Het leren van de Nederlandse geschreven taal

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Het leren van de Nederlandse geschreven taal

Bericht door Peter van Velzen »

Ik zie in de eerste drie voorbeelden van WIm alleen maar spelfouten. Welke grammatikale fouten er in huizen ontgaat me. Het valt me trouwens op hoe makkelijk ik spel- of typefouten ik ontwaar in de berichten van anderen, maar hoe slecht ik ze zie in mijn eigen brouwsels.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 10 jan 2018 06:19 Ik zie in de eerste drie voorbeelden van WIm alleen maar spelfouten. Welke grammatikale fouten er in huizen ontgaat me. Het valt me trouwens op hoe makkelijk ik spel- of typefouten ik ontwaar in de berichten van anderen, maar hoe slecht ik ze zie in mijn eigen brouwsels.
Dat kwaaltje heb ik ook.

Ik vrees dat we daar mee moeten leven.

PS.
Mijn speller haalt er gelukkig wel de ergste fouten er uit.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2018 09:41
Peter van Velzen schreef: 10 jan 2018 06:19 Ik zie in de eerste drie voorbeelden van WIm alleen maar spelfouten. Welke grammatikale fouten er in huizen ontgaat me. Het valt me trouwens op hoe makkelijk ik spel- of typefouten ik ontwaar in de berichten van anderen, maar hoe slecht ik ze zie in mijn eigen brouwsels.
Dat kwaaltje heb ik ook.

Ik vrees dat we daar mee moeten leven.

PS.
Mijn speller haalt er gelukkig wel de ergste fouten er uit.
Als ik een tekst geschreven heb controleer ik die, voordat ik hem publiceer, door zorgvuldig nalezen. De meeste fouten vind ik dan wel, maar vaak spot ik in een net geplaatste tekst spel- en andere fouten; gelukkig doet de editknop dan wonderen. Op een forum steek ik maar beperkt tijd in het controleren van mijn broddels. Op Wikipedia laat ik vaak een nieuwe tekst even liggen voor ik hem publiceer, een dag of zo. Na die tijd is het niet meer zo 'mijn tekst' en vallen me de taaleigenaardigheden meestal wel op.

Toch glippen er geregeld fouten door mijn controlenet. Zo bleef in een kort geleden door mij geschreven Wikipedia-artikeltje de typo 'evenwijzig' (bedoeld was evenwijdig) drie dagen staan voordat een andere gebruiker hem herstelde.

Ten slotte: ik doe mijn best goed te schrijven, als een vorm van beleefdheid voor mijn lezers. Dat kost tijd en moeite en behoeft een zeker talent: niet iedereen heeft dat talent of vindt het die moeite waard, zeker op een vluchtig medium als een forum. Ik zie hun fouten en negeer ze, zolang ik de betekenis van de tekst begrijp. Niets is zo vruchteloos als een 'spelling flame' op een online medium. Bovendien bevat zo'n flame vaak zelf een of meer taalfouten.
Laatst gewijzigd door De Encyclopedist op 10 jan 2018 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Op een forum als dit moet je inderdaad niet te zwaar tillen aan van alles en nog wat.

Dat ligt anders bij wetenschappelijke publicaties, maar die worden hier niet geplaatst.

Ik heb er mijn hele leven goed mee kunnen leven, vooral door er niet geheimzinnig of moeilijk over te doen.

=====

Wat me wel eens gebeurt is dit.
De speller wijzigt het woord, maar ik zie geen verschil.
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Peter van Velzen schreef: 10 jan 2018 06:19 Ik zie in de eerste drie voorbeelden van WIm alleen maar spelfouten. Welke grammatikale fouten er in huizen ontgaat me.

Dit zijn de eerste drie :
1.Ooit zij een christen me dat .........
2.Jezus betekend in dit leven wat voor mij, niet voor later.
3.VIndt je het ook bijzonder dat mensen overal met absolute stelligheid zeggen dat er geen monsters onder je bed liggen

1. Spelfout (zij).
2. Grammaticale d/t fout (betekend moet zijn betekent).
3. Grammaticale dt fout (vindt moet zijn vind).

@Petra. Je hebt gelijk dat ik ook wel eens fouten maak, ik ben uiteraard ook niet onfeilbaar. Wel heb ik het idee dat het er weinig zijn.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Wim_1946 schreef: 10 jan 2018 11:29
Peter van Velzen schreef: 10 jan 2018 06:19 Ik zie in de eerste drie voorbeelden van WIm alleen maar spelfouten. Welke grammatikale fouten er in huizen ontgaat me.

Dit zijn de eerste drie :
3.VIndt je het ook bijzonder dat mensen overal met absolute stelligheid zeggen dat er geen monsters onder je bed liggen

1. Spelfout (zij).

@Petra. Je hebt gelijk dat ik ook wel eens fouten maak, ik ben uiteraard ook niet onfeilbaar. Wel heb ik het idee dat het er weinig zijn.
Je bent in ieder geval niet consequent in je spelling gezien d/t en dt fout. :lol:
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

1. Spelfout (zij).

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2018 11:33
Je bent in ieder geval niet consequent in je spelling gezien d/t en dt fout. :lol:
Zo zou je het inderdaad kunnen zien. Ik bedoelde met d/t fout dat de keuze 'd' of 't' foutief was. Met dt fout bedoelde ik dat de 'dt' aan het einde van het woord 'vindt' foutief was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Wow, Wim, wat een geweldige bijdrage! Hoe lang ben je er wel mee bezig geweest om al die voorbeelden te vinden?

Heel leuk: nu hebben we onze eigen spellingtest met 248 punten voor de hoogste score.
Iemand die de test tot het eind volhoudt en afmaakt krijgt gelijk ook de prijs voor het tonen van ware Finse sisu. 8*)

NB: in nummers 17, 21, 24, 79, 95, 96, 98, 114, 135, 140, 158, 159, 175, 180, 181, 207 staan twee fouten.
In nummer 61 staan drie schrijffouten.

Nummer 118 heeft vijf zaken om te verbeteren. =D>
Born OK the first time
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Rereformed schreef: 10 jan 2018 14:31 Wow, Wim, wat een geweldige bijdrage! Hoe lang ben je er wel mee bezig geweest om al die voorbeelden te vinden?
Niet zo lang. Als ik op het forum zat te lezen en ik kwam wat tegen (ik zie het in een ogenblik) dan markeer ik de zin, kopieer die met de rechter muisknop en plak het gekopieerde in een openstaand tekst documentje. Het kostte dus weinig tijd.
Er zijn inderdaad een aantal zinnen bij met meer dan één fout.

Gisteren schreef ik :
Er zijn hier ook leden die (vrijwel) nooit dit soort grammaticafouten maken.
Onder hen iemand die al heel lang niet meer in Nederland woont. Bij hem heb ik eigenlijk nooit een fout kunnen ontdekken.

Heb je een vermoeden over wie ik het heb?
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Dag Wim,

Mooie bijdrage!.
Wat betreft spelfouten: ik maak ze en teveel. Heeft ook te maken met mijn werkwijze: even snel een berichtje tussendoor.....en taal is voor mij vooral informatie drager waardoor netheid een slachtoffer kan worden. Tevens is een medium als een forum of een informele e-mail wisseling funest voor spelling (denk ik) : snel karakter, spreektaal ( je bent in "gesprek"). Langere teksten zou je daarom helemaal in een tekstverwerker moeten schrijven.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Wat een mooie lijst Wim! Puur genieten dit. =D>
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Dat beloof ik schreef: 10 jan 2018 18:02 Wat een mooie lijst Wim! Puur genieten dit. =D>
Hmmm,...fouten van mezelf ...vind ik iets minder leuk om er tussen te zien staan.... :(
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Wim_1946 schreef: 09 jan 2018 22:12 1.Ooit zij1 een christen me dat .........
2.Jezus betekend2 in dit leven wat voor mij, niet voor later.
3.VIndt3 je het ook bijzonder dat mensen overal met absolute stelligheid zeggen4 dat er geen monsters onder je bed liggen
4.Ik begrijp zó goed wat je bedoeld7 en mijn reactie had ik geschreven
5.Ik kom hier steeds terug4 omdat ik het landschap niet dor leeg en droog vindt5
6.Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen" betekend2 dat4,12 de fout al is gevonden
7.Nu weet ik wat men bedoeld2 met hard werkende mensen.
8.Als je de wereld verdeeld7 in twee mogelijkheden dan zul je
9.En een wereldbeeld beïnvloed2 hoe wij met deze omgeving omgaan.
10.Ik heb de storm omarmt6.
11.Hoe vindt3 je die?
12.Dat je eens doodgaat en dat je voor die tijd belasting betaald7.
13.Dit is gebeurt6 aan de hand van het plaatsen van de DNA van de hond in een "blanco" eicel.
14.Want zeg nou zelf wie verteld2 er nooit eens een leugentje .
15.Je kan niet het een als 'bewijs' voor jou8 stelling nemen.
16.Het verreikt1 mijn leven,9 en ik zie en hoor graag mooie dingen.
17.Als je in iets lang genoeg geloofd7, word2 dat je waarheid.
18.Het is de houding van de10 organisme4 dat zijn evolutie bepaald2. (twee keer fout in deze zin)
19.Wat zijn voor jouw11 echte christenen.
20.en die evenzogoed de vreselijkste gevolgen in het vooruitzicht steld2 voor wie zich aan de waarheid vergrijpt.
28 taalfouten in 20 zinnen vind ik wel genoeg voor vanavond.

1 Verkeerde ei/ij
2 3e persoon enkelvoud: stam+t
3 2e persoon enkelvoud in geïnverteerde woordvolgorde: kale stam
4 Missende komma
5 1e persoon enkelvoud: kale stam
6 OTT moet voltooid deelwoord zijn
7 2e persoon enkelvoud in normale woordvolgorde: stam+t
8 Moet bezittelijk voornaamwoord zijn
9 Overbodige komma
10 Verkeerd woordgeslacht
11 Moet wederkerend voornaamwoord zijn
12 Missend betrekkelijke voornaamwoord
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Petra schreef: 10 jan 2018 03:17
Verveel je je zo erg? :lol:

Ik vermoed eerder beroepsdeformatie. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Wim_1946 schreef: 10 jan 2018 11:29 Dit zijn de eerste drie :

1. Spelfout (zij).

Aangezien "betekend" en "betekent" dezelfde uitspraak hebben, net zoals " vindt" en "vind", zie ik dit toch echt slechts als spelfouten.
Het zou wat anders zijn als iemand zou schrijven "Ik geweest" in plaats van "ik ben" . dat is een zuivere grammatika-fout. Evenzo als iemand zou schrijven "Hebt je" in plaats van "Heb je" In dat geval verandert namelijk ook de uitspraak. Overigens is het mogelijk dat iemand wil schrijven "nadat ik naar de dokter ben geweest" maar dat hij per ongeluk schrijft "nadat ik naar de dokter geweest". In dat geval is het vaak slechts een type-fout (het woord "ben" werd per ongeluk overgeslagen). Dat de resulterende zin grammatikaal onjuist is, betekent niet dat de schrijver grammatikale kennis ontbeert. Het betekent slechts dat hij het ontbreken van het woord "ben" over het hoofd heeft gezien. (en dat hij of zij het resulaat dus niet goed gecontroleerd heeft)
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie