Bedoel je nu dat negatieve reacties op de islam in bijv. Nederland bijdragen aan de islamisering in Indonesië of Turkije? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.dikkemick schreef: ↑11 jun 2018 14:34Door o.a het youtube filmpje te bekijken. Ik vond het wel plausibel klinken. Jongeren worden zeer nieuwsgierig als ze alle negatieve berichtgeving omtrent hun geloof zien en lezen.gerard_m schreef: ↑10 jun 2018 10:541) In landen als Indonesië en Turkije neemt het ook toe. Daar is geen sprake van negatieve nadruk door buitenstaanders.Dat moslim religiositeit deze dagen weer toeneemt is wel te begrijpen. Er wordt zoveel (negatieve) nadruk op gelegd dat insiders zich meer en meer gaan verdiepen in hun eigen religie.
2) op het christendom ligt eveneens een negatieve nadruk van buiten. Toch neemt het christendom af.
Dus ik ben benieuwd hoe je tot deze conclusie komt.
Landen als Turkije/Indonesië zijn uiteraard geen afgezonderde eilanden. In deze tijd bereikt het nieuws de mensen overal.
Het barst van de kritiek op het christendom (wat een goede zaak is). Op uitwassen, maar ook in zijn algemeenheid. Ook in de vorm van spot, cabaret, etc. Een club als de SGP waar radicalisatie te verwachten is, ligt bijvoorbeeld voortdurend onder vuur. En wat zien we? Het omgekeerde van radicalisering! Onder druk zet zelfs de SGP voorzichtige stappen naar gelijkere behandeling van vrouwen binnen de partij.En het christendom? Staat dit ook zo slecht bekend (behalve pedofilie van meneer pastoor?). Ook deze religie heeft haar uitwassen gehad. En ze heeft het nog steeds in de vorm van b.v. de jehova's getuigen of scientology (om maar een zij-sekte te noemen).
Ik denk daarom dat kritiek eerder helpt in de secularisatie, zoals Vegan Revolution stelt. Maar dan niet zo zeer bot hakken en beledigen, meer een alternatief laten zien van waarden waar we in de samenleving voor staan.