MaartenV schreef: ↑05 jul 2019 12:49
Ja, in het Hindoeïsme gaat men ervan uit dat atman (de diepste kern van een levend wezen) ongeboren is en niet kan sterven.
Wikipedia: volgens de filosofie van advaita is atman in zijn wezenskern identiek met het kosmische Zelf, het Brahman (wereldziel). Dit louter bewustzijn/gewaarzijn is daarom het ware Zelf van de mensen, dat bij alle waarnemingen, gedachten en gevoelens onveranderd blijft als 'onbewogen beweger'.
(ps: ik ben er me nu ook pas in aan het verdiepen, dus ben ook nog aan het leren)
Geen idee wat met 'onbewogen beweger' wordt bedoeld.
Ik weet er ook niet alles van.
Wel dat er veel stromingen zijn, die vaak weer terechtkomen bij spiritueel denken om de menselijke geest als een aparte entiteit te kunnen gaan ervaren.
Allemaal variaties dus op het al oude thema, waar ik het over had in mijn vorige bericht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta
Zeker als er zich nieuwe filosofieën gaan ontwikkelen op basis van deze oude filosofie, en dat vooral in het westen, moet je gaan oppassen voor opnieuw dualistisch denken.
Dat zit volledig in de westerse cultuur verweven, waardoor het oosterse denken voor ons zo lastig wordt te begrijpen. Zeker daar daar ook verschillende stromingen onstaan in de loop der tijd.
En dan vooral gericht naar een "eeuwig leven" of doorgaan van de eens bestaande energie vorm.
Energie is niet onveranderlijk wat manifestatie betreft, maar is altijd onvervreembaar,
Kosmische energie is feitelijk een onzinterm.
Bij de eveneens neutraal monistische advaitadvaitadvaitavada (het non-dualistisch dualistisch non-dualisme) gaat men ook uit van een tijdelijk dualisme, maar wordt tevens erkend dat de ziel is voortgekomen uit het kosmisch bewustzijn (uit non-dualiteit).
In verband met dit onderwerp, vind ik dit wel verhelderend.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Samsara
Samsara is de wereld zoals gewone wezens die beleven, de werkelijkheid zoals gewone wezens die ervaren en waarbij mentale en emotionele staten van begeerte, irritatie en verwarring geregeld opkomen en de overhand halen.
In dezelfde wereld als waar de niet-verlichte geest leeft in het samsara, leeft de verlichte geest in het nirwana. In het nirwana ondergaat de persoon echter géén begeerte, irritatie en verwarring. Al is de omgeving hetzelfde, de mentale toestand is anders. Dezelfde gevoelens en waarnemingen kunnen wel voorkomen, maar de verlichte is daar niet meer mee geïdentificeerd en heeft zodoende ook geen expliciete voorkeur voor een bepaalde ervaring. Hij ziet zichzelf nu in de eerste plaats als de waarnemer ofwel "Het Bewustzijn" waar alle ervaringen in verschijnen, in plaats van als de persoon die alles ondervindt.
Hier komt jouw "waarnemer" terug, maar mi. in een heel andere betekenis dan ik eraan geef.
Ikzelf heb dit verschil ervaren in de periode dan ik mediteerde en zo leerde dat er verschillende manieren van kijken van binnen naar de buitenwereld bestaat en
ook het al dan niet direct menselijk reageren op verschillende indrukken met eigen al bestaande gedachten verlangens en voorkeuren.
Het kunnen loslaten van eigen cognities en automatisch aangeleerde reflexen en het zuivere waarnemen is soms een heel bijzondere ervaring.
Het geeft een ontstellende rust, terwijl het denken absoluut niet minder, maar eerder scherper wordt, zonder de ballast van op de achtergrond meedraaiende emoties en alle soorten kennis, juist of onjuist, uit het verleden.
Ik begrijp uit deze uitleg, dat daarmee het Nirwana bedoeld wordt.
Dat is niet zoiets als een hiernamaals, maar gewoon van alledag.
Een toestand van objectief waarnemen, zonder dat het wordt beïnvloed door je diepste verlangens en afkeren.
Dat kan een tijdelijke situatie zijn, meestal, maar ook meer duurzaam of gemakkelijk bewust op te wekken.
Dat laatste heb ik enige jaren gekund, maar door het minderen van meditatie en weer vol in het leven van alledag staan, ben ik dat vermogen ook weer grotendeels afgeleerd.
Soms lukt het me nog, als ik me er bewust van ben, de ergste spanningen te nivelleren.
De menselijke neurofysiologische, biochemische, elektro-dynamisch aangedreven machine, noem het zoals je wil, bestaat bij de gratie van waarnemen en reageren.
Dat kan op en onder invloed van verschillende bewustzijnstoestanden.
Dat alles is één, maar kan verschillen per tijdsbestek.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.