Wat is waarheid?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Hopper
Banned

Re: Wat is waarheid?

Bericht door Hopper »

Ik heb de discussie niet meer zo gevolgd. Maar ik begrijp dat een aantal subjecten hier van mening verschillen of waarheid überhaupt bestaat.
Maar ook de mening dat waarheid bestaat is natuurlijk subjectief.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Hopper schreef: 16 mei 2018 09:57 Ik heb de discussie niet meer zo gevolgd. Maar ik begrijp dat een aantal subjecten hier van mening verschillen of waarheid überhaupt bestaat.
Ja, dat spreekt uiteraard voor zich en dat geldt voor elke mening.
Inmiddels heb ik een nieuwe toevoeging, door een artikel dat Petra over dit onderwerp postte:

Er is een groot verschil tussen 'waarheid' en 'voor waar houden'. Die laatste bestaat zéker (subjectief beschouwd), bijvoorbeeld in de wetenschap en, zoals uit het stukje van Petra blijkt, in de rechtspraak. Maar ook dat is weer geen 'waarheid'.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Petra schreef: 16 mei 2018 03:53
axxyanus schreef: 15 mei 2018 09:08 Als je op elk standpunt enkel kan reageren met een bewering die een variant is op: "Maar misschien is de wereld gewoon mijn hersenspinsel" waarom wind jij je dan soms zo op over wat in de wereld lijkt te gebeuren?
:) Dit is mijn 3521e post.
Mag jij me tonen hoe ik reeds 3520 keer "enkel gereageerd heb met een bewering die..."
Ik had het niet over het forum in zijn geheel, ik had het over dit topic.
Petra schreef: 16 mei 2018 03:53Het is overigens pure luxe om je op te kunnen winden over wat er in de wereld lijkt te gebeuren.
Tja, zoals men zich kan opwinden tijdens het kijken naar een film.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Hopper schreef: 16 mei 2018 09:57 Ik heb de discussie niet meer zo gevolgd. Maar ik begrijp dat een aantal subjecten hier van mening verschillen of waarheid überhaupt bestaat.
Zeker een vrije interpretatie van Woutertje Pieterse?:
Het hebben van een getrapte subjectieve mening is een schone zaak
En schenkt het mensdom veel vermaak.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zonder mensen, zonder meningen zou waarheid/de werkelijkheid niet bestaan? Ze is dus afhankelijk van een mening? Ik denk dat de waarheid zich niets aantrekt van een mening van welk schepsel dan ook. Vandaar mijn eerdere opmerking, dat een boom die in een bos valt geen geluid maakt, puur enkel en alleen omdat dit niet opgevangen wordt door oren?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

dikkemick schreef: 16 mei 2018 16:38 Zonder mensen, zonder meningen zou waarheid/de werkelijkheid niet bestaan? Ze is dus afhankelijk van een mening? Ik denk dat de waarheid zich niets aantrekt van een mening van welk schepsel dan ook. Vandaar mijn eerdere opmerking, dat een boom die in een bos valt geen geluid maakt, puur enkel en alleen omdat dit niet opgevangen wordt door oren?
Waarheid/de werkelijkheid is altijd subjectief. En daarmee geen waarheid, maar een mening, afspraak, observatie. Dat is de consequentie van het subject zijn, de persoonlijke zienswijze. Als wij twee hetzelfde huis waarnemen, nemen we hem toch verschillend waar omdat onze ogen zich op een ander punt bevinden. En zelfs wat ik waar neem is dubieus, dat bevindt zich immers in mijn hoofd en nergens anders.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hopper schreef: 16 mei 2018 19:55 Waarheid/de werkelijkheid is altijd subjectief. En daarmee geen waarheid, maar een mening, afspraak, observatie. Dat is de consequentie van het subject zijn, de persoonlijke zienswijze. Als wij twee hetzelfde huis waarnemen, nemen we hem toch verschillend waar omdat onze ogen zich op een ander punt bevinden. En zelfs wat ik waar neem is dubieus, dat bevindt zich immers in mijn hoofd en nergens anders.
Ik heb het over waarheid die ook bestaat zonder enig levend wezen. Dit heelal is op de 1 of andere manier ontstaan. Er zijn (vele) subjectieve visies, er is echter maar 1 (die wij wellicht niet kennen) objectieve. Of je moet gaan beweren dat zonder mens er geen heelal bestaat en dat dit slechts een cognitieve subjectieve constructie is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Hopper schreef: 16 mei 2018 19:55
Waarheid/de werkelijkheid is altijd subjectief. En daarmee geen waarheid, maar een mening, afspraak, observatie. Dat is de consequentie van het subject zijn, de persoonlijke zienswijze. Als wij twee hetzelfde huis waarnemen, nemen we hem toch verschillend waar omdat onze ogen zich op een ander punt bevinden. En zelfs wat ik waar neem is dubieus, dat bevindt zich immers in mijn hoofd en nergens anders.
Als ik niet zo'n sterke voorvechter zou zijn van het 'niet bestaan van een objectieve waarheid', zou ik kunnen zeggen: "Het is waar wat jij zegt..."
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

