwet van je er dus ook geen enkele betekenis meer heeft.

Multiculturalisme is leuk zolang de oorspronkelijke bevolking nog volledig en overal in de meerderheid is (dus ook in de grote steden), zodat je wel kunt genieten van hier en daar een exotisch winkeltje of restaurant, maar het straatbeeld nog overduidelijk Europees blijft. Zodra één of meerdere etnische clusters (religieus en/of cultureel en/of raciaal) de 50% naderen, escaleert het gelazer. De Black Lives Matter rellen in zuidelijke steden als Minneapolis en Ferguson zijn het roerige begin van wat uiteindelijk een bloedige poging zal zijn om het gehele Deep South te veroveren. Californië, Arizona, New Mexico en Texas zullen, als huidige trends zich voortzetten, worden veroverd door Spaanstalige conquistadores.

Het is overal en telkens weer hetzelfde liedje.
Nihil est sine ratio.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ivar schreef: 15 mei 2021 15:42 De Holocaust (een gewelddadige opstand van het Duitse volk tegen het concurrerende Joodse volk).
Je verbaast me nu bij iedere volgende bijdrage.
Bovenstaande overtreft de eerdere bullshit die ik van je tegenkwam.
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 mei 2021 13:08
dikkemick schreef: 15 mei 2021 12:44 ... Enig idee welk percentage in Nederland belijdend die-hard Moslim is? Ook een idee welk % hiervan de macht wil gaan grijpen?
Dat de meerderheid van oordeel is dat de Sharia boven de Nederlandse wet staat, zegt op zich niets. Heel wat humanisten zijn ook van oordeel dat bepaalde humanistische principes boven de wet staan. Vandaar dat humanistische dokters al een abortus of een euthanasie uitvoerden voor dat dat wettelijk was toegestaan.

Heel wat christenen zijn ook van oordeel dat de goddelijke wet boven de Nederlandse wet staat. Zij zijn van oordeel dat een abortus/euthanasie een zware zonden zijn ook al laat de Nederlandse wet dat toe. Daar is helemaal niets mis mee.

Zo is er ook niets mis mee als een moslim de Sharia hoger stelt dan de Nederlandse wet. Natuurlijk zijn er extremisten die graag van Nederland een theocratie willen maken maar dat is maar één specifieke invulling van het concept "De Sharia boven de wet stellen". Zolang dat je de invulling niet weet, is zo'n stelling vrij betekenisloos.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Rereformed schreef: 15 mei 2021 14:14 Het idee van de Verlichting valt ook al buiten je groene cirkeltje
Je begrijpt de kaart niet en je hebt allemaal onnodige zinnen geschreven om je eigen onbegrip te bespotten. Hoewel de groene cirkel inderdaad ruwweg de kern van het westen omvat, hadden mijn opmerkingen betrekking op het gehele gebied ten westen van de rode lijn, inclusief het noorden van Italië (dus ook Florence), het noorden van Spanje en Portugal, alle Scandinavische landen, en geheel Engeland en Schotland. Alle bekende uitvinders en andere genieën in de periode rondom de verlichting zijn in dat gebied geboren en getogen.
Het grappige is dat in de toekomst, wanneer de door jou geschilderde zwarte wolken breken in een stortbui van ellende over Europa, Finland mooi overeind zal blijven als een verlicht baken van westerse cultuur.
Dat heeft geen relevantie. De westerse beschaving is naar alle uithoeken van de wereld geëxporteerd. Dus ook naar Finland. En zoals ik zelf al aangaf gaat juist het oorspronkelijke westen ten onder aan de massa-immigratie. Dus ja, in landen als Finland, Polen en Hongarije zal de westerse cultuur beter bewaard blijven dan in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland.
dat onze huidige westerse beschaving het product is van en onderhouden wordt door de Verenigde Staten
Hollywood, popmuziek en andere Amerikaanse invloeden zijn in grote mate Joods en Afrikaans, niet westers in de oorspronkelijke zin van het woord. En wederom terug naar het oorspronkelijke topic: het verval van "De jeugd van tegenwoordig" hebben we in grote mate te danken aan de Verenigde Staten en, zoals ik al heb aangegeven, het subversieve activisme in de jaren zestig en zeventig aldaar. Dat is nog steeds aan de gang ("critical race theory" is onlangs uit Amerika overgewaaid, waardoor we nu allemaal "witte mensen" moeten schrijven in plaats van "blanken").
Spanje heeft zich overigens aardig hersteld van de mosliminvasie, dus dat gaat in je betoog ook niet op.
Dat klopt maar nu ga je wel erg ver terug in de tijd. Naar een gouden tijdperk zelfs, toen de islamische wereld enorm profiteerde van de culturele en intellectuele rijkdommen uit Perzië, Baghdad, Egypte en andere veroverde gebieden (vrijwel de gehele Silk Road). Die bezetting van Spanje heeft zelfs geleid tot de renaissance en de traditie van de troubadours.
Er valt veel voor te zeggen dat juist die Spaanse moslimcultuur (of eigenlijk multicultuur) die er ooit heerste en volgens jouw simpele kaartje niet mee mag doen, veel aan onze westerse beschaving heeft bijgedragen.
Ja, eens. Datzelfde geldt uiteraard voor Griekenland, dat op de kaart ten oosten van de rode lijn ligt, en bijvoorbeeld Iran en India. Ik ben me heel goed bewust wat we daar allemaal van geërfd hebben.
De Russen hebben ook al geen wetenschappers, noch beroemde westerse schrijvers, noch componisten van naam voortgebracht waarop onze moderne westerse maatschappij berust. Hoe verzin je het!
Ik verzin niets. Je begrijpt simpelweg niet waar de kaart betrekking op heeft. Waarom trok Peter de Grote in 1697 door Europa (inclusief Nederland)? Om daar te leren wat hij niet in zijn achterlopende Rusland kon leren. Alle bekende schrijvers waar jij naar verwijst zijn van na Peter de Grote (en veelal na Catharina de Grote), en kunnen Peter (en Catharina) dankbaar zijn voor het hervormen van Rusland.

Meer informatie over dat laatste: Why does the Russian Empire owe so much to the Netherlands?
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ivar, ik maak me om heel iets anders druk. Ik denk dat er een grote groep fundamentalstische refo's binnenkort de macht wil overnemen.

Afbeelding

https://www.rd.nl/artikel/606714-christ ... hat-gevaar

Vergeet ik
Afbeelding
nog te vermelden
Einstein/Mick
Plaats reactie