Beter lezen dan:Dat beloof ik schreef:Je stelt dat tekst tijdgebonden is en zijn tijd ver vooruit.
Dat kan niet, contradictio in terminis.
"Tot slot wil ik nog op twee punten wijzen. Punt één is dat de overtreder niet door zijn volksgenoten ter plekke wordt gelyncht. Zij brengen hem netjes naar Mozes en Aäron en naar de "vergadering", en gaan niet over tot "eigenrichting". Het verhaal is dus impliciet ook een voorbeeld van zorgvuldige rechtspraak, iets dat niet vanzelfsprekend was in die tijd en in het Midden-Oosten nog altijd niet vanzelfsprekend is."
Dus slaat het nergens op wat je hier verkondigd:
Is bij IS sprake van een zorgvuldige rechtspraak ????quote schreef:Ik denk dat het geen van tweeën is. De leefwijze van de mensen uit Leviticus bestaat nog steeds en heet Islamitische Staat.
OP de eerste plaats geef jij geen uitleg. Die heb ik nog nooit van jouw kant gezien.quote schreef:Je ontkent, zonder mijn uitleg te weerleggen, en na een soort "wat je zegt ben je zelf " reactie ( je schrijft: dat is pas cognitieve dissonantie) kom je met een link waarin je een schoolvoorbeeld van cognitieve dissonantie plaatst.
Hieruit blijkt dat je simpelweg niet begrijpt wat er mee wordt bedoeld.
Alleen onderbuikgevoelens en projecties. Troost je, jij bent hier niet de enige.
En bovendien, zijn die andere links ook vormen van "cognitieve dissonanties ?
Kom op, jongen.
[quote=""quote"]De schrijver vraagt dan : Hoe moet ik zit lezen. Hij beseft dus heel goed dat een er in de bijbel, zijn heilige boek, dingen staan die hij met zijn gezonde verstand niet kan plaatsen in zijn wereldbeeld. Hij vraagt dus letterlijk om een manier waarop dat wel kan. [/quote]
Nee, de schrijver gaat terug in de tijd, in hun cultuur en kijkt vanuit dat perspectief wat toen gangbaar was op dit gebied. Heel normaal. Hoe moet je het in die tijd plaatsen.
Door je eigen waarden en normen van nu op te projecteren, maak je schuldig aan anachronismen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anachronisme" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik snap het juist uitstekend en ook hoe dit forum in elkaar steekt.
Job