Het is over het algemeen nog steeds zo dat alle dieren waar we geen profijt van trekken impliciet al op de schroothoop bestaan.Peter schreef:DE EIGENAAR
Een dier zal over het algemeen van alles doen dat de eigenaar niet heeft gevraagd. Wij zullen ze daarom echter niet op de schroothoop gooien. Van machines eisen wij een veel voorspelbaarder gedrag. En een hoge mate van gehoorzaamheid. Ze dienen te doen wat de eigenaar wil, maar doorgaans niet wat anderen willen.
Dierenbescherming en vooral milieubescherming als erkennen van ons dier zijn en ecologisch afhankelijk zijn is pittig modern.
Ik heb nu gedetermineerde bouwlust hertiteld tot doelmatige bouwlust.Peter schreef:DOELMATIGE BOUWLUST
Ik beweer niet dat wij noodzakelijkerwijs iets willen bouwen, maar dat we noodzakelijkerwijs willen dat hetgeen wij bouwen doet wat wij willen. Je hebt volstrekt gelijk dat een machine in principe een stuk gereedschap is.
Ik zie graag de voorbeelden tegemoet van machines die nooit doen wat de ontwerper of eigenaar wil, en desondanks blijven werken en niet op de schroothoop terecht komen. Ik ken er geen,
. . .
Maar in zekere zin gehoorzaamt de auto wel zijn bestuurder. Dat wij niet goed met een stuk gereedschap omgaan, wil nog niet zeggen dat het gereedschap niet deugt.
Dan begrijpen we elkaar juister.
Maar ik blijf bij dat "A.I. de baas blijven" omdat die toepassingen zich niet als simpele gereedschappen of machines met een enkel persson of bedrijf gedragen.
Het gaat om een A.I-markt waar producten worden afgezet en ingezet op wijzen die de bouwer/ontwerper ontgaan.
Facebook is een aardig voorbeeld waarbij de befaamde Zuckerberg al bij het begin wist hoe hij de gebruikers een gebruik kon aanbieden volgens hún gebruikswensen en daarbij zelf zo garen kon spinnen dat het gebruik niet naar de schroothoop gaat.
Zo zijn er wel meer voorbeelden die duidelijk van een ander snit zijn dan het broodmes dat moordwapen kan zijn en het vermogen om het naar de schroothoop te verwijzen als ware het overbodig of sleets geworden, kennelijk ontbreekt.
Duidelijk. Geen commentaar.Peter schreef:BEWUSTZIJN
Ik stel in het geheel niet dat een machine met bewustzijn onmogelijk is. Ik stel slechts dat wij niet de vrijheid hebben om te willen dat ons gereedschap niet functioneert zoals wij willen. afhankelijk van de vraag wat bewustzijn uiteindelijk zal blijken te zijn zou dat tot gevolg kunnen hebben dat machines met menselijk (zelf)bewustijn) er nooit zullen komen.
Overigens zouden wij wellicht wel levende wezens kunnen bouwen die precies functioneren zoals een machine. Dat acht ik helemaal niet uitgesloten.
Moderne A.I. steeds gereedschap noemen verkleint het punt van discussie tot mechanische en administratieve automatisering, zodat we met een dergelijk teruggaan tot 1960 gelijk helemaal klaar zouden zijn.Peter schreef: MODERN TIMESHet feit dat mensen zich moeten aanpassen aan hun nieuwe gereedschap en dat zulks soms verplicht is, neemt niet weg dat die dingen nog altijd doen wat de baas wil. Niet noodzakelijkerwijs wat de werknemer wil. En als we een beslissingstaak overdragen aan een computersysteem dan doet het systeem nog steeds wat de baas wil, hij neemt het denkwerk van hem over, omdat de baas denkt dat dit gunstiger is.Als je dan kijkt naar de manieren waarop mensen grote delen van hun eigen beslissingskracht wordt overgedragen aan wel en niet gedistribueerde computersystemen waar ze zich niet aan kunnen, of zelfs niet mogen onttrekken, dan snap je mijn insteek wat beter.
Let op: Ik heb het niet over jouw machine-eigenaar>>belang gekoppeld zijn.Peter schreef:IS BEWUSTZIJN NUTTIG GENOEG?
Het is voor een levend wezen in het algemeen nuttig als het kan reageren op veranderingen in zijn directe omgeving en in zijn eigen lichaam. Het is voor een zelfrijdende auto zelfs een absolute voorwaarde, die wij er aan stellen. Maar of het bij een machine enig nut zou hebben voor zijn eigenaar dat het apparaat bijvoorbeeld zijn eigen algoritmes kent lijkt me zeer twijfelachtig. Let op: bij een machine is de vraag altijd: Wat is het nut voor de eigenaar, niet wat heeft het ding er zelf aan.
Jawel, jawel, maar ik kom terug op mijn vraag aan Swaab/Philipse:Peter schreef:VRAGEN
. . .knip. . .knip
Misschien ook is het voor het grootste deel slechts een onderdeel van ons spraakvermogen. Ik ben overigens van mening dat het nemen van besluiten een van de oudste onderdelen is van onze hersenen. Ook de vroegste levensvormen moesten al kunnen kiezen tussen aanvallen of vluchten en is het daarom waarschijnlijk een niet bewust proces. Bewuste processen kunnen een besluit echter evident beïnvloeden.
Welke levensvorm in ons verre voorgeslacht achten wij in staat tot besluiten.
Dat er meer fossiele resten zijn van tandglazuur dan van besluiten wil niet zeggen dat we van een pantoffeldiertje of amoebe vinden dat die beluiten nemen of kiezen. Juist van dat soort leven is vaak het hele machinale ervan blootgelegd.
Dat bewuste processen een besluit evident (kunnen) beïnvloeden, dat is nu juist het punt dat ik van een extra vraag voorzie:
IS BEWUSTZIJN NUTTIG GENOEG, of zou het zonder bewustzijn nuttiger/beter kunnen?
A.I, zou dat wel eens kunnen gaan demonstreren.
Roeland