Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Bericht door Fish » 23 dec 2015 21:48

Pas toen ik begon te twijfelen begon ik mij af te vragen of ik eigenlijk wel ooit geloofd had. Voor die tijd deed je gewoon wat van je verwacht werd.
Terug denkend was het bidden altijd eenrichtingsverkeer, nooit een antwoord, nooit het gevoel dat er iets of iemand luisterde. Helemaal loskomen heeft wel even geduurd, de inprenting was nogal stevig geweest.
Het antwoord is wat mij betreft, ja, van het geloven kom je af, van je geloof niet. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 29 dec 2015 09:58

Wim_1946 schreef:
MeFlower88 schreef: God laat niet los wat zijn hand begon, toch :D .
Oh nee? Hoe weet je dit trouwens? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Dat weet ik niet, maar dat was altijd wat ik geloofde.

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 29 dec 2015 10:00

Fish schreef:Pas toen ik begon te twijfelen begon ik mij af te vragen of ik eigenlijk wel ooit geloofd had. Voor die tijd deed je gewoon wat van je verwacht werd.
Terug denkend was het bidden altijd eenrichtingsverkeer, nooit een antwoord, nooit het gevoel dat er iets of iemand luisterde. Helemaal loskomen heeft wel even geduurd, de inprenting was nogal stevig geweest.
Het antwoord is wat mij betreft, ja, van het geloven kom je af, van je geloof niet. :wink:
En met 'je geloof' bedoel je wat je zelf denkt?

Dat stukje over bidden herken ik. Achteraf zonde van alle tijd, maar toch doe ik het soms nog.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 29 dec 2015 16:25

MeFlower88 schreef:
En met 'je geloof' bedoel je wat je zelf denkt?
Een ex-katholiek wordt nooit een ex-gereformeerde. Een katholieke omgeving voelt vertrouwder dan een gereformeerde (of andere denominatie).
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 17 mar 2016 01:30

Heb dit topic aan 1 stuk doorgelezen. Het gaf een fijn gevoel. Wat ik hier ervaar, het menselijke, het delen en het geven om de medemens uit vrije wil. Het eerlijk zijn over gevoelens. Dat is wat voor mij zo belangrijk is. Dat is voor mij de essentie van het mens zijn en dat is precies wat ik mis in het christelijke geloof. Ik ben nog regelmatig bang voor de hel als ik me eraan toegeef. Redeneren volgens feiten en wetenschaphelpt. En geloof me ik laat me niet meer degraderen in mijn mens zijn, ook niet als de prijs daarvoor zou zijn naar de hel te moeten. Net zoals het niet in mij zou hebben gezeten om Hitler te volgen zou ik ook nooit meer de god van de bijbel kunnen volgen. Ze zijn voor mij beiden de verpersoonlijking van het kwaad.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 17 mar 2016 06:54

Floris1976 schreef:....... Net zoals het niet in mij zou hebben gezeten om Hitler te volgen zou ik ook nooit meer de god van de bijbel kunnen volgen. Ze zijn voor mij beiden de verpersoonlijking van het kwaad.
Wel oppassen dat je je niet tegen de God uit je opvoeding gaat afzetten terwijl je nog wel in Hem geloof. Daar heb je Hem niet mee maar alleen je zelf. Probeer eerst de onwaarschijnlijkheid van Zijn bestaan een plek te geven. Geleidelijk aan zal je dan merken dat je steeds minder aan jouw God en alles wat daarmee samen hangt moet denken. Er komt een moment dat je om Zijn wreedheden kunt glimlachen; je weet dan dat die verhalen door een primitief volk aan een niet bestaand Persoon zijn opgehangen om hun doel te legitimeren.
NB: Doe wel en zie niet om.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 17 mar 2016 11:32

Goed gezegd.
Zolang je nog boos bent op iets of iemand, is het nog geen realiteit voor je, dat je je geloof kwijt bent of dat het je onverschillig laat.
Het kan zelfs zo zijn dat je boos bent om andere dingen en dat alles aan God de schuld geeft.
Op het moment dat je echt kunt zeggen, hij bestaat niet, realiseer je je dat je je aan het afzetten bent tegen een illusie, dus dat je die gedachte nog steeds zelf in stand hebt gehouden.

Ik heb dat het sterkst gehad toen ik ooit in nood zat om een paar zaken, bewust God heb vervloekt.
De eerste keer in mijn leven dat is vloekte was een echte vloek.

Toen ik me dat realiseerde schoot ik, echt waar, in de lach om mezelf.
En was definitief mijn christelijke godsgeloof kwijt.
Maar wist ook dat ik mijn verleden nooit meer de schuld kon geven van wat in het heden met mij gebeurde.

En dat lijkt heel zwaar, maar is pas werkelijk bevrijdend.
Want je verleden heb je niet in je macht, daar kun je niets meer aan veranderen.
Maar wel je heden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

extian

Bericht door extian » 17 mar 2016 13:24

Leuke vraag!

Ik denk dat ik momenteel volledig van mijn geloof af ben maar tegelijkertijd voel ik mezelf nu ongeloviger dan een jaar geleden toen ik waarschijnlijk hetzelfde dacht.

