De opmars van de radicale islam

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Re: De opmars van de radicale islam

Bericht door gerard_m » 18 jun 2018 14:28

Giovedico delle Fate schreef:
18 jun 2018 11:34
gerard_m schreef:
18 jun 2018 11:23
Op de vraag of je als moslim iemand prettig kerst mag toewensen:

http://www.trotsopislam.nl/index.php/vr ... gen-wensen

Maar andersom mogen we dit als niet-moslims natuurlijk wel.
En hoe zit dat dan met bijvoorbeeld het behalen van een diploma? Mogen moslims mij feliciteren met het behalen van een diploma aan een seculiere school?
Ik vermoed dat dit wel mag, aangezien het halen van diploma's voor moslims geen zondige activiteit is (hoewel clubs als Boko Haram daar anders over denken). Er zijn overigens wel regels over de richtingen waarin een moslim zich mag bekwamen. Vechtsporten zijn bijvoorbeeld prima (want functioneel) terwijl (voor de religie) zinloze activiteiten discutabel zijn.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 19 jun 2018 07:07

Labyrint schreef:
17 jun 2018 09:49
De Islam word omhelst in dit land. Het echte gevaar!
Misschien kun je je steentje om het getij te keren bijdragen door eens een cursus Nederlands schrijven te gaan volgen en te oefenen op werkwoordvervoegingen. :)
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 19 jun 2018 07:19

Labyrint schreef:Maar nog steeds vecht men hier op dit forum tegen de aller-laatste manke en lamme christenen in reservaten. :lol: Puur op persoonlijke ervaringen vanwege de lange arm van Christus die van ver uit de jeugd nog altijd aan het jasje trekt.
Klopt!
Lijkt het je wat om samen de Koran door te lezen, te overdenken en diepgaand te becommentariëren? Bijvoorbeeld één hoofdstuk per maand?
Als je hierop ja zegt ben ik van de partij.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 jun 2018 11:18

vegan-revolution schreef:
18 jun 2018 13:23
Maar ook met een kleine kans kun je besluiten om het risico niet te willen nemen.

Het is niet altijd aan de buitenkant te zijn dat je te maken hebt met een "verwarde persoon" die (uiteraard) een "isolated case" is die niets met de islam te maken heeft : Woman shouting 'Allahu akbar' attacks 2 with box cutter at supermarket in France
Een bericht over een islamitische vrouw, die in een winkel een ander aanvalt en verwondt en deze kreet slaakt, mag niet het argument zijn voor het waar zijn van de suggestie, dat je van geluk mag spreken geen mes in de rug te krijgen als je een ongevallige opmerking tegen een radicale moslim maakt.
Marchal said the suspect may have mental health problems, but has not been identified as police search her home.

"It's apparently an isolated case involving a person with psychiatric issues," the prosecutor told Le Monde newspaper quoted the prosecutor as saying. However, that does not exclude the possibility that the suspect was radicalized, Marchal added.

"There is a presumption of attempted murder and ... of a crime with terrorist implications," Marchal was quoted as saying.
Het tussen aanhalingstekens plaatsen van deze paar woorden doen niet denken aan het citeren ervan.
Het geeft mij slechts de indruk dat je niet gelooft wat mensen hier hebben gezegd.
Je kunt niet zomaar je eigen draai gaan geven aan een duidelijk krantenbericht, waarin blijkt dat er slechts deze summiere gegevens zijn.
En dat dan als argument geven,
Dit wekt duidelijk de suggestie van verdraaiing van de feiten.

Dat is wat vooringenomenheid doet met mensen.
Slechts zien en direct concluderen wat zij zelf allang dachten te weten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 19 jun 2018 11:19

Rereformed schreef:
19 jun 2018 07:07

Misschien kun je je steentje om het getij te keren bijdragen door eens een cursus Nederlands schrijven te gaan volgen en te oefenen op werkwoordvervoegingen. :)
Oh-oh... Tóch ook van de taalpolitie? :wink:
Laatst gewijzigd door Giovedico delle Fate op 19 jun 2018 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 19 jun 2018 11:20

Rereformed schreef:
Labyrint schreef:
17 jun 2018 09:49
De Islam word omhelst in dit land. Het echte gevaar!
Begin jij nu ook over taal-fouten? :) Bedankt hoor, maar het heeft allemaal niets te maken met waar ik het in bovenstaande quote over heb en ik heb zelf geen zin om mijn berichten na te kijken omdat anderen zich eraan ergeren. Dat ergeren dat doet men namelijk ook wanneer ik hier foutloos een 10 haal voor Nederlands. Ik ben het wat dat betreft wel eens met Bonjour in dat andere topic. Leer het dan maar eerst aan je moderators. Als zij dat willen. Fish haalt altijd bij het wijzen jou en jouw door elkaar. Nog een idee. Verbeter in de nachtelijke uren de schrijffouten van forumleden en moderators buiten de "edit-tijd".
Rereformed schreef:
19 jun 2018 07:19
Labyrint schreef:Maar nog steeds vecht men hier op dit forum tegen de aller-laatste manke en lamme christenen in reservaten. :lol: Puur op persoonlijke ervaringen vanwege de lange arm van Christus die van ver uit de jeugd nog altijd aan het jasje trekt.
Klopt!
Lijkt het je wat om samen de Koran door te lezen, te overdenken en diepgaand te becommentariëren? Bijvoorbeeld één hoofdstuk per maand?
Ook als anderen hierover zouden discussiëren (net als over de bijbel vroeger met Antoon) zou ik het waarschijnlijk niet eens meelezen. Wat ontzettend saai. Ik beschouw zoiets dus als een tijdrovende en volkomen nutteloze bezigheid. Eigenlijk is het nog duizend maal meer nuttelozer dan erin geloven. Zelfs Petals (als ze hier nog zou lezen) geeft zo'n mogelijkheid nog liever aan de hond. Maar ga zelf gerust je gang. Aan de andere kant als je een leuke documentaire serie over de Koran/Islam weet (het liefst met commentaar van Richard Dawkins of een Christopher Hitchens als watermerk) dan zou ik zeker overwegen ernaar te kijken.
Laatst gewijzigd door Labyrint op 19 jun 2018 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 19 jun 2018 11:58

Labyrint schreef:
19 jun 2018 11:20
Rereformed schreef:

Klopt!
Zelfs als anderen hierover zouden discussiëren (net als over de bijbel vroeger met Antoon) zou ik het waarschijnlijk niet eens meelezen. Wat ontzettend saai. Ik beschouw zoiets dus als een tijdrovende en volkomen nutteloze bezigheid. Eigenlijk is het nog duizend maal meer nuttelozer dan erin geloven. Zelfs Petals (als ze hier nog zou lezen) geeft zo'n mogelijkheid nog liever aan de hond. Maar ga zelf gerust je gang. Aan de andere kant als je een leuke documentaire serie over de Koran/Islam weet (het liefst met commentaar van Richard Dawkins of een Christopher Hitchens als watermerk) dan zou ik zeker overwegen ernaar te kijken.
Toch vind ik het bijzonder dat je niet van zins bent om op Rereformed's genereuze voorstel in te gaan én zelfs een eventuele discussie erover niet wilt meelezen. Het gaat hier immers over een onderwerp dat jou uitermate na aan het hart ligt, gelet op de hoeveelheid posts die je aan dit onderwerp wijdt. Het zou toch juist fijn zijn als je je informatie aan de bron haalt (de koran) i.p.v. op de web sites waar je ze nu betrekt?

OK, ik geef toe: de koran is een moeilijk leesbaar boek, net als de bijbel, de torah, en de veda's. Dat komt mede omdat ze oeroud zijn en er intussen nogal wat is veranderd. Ik kan je daarom de koranvertaling van onze Nederlandse schrijver Kader Abdollah aanraden, die is stukken toegankelijker. Al ben je er wel wat langer mee bezig dan met het partijprogramma van de PVV (één A4-tje).

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 19 jun 2018 12:13

19 jun 2018 11:58
Toch vind ik het bijzonder dat je niet van zins bent om op Rereformed's genereuze voorstel in te gaan én zelfs een eventuele discussie erover niet wilt meelezen. Het gaat hier immers over een onderwerp dat jou uitermate na aan het hart ligt, gelet op de hoeveelheid posts die je aan dit onderwerp wijdt.
Klopt maar mijn ogen en oren zijn meer gericht op de maatschappij en de sociologische gevolgen die waarneembaar zijn in het dagelijks nieuws. Het interesseert mij minder hoe de Koran tot stand is gekomen en hoe men verzen juist interpreteert. Het interesseert mij meer hoe ons continent Europa evolueren zal.
19 jun 2018 11:58
OK, ik geef toe: de koran is een moeilijk leesbaar boek, net als de bijbel, de torah, en de veda's. Dat komt mede omdat ze oeroud zijn en er intussen nogal wat is veranderd. Ik kan je daarom de koranvertaling van onze Nederlandse schrijver Kader Abdollah aanraden, die is stukken toegankelijker. Al ben je er wel wat langer mee bezig dan met het partijprogramma van de PVV (één A4-tje).
Je gaat van geschiedenis, religie, koranvertaling, lees interpretatie schrijver, naar a-4 van PVV.

De motivatie en bedoeling van je laatste zin wil me best ontgaan mits ze zo bedoeld is als ik hoop.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 19 jun 2018 12:49

Labyrinth schreef:Klopt maar mijn ogen en oren zijn meer gericht op de maatschappij en de sociologische gevolgen die waarneembaar zijn in het dagelijks nieuws. Het interesseert mij minder hoe de Koran tot stand is gekomen en hoe men verzen juist interpreteert. Het interesseert mij meer hoe ons continent Europa evolueren zal.
Als je wilt snappen hoe Europa evalueert en daar een invloed in ziet van de islam, vraagt dat om begrip van de islam. En dus ook van de koran (en de hadith) die de basis van de islam vormen. Het idee van Rereformed lijkt mij dan ook uitstekend.

Er wordt enorm veel gepraat over de islam zonder enige kennis van de achtergrond. Variërend van mensen die in iedere moslim een soort terrorist in wording zien, tot mensen die denken dat islam een soort christendom 2.0 is en dus ook vanzelf wel onschuldiger gaat worden. Bijna iedereen heeft inmiddels wel een mening over de islam, maar ik vind het opvallend hoe weinig mensen de moeite nemen om zich erin te verdiepen. Ik nodig iedereen uit om minimaal de koran te lezen. Misschien helpt het idee van Rereformed daar dan wel bij, want het boek leest inderdaad niet echt lekker weg.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 19 jun 2018 13:59

gerard_m schreef:
19 jun 2018 12:49
Als je wilt snappen hoe Europa evalueert en daar een invloed in ziet van de islam, vraagt dat om begrip van de islam.
Ik mag er niets van vinden omdat ik de 'heilige geest' niet heb? :lol:

Als gelovigen je wijzen op onkunde en ongeldige argumenten dan zeggen ze altijd dat je eerst de heilige geest moet hebben om het werkelijk te kunnen begrijpen. Jullie doen daar nu niet voor onder.

Het is absoluut niet nodig de koran te bestuderen in exegeses om deze problemen te begrijpen.

(over je ergens in verdiepen EN wegkijken gesproken)

Als ik dat lees concludeer ik dat niemand het meer begrijpt en we inmiddels totaal zijn afgestompt en geïndoctrineerd.

Ik zal mijn hoofd niet in het zand steken door mezelf te belazeren met een studie 'begrip' voor een godheid en zijn volgers.
gerard_m schreef:
ik vind het opvallend hoe weinig mensen de moeite nemen om zich erin te verdiepen. Ik nodig iedereen uit om minimaal de koran te lezen. Misschien helpt het idee van Rereformed daar dan wel bij, want het boek leest inderdaad niet echt lekker weg.
Exegeses over de Islam zijn vooral om genoemde redenen geen aangenaam tijdverdrijf voor mij. Het past bij de Sararjes en de Theologen en daartegenover de Antoon's. Ik proef het gal nu al. Eens moet dat praten en schrijven over religie je toch je strot uitkomen?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jun 2018 15:08

Ik denk dat het belangrijker is mensen te gaan begrijpen dan om een koran of bijbel (of veda's) te gaan lezen. Alle mensen hebben door alle tijden heen alle boeken al op alle manieren geïnterpreteerd. Volgens mij moeten we mensen in relatie tot religie gaan begrijpen. En ik denk dat hier aardig wat mensen aanwezig zijn die deze link wel kunnen leggen. Moslims zijn niet anders dan christenen. Het zijn mensen met (waan)ideeën. En dan is het maar net hoe ze er mee omgaan.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 19 jun 2018 17:07

Labyrint schreef:
19 jun 2018 13:59
gerard_m schreef:
Als je wilt snappen hoe Europa evalueert en daar een invloed in ziet van de islam, vraagt dat om begrip van de islam.
Ik mag er niets van vinden omdat ik de 'heilige geest' niet heb? :lol:

Als gelovigen je wijzen op onkunde en ongeldige argumenten dan zeggen ze altijd dat je eerst de heilige geest moet hebben om het werkelijk te kunnen begrijpen. Jullie doen daar nu niet voor onder.
Ik heb het over kennis, ratio. Niet over een heilige geest. Het is makkelijker om een pamflet te lezen (of nog minder dan dat) dan een onderwerp echt te begrijpen.
Het is absoluut niet nodig de koran te bestuderen in exegeses om deze problemen te begrijpen.

Okay, vertel: waarom lukt het niet met de inburgeringstoets?

Dickemick schreef:Ik denk dat het belangrijker is mensen te gaan begrijpen dan om een koran of bijbel (of veda's) te gaan lezen. Alle mensen hebben door alle tijden heen alle boeken al op alle manieren geïnterpreteerd. Volgens mij moeten we mensen in relatie tot religie gaan begrijpen. En ik denk dat hier aardig wat mensen aanwezig zijn die deze link wel kunnen leggen. Moslims zijn niet anders dan christenen. Het zijn mensen met (waan)ideeën. En dan is het maar net hoe ze er mee omgaan.
Mensen in relatie tot religie vraagt enige kennis van religie. Tenzij je ervan uitgaat dat alle religies hetzelfde effect op mensen hebben. Maar dan moet er een andere logische verklaring zijn waarom (in dit geval) de islamitische wereld zich zo anders ontwikkelt.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jun 2018 17:54

gerard_m schreef:
19 jun 2018 17:07
Dickemick schreef:Ik denk dat het belangrijker is mensen te gaan begrijpen dan om een koran of bijbel (of veda's) te gaan lezen. Alle mensen hebben door alle tijden heen alle boeken al op alle manieren geïnterpreteerd. Volgens mij moeten we mensen in relatie tot religie gaan begrijpen. En ik denk dat hier aardig wat mensen aanwezig zijn die deze link wel kunnen leggen. Moslims zijn niet anders dan christenen. Het zijn mensen met (waan)ideeën. En dan is het maar net hoe ze er mee omgaan.
Mensen in relatie tot religie vraagt enige kennis van religie. Tenzij je ervan uitgaat dat alle religies hetzelfde effect op mensen hebben. Maar dan moet er een andere logische verklaring zijn waarom (in dit geval) de islamitische wereld zich zo anders ontwikkelt.
Religie is niet 1-2-3 te omschrijven/karakteriseren en ook het effect van religie op mensen zal breed zijn. Er zullen wat christendom en islam betreft echter best wel overeenkomsten zijn van deze effecten. Neem alleen het groepsgevoel. Het 'jullie-en-ikke' denken.
Alleen is dat groepsgevoel dan weer niet gereserveerd voor religie alleen. En als we ons dan even beperken tot dit groepsgevoel (tussen deze 2 clubjes b.v.) dan zijn beiden wrschl. opgegroeid met het idee: "Onze god bestaat en is de beste, de ander dwaalt". En dit is niet anders dan politieke overtuigingen. Ik begrijp niet dat iemand VVD of PVV kan stemmen omdat ik niet in de kopjes van die stemmers kan kijken. Ik kan de partijprogramma's lezen en nog steeds niet vatten waarom iemand op Geert stemt. Die persoon zal erg zijn best moeten doen om dit duidelijk te maken.
En laat dit nu bij religieuze overtuigingen nog lastiger zijn. Ze zijn het onderling al niet eens met elkaar, terwijl het partijprogramma (lees: bijbel of koran) toch identiek is.
Waarom de islamitische wereld zich zo anders ontwikkelt zou ook met de tijd te maken kunnen hebben. Als nu iemand roept: "Willen we meer of minder Marokkanen?" dan gaat dit de hele wereld over. Vroeger bleef dit tot een dorp beperkt. We worden bestookt met (doorgaans) negatief nieuws en de positieve kanten zien we niet meer. En dan komt dat groepsgevoel weer. Wij tegen hun. Zij zijn slecht, wij zijn beter (en laat beide partijen dit nu menen). En zo krijgen we extreme moslims en extreme moslimhaters, die beiden de nuances niet meer kunnen onderscheiden.
Maar of de gehele islamitische wereld (whatever that may be) in negatieve zin verandert en extremer/radicaler wordt, geloof ik niet. Zoals er hier mensen zijn die de nuances nog zien, zijn er ook moslims die niet zullen radicaliseren. Misschien wordt het weer tijd voor een schisma in islam. Daar kennen we er immers in het christendom ook zeer velen van!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 jun 2018 18:14

Labyrint schreef:
19 jun 2018 13:59

Als ik dat lees concludeer ik dat niemand het meer begrijpt en we inmiddels totaal zijn afgestompt en geïndoctrineerd.
Al weet ik niet exact wat je hiermee bedoelt en wil zeggen.
Idd. als ik dee woorden lees zoals ze er nu staan.
Misschien wel handig eerst de weten en kennis verzamelen over de achtergronden van veel asielzoekers en onder ogen zien, en ook van wat die inburgeringscursus inhoudt voor te kunnen oordelen?

Probeer het zelf eens, wordt vaak gezegd.
Niets is beter voor een beter begrip.
Misschien ook nog eens na een inburgeringscursus waarbij de vragen gaan over China en in het chinees.
En dat binnen 3 jaar: het schrift leren en de taal in zodanige mate dat je ook toets kunt lezen en de vragen kunt beantwoorden.
Eén voorsprong heb je al, je heb al scholing gehad en bent gewend om op schrift te communiceren.

https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... r-het-zelf
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/zon-inb ... -dat-eruit
https://www.ondertussen.nl/zou-jij-slag ... -test-het/
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 19 jun 2018 18:37

Ik heb al eens te kennen gegeven dat ik me kan vinden in de standpunten van FVD inzake immigratie en integratie mocht je moeite hebben mijn mening daarover te weten. Ik heb om deze standpunten besloten te stemmen op deze partij. En nee ik ga geen chinees leren.

Plaats reactie