dikkemick schreef: 16 mei 2018 20:07 Ik heb het over waarheid die ook bestaat zonder enig levend wezen. Dit heelal is op de 1 of andere manier ontstaan. Er zijn (vele) subjectieve visies, er is echter maar 1 (die wij wellicht niet kennen) objectieve. Of je moet gaan beweren dat zonder mens er geen heelal bestaat en dat dit slechts een cognitieve subjectieve constructie is.
Het gaat er niet om wat ik (en anderen) zouden willen gaan beweren. Het gaat erom dat je geen enkele manier kunt opvoeren om te bewijzen dat er 'maar 1 waarheid' is.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Hopper schreef: 16 mei 2018 19:55
dikkemick schreef: 16 mei 2018 16:38 Zonder mensen, zonder meningen zou waarheid/de werkelijkheid niet bestaan? Ze is dus afhankelijk van een mening? Ik denk dat de waarheid zich niets aantrekt van een mening van welk schepsel dan ook. Vandaar mijn eerdere opmerking, dat een boom die in een bos valt geen geluid maakt, puur enkel en alleen omdat dit niet opgevangen wordt door oren?
Als de werkelijkheid subjectief is, dan kan je niet van hetzelfde huis spreken als we het verschillend waarnemen.

Spreken van hetzelfde huis impliceert een onafhankelijk objectief bestaand huis als werkelijkheid. Dat wij die werkelijkheid enkel via subjectieve filters kunnen ervaren maakt die werkelijkheid zelf nog niet subjectief.

Als je van een huis droomt dan heb je een puur subjectieve ervaring maar dan wordt het ook onzinnig om te beweren dat een ander van het zelfde huis gedroomd heeft.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Giovedico delle Fate schreef: 16 mei 2018 20:12
dikkemick schreef: 16 mei 2018 20:07 Ik heb het over waarheid die ook bestaat zonder enig levend wezen. Dit heelal is op de 1 of andere manier ontstaan. Er zijn (vele) subjectieve visies, er is echter maar 1 (die wij wellicht niet kennen) objectieve. Of je moet gaan beweren dat zonder mens er geen heelal bestaat en dat dit slechts een cognitieve subjectieve constructie is.
Het gaat er niet om wat ik (en anderen) zouden willen gaan beweren. Het gaat erom dat je geen enkele manier kunt opvoeren om te bewijzen dat er 'maar 1 waarheid' is.
Dat hangt af van wat je met "bewijzen" en met "waarheid" bedoelt.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

axxyanus schreef: 16 mei 2018 20:17
*ZUCHT*
L' histoire se repete...
Ik ken weinig mensen die op zo'n persistente manier zo voorspelbaar vermoeiend zijn.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Giovedico delle Fate schreef: 16 mei 2018 20:12
Dit heelal kan op 1 manier ontstaan zijn, het kan op 5 verschillende manieren ontstaan zijn, het zowel op 1 als op 5 verschillende manieren ontstaan zijn (hoe onlogisch dit ook moge klinken). Maar 1 (of dus meerdere) optie(s) is de waarheid. Natuurlijk kan ik dit niet bewijzen. Maar misschien mogen we op onze logica vertrouwen?
Zelfs, in het uiterste geval, dat jij gelijk hebt, is dat DE waarheid en is alles subjectief.
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Giovedico delle Fate schreef: 16 mei 2018 20:21
axxyanus schreef: 16 mei 2018 20:17
*ZUCHT*
L' histoire se repete...
Ik ken weinig mensen die op zo'n persistente manier zo voorspelbaar vermoeiend zijn.
Dat heb je ervan als je met betekenissen van overlappende woorden aan het jongleren slaat.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

dikkemick schreef: 16 mei 2018 20:07
Ik heb het over waarheid die ook bestaat zonder enig levend wezen. Dit heelal is op de 1 of andere manier ontstaan. Er zijn (vele) subjectieve visies, er is echter maar 1 (die wij wellicht niet kennen) objectieve. Of je moet gaan beweren dat zonder mens er geen heelal bestaat en dat dit slechts een cognitieve subjectieve constructie is.
Nee, dat ga ik niet beweren. Wat ik wel ga beweren is dat er een waarnemer nodig is om die (vermeende) waarheid vast te stellen.
Zonder waarnemer geen waarheid. En alle waarnemers die ik ken zijn tot dusver subjectief.
Plaats reactie