Je gaat wanneer je je geloof kwijtraakt toch wel door behoorlijk wat fasen heen. Ik heb een poos gedacht dat ik er vanaf was, tot ik veel later ineens merkte dat ik geen schuldgevoel meer kreeg door bepaalde dingen. Blijkbaar kon ik dus meer loslaten dan ik dacht. Ik ben ook wel een poosje de typische boze atheïst geweest, nu zie ik daar het nut niet echt meer van in en heb ik dat achter me gelaten. Ik zou nu op zich ook best wel eens een kerkdienst willen bezoeken gewoon om te kijken wat er daar tegenwoordig gebeurt terwijl ik de kerk heel lang uit de weg ben gegaan.

Heel zelden schiet er nog wel eens een gedachte of een christelijk liedje in m'n hoofd, maar alle negatieve zaken zijn wel uit mijn leven verdwenen. En als er ergens in mij nog wat geloof is dan zal dat te zijner tijd ook wel verdwijnen.
Why don't you believe in God?
Why don't you believe in Ra? Why don't you turn to the east daily and pray to Allah?
When you understand why you reject all other gods, You'll understand why I reject yours.

♬ Greydon Square - Squared

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 17 mar 2016 14:43

Maria schreef:Goed gezegd.
Zolang je nog boos bent op iets of iemand, is het nog geen realiteit voor je, dat je je geloof kwijt bent of dat het je onverschillig laat.
Het kan zelfs zo zijn dat je boos bent om andere dingen en dat alles aan God de schuld geeft.
Op het moment dat je echt kunt zeggen, hij bestaat niet, realiseer je je dat je je aan het afzetten bent tegen een illusie, dus dat je die gedachte nog steeds zelf in stand hebt gehouden.

Ik heb dat het sterkst gehad toen ik ooit in nood zat om een paar zaken, bewust God heb vervloekt.
De eerste keer in mijn leven dat is vloekte was een echte vloek.

Toen ik me dat realiseerde schoot ik, echt waar, in de lach om mezelf.
En was definitief mijn christelijke godsgeloof kwijt.
Maar wist ook dat ik mijn verleden nooit meer de schuld kon geven van wat in het heden met mij gebeurde.

En dat lijkt heel zwaar, maar is pas werkelijk bevrijdend.
Want je verleden heb je niet in je macht, daar kun je niets meer aan veranderen.
Maar wel je heden.
Ik denk toch dat ik nog wel een stukje te gaan heb. Mijn verstand ziet volop bewijs dat de bijbel niet waar is en god niet bestaat. Mijn gevoel wil soms nog niet mee. Er is zonder dat ik het door had zoveel indoctrinatie op mij uitgevoerd. Zoals ik net je stukje lees. Dan komt meteen de gedachte ze vervloekt god en meteen daarna is haar geloof weg. Zou ze dan gezondigd hebben tegen de heilige geest? Dat is jarenlang mijn hoofdangst geweest. ik wilde zo graag een christen zijn, maar naar mijn idee had ik deze zonde begaan. Nu ben ik zover dat ik geen enkel begrip meer op kan brengen voor een zonde die niet te vergeven is. iemand die een ander nooit kan/wil vergeven is in mijn ogen geen goed persoon. tenminste in de zin als deze om die reden wil dat een straf tot in eeuwigheid duurt. Ik houdt mezeof vast aan de evolutietheorie en heb op het moment veel aan het boek "De bijbel als mythe" Oersaai boek, maar oh zo interessant. Feut blijft dat zelfs nu ik dit type en ik bewust kies om geen hoofldetters te gebruiken bij het woord heilige geest dit een bepaald angstgevoel oproept. Misschien ben ik minder ver dan ik zou willen. Je zegt dat het zwaar lijkt om het geloof helemaal kwijt te zijn. Zo ervaar ik het zeker niet. Het geloof is het enige stempel dat zo zwaar op mij kan drukken. Voor de rest heb ik een fantastisch leven (op het afgelopen jaar na). Maar gelukkig kan ik wel weer vrij intens geluk voelen. Dat had ik begin van dit jaar niet meer verwacht. Ik dacht echt mijn dagen in narigheid te moeten slijten en oh wat heb ik me een zorgen gemaakt of ik er wel genoeg kon zijn voor mijn meisjes. Om nog maar te zwijgen van wat mijn vrouw heeft doorstaan. En dat allemaal vanwege een geloof.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 17 mar 2016 15:54

Ik ben echt blij voor je dat je je zoveel beter voelt.
Dat je je gezin zo belangrijk vindt is toch één van de belangrijkste dingen, waarom zij jou ook nemen en steunen in wie jij bent.
Je kunt dat nooit genoeg benadrukken.
Ook voor jezelf.

