Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.
Erik schreef:Ek vind die afrikaanse taal wel wat het.
Ik heb in mijn werk veel gewerkt met Zuid-Afrikanen. Vooral via de e-mail hadden we contact. Aan de telefoon gaat het niet zo goed, maar via de e-mail hoefde ik niet eens te vertalen naar het Engels. Gewoon Nederlands schrijven en dan Afrikaans antwoord krijgen. Op papier liggen beide talen nog zo dicht bij elkaar, dat is best wel verwonderlijk na zo'n lange periode van isolatie. Voor veel woorden hebben ze daar eigen Afrikaanse woorden gemaakt, die eigenlijk best in het Nederlands zouden kunnen werken. Maar de invloed van het Engels is te groot in het Nederlands. En volgens mij doet Afrikaans niet mee met de Nederlandse Taal Unie, dat is wel weer jammer. Als we de Zuid-Afrikanen meetellen, dan heeft het Nederlands bijna 30 miljoen sprekers (Nederland, Vlaanderen, Zuid-Afrika, Suriname, Antillen). Veel meer dan het Zweeds bijv. In Zweden zie je ook langzaam aan steeds meer Engels in het dagelijks gebruik. Ze zeggen zelf ook, dat het geen zin heeft om Zweeds te leren als buitenlander, omdat binnen nu en 10 jaar iedereen toch al Engels kan praten. Ik denk dat wij het langer volhouden als taal. Maar zoals 100 jaar geleden al het universitair onderwijs nog in het Latijn ging, zal het straks allemaal in het Engels gaan.
Z. Afrika lag lange tijd redelijk geïsoleerd. Tel daarbij het zware conservatieve karakter van de heersers, en dan is het niet zo verwonderlijk dat het Afrikaans relatief nauwelijks is aangetast.
Ik geef Nederlands nog een generatie of 4-5. Ook in Europa zullen we naar 1 taal moeten (uiteindelijk). Ik ga dat echter niet meer meemaken.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Of dat zo snel gaat weet ik niet. De factor nostalgie en identiteit moet niet worden uitgevlakt. Ik denk dat het nog heel erg lang kan duren. Misschien krijgen we weer de situaite dat Engels de hoofdtaal wordt en de dialecten meer de ruimte krijgen. Blijft koffiedik kijken.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Het Het groene boekje heeft heel wat teweeg gebracht voor de regels voor onze spelling.
In 1995 heeft het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie besloten dat de woordenlijst van het Groene Boekje elke tien jaar geactualiseerd zou worden. Begin juni 2008 deelde de Taalunie echter mee dat er in 2015 geen herziening van de spelling zou komen.
Na tien jaar verscheen op 13 oktober 2015 weer een nieuwe editie van het Groene Boekje, uitgegeven door Van Dale Uitgevers in opdracht van de Nederlandse Taalunie.
Het zou dus elke 10 jaar herzien worden.
Wie houdt dat nog bij?
Ik kan het niet allemaal volgen.
Het is bedoeld voor vereenvoudiging en verduidelijking van het Nederlandse taalschrift.
Maar beantwoordt niet altijd aan zijn doel.
Ik moet zeggen: Lang niet altijd.
Gevolg: Alle mensen die voor 1995 taalles kregen zitten dus regelmatig fout.
Maar ook iedereen die dat kreeg na 2005 en 2015.
Sinds 1995 beschouw ik dit dan ook als een farce en hecht nog weinig waarde aan wat ons ooit werd geleerd.
Regelmatig kom ik doodzonden tegen in de Nederlandse taal, zoals ik dat heb geleerd, die nu dus nu regel zijn geworden, zoals de vervoeging van "Je kan....." ipv. van "je kunt" als bedoeld wordt als mogelijkheid dat je "iets "kan/kunt zien als...."
Dus een voorbeeld wordt genoemd van wat je allemaal zou kunnen (kannen ) in bepaalde omstandigheden.
Mijn spellingscorrector echter, herkent geen grammatica en beoordeelt het "je kunt" dus altijd als fout.
Ik kan niet anders dan me daar regelmatig aan ergeren, omdat ik constant die verbetering zie van "kunt", ook daar waar het volgens de moderne grammatica wel juist zou zijn.
Let op de gevolgen daarvan voor iedereen die de Nederlandse taal leert kennen via de "corrector".
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gedurende een tijdje heb ik eens wat taalfouten verzameld die ik op dit forum tegenkwam. Het valt me wat tegen. Mijn indruk is dat de meeste leden van dit forum behoorlijk ontwikkelde en verstandige mensen zijn en toch barst het hier van de taalfouten. Spelfouten heb ik niet echt meegenomen, ik heb me meer gericht op grammaticale fouten.
Ik heb ze niet allemaal verzameld, want dan zou ik er een dagtaak aan hebben, maar zo af en toe heb ik wat vastgelegd. Een (schrale) troost is dat ik fora ken waar het nog aanzienlijk erger is.
Ziehier mijn selectie zonder namen erbij, want dat lijkt me erg onaardig.
1.Ooit zij een christen me dat .........
2.Jezus betekend in dit leven wat voor mij, niet voor later.
3.VIndt je het ook bijzonder dat mensen overal met absolute stelligheid zeggen dat er geen monsters onder je bed liggen
4.Ik begrijp zó goed wat je bedoeld en mijn reactie had ik geschreven
5.Ik kom hier steeds terug omdat ik het landschap niet dor leeg en droog vindt
6.Als ik een fout aan mijzelf wil veranderen" betekend dat de fout al is gevonden
7.Nu weet ik wat men bedoeld met hard werkende mensen.
8.Als je de wereld verdeeld in twee mogelijkheden dan zul je
9.En een wereldbeeld beïnvloed hoe wij met deze omgeving omgaan.
10.Ik heb de storm omarmt.
11.Hoe vindt je die?
12.Dat je eens doodgaat en dat je voor die tijd belasting betaald.
13.Dit is gebeurt aan de hand van het plaatsen van de DNA van de hond in een "blanco" eicel.
14.Want zeg nou zelf wie verteld er nooit eens een leugentje .
15.Je kan niet het een als 'bewijs' voor jou stelling nemen.
16.Het verreikt mijn leven, en ik zie en hoor graag mooie dingen.
17.Als je in iets lang genoeg geloofd, word dat je waarheid.
18.Het is de houding van de organisme dat zijn evolutie bepaald. (twee keer fout in deze zin)
19.Wat zijn voor jouw echte christenen.
20.en die evenzogoed de vreselijkste gevolgen in het vooruitzicht steld voor wie zich aan de waarheid vergrijpt.
21.De mensheid (een flink deel ervan) heeft de bijbel zeer lange tijd betitelt als God's woord.
22.een methode te bedenken om te bepalen of het stukje weg perfect horizontaal licht.
23.Heb je de forum tijd nagekeken op jou persoonlijke gegevens?
24.zoeken in dit forum naar berichten van mij verteld je alles dat je moet weten.
25.Is het dan bekend, wanneer dit DNA zich vermengt heeft in ons DNA?
26.Nee dat ziet de paus verkeert.
27.Als je goed naar het plaatje kijkt dan zie je dat aan de rechter en linker kant de positie van de golf telkens van plaats veranderd.
28.Hierbij geldt dat de eigenschap van het water de golfbeweging in de tijd veranderd.
29.Dit geeft gelijk antwoord op jou vraag, wat maakt dat een natuurwet een wet is en blijft.
30.Het dragen van rokjes door de dames werdt in het verleden verdedigd op basis van teksten uit Deuteronomium 22.
31.Bewustzijn wordt door niemand ontkent,
32.Opnieuw: er is niemand die het bestaan van het bewustzijn ontkend.
33.Ik heb niet de wiskunde achtergrond om te begrijpen wat Erik Verlinde bedoeld.
34.en de hacker/scammer een bericht stuurd als zijnde de eigenaar van dat email account.
35.Beste advies voor phishing en scam emails: Wat je niet vertrouwd, gewoon deleten.
36.Frans de Waal verteld van een jonge chimpanseeman ...
37.Tijs van den Brink speelde de afhaker; inderdaad wanneer je gelovig opgevoedt bent ...
38.Door gedurende het spel de spelregels/voorwaarden aan te passen veranderd er in de werkelijkheid niets.
39.Daarom verondersteld men een extra bron van aantrekking: donkere materie.
40.De huidige wetenschappelijke these is dat donkere energie door quantum verschijnselen worden veroorzaakt...
41.maar ik besef ineens dat er een simpele verklaring voor is, als men het ziet als een (wellicht vervormde) weergave van iets dat werkelijk
gebeurt is.
42.Dag Willempie, Wat een loser zeg die God van jouw.
43.Verbaasd het je ook dat de PR afdeling van Heineken zo goed is in het weergeven van bier als iets lekkers en goeds?
44.Op deze manier een antwoord opeisen toont niet, dat je zijn excuses aanvaardt hebt.
45.Zo is dood zijn het hebben van de eigenschap dat iets geen metabolisme vertoond.
47.een politici die iets bereikt heeft, denk aan Helmut Kohl...
48.Ik ben namelijk overtuigt dat wij met ons denken trachten een oplossing te vinden voor het lijden in het leven.
49.Wat er in de tweede drie miljoen jaar van de menselijke ontwikkeling waarschijnlijk plaats vondt, las ik in “a mind so rare” van Merlin Donald.
50.Mijn schoonmoeder is ernstig dementerend en wordt verzorgt door mijn schoonvader die twee jaar jonger is.
51.Of er sprake is van toeval, hangt dus af welke zaken je beoordeeld.
52.... want het speelde toch af in een omgeving en tijdperk waarin geweld anders werd beleeft.
53.Hij is net een soort kameleon die bij de remonstranten het onze vader schrapt en bij de EO het onze vader weer in ere hersteld.
54.De zojuist aangevangen 21ste eeuw beloofd voor de humane soort uiterst belangrijk te worden.
55.Waarom willen mensen dat deze ellende persisteerd?
56..... hoort mijns inziens niet tot de categorie die Stijn Breurs er mee bedoeld.
57.Degenen die hij er wel mee bedoeld, kunnen doorgaans minder communiceren dan de doorsnee hond.
58.En natuurlijk ook weer over slaven, dat de Bijbel de eerste is die slaven als morele personen kwalificeerd.
59.Hoewel Poetin goede banden onderhoudt met de Russisch orthodoxe kerk, denk ik niet dat hij daadwerkelijk in goden geloofd.
60... zover ik weet - ook niet uitsluitend electro-magnetische straling, aangezien men veondersteld, dat de verschillende krachten ...
61.En er werd hem geen stroobreed in de weg gelegt toen hij mij bezocht. Maar misschien zijn de regels ondertussen gewijzigt?
62.Welnee, dat verwaterd op de duur ook.
63.Weer een theoloog die niet twijfeld.
64.Nog even tussendoor, de Paus heeft verklaart dat atheïsten ook naar de hemel mogen.
65.Dat is gebeurt na een bezoek van de keizer van Japan aan zijne koninklijke hoogheid Prins Willem van Oranje in Leiden.
66.Dit lijkt me eerder een door jouw persoonlijk ingevulde betekenis van het woord pragmatisme.
67.Ik, als a-(soms anti-)theist besef me terdege dat het(?) christendom waarde heeft voor mensen .....
68.Bijvoorbeeld in het voorkomen van de genezing van een kankerpatiënt die door de medische wetenschap als opgegeven is verklaart ...
69.Er was dus al vrijzinnigheid in 1600, dat er toen bestaansrecht voor was verbaasd me.
70.Er is dan ook geen christelijke partij die zijn kiezers beloofd, als jullie op ons stemmen zal god U persoonlijk komen bedanken.
71.Het is het vraagteken achter Robo's laatste zin die hem voor een reprimande heeft behoedt.
72.Hoe ongelukkiger de omstandigheden, hoe beter de mens zich ontwikkeld?
73.Ik heb geleerd dat ons lichaam tot op zekere hoogte en leeftijd, zichzelf hersteld,
74.Het leven is bedoelt als leermodel, en ik denk om alles te begrijpen je ongeveer 70 tot 80 jaar nodig hebt,
75.Zonde is zonde en verdiend straf zonder genade.
76.Hmmmm...mijn hebzucht verduisterd mijn brein zover dat ik mijn vrouw als eerste verdobbeld heb.
77.Niet voor jouw en niet voor je opponent en niet voor andere leden van dit forum.
78.Kijk, dat onderscheidt jouw van een beroeps filosoof of beroeps theoloog.
79.Wel vindt ik dat hij daarna gierend in de mis gaat om te stellen dat in andere wetenschappen OOK geen bewijs is.....
80.Er is natuurlijk al het probleem dat "vrije wil" in een juridische context iets anders betekend dan in een wetenschappelijk/filosofische context.
81.Wat ik vindt van het nut van bepaalde artikelen in de UVMR voor varkens of zwaar mentaal gehandicapten is al helemaal geen definitie.
82.Als dit serieus genomen wordt is het christendom erg hard op weg naar het einde! Het is ze van harte gegunt!
83.Gezondheidszorg in de USA bijvoorbeeld is gewoon business, er wordt flink geld verdient.
84.Hopelijk blijft het goed gaan. Het is je gegunt,
85.Wilders is niet de rode lap maar de problemen die hij benoemd.
86............of slechts een zwijgen, als het zich te vaak herhaald,
87.Ja je kunt dan nog zeggen dat je daarmee dan de 'radicale islam' bedoeld maar of dat helpt.
88.Nu is hij omringt met vervelende lastige raadgevers en wetten
89.De filosofie dat We een zinvoller leven zouden leiden als we blind, doof of verlamt zouden zijn,
90.je vereenzelviging dus van ethisch gedrag met gedrag dat het nageslacht bevoordeeld.
91.Ik vermoed dat jij onbewust “gezamelijkheid” beschouwd als iets exclusiefs.
92.Mijn inziens is moraal wel universeel. Ik zal uitleggen waarom. Ethiek is zeer wijd verspreidt.
93.Hij (of zij) vondt je dus een intellectueel?
94.Nu pas het homohuwelijk in Finland, dat verbaasd me.
95.Het lijkt me dat dit eerder versneld dan vertraagd.
96.in tegenstelling tot de situatie in veel moslimlanden in de grondwet verankert is.
97.NIet dat het er wat toe doet, wat er toe doet is hoe een ieder zich feitelijk gedraagd.
98.Dat er zaken zijn die jij belangrijker vind, ondersteund op geen enkele manier dat de hoofddoek maar een onnozel kledingstuk is.
99.Dit gebeurd namelijk niet op alleen dat stukje wat uitgemeten wordt.
100.Hij heeft zijn verhaal al verandert door het begrip 'wiretapping' anders op te vatten dan 'wiretapping.
101.Hij geeft niet op en dat gaat, vindt ik, de goede richting uit: het wordt almaar belachelijker.
102.Dat men een partij bestempeld als islamofascisten van ERDOGAN is geen reden tot verbod!
103.Voor zover ik kan volgen wordt de rivier erkent als rechtspersoonlijkheid, niet als levend wezen.
104.En nu we de “zeeën” ontmaskert hebben als basaltvlakten.
105.Wat in werkelijkheid basaltvlakten zijn wordt door de waarnemer direct herkent als zee.
106.mijns inziens is het juist het waarnemen zelf dat veranderd als je een telescoop gebruikt.
107.Ook een natuurwetenschappelijk antwoordt is op dit moment niets meer dan een veelheid aan theses.
108.In negatieve zin verdeeld het juist de mensen.
109.Die snelheid veranderd steeds anders zou ISS bij de aarde wegvliegen.
110.Op de astronaut werkt de zwaartekracht loodrecht op de snelheid waardoor de snelheid absoluut niet veranderd, maar wel de richting.
111.of het een trein is die - per wagon - een ton lood vervoerd of een ton veren.
112.maar waarom is hij blijkbaar niet in staat om een boodschap over te brengen die de mens verteld hoe hij zich dient te gedragen?
113.Willen we een president die op zijn instinct vertrouwd en in een emotionele impuls tot een dergelijke beslissing komt?
114.Gewoon zoeken en teruglezen en alles wordt je zeer realistisch en wetenschappelijk uitgelegt.
115.De Oezbeek die de truck door het voetgangersgebied in Stockholm reedt, was iemand wiens asielverzoek was afgewezen.
116.Ik heb een paar minuten gekeken en was er weer van overtuigt waarom ik niet meer gelovig ben.
117.Het is interessant, dat de logische betekenis van "ten hemel opneming" tegenwoordig helemaal niet meer wordt onderkent.
118.Als iemand jouw verteld dat een belangrijke profeet met een gevleugeld paard heeft gevlogen dan neem je dat serieus en vindt je geen waanbeeld?.
119.Ook als die persoon jouw beschuldigd van blasfemie als JIJ dat zou ontkennen?.
120.Wat er maar al te vaak gebeurd is dat er iemand iets zegt wat dan door anderen bekritiseerd wordt waarna de eerste de rest van politieke correctheid beschuldigd. (twee keer fout)
121.Midrash Rabbah omzeilt het probleem simpelweg door te stellen dat God zichzelf heeft bevrijdt.
122.Als ik HJW verkeert interpreteer dan hoor ik dat graag van hem, want anders wordt de basis voor een discussie te wankel.
123.Is ook al een hoofdredactioneel commentaar aan geweid, inclusief een interview gisteren met Kohnstamm.
124.Uiteraard moet je niet alle laster geloven die de bijbel over god verteld.
125.Ik heb niet beweert dat het eenvoudig is, slechts dat er geen theoretische belemmeringen bestaan.
126.Het brein (h)erkend daarbij bijvoorbeeld het gezonde been niet als onderdeel van het lichaam,
127.Er is in het heelal nog genoeg te ontdekken, maar goden lijken me niet hetgeen waarna je op zoek moet.
128.Dat een afvallige wel herkend wie er voor de deur staat is voer voor overpeinzingen.
129.Thomas bevestigd maar weer eens mijn oordeel wat betreft de waarde van gelovige normen en waarden,
130.Er moet altijd naar argumenten gezocht worden of een schrijver iets letterlijk of niet bedoelt heeft.
131.Iemand die de schepping verdedigd met een wat andere tijdsspanne maakt zichzelf belachelijk.
132.Ik besef mij heel goed wat mij tegenhoudt.
133.@Petra, betekend recht op zelfbeschikking voor jou dat je dan dus ook 'recht' op hulp daarbij hebt?
134.Als je van je vader en je moeder twee verschillende varianten geërft hebt, komt alleen de dominante versie naar voren.
135.Wat geen enkele partij ooit verteld hoeveel het terugbrengen van de pensioenleeftijd naar 65 de mensen zelf kost.
136.In principe betaald iedereen zijn eigen pensioen.
137.Deze metafoor zegt jouw blijkbaar heel veel.
138.Als een eigenschap geld voor alle eindige verzamelingen, is het mogelijk dat .....
139.Denk dus eerst maar eens goed na voordat je in een hemel gaat geloven waar je beloont wordt voor je goede daden.
140.Dit is al weer 25 jaar terug en meen dat de mores inmiddels niet ten goede verandert zijn.
141.Als het er te veel zijn kun je ze ook niet uit elkaar houden.Ook is het bij de ene soort duidelijk moeilijker als bij de anderen.
142.Hier onder in dit gesprek dan ook "niets dan goeds" over die fijne Islam die het natuurlijk absoluut niet verdiend om gebashed te worden.
143.Want verderop in Mattheüsevangelie overschat Petrus zichzelf weer: de haan kraait dan drie keer…..en verloochend zelfs zijn Meester.
144.Het is sterk afhankelijk van wat hij geloofd en met welk deel van het vak hij zich bezig houdt.
145.Het zou inderdaad niet de eerste keer zijn dat er over mij heen getuimelt wordt vanwege deze uitspraak.
146.Waar zijn de heteromannen dan als men lesbische stelletjes mishandeld of lastigvalt?
147.Om crimineel te zijn, moet het plaatsvinden in een samenleving die het als zodanig beschouwd.
148.Je hebt een achterhaalt, verouderd godsbeeld, Dik.
149.Afgelopen weekend stonden er allemaal Amerikanen die voor de stieren uit wouden lopen.
150.Wie het op zijn eentje niet redt, mag zijn stemmen doorgeven aan de politicus die hij het meeste vertrouwd.
150.Hoe vorstelijk je ze ook beloond, een lobbyist kan mogelijk méér bieden.
151.Te geloven dat iets ons bestuurd of invloed op ons heeft en dingen laat gebeuren of net niet gebeuren.
152.En ik vindt jouw bezwaren op geen enkele ratio gebaseerd.
153.De eigen stamgod werd hervormt tot een kloon van Ahoera Mazda, en dat was precies wat Cyrus ook wilde.
154.Jij verward intuïtie met instinct.
155.Dat is net zo goed een eigenschap die de natuurlijke selectie heeft overleeft als onze op wederzijdse hulp gebaseerde moraal.
156.Of heb je dat eerst tegen haar vertelt en is ze toen gaan denken dat je haar 's nacht wakker had gemaakt?
157.Zoals jullie niet ontgaan zal zijn (ik zag al een topic hierover) heeft Trouw afgelopen weekend verschillende artikelen besteedt aan ...
158.Er bestaat een kort Joods verhaaltje gebaseert op een midrasj dat uitlegt waarom het Judaisme ...
159.Het tegendeel is correcter: de god die niet in gaps past wordt geherintroduceert door Joodse atheisten ...
160.Het idee dat ik mijn "einde van de dag" ritueeltje zou kwijtraken benauwd mij wel een beetje.
161.Je kunt misschien menen dat dat wel zou moeten, daar waar het niet gebeurd, of dat het niet zou moeten daar waar het wel gebeurd.(2 keer fout)
162.want een baby acteert alleen op basis van zijn behoeften (pasgeboren primair honger en dorst lijkt mij) en zal het worst wezen wie die vervuld.
163.Helaas wordt de vraag wat een misdaad is in de rechtspraak niet bepaalt door de moraal.
164.Zo zie je maar dat met het formuleren goed bedacht moet worden wat je nu eigenlijk bedoeld.
165.Zo zal niemand in dit land verbaast reageren als er in A'dam/R'dam binnenkort ook een keer een dergelijke idiote actie plaatsvindt.
166.Het lijkt mij bijzonder naar als je proprioceptie verstoort is.
167.Dit is gebeurt in Nederland in de jaren 80 toen de crisis erin hakte en met name Marokkaanse laag opgeleide mannen werden ontslagen.
168.Had dit filmpje al eerder gezien en was eigenlijk verbaast dat niemand van de overige aanwezigen dit kende.
169.Vlg. de letter der wet (Koran, Hadith, of Sharia): Alleen op afvalligheid. Niet voor iemand die nooit heeft gelooft.
170.Maar dan zou ik zeggen dat de afkomst van de dader niet bepaald of het een terrorist was.
171.Je houdt dingen uit elkaar die slechts in jou ogen verschillend zijn.
172.Dit is wel zo'n dooddoener. Het is erop gebaseerd dat nieuw asfalt naar een tijdje weer volloopt.
173.Mag ik je dan nog 1 vraag stellen? Wat vind je van wat General Wesley Clark verteld?
174.Ook lijken ze niet op de hoogte van het feit dat in die tijd alle mannen een soort tulbantje droegen.
175.Hij heeft er een klein deeltje van 1 linkje gelezen. Daaruit concludeert hij dat de rest van de claims niet worden weerlegt.
176.Dat zal niet makkelijk worden! Ik heb geen installatie-CD's want dat is allemaal verzorgt door de leverancier van de PC!
177.Omdat ik het inzicht heb overal en in alle tijd te bestaan, besef ik me dat ik ook in de ander besta.
178.Aan ons de dankbare taak uit te leggen wat in de wetenschap met theorie bedoelt wordt.
179.Omdat je continue een onmogelijke puzzel probeert op te lossen....en je krijgt nooit antwoordt.
180.Was een poging waard, maar vrees dat je best een licensie koopt of linux instaleerd.
181.Als een behoorlijk percentage van geestelijken, al niet meer geloofd in een god, zou dan ook ...
182.Het komt trouwens wel vaker voor dat een docu wordt verknalt door een ego tripper die zo nodig in beeld moet.
183.die de NPO (of jeugdjournaal voor volwassenen) ons volkomen verdraaid aanleverd of ons willen doen geloven.
184.Het gebeurt alleen maar als iedereen er in geloofd en die rot Atheïsten vertikten dat.
185.Wat is dan het parlement nog waard dat slechts 1/3 van de kiezers vertegenwoordigd?
186.Het lijkt mij van de zotte dat een christelijke club mensen als lid moeten accepteren die op voorhand die club willen ontbinden.
187.Een tweede poging met rufus, maar daar hieldt het na kortere tijd al op.
188.God tegelijkertijd positie EN snelheid kan kennen terwijl Hij tegelijkertijd ons geneuzel hier meebeleefd en alle gebeden aan moet horen wereldwijd.
189.God, is almachtig in de zin van dat hij bepaald wat er gebeurt en weet wat er gebeurt is en weet wat er gaat gebeuren.
190.Van kinds af aan wordt vertelt dat God Algoed, Alwetend en Almachtig is.
191.Behoord creativiteit ook tot de menselijke deugden?
192.Het lijkt ook wel alsof ie bedoelt is voor meer kracht als het schaartje. (twee fouten)
193.Onderzoek heeft uitgewezen dat de besparingen die destijds werden beoogt met het instellen van de zomer- en wintertijd ...
194.Het is natuurlijk de journalist die de tekst van Dawkins in het nederlands vertaald. Lastig.
195.Die verslaafde vervolgens leidt aan cognitieve dissonantie ...
196.Als je een mens definiëerd als een lichaam, dan is het nog steeeds een mens als het dood is.
197.En ja er zijn maar heel weinig atheïsten, het gros van de mensen geloofd wel ergens in.
198.Heb jij een verwijzing naar een woordenboek die jou interpretatie van het woord ondersteund? (twee fouten).
199.heeft men het gebod omtrent het "begeren van wat een ander toebehoord" gespitst in ...
200.Iets kan niet gemeten worden zonder verstoort te worden, dus zal het ergens anders uitkomen als wanneer er niet gemeten was.
201.En dat is de reden dat men open staat voor nieuwe theorieën zoals die van Erik. terwijl die eigenlijk al weerlegt zijn.
202.Men betaald in ieder geval dan meer premie, want het moet ergens vandaan komen.
203.... dat een wagen in het verkeer brengen, de risico's voor de andere weggebruikers meer verhoogd dan wanneer je je als zwakke weggebruiker in het verkeer begeeft.
204.Dat termijn houdt hij vol! Die leugens ook! Uitkomsten van onderzoeken worden GLAShard ontkent. (2 keer fout)
205.Er is echter iets anders gevaarlijkers dat de mens bedreigd vrees ik.
206.Omdat een termiet (of een neuron) zijn gedrag niet hoeft aan te leren. De regels zijn genetisch bepaalt.
207.Een ziekte is in dit verband geen onmiddellijk levensgevaar; daarmee wordt onmiddelijke gevaar bedoelt.
208.Ze mogen trouwens van geluk spreken dat Joseph het oude testament niet gelezen heeft, en dat middel aan Maria heeft toegedient.
209.De strekking is dat er in de huidige politiek mijns inziens dingen ontkent worden die zeer waarschijnlijk kloppen.
210.De jeugd wordt in de puberteit verleidt, komt er niet meer vanaf omdat het een bewust verslavend makend product is.
211.Dan had onze Petra zich vast wel herinnert dat ze was opgevangen door een knappe agent.
212.Ik heb wel eens gestelt dat het feit dat de natuurconstanten de relatieve (ten opzichte van elkaar) waarden hebben die ....
213.Het is dus niet dat die toestand er anders uitziet voor ons universum of na ons universum. Alles wat kan gebeuren, is gebeurt.
214.Vorig jaar deed Dikkemick drie voorspellingen. Een ervan was dat een bekende zangeres zou overleiden.
215.Dat dieren zich niet voortplanten, om wat voor reden dan ook, is de uitzondering die de regel bevestigd.
216.Dat jij je reactie zo schrijft toont aan dat de regel hiervoor niet vaak genoeg herhaalt kan worden.
217.En dan denk ik: NOU EN?! Het gaat erom dat de hoofdpijn/buikpijn/angst verminderd.
218.En of dat dan met chemische middelen bewerkstelligt wordt of door suggestie is mij om het even.
219.De reeks is bedoelt voor studenten die wel wat natuurkunde gehad hebben, maar nu in andere richtingen studeren.
220.Ik hoop niet dat een open mind bij jouw betekent dat we na luisteren ook begrip voor Reiki o.i.d moeten krijgen.
Wim_1946 schreef: ↑09 jan 2018 22:12
Gedurende een tijdje heb ik eens wat taalfouten verzameld die ik op dit forum tegenkwam. Het valt me wat tegen. Mijn indruk is dat de meeste leden van dit forum behoorlijk ontwikkelde en verstandige mensen zijn en toch barst het hier van de taalfouten.
het is en blijft een forum.
te snel reageren, typen op een smartphone, ... sluipen er heel snel fouten in.
een zin schrijven, 'm herschrijven maar het ww vergeten aanpassen. Dat gebeurt wel heel vaak bij iedereen.
bij officiële communicatie herlezen de meesten hun stukken en heb je dat minder.
foutloos is bijzonder moeilijk, jouw 1e zin klinkt nogal als spreek- ipv schrijftaal. geen erg, het is en blijft een forum
appelfflap schreef: ↑09 jan 2018 22:21
het is en blijft een forum.
te snel reageren, typen op een smartphone, ... sluipen er heel snel fouten in.
een zin schrijven, 'm herschrijven maar het ww vergeten aanpassen. Dat gebeurt wel heel vaak bij iedereen.
Nee, dat is het m.i. niet, het is het niet beheersen van de grammatica. Er zijn hier ook leden die (vrijwel) nooit dit soort grammaticafouten maken.
Onder hen iemand die al heel lang niet meer in Nederland woont. Bij hem heb ik eigenlijk nooit een fout kunnen ontdekken.
Wim_1946 schreef: ↑09 jan 2018 22:57
Nee, dat is het m.i. niet, het is het niet beheersen van de grammatica. Er zijn hier ook leden die (vrijwel) nooit dit soort grammaticafouten maken.
Onder hen iemand die al heel lang niet meer in Nederland woont. Bij hem heb ik eigenlijk nooit een fout kunnen ontdekken.
ik vrees dat een forum niet echt een goede basis is om dit soort conclusies te trekken,
fish
het zijn heel veel d/t fauten en heel wat vouten tegen lange en korte ei/ij
al is "zij", puntje 1, natuurlijk geen vervoeging vh werkwoord zeggen
@Wim
O.a.d en t en jouw en jou en ei en ij enz zie ik in de lijst die je hebt gemaakt.
De bekende dingen eigenlijk . Ik heb nog wel eens moeite met vind je enz. Maar die regel lopen toepassen helpt aardig.
Zelf schrijf ik op een forum het liefst spreektaal als je druk in gesprek bent. Ik merk dat ik in dan vaak halve zinnen schrijf.
Bedankt voor je werk, hier leer je nog van. Als je er goed na kijkt.
Laatst gewijzigd door Ingi op 10 jan 2018 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ik heb altijd moeite gehad met de Nederlandse taal en zal het nooit goed leren. En als ik de aandacht op de inhoud wil hebben, stoort het me ook vaak dat ik zo op de spelling moet letten. Ik heb tegenwoordig de stelling dat we moeten stoppen de Nederlanders aan het Nederlands aan te passen, maar dat we het Nederlands aan de Nederlanders moeten aanpassen. Eén van de argumenten is dat een taal niet moet leiden tot discriminatie en dat de spellingregels nu ook weer niet honderden jaren oud zijn.
Maar het is fijn om onze eigen dr Kipping te hebben. Eventueel wil ik zijn gebruikers naam wel aanpassen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Alle bommen en granaten op een stokkie; WAT een lijst!
Verveel je je zo erg?
Eén van mijn goede voornemens voor 2018 is om me niet meer zo druk te maken over taalfoutjes. Hoe belangrijk is het nou eigenlijk?
Al heb je mij betrapt op een contaminatie waar ik nog dagelijks van wakker lig. Maar daar heb je waarschijnlijk maanden voor op de loer gelegen.
Misschien dat voor jou mijn heilzame kniesoren krachtwatertje wat is
P.S.
Zodra ik tijd over heb ga ik jouw berichten nalopen en als ik wat vind, hoe klein en miezerig dan ook...
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Vind je het ook niet vreemd dat de samples (of "stalen" in het Nederlands) van Ufo's bestaan uit legeringen / compounds die de wetenschappers niet kunnen duiden?
Ik vind dit een heel vreemd statement omdat nergens wordt verklaard hoe men aan die stalen komt. Nergens, maar dan ook nergens wordt omtrent dit punt een tipje van de sluier opgelicht. Ik neem niet aan dat ze een stukje van een ufo in de lucht hebben afgezaagd.
Zou er dan wellicht een UFO zijn neergestort die vervolgens is gevonden? Dat zou sensationeel nieuws zijn.
Maar nee, niets van dit alles. Kortom, hoe komt men aan die stalen? Heb je je dat al eens afgevraagd?
Zolang dit niet duidelijk is zouden alle "hoax alarmbellen" toch moeten afgaan.
Vertel 's Wim, is het Ufo, ufo of UFO?
Heb ik inconsequent goed geschreven?
Wim_1946 schreef: ↑29 nov 2017 21:35
Anders zou je ook kunnen zeggen dat huiswerk wel of niet gemaakt zou kunnen worden, dat dan ook een keuze zou zijn.