De jeugd van tegenwoordig

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De jeugd van tegenwoordig

Bericht door Rereformed »

Ivar schreef: 17 mei 2021 17:46
Toen ik op de lagere school was was mijn Akela (padvinderij) mijn rolmodel.
:) Die achtergrond hebben we dan gemeen. Mijn twee oudere broers zaten op voetbal, en kregen daar met de pedofiele voetbalcoach te maken. Ja, ik sprak uit ervaring. Ook wat scheidingen betreft: mijn eigen ouders scheidden toen ik 5 was.
Zij was knap van uiterlijk en van geest, zodat ik er altijd heen wilde vanwege dat zij er was.
Onze leiders waren twee mannen en een vrouw. Ik vond padvinderij erg leuk (in de Zeister bossen), tot ik de leeftijd had bereikt dat ik naar de verkenners moest overstappen. En dat was nogal een macho club. Daarom ben ik toen gaan honkballen. Twee vrouwelijke coaches, als ik me niet vergis.
Toch leuk dat we wat gemeen hebben met elkaar. :D

Je herinneringen doen bij mij boven komen dat ik bij de overstap naar de verkenners toch een mannelijk rolmodel had! Ik kwam (in Groningen) bij de patrouille van Tjeerd, een zeventienjarige jongen, die ik algauw herkende als mijn idool. Hij was altijd aardig, zorgde voor bescherming tegen oudere padvinders en deed knap aan opleiding van de kleinsten. Eén keer was pijnlijk: tijdens een zomerkamp stuurde hij mij naar de volgende groep padvinders met de vraag of we "de dichte gaatjespan" konden lenen. Nou die hadden ze niet. Ze stuurden me weer naar de volgende groep. Waar ook al geen pan was. En op het eind moest ik met lege handen terug. Bij terugkomst keek Tjeerd me aan en zei: "En kwam het dus helemaal niet in je op om eerst te vragen wat een dichte gaatjespan is? En dat je misschien wel in de maling wordt genomen?" Ik begreep meteen dat hij een les voor het leven gaf om altijd zoveel mogelijk je hersens te gebruiken en niet zomaar alles uit te voeren wat je opgedragen wordt, en vereer hem voor die les nog steeds. Jammergenoeg duurde het maar een jaar. Ik denk dat hij daarna in dienst moest. Maar ik werd door de hopman uitgekozen om zijn opvolger te zijn. Toen ik tegenstribbelde omdat ik maar 14 jaar was zei hij dat hij weet dat ik het goed zal doen.
Twee jaar later, toen ik 16 was, werd ik op een zaterdagmiddag gevraagd om na afloop nog even te blijven. De hopman ging toen een gesprek met me aan waarin hij zei dat ze een nieuwe leider erbij willen hebben (ik geloof dat zoiets "vaandrig" heette). En hij zei dat ze mij hebben uitgekozen om die aanvulling te zijn. Weer spartelde ik tegen omdat ik maar 16 was en geen volwassene, maar even later op de fiets naar huis vond ik het al prachtig. Ik kwam enthousiast ons huis binnen en zei tegen mijn vader en moeder dat ik nieuws heb dat ze beslist moeten horen! Mijn vader en moeder antwoordden dat zij dat ook hebben: we gaan na de zomer verhuizen naar Utrecht! Mijn vader had een promotie gekregen naar het hoofdkantoor.
Dat moment was het einde van mijn carriere als padvinder. Ik was heel teleurgesteld, maar werd al gauw enthousiast over deze verhuizing naar het hart van Nederland.
Born OK the first time
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Over Finland gesproken, ik las zojuist dat zanger en gitarist Alexi Laiho van Children of Bodom afgelopen december is overleden, op 41-jarige leeftijd. :(

Dit was de favoriete artiest van mijn jongste zoon tussen circa 2011 en 2015. We zijn met z'n drieën naar een concert geweest in Tilburg. Mijn zoon kon al zijn riffs en solo's naspelen, wat niet eenvoudig was.

Exacte doodsoorzaak is onduidelijk, maar het zou te maken hebben gehad met alcoholisme (schade aan de lever en pancreas) en/of geëindigd met een overdosis van pijnstillers, opiaten en slaappillen.

Nihil est sine ratio.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Studies wijzen uit dat wie in een-ouder-gezin opgroeit vaker als adolescent een misdrijf pleegt dan wiein een twee-ouder gezin opgroeid. Helaas is er weinig informatie over de effecten van de oorzaak waardoor er een ouder ontbreekt. het lijkt de binding tussen ouder en kind te zijn die de belangrijkse sleutel is. Waarom Ivar - in plaats daarvan - steeds schermt met het ontbrekende "rol-model" is mij niet duidelijk.

Dat de totale misdadigheid tot in elk geval 2015 onder jongeren afnam, zou mogelijk verklaard worden door het feit dat er sindsdien minder ongewensde kinderen zijn geboren en dat er dus een sterkere ouder-kind binding was. Liberalen in de VS claimen (feitelijk correct) dat er sinds Row-versus wade minder misdrijven worden begaan. Ik denk echter dat anti-conceptie wellicht een groter aandeel heeft gehad aan dit resultaat, dan de uitspraak van het hooggerechtshof..
Ik wens u alle goeds
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Peter van Velzen schreef: 18 mei 2021 03:31 Waarom Ivar - in plaats daarvan - steeds schermt met het ontbrekende "rol-model" is mij niet duidelijk.
Omdat ik daar veel over gelezen en nagedacht heb, ook met betrekking tot mijn eigen ervaringen als zoon en vader. Ik heb wat dit betreft daarom meer een psychologische uitleg dan een reeks cijfers om dit te beargumenteren. De statistieken hebben betrekking op makkelijk te bepalen classicificaties, zoals "opgevoed door moeder", "opgevoed door vader" en "opgevoed door beide ouders". De subtiele factor "rolmodel" is moeilijker te meten en tot een grafiek te verwerken. Deze kwestie leent zich beter voor een uitleg in woorden. Veel van de boeken over het onderwerp zijn geschreven door psychologen, waarin ze vertellen over hun praktijkervaringen. Minder exact dus maar wel het bespreken en overwegen waard.

Er is overigens wel onderzoek naar gedaan (zie bijvoorbeeld Researchgate) maar ik heb dat nog niet doorgenomen.
"rol-model"
Omdat je dit tussen aanhalingstekens plaatst wil ik benadrukken dat hier een positief voorbeeld wordt bedoeld met betrekking tot communicatie, genegenheid, conflictresolutie, uiting van emoties, verantwoordelijkheid, zelfdiscipline etc. Een positief rolmodel voor zowel zoons als dochters. (Voor die dochter draagt een dergelijk voorbeeld o.a. bij aan het latere succes van haar eigen partnerkeuze en huwelijk.) Ik bedoel dus niet rolmodel als hypermasculine macho man. Ik bedoel rolmodel als liefdevolle vader, huiswerkbegeleider, broodverdiener en echtgenoot. Daarnáást is het natuurlijk super als een kind ook buitenshuis zulke rolmodellen heeft, waaronder op school en tijdens zijn/haar buitenschoolse activiteiten. Maar het belangrijkste is dat rolmodel thuis, een rolmodel dat, samen met het rolmodel van de moeder, een positieve invloed heeft op het gezinsleven en daarmee de toekomst van de kinderen.
Nihil est sine ratio.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ivar schreef: 18 mei 2021 08:35 [ik wil] benadrukken dat hier een positief voorbeeld wordt bedoeld met betrekking tot communicatie, genegenheid, conflictresolutie, uiting van emoties, verantwoordelijkheid, zelfdiscipline etc. Een positief rolmodel voor zowel zoons als dochters. (Voor die dochter draagt een dergelijk voorbeeld o.a. bij aan het latere succes van haar eigen partnerkeuze en huwelijk.) Ik bedoel dus niet rolmodel als hypermasculine macho man. Ik bedoel rolmodel als liefdevolle vader, huiswerkbegeleider, broodverdiener en echtgenoot. Daarnáást is het natuurlijk super als een kind ook buitenshuis zulke rolmodellen heeft, waaronder op school en tijdens zijn/haar buitenschoolse activiteiten. Maar het belangrijkste is dat rolmodel thuis, een rolmodel dat, samen met het rolmodel van de moeder, een positieve invloed heeft op het gezinsleven en daarmee de toekomst van de kinderen.
Maar de vraag is dan natuurlijk in hoeverre jouw rolmodel waarover je klaagt dat het verloren is gegaan, werkelijk bestond.

Hoeveel mannen uit die tijd waren liefdevolle vader, huiswerkbegeleider, broodverdiener en echtgenoot?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

axxyanus schreef: 18 mei 2021 09:14 Hoeveel mannen uit die tijd waren liefdevolle vader, huiswerkbegeleider, broodverdiener en echtgenoot?
Met "die tijd" doel je uiteraard op duizenden jaren beschaving.

We moeten ons wat dit betreft niet blindstaren op die akelige periode van de industriële revolutie waarin veel kinderen hun vaders nauwelijks zagen, en alcoholisme een verwoestende invloed had. Dat was beslist een duistere tijd, evenals de er op volgende jaren van oorlog.

De huidige tijd en die duistere tijd zijn beiden onwenselijk. Gelukkig is het een vals dilemma en zijn er ook andere mogelijkheden, wat zowel het verleden als onze toekomst betreft.
Nihil est sine ratio.
Peter van Velzen
Site Admin

Ivar schreef: 18 mei 2021 09:25
axxyanus schreef: 18 mei 2021 09:14 Hoeveel mannen uit die tijd waren liefdevolle vader, huiswerkbegeleider, broodverdiener en echtgenoot?
Met "die tijd" doel je uiteraard op duizenden jaren beschaving.

We moeten ons wat dit betreft niet blindstaren op die akelige periode van de industriële revolutie waarin veel kinderen hun vaders nauwelijks zagen, en alcoholisme een verwoestende invloed had. Dat was beslist een duistere tijd, evenals de er op volgende jaren van oorlog.

De huidige tijd en die duistere tijd zijn beiden onwenselijk. Gelukkig is het een vals dilemma en zijn er ook andere mogelijkheden, wat zowel het verleden als onze toekomst betreft.
Ja verleg de termijn maar zover naar het verleden, dat we niet in staat zi ij n om ojectieve metingen te kunnen doen en je bent vrij van elke emperie en kunt rationaliseren naar hartelust. :)

Ik ben echter niet vergeten dat jij de schuld legde bij de jaren 60 en dat nu juist dat in strijd was met de gemeten misdadigheid die sindsdien juist aanmerkelijk is afgenomen!
Ik wens u alle goeds
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Peter van Velzen schreef: 19 mei 2021 03:15 Ik ben echter niet vergeten dat jij de schuld legde bij de jaren 60
Ja, voor Amerika was het kantelpunt de Civil Rights Act of 1964, gevolgd door de Immigration and Nationality Act of 1965 en de Voting Rights Act of 1965 . Deze waren niet het werk van de psychedelische hippies (de Summer of Love begon pas in 1967) maar van marxistische activisten, veelal Joodse immigranten van na de tweede wereldoorlog. Zij wilden een ander soort Amerika en hebben dat gekregen.

Maar "schuld" is niet een woord dat ik zo snel zal gebruiken. Ik heb het telkens omsschreven als kantelpunt. Want het zijn allemaal reacties (these, antithese, synthese etc.). Het zijn processen die je terug kunt voeren naar de Holocaust, de tweede wereldoorlog, de beurscrash van 1929, de eerste wereldoorlog etc. En ja, die onfortuinlijke trans-Atlantische slavernij ook, en wat onze Europese problematiek betreft de succesvolle verspreiding van de islam langs de Zijderoute en latere verovering van Anatolië, het verval van het Romeinse Rijk, de opkomst van het protestantisme en calvinisme etc. etc. Geschiedenis is complex.
Nihil est sine ratio.
Peter van Velzen
Site Admin

Ach ja noem Lyndon Johnson en de liberale Democraten maar marxistische
activisten. Weten we nu zeker dat je ze niet allemaal op een rijtje hebt.
Ik wens u alle goeds
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Peter van Velzen schreef: 19 mei 2021 03:15 en dat nu juist dat in strijd was met de gemeten misdadigheid die sindsdien juist aanmerkelijk is afgenomen!
Wat bedoel je met "gemeten misdadigheid"?

Aangiftes? Hevigheid van de misdaden? Misdaad is een breed begrip.

Eén reden waarom Amerikaanse agenten er tegenwoordig veel zwaarder bewapend bijlopen dan in de jaren vijftig en zestig, is dat de straten juist onveiliger zijn geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeeldingsbron: The Atlantic

Hier Nederlandse grafieken (vergelijkbare curve): SLACHTOFFERS MOORD EN DOODSLAG 1950-2015
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Peter van Velzen schreef: 19 mei 2021 12:59 Ach ja noem Lyndon Johnson en de liberale Democraten maar marxistische activisten. Weten we nu zeker dat je ze niet allemaal op een rijtje hebt.
Johnson was zelf geen marxist maar liet zich wel beïnvloeden door neo-marxistische activisten.

Wikipedia: "Later, as a politician, Johnson was influenced in his positive attitude toward Jews by the religious beliefs that his family, especially his grandfather, had shared with him."

The Other War: American Jews, Lyndon Johnson, and The Great Society: "Ever since FDR garnered 80 percent of the American Jewish vote in the 1932 presidential election, Jews have voted overwhelming for Democratic political candidates. Jewish commitment to liberal causes helped shape the contours of New Deal social welfare policy, fund and staff many of the nation's leading civil rights organizations, and secure passage of postwar anti-discrimination laws. By the 1960s the nation, as well as the overwhelming majority of its Jewish residents, envisioned an era of unprecedented economic prosperity and social harmony. When John F. Kennedy promised the nation a New Frontier in the 1960 presidential campaign, 82 percent of the Jewish electorate signaled its support for the former Massachusetts senator. Four years later, an impressive 90 percent of American Jews joined the political landslide that returned Johnson to the White House."

En nogmaals Wikipedia, over de Civil Rights Movement:
Many in the Jewish community supported the civil rights movement. In fact, statistically, Jews were one of the most actively involved non-black groups in the Movement. Many Jewish students worked in concert with African Americans for CORE, SCLC, and SNCC as full-time organizers and summer volunteers during the Civil Rights era. Jews made up roughly half of the white northern and western volunteers involved in the 1964 Mississippi Freedom Summer project and approximately half of the civil rights attorneys active in the South during the 1960s.[248]

Jewish leaders were arrested while heeding a call from Martin Luther King Jr. in St. Augustine, Florida, in June 1964, where the largest mass arrest of rabbis in American history took place at the Monson Motor Lodge. Abraham Joshua Heschel, a writer, rabbi, and professor of theology at the Jewish Theological Seminary of America in New York, was outspoken on the subject of civil rights. He marched arm-in-arm with King in the 1965 Selma to Montgomery march. In the 1964 murders of Chaney, Goodman, and Schwerner, the two white activists killed, Andrew Goodman and Michael Schwerner, were both Jewish.

Brandeis University, the only nonsectarian Jewish-sponsored college university in the world, created the Transitional Year Program (TYP) in 1968, in part response to the assassination of Martin Luther King Jr.. The faculty created it to renew the university's commitment to social justice. Recognizing Brandeis as a university with a commitment to academic excellence, these faculty members created a chance for disadvantaged students to participate in an empowering educational experience.

The American Jewish Committee, American Jewish Congress, and Anti-Defamation League (ADL) actively promoted civil rights.
En ja, klinkt heel mooi, "civil rights", maar het heeft alleen maar meer ellende veroorzaakt. Bovenal heeft het een einde gemaakt aan het oorspronkelijke Amerika, wat je mening daarover ook mag zijn.
Nihil est sine ratio.
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

Ivar schreef: 19 mei 2021 13:30 ...
Bovenal heeft het een einde gemaakt aan het oorspronkelijke Amerika, wat je mening daarover ook mag zijn.
In het oorspronkelijke Amerika leefden miljoenen bizons...
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
Peter van Velzen
Site Admin

Ivar schreef: 19 mei 2021 13:30 En ja, klinkt heel mooi, "civil rights", maar het heeft alleen maar meer ellende veroorzaakt. Bovenal heeft het een einde gemaakt aan het oorspronkelijke Amerika, wat je mening daarover ook mag zijn.
En ja hoor, merk ik dat je de Amerikaanse politici geen Marxisten moet noemen. Begin jij over Joden. Dat die voorstanders waren van mensenrechten mag geen verbazing wekken nadat ze eeuwenlang de meest gediscrimineerde minderheid waren geweest. Maar troost je 70 jaar de bovenliggende partij zijn maakt een prima facist van je. (zie de verrechtste politiek in Israel).

Welke ellende heeft de civil-right-act precies veroorzaakt? wat bedoel je met "Het oorspronkelijke Amerika" Datum en data (waarneembare eigenschappen van dat Amerika) svp, Anders kan ik er niet eens een mening over hebben.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Ivar schreef: 19 mei 2021 13:13
Peter van Velzen schreef: 19 mei 2021 03:15 en dat nu juist dat in strijd was met de gemeten misdadigheid die sindsdien juist aanmerkelijk is afgenomen!
Wat bedoel je met "gemeten misdadigheid"?
Excuses ik maak me zelf schuldig aan wat ik jou verwijt.

Allereerst de datum. Geweldselicten zijn afgenomen sinds 1990 of 1991. Niet sinds 1960 of 1970. Zoals ik eerder al zei heeft dat - naar mijn mening - te maken met het gebruik van anti-conceptie.1973 was niet alleen het jaar van Row-versus-Wade, maar ook het jaar waarin anti-conceptie beschikbaar kwam voor ongehuwde vrouwen, 17 tot 18 jaar later begon de daling van het aantal geweldsdelicten ondánks dat er veel meer wapentuig beschikbaar was. Het leeuwendeel van de geweldsdelicten wordt nu eenmaal gepleegd door jonge mannen van 18 tot 25 jaar. Als die een betere ouder-kind binding hebben plegen ze ook minder geweld. Ook het feit dat ze een kleinere deel van de totale bevolking vormen leidt daartoe.

Met de gevangenispopulatie heeft het slechts ten dele te maken, De helft van de gevangenen in de VS zijn zover ik weet niet veroordeeld voor geweldgebruik. maar de groei is bovenal het gevolg van langere straffen sinds 1980. En dat tikt uiteraard meer aan bij zwaarder bestrafte misdaden.
mass-incarceration-maps-charts

Het probleem aldaar heeft ook te maken met interpretatie. Omdat 10 jaar na het instellen van hogere straffen het aantal geweldsdelicten afnam, dacht men (het publiek, niet de wetenschappers) dat er een oorzakelijk verband was, en ging men nog 10 jaar stijf door met straffen verhogen. Het bleek helaas een vergissing, De huidige scepsis voor de wetenschap belooft daarom weinig goeds.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ivar schreef: 19 mei 2021 13:30 En ja, klinkt heel mooi, "civil rights", maar het heeft alleen maar meer ellende veroorzaakt. Bovenal heeft het een einde gemaakt aan het oorspronkelijke Amerika, wat je mening daarover ook mag zijn.
Dat klinkt wat raar. Wat is voor jou het oorspronkelijke Amerika? Persoonlijk denk ik dan aan het Amerika van voor Columbus.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie