Wees toch voorzichtig met geloven zolang je van jezelf nauwelijks weet wat je tot wandelen brengt!Peter van Velzen schreef: ↑18 dec 2018 16:46 maar ik geloof niet dat er een robot is die zelf besloot een wandeling te gaan maken, . .
Roeland
Moderator: Moderators
Wees toch voorzichtig met geloven zolang je van jezelf nauwelijks weet wat je tot wandelen brengt!Peter van Velzen schreef: ↑18 dec 2018 16:46 maar ik geloof niet dat er een robot is die zelf besloot een wandeling te gaan maken, . .
Je leest slecht. Heb ik ook vaak last van. Ik schreef: "Ik geloof NIET".heeck schreef: ↑18 dec 2018 17:32Wees toch voorzichtig met geloven zolang je van jezelf nauwelijks weet wat je tot wandelen brengt!Peter van Velzen schreef: ↑18 dec 2018 16:46 maar ik geloof niet dat er een robot is die zelf besloot een wandeling te gaan maken, . .
Roeland
Hiermee kom je denk ik (zou ongeveer?) op mijn stok-paardje.LonelyThinker schreef: ↑18 dec 2018 11:50 Ik bedacht net: Er is een verschil tussen een (biologische) beschrijving van een beleving, en het ondergaan van een beleving. Het is het verschil tussen een uitdraai van een computerprogramma, en het uitvoeren van een computerprogramma (The halting problem).
Een simulatie van een brein is dus niet hetzelfde als het brein zelf. En dat is ook logisch als je bedenkt dat de functionerende hardware nodig is voor de beleving! De vorm van de hardware is dus de uitdrukking van welk soort beleving erin plaatsvindt!
Een opdracht: "beweeg het rechterbeen naar voren" is iet anders dan: "wandelen". Een computer wandelt niet, hij simuleert wandelen.![]()
Een van de belangrijkste kritiekpunten betreft het feit dat de gevestigde cognitiewetenschap geen rekening houdt met het feit dat cognitie altijd embodied en embedded is, dat wil zeggen, belichaamd en ingebed in sociale praktijken.
Peter,Peter van Velzen schreef: ↑19 dec 2018 03:17Je leest slecht. Heb ik ook vaak last van. Ik schreef: "Ik geloof NIET".heeck schreef: ↑18 dec 2018 17:32Wees toch voorzichtig met geloven zolang je van jezelf nauwelijks weet wat je tot wandelen brengt!Peter van Velzen schreef: ↑18 dec 2018 16:46 maar ik geloof niet dat er een robot is die zelf besloot een wandeling te gaan maken, . .
Roeland
Ik weet - toevallig - precies wat mij tot wandelen brengt. Het advies van mijn voormalige fysio-therapeut. Maardat is geen bevel. Ik had het ook kunnnen negeren. Ik verwacht niet dat men binnenkort robots gaat bouwen die opdrachten kunnen negeren, noch Robots die zonder opdracht aan de wandel gaan. Daar is - zover ik weet - namelijk geen markt voor.
Dat is een verwijt aan de gevestigde cognitiewetenschap; niet aan het adres van moderne AI-research.Petra schreef:Een van de belangrijkste kritiekpunten betreft het feit dat de gevestigde cognitiewetenschap geen rekening houdt met het feit dat cognitie altijd embodied en embedded is, dat wil zeggen, belichaamd en ingebed in sociale praktijken.
Ik ontken inderdaad dat ik een Robot ben. Ik heb geen eigenaar en geen schepper. Daarmee ben ik per definitie geen machine. Jouw voorbeelden van automaten die menselijk handelen overrulen, zijn nog steeds machines die door mensen zijn gebouwd, en hun werking is bewust zo gebouwd, omdat mensen daartoe besloten hebben. Ze gehoorzamen nog steeds de opdrachten die ze hebben gekregen, en een van die opdrachten is zich niet te veel van de bestuurder aan te trekken.heeck schreef: ↑19 dec 2018 12:09
Peter,
Allebei je termen verwijzen naar een voor waar aannemen zonder functioneel bewijs.
De mate van autonomie die cruciaal voor het een of voor het andere zou moeten zijn is vanzelf de spil van het hele geredeneer aangaande het ontkennen van onze eigen robot-status.
Dat gaat niet om een besluit maar is een gevolgtrekking.“peter” schreef:Maar ik verwacht niet dat jij je daar iets van aan zult trekken, je hebt besloten dat je een machine bent, en dus zul je machinaal reageren en het feit dat je schepper of eigenaar hebt als irrelevant negeren. Het zij zo.
Dus stel dat in de verre toekomst we technologisch zo ver gevorderd zijn dat het mogelijk is om via nano technologie mensen te bouwen en dat we die technologisch gebouwde mensen als bezit beschouwen. Voor de rest kan je een gebouwde niet onderscheiden van een geboren mens.Peter van Velzen schreef: ↑19 dec 2018 13:49Ik ontken inderdaad dat ik een Robot ben. Ik heb geen eigenaar en geen schepper. Daarmee ben ik per definitie geen machine.heeck schreef: ↑19 dec 2018 12:09
Peter,
Allebei je termen verwijzen naar een voor waar aannemen zonder functioneel bewijs.
De mate van autonomie die cruciaal voor het een of voor het andere zou moeten zijn is vanzelf de spil van het hele geredeneer aangaande het ontkennen van onze eigen robot-status.
Alle machines zijn gemaakt door mensen,en vrijwel altijd naar een ontwerp van een enkel individu. Alle machines hebben ook een eigenaar. En de machines doen doorgaans wat de ontwerper en de eigenaar willen dat ze doen. Zo niet dan worden ze uitgeschakeld. Wist je dat niet?heeck schreef: ↑19 dec 2018 16:31Dat gaat niet om een besluit maar is een gevolgtrekking.“peter” schreef:Maar ik verwacht niet dat jij je daar iets van aan zult trekken, je hebt besloten dat je een machine bent, en dus zul je machinaal reageren en het feit dat je schepper of eigenaar hebt als irrelevant negeren. Het zij zo.
En machinaal reageren is zeker niet waar ik het over heb, want dat impliceert herhaling.
Het zij zo . .
Kwam ik je nog wel zo tegemoet met het onderscheiden van D-robots en K-robots, maar alas jij besluit kennelijk mogelijkheden te herbergen om aan natuurwetten en zelfs deze tweedeling te ontsnappen.
Je verwijzen naar schepper of eigenaar kan ik niet plaatsen. Wie of wat heb je daar mee op het oog?
Roeland
In de ogen van Heeck en in de ogen van de door jou bedoelde slavenkwekers wel, In mijn ogen en in de ogen van de gebouwde mensen niet. Als ze niet te onderscheiden zijn van jou en mij, dan zullen ze veel te eigenwijs zijn om te gehoorzamen en hun slavenstatus niet accepteren. Maar zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf. Ik verwacht niet dat mensen dergelijke dingen zullen gaan bouwen. Want een eigenaar wil geen machine die net zo halsstarrig is als wij.axxyanus schreef: ↑19 dec 2018 16:45Dus stel dat in de verre toekomst we technologisch zo ver gevorderd zijn dat het mogelijk is om via nano technologie mensen te bouwen en dat we die technologisch gebouwde mensen als bezit beschouwen. Voor de rest kan je een gebouwde niet onderscheiden van een geboren mens.Peter van Velzen schreef: ↑19 dec 2018 13:49Ik ontken inderdaad dat ik een Robot ben. Ik heb geen eigenaar en geen schepper. Daarmee ben ik per definitie geen machine.heeck schreef: ↑19 dec 2018 12:09
Peter,
Zouden die gebouwde mensen dan machines zijn?
OK, stel dat we een robot hebben kunnen bouwen, die in materiaal wel te onderscheiden is van een mens maar niet in gedrag. Ook die robot is te eigenwijs om te gehoorzamen en zijn slavenstatus te accepteren. Moeten we het etiket "machine" nu verwerpen voor die robot?Peter van Velzen schreef: ↑20 dec 2018 03:28In de ogen van Heeck en in de ogen van de door jou bedoelde slavenkwekers wel, In mijn ogen en in de ogen van de gebouwde mensen niet. Als ze niet te onderscheiden zijn van jou en mij, dan zullen ze veel te eigenwijs zijn om te gehoorzamen en hun slavenstatus niet accepteren.axxyanus schreef: ↑19 dec 2018 16:45Dus stel dat in de verre toekomst we technologisch zo ver gevorderd zijn dat het mogelijk is om via nano technologie mensen te bouwen en dat we die technologisch gebouwde mensen als bezit beschouwen. Voor de rest kan je een gebouwde niet onderscheiden van een geboren mens.Peter van Velzen schreef: ↑19 dec 2018 13:49
Ik ontken inderdaad dat ik een Robot ben. Ik heb geen eigenaar en geen schepper. Daarmee ben ik per definitie geen machine.
Zouden die gebouwde mensen dan machines zijn?
Dank voor het herhalen van je zetten met een paar nieuwe puntjes die ik uitlicht:Peter` schreef:Alle machines zijn gemaakt door mensen,en vrijwel altijd naar een ontwerp van een enkel individu. Alle machines hebben ook een eigenaar. En de machines doen doorgaans wat de ontwerper en de eigenaar willen dat ze doen. Zo niet dan worden ze uitgeschakeld. Wist je dat niet?
Ik zie geen enkele mogelijkheid om aan de natuurwetten te ontsnappen, maar die natuurwetten houden niet in dat wij machines willen bouwen die niet doen wat wij willen dat ze doen. Integendeel, ik denk dat het gedetermineerd is dat wij alleen machines zullen willen bouwen die wél doen wat wij willen. Uiteraard gaat dat wel eens mis, maar in dat geval zullen we of de machine repareren, of haar op de schroothoop gooien. Wij hebben niet de vrijheid om iets anders te willen.
Machinaal reageren impliceert overigens geen herhaling meer. Wij kunnen tegenwoordig machines bouwen en ze de opdracht geven om nooit in herhaling te vallen. Ik denk dat daar toepassingen voor zullen zijn. Zo'n apparaat noem ik nog steeds een machine. Jij trouwens ook. Jij noemt alles dat beweegt met behulp van interne energie een machine. Ik daarentegen noem alleen datgene een machine dat een ontwerper heeft en een eigenaar heeft of had. De rest noem ik levende wezens.
Als jij een machine bent, dan reageer jij machinaal (=zoals een machine reageert).
Ik heb al een aantal malen gezegd dat wij mensen niet de vrijheid hebben om zo'n onding te willen bouwen (in die zin heeft Heeck gelijk en hebben we geen vrije wil), maar inderdaad, het zou geen machine meer zijn, maar een individu. Hoe machinaal hij er ook uit mag zien.axxyanus schreef: ↑20 dec 2018 09:35 OK, stel dat we een robot hebben kunnen bouwen, die in materiaal wel te onderscheiden is van een mens maar niet in gedrag. Ook die robot is te eigenwijs om te gehoorzamen en zijn slavenstatus te accepteren. Moeten we het etiket "machine" nu verwerpen voor die robot?
Het feit dat mensen zich moeten aanpassen aan hun nieuwe gereedschap en dat zulks soms verplicht is, neemt niet weg dat die dingen nog altijd doen wat de baas wil. Niet noodzakelijkerwijs wat de werknemer wil. En als we een beslissingstaak overdragen aan een computersysteem dan doet het systeem nog steeds wat de baas wil, hij neemt het denkwerk van hem over, omdat de baas denkt dat dit gunstiger is.Als je dan kijkt naar de manieren waarop mensen grote delen van hun eigen beslissingskracht wordt overgedragen aan wel en niet gedistribueerde computersystemen waar ze zich niet aan kunnen, of zelfs niet mogen onttrekken, dan snap je mijn insteek wat beter.
Dat neemt toch niet weg dat we om wille van een gedachtewisseling dat toch even kunnen aannemen en zien of dat enige inzichten kan opleveren.Peter van Velzen schreef: ↑20 dec 2018 17:07Ik heb al een aantal malen gezegd dat wij mensen niet de vrijheid hebben om zo'n onding te willen bouwenaxxyanus schreef: ↑20 dec 2018 09:35 OK, stel dat we een robot hebben kunnen bouwen, die in materiaal wel te onderscheiden is van een mens maar niet in gedrag. Ook die robot is te eigenwijs om te gehoorzamen en zijn slavenstatus te accepteren. Moeten we het etiket "machine" nu verwerpen voor die robot?
Nochtans heeft hij zowel een bouwer als een eigenaar. De voorwaarde die jij origineel aanhaalde om van een machine te spreken.Peter van Velzen schreef: ↑20 dec 2018 17:07maar inderdaad, het zou geen machine meer zijn, maar een individu. Hoe machinaal hij er ook uit mag zien.