Waarom verspreidde de mens zich over de aarde?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Waarom verspreidde de mens zich over de aarde?

Bericht door Peter van Velzen »

Petra schreef: 19 sep 2017 07:35 Ik kan me indenken dat de prehistorische mens voedsel zocht en trok maar dan hadden ze ook heen en weer kunnen trekken.
Het feit dat ze doortrokken en maar verder en verder gingen is m.i. niet beantwoord met een beetje voedselzoekerij.
Nieuwsgierigheid, spanning en avontuur, toen al. Dat denk ik.
Homo ludens :D
Avonturen zijn leuk, als je weer voordat je watervoorraad opraakt terug bent bij de waterbron waar je ze aan je familie kunt vertelllen. Uiteraard waren het die avonturiers die het groene gras aan de andere zijde hebben ontdekt. Ze waren dus wel belangrijk, maar pas toen de weg voldoende bekend was, om ook zwangere vrouwen veilig over te brengen, werd er echt verhuisd. Zelf dat kon nog mis gaan (zie: "De Donner Party") Maar de kansen waren dan heel wat beter.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 18 sep 2017 18:27Een ander groot vraagteken blijft Australië. Hoe de mens het ooit in het hoofd gehaald heeft die oversteek te maken. En ook daar zijn "dankzij" de komst van de mens vele diersoorten uitgestorven. En op betekent dus verder trekken.
Die oversteek was in die tijd zeker niet zo moeilijk daar het water in zee een stuk lager stond.
De Java zee lag toen zo goed als droog en ook veel andere eilanden zaten aan elkaar vast.
De moeilijkste oversteek was naar Nieuw-Guinea daar tussen is het water heel diep en bleef de scheiding toen nogal breed.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De verspreiding begon al met de primitieve mens. De vraag is in hoeverre die bewust op avontuur ging. Ik denk dat het zoeken naar voedselbronnen de grootste drijfveer was. En waarom niet heen en terug? In het verleden waren ook al klimaatveranderingen, die voedselrijke gebieden in voedselarme gebieden veranderden of onbereikbaar maakten. En later zou ook overbevolking een rol hebben gespeeld. Vervolgens ook de volksverhuizingen. Maar in die tijd was de mens al zo'n beetje over de hele aarde verspreid.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 19 sep 2017 08:39 om ook zwangere vrouwen veilig over te brengen, werd er echt verhuisd. Zelf dat kon nog mis gaan (zie: "De Donner Party") Maar de kansen waren dan heel wat beter.
Verschrikkelijk. Dat pionieren was geen makkie.
Maar toch.. de eerste marskolonie zal het ook zeer zwaar krijgen, toch staan we in de rij om mee te mogen. Niet vanwege voedsel.
Als ze het me nu vragen denk ik dat ik toch instap, al is het een one way ticket. Zou jij gaan?

hm... twijfel twijfel.
Maar ach, waar zou ik voor twijfelen want als er al tijdens mijn leven een kolonie gevormd zou worden vrees ik dat ik toch niet meer in aanmerking kom. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Petra schreef: 20 sep 2017 06:41 Verschrikkelijk. Dat pionieren was geen makkie.
Maar toch.. de eerste marskolonie zal het ook zeer zwaar krijgen, toch staan we in de rij om mee te mogen. Niet vanwege voedsel.
Als ze het me nu vragen denk ik dat ik toch instap, al is het een one way ticket. Zou jij gaan?
Ik wilde zeggen "voor geen goud", maar dat is niet waar. Als ik mijn vrouw en haar familie kan achterlaten met een inkomen dat enkele malen hoger is dan mijn huidige pensioeninkomsten, dan zou ik het zeker overwegen, maar ik denk niet dat iemand mij ervoor zal willen betalen. Men heeft behoefte aan gezonde jonge mesen, niet aan een overgrootvader, die dagelijks drie pillen met levodopa moet slikken.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 20 sep 2017 13:23Ik wilde zeggen "voor geen goud", maar dat is niet waar. Als ik mijn vrouw en haar familie kan achterlaten met een inkomen dat enkele malen hoger is dan mijn huidige pensioeninkomsten, dan zou ik het zeker overwegen, maar ik denk niet dat iemand mij ervoor zal willen betalen. Men heeft behoefte aan gezonde jonge mesen, niet aan een overgrootvader, die dagelijks drie pillen met levodopa moet slikken.
Ik denk daar toch wat anders over.
Als je mensen wegstuurt met de "never come back Line is het misschien beter ouder hiervoor te nemen.

Dat kan voordelen hebben zoals:

Veel oudere hebben een rijke ervaring en goede opleiding achter zich.
Veel ouderen hebben vaak nauwelijks meer contact met wie dan ook.
Veel ouderen hebben het huidige leven wel gehad, dit kan een nieuwe uitdaging zijn.

--------

Natuurlijk voldoen niet alle oudere aan bovenstaande, maar er zullen er toch aardig wat zijn.

PS.
Het project Mars-One is een idioot project, de kans dat men Mars haalt is al heel klein.
Laat staan dat men behouden aan de grond komt.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 20 sep 2017 13:23
Petra schreef: 20 sep 2017 06:41 Verschrikkelijk. Dat pionieren was geen makkie.
Ik wilde zeggen "voor geen goud", maar dat is niet waar. Als ik mijn vrouw en haar familie kan achterlaten met een inkomen dat enkele malen hoger is dan mijn huidige pensioeninkomsten, dan zou ik het zeker overwegen, maar ik denk niet dat iemand mij ervoor zal willen betalen. Men heeft behoefte aan gezonde jonge mesen, niet aan een overgrootvader, die dagelijks drie pillen met levodopa moet slikken.
Waarom mag je vrouw niet gewoon mee? Mijn eerste gedachte was ook; als ik ga dan gaat manlief ook. En trouwens... ik vind het wel heel erg praktisch gedacht om het over geld te hebben als je over mars koloniseren filosofeert. Laten we uitgaan van het principe dat er poen zat is. Of dat het geld tegen die tijd niet meer bestaat.
Heb 't er met kroost over gehad, maar toen ging het over instappen in een willekeurige UfO die aan kwam waaien, .. de ene zegt ja de ander nee of twijfel. :roll:
Maar toch.. als ik met echtgenoot samen mag zeg ik ja. Bij een buitenaards ruimteschip stappen we in. En voor een marskolonie ook.

Gezonde jonge mensen?
Sja, op die gedachte kwam ik ook...wie is er nuttig genoeg om mee te gaan? D'r zal bij mij zo ondertussen ook geen kroost meer ingefrummeld kunnen worden, vrees ik. Vandaar dat ik dacht toch niet meer in aanmerking te komen. :lol:
Maar toch maar toch...
Als alles geautomatiseerd is dan lijkt het mij dat technologische kennis helemaal niet nodig is. Ons ruimteschip zal zichzelf ook wel kunnen repareren.
Alle benodigde kennis kan als data worden meegenomen. Dus waarom zou je bioloog of raketgeleerde moeten zijn?
En waarom alleen jonge mensen? Die zitten nog met al dat testosteron en strijden mekaar misschien wel weer de tent uit. En wat Tiberius zegt zit best wel wat in.
Eigenlijk zijn jonge mannen helemaal niet nodig want we nemen gewoon een spermabankje mee.
Rest nog de vraag; jonge vrouwen die het nageslacht kunnen baren of kindjes uitbroeden in couveuses?
Dan kan de marskolonie prima bestaan uit een club ouwe pillenslikkers. :lol: Maar wie gaat er dan achter al die kindertjes aanrennen?
Dat kan ik nog wel. Heb ik toch nog een nuttige functie gevonden. :lol:
Aan de andere kant.. ook niet leuk voor de kinders als alle ouwe ballen de pijp uit gaan. Dus toch maar wel wat jong spul mee.
Dan ga ik voor een functie als ehhh hofnar. Dat lijkt me wel wat, en ook zeeeer nuttig.
Nou Peter, reuze benieuwd hoe jij je nuttig gaat maken. :)
Laatst gewijzigd door Petra op 21 sep 2017 03:44, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 sep 2017 15:54
PS.
Het project Mars-One is een idioot project, de kans dat men Mars haalt is al heel klein.
Zeurpiet.
Natuurlijk gaat het heus wel lukken en komt het gezelligjes prima van de grond en op de grond.
Ga je mee of zeg je nee?

Peter van Velzen
Site Admin

Petra schreef: 21 sep 2017 03:26 Waarom mag je vrouw niet gewoon mee? Mijn eerste gedachte was ook; als ik ga dan gaat manlief ook. En trouwens... ik vind het wel heel erg praktisch gedacht om het over geld te hebben als je over mars koloniseren filosofeert. Laten we uitgaan van het principe dat er poen zat is. Of dat het geld tegen die tijd niet meer bestaat.
Of Kesinee mee zou mogen? Ik weet het niet. Ze is zeven jaar jonger dan ik, en overgrootmoeder. Het punt is dat ik niet geloof dat ze haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen in de steek zal willen laten. En als die ook mee zouden gaaan, dan zou ik dat willen tegenhouden. Ik verwacht namelijk dat ons weinig goeds te wachten staat op mars. Ik zou alleen meegaan als ik het leven van mijn vrouw en haar nageslacht er mee kan verbeteren. Maar dat impliceert dat zij op aarde blijven.

Ik maak me slechts nuttig als speelgoed voor de kleintjes. Ze willen het liefst bij mij op schoot youtube kijken, met me dansen of mijn benen als glijbaan gebruiken. Soms klimmen ze ook op mijn nek, of kruipen dicht tegen me aan, als ik lig uit te rusten. Als zodanig ben ik wellicht prima te vervangen door een Japanse robot. Wat dat betreft: Ik vind het een prima idee, om een kolonie op mars te laten voorbereiden door Robots. Ze kunnen er biologisch minder kwaad doen dan mensen, en als ze kapot gaan, laten ze geen huilende nabestaanden achter.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Petra schreef: 21 sep 2017 03:34
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 sep 2017 15:54
PS.
Zeurpiet.
Natuurlijk gaat het heus wel lukken en komt het gezelligjes prima van de grond en op de grond.
Ga je mee of zeg je nee?
Ik sta daar niet alleen in.
De meeste deskundige op dit gebied schatten de kans dat ze levend Mars halen minder dan 5%.

Ook zou het wel eens moord en doodslag kunnen worden,
maandenlang in een klein hokje met minder dan 1m² per per persoon wil nog al eens te veel gevraagd zijn van het menselijk geduld.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 21 sep 2017 09:00 Ook zou het wel eens moord en doodslag kunnen worden,
maandenlang in een klein hokje met minder dan 1m² per per persoon wil nog al eens te veel gevraagd zijn van het menselijk geduld.
Dat suggereert dat je het beste Japanners kunt nemen, die zijn proppen wel gewend:

Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Dat is een sterke "De Encyclopedist".
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 21 sep 2017 09:41
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 21 sep 2017 09:00 Ook zou het wel eens moord en doodslag kunnen worden,
Dat suggereert dat je het beste Japanners kunt nemen, die zijn proppen wel gewend:
In China idem. Dat is naar mijn weten het meest dichtbevolkte land.
Tijdens spitsuur in Shanghai in de metro.. heel normaal dat je als je eruit moet je arm uitsteekt zodat andere mensen je naar de uitgang kunnen trekken.
Gelukkig was ik daar wat aan de lange kant, met een beetje op m'n tenen staan kon ik nog wat lucht happen.

Opvallend genoeg vindt iedereen het dus heel gewoon om omver geduwd te worden. Of overhoop gelopen.
Moet je in NL in de tram 's proberen.. :lol:
Of in een museum ofzo.. heel normaal dat je iets bekijkt en er mensen voor je neus schuiven. Je moet je ruimte enorm verkleinen wil je het eigen ruimte kunnen noemen.
De agressie naar andere mensen is idd. een stuk lager.

Ow ja.. was ik weer 's in NL en op bezoek, uit lunchen met m'n ex-collega's. Toen we weer naar binnen gingen moesten we door een sluisdeur waar je maar per persoon naar binnen kan. En echt.. ik liep op die deur af en duwde een ander zo met 'n schoudertje opzij en stapte binnen. Wat doe jij nou??? riepen ze totaal versteld. Gewoon gewenning. Als je in China niet wurmt of duwt of voordringt dan kom je nergens. Op je beurt wachten leer je snel af.

Het toont wel aan dat wij ons prima kunnen aanpassen aan proppen. :)
Maarrrr... aangezien onze aarde nogal overbevolkt zal raken lijkt het mij dat het juist deze volken zijn die zich prima aan de aardse drukte kunnen aanpassen en dus beter zijn in het op aarde blijven.
Als marskolonisten heb je wellicht meer aan de mensen uit Mongolië bv.. Die uit de bergen zijn redelijk gewend aan eenzaamheid en ontberingen.
Laatst gewijzigd door Petra op 22 sep 2017 01:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 21 sep 2017 04:21
Of Kesinee mee zou mogen? Ik weet het niet. Ze is zeven jaar jonger dan ik, en overgrootmoeder. Het punt is dat ik niet geloof dat ze haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen in de steek zal willen laten. En als die ook mee zouden gaaan, dan zou ik dat willen tegenhouden. Ik verwacht namelijk dat ons weinig goeds te wachten staat op mars. Ik zou alleen meegaan als ik het leven van mijn vrouw en haar nageslacht er mee kan verbeteren. Maar dat impliceert dat zij op aarde blijven.

Ik maak me slechts nuttig als speelgoed voor de kleintjes.
Hm..je zou het dus als een opoffering doen.
Het gekke is, dat de vraag 'stap je in' bij een ruimteschip in eerste instantie een 'Jaaaaa, gaaaaf' reactie oproept.
Maar als je dan gaat nadenken wat je daar dan gaat doen dan kom ik ook niet verder dan hofnar of met kindjes spelen. :lol: Erg hoogstaand is 't allemaal niet, dus waarom zouden we het willen? Dat offeren voor mijn nageslacht geloof ik niet zo in. Ik vind dat ze op eigen pootjes moeten leven. Maar.. ik heb nog geen kleinkinderen, dus ik weet nog niet eens of ik wel in Vietnam blijf mocht het zover zijn. :lol:

De ruimtereis trekt wel. Dat lijkt me geweldig. Maar ik vrees dat je in slaaptoestand wordt gehouden tot aankomst. Dus wat is daar de lol dan van?
En als je 't in wakkere toestand mag doen... en je dartelt al een paar maanden door de eindeloze zwarte ruimte.. zou dat dan nog leuk zijn? Of kijk je verveeld uit je raampje? Waarom staan mensen toch in rijen dik om mee te mogen???

Hoe dan ook, ons planeetje raakt overbevolkt dus we motten wel die kant op.
Dan is het laten voorbereiden door robots een goed idee.
Dus dan... zeg dat dat allemaal gedaan is en er is een start gemaakt door robots.
Eigenlijk is het ook een soort offeren, om te gaan. Een offer voor de toekomst van de mensheid.
Weer fris en fruitig opnieuw beginnen met een maatschappij inrichten en infrastructuur e.d. biedt ook wel een uitdaging.

Er was een test gedaan, met een oefen kolonie. Die werden ergens neergezet alsof het een marskolonie betrof.
Ik geloof dat ze de test voortijdig moesten afbreken omdat er zoveel mis ging.

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Petra schreef: 22 sep 2017 01:46Hoe dan ook, ons planeetje raakt overbevolkt dus we motten wel die kant op.
Helaas dat lukt niet, emigratie helpt niet tegen overbevolking als er meer mensen bij komen.
Petra schreef: 22 sep 2017 01:46Dan is het laten voorbereiden door robots een goed idee.
Dus dan... zeg dat dat allemaal gedaan is en er is een start gemaakt door robots.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Plaats reactie