Met zwaar bedoelde ik, dat alles wat je doet en ervaart op je eigen schouders terecht komt, als je het niet meer af kunt schuiven op je verleden of op je geloof of op een god.
Je eigen verantwoordelijkheid dragen en de oorzaak van je ongelukkig voelen in jezelf moeten zoeken, in je eigen manier van tegen dingen aankijken, is voor velen een onmogelijkheid zolang je gefocust bent op een oorzaak buiten jezelf om.
En dat bleek heel anders toen ik eindelijk God en de manier waarop ik tegen hele stukken uit mijn verleden aankeek van me af kon schudden.
Want ik schudde gelijk een groot gedeelte van mijn schuldgevoel af.
Niet dat er dan geen zelfinzicht meer zou zijn.
Zeker wel, maar ik leerde dat je toch kunt houden van mensen en dingen ook al ben je er niet altijd gelukkig mee.
Zo ook van jezelf.
Met al je zwakheden.
Daarom kun je die ook veel beter onder ogen zien.
Dus ook vrijer en creatiever mee omgaan.

Tja, en die hoofdletter.
Dat duurt idd. vaak lang.
Automatisch doe ik het nog altijd niet.
Ik bedenk wanneer ik een willekeurige god bedoel of wanneer ik de god van Israel bedoel, als zelfstandig naamwoord.
Die laatste heet nu eenmaal God. :wink:

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 17 mar 2016 16:04

extian schreef: Heel zelden schiet er nog wel eens een gedachte of een christelijk liedje in m'n hoofd, maar alle negatieve zaken zijn wel uit mijn leven verdwenen. En als er ergens in mij nog wat geloof is dan zal dat te zijner tijd ook wel verdwijnen.
Dat mag hoor. 8*)
Daar hebben we ook een paar leuke topics over van een tijdje geleden.
Vooral rond kerst steekt dat vaak de kop weer op.
Vraag maar eens aan Writer.
Een paar van de meest overtuigde atheïsten hier kunnen goede muziek altijd waarderen, ook als die van christelijke oorsprong kan zijn.
Waaronder ik.
Maar dan wel de echt goede muziek, die ook te waarderen is zonder de woorden en de context.
Met de meeste opwekkingsliederen moet je bij mij niet aankomen.

Vooral gospels kan ik mee galmen als ik in de stemming ben. :mrgreen:
Maar ook Gregoriaans en Byzantijnse muziek.

Dat is ook één van de dingen, die je leert als je je associaties los kunt laten.

extian

Bericht door extian » 17 mar 2016 17:06

Maria schreef:
extian schreef: Heel zelden schiet er nog wel eens een gedachte of een christelijk liedje in m'n hoofd, maar alle negatieve zaken zijn wel uit mijn leven verdwenen. En als er ergens in mij nog wat geloof is dan zal dat te zijner tijd ook wel verdwijnen.
Dat mag hoor. 8*)
Daar hebben we ook een paar leuke topics over van een tijdje geleden.
Vooral rond kerst steekt dat vaak de kop weer op.
Vraag maar eens aan Writer.
Een paar van de meest overtuigde atheïsten hier kunnen goede muziek altijd waarderen, ook als die van christelijke oorsprong kan zijn.
Waaronder ik.
Maar dan wel de echt goede muziek, die ook te waarderen is zonder de woorden en de context.
Met de meeste opwekkingsliederen moet je bij mij niet aankomen.

Vooral gospels kan ik mee galmen als ik in de stemming ben. :mrgreen:
Maar ook Gregoriaans en Byzantijnse muziek.

Dat is ook één van de dingen, die je leert als je je associaties los kunt laten.
Ik had het weer een paar dagen na een begrafenis, maar ik erger mezelf er gelukkig niet aan. Redelijk vanzelfsprekend dat dat gebeurt met liedjes de je jaren lang gehoord hebt. Haha met die gregoriaanse muziek moet je dan juist weer niet aankomen bij mij. Van byzantijnse muziek had ik nog nooit gehoord maar ik ga ervanuit dat dat dezelfde kant op gaat.

Ik heb ook wel wat van zulke liedjes vind zelf "The Time is Now" van de christelijke zanger Warren Barfield best lekker. Ik haal denk ik alleen iets anders uit de tekst van eigenlijk bedoeld was. ;)

Meezingen met echt christelijke liedjes heb ik nog niet gedaan maar misschien komt dat ooit nog.
Why don't you believe in God?
Why don't you believe in Ra? Why don't you turn to the east daily and pray to Allah?
When you understand why you reject all other gods, You'll understand why I reject yours.

♬ Greydon Square - Squared

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 apr 2016 15:36

Reacties afgesplitst naar http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 65#p498665" onclick="window.open(this.href);return false;
Regels voor deze afdeling van het Forum

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 20 jun 2016 09:45

Maria typte:

Ik heb dit nog, die boosheid en het laat me zeker niet onverschillig.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 20 jun 2016 16:57

Niet iedereen hier blijkt fan te zijn van Matt Dillahunty, maar hij legt hier uitstekend uit, waarom hij wel helemaal van het geloof is afgekomen en waarom hij denkt dat geloof niet te rationaliseren is.
Wil niet zeggen dat geloof hem niet meer bezig houdt overigens...
Het is een lange zit, maar m.i. wel de moeite waard.

https://www.youtube.com/watch?v=EGtSQttIomo" onclick="window.open(this.href);return false;
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie