Voor geïnteresseerden: Job heeft zijn visie ook al eens eerder uiteengezet: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=10610" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed
Ja, vervelende hè. Hoe zou dat komen, denk je ?writer schreef:Ik heb het als kind altijd oneerlijk gevonden dat God zich de hele dag alleen maar met de Joden bemoeide.
Dat is bijbeltaal.writer schreef:Je leest niet anders dan "De Heere sprak tot ......"
Die zogenaamde "speciale behandeling" is eigenlijk "voorkeur". God gaf aan Israël, het joodse volk, de voorkeur, omdat zij een klein, nietig en onderdrukt volk waren.Gods 'voorkeur' voor het zwakkere, de uitgestotenen, de onderdrukten, de zondebokken, is kenmerkend en typerend voor de God van de Bijbel. Hij 'haat' alles wijst alles af wat daarvan afwijkt; dus ook de afgoderij. De tocht uit Egypte is hét uitgangspunt van het Joodse geloof,writer schreef:Zij waren uitverkoren tot een speciale behandeling.
Ik wist toen ook wel waarom.
God zou zijn Zoon zenden en die moest niet zomaar ergens bij een Arabier geboren worden, die moest een stamboom hebben, van koninklijke bloede.
Alleen begreep ik nooit waarom dat moest want Jezus had niets met Maria en Jozef te maken.
Hij was rechtstreeks vanuit de hemel ingeplant door de Heilige Geest, Maria was slechts draagmoeder.
Draagmoeder van een aards lichaam waar Jezus als God in huisde.
Maar God dacht daar anders over.
Die wilde ons zekerheid verschaffen dat Jezus echt zijn Zoon was.
een tocht van bevrijding uit de 'angstrijk' (Zie Leviticus en het hebreeuwse begrip 'Tsa-arat' , wat vertaald wordt met 'angstrijk'.) Deze uittocht was geen eenmalige "historische" gebeurtenis in de zin van historie, maar een gebeuren wat steeds, tot op de dag van vandaag nog steeds gebeurt en móet gebeuren. Ook elke religieuze jood leest dit verhaal voor zichzelf als een uittocht uit Egypte, uit zijn eigen 'ballingschap'. Daarmee wordt in de bijbel niet het geografische gebied Égypte bedoeld, maar overal kan er een Egypte zijn, waar mensen uit weg moeten trekken.Kijk maar naar het journaal.
Je ziet één grote beweging in deze bijbelverhalen. Je moet ze daarom ook niet losstaand lezen, maar in grotere verbanden en contexten. De beweging van bevrijding onder leiding van God (want zo hebben ze het ervaren))
gaat verder door de "woestijn' (Numeri) naar het Beloofde Land van melk en honig.
Dus; UITOCHT - DOORTOCHT - INTOCHT. Dat is de grote Bijbelse beweging. Dat de God van de Bijbel geen statische God is,(i.t.t. de omringende goden) lijkt mij significant. Een en al beweging. De God van de Bijbel is daarom ook de God van de geschiedenis.(Heilsgeschiedenis)
In het NT wordt de term Beloofde Land' anders aangegeven met "Koninkrijk van God". Maar in feite is dat het zelfde.
Wat Jezus deed was daden van bevrijding. De zogenaamde 'wonderen' zijn in feite bevrijdingsverhalen.
Jezus geeft nooit een systematische uitleg over zijn geloof, maar wanneer hij uitlegde wat God verlangde, verteld Hij altijd verhalen, gelijkenissen en parabels, op goed joodse wijze dus.
Het verhaal van Maria als maagd (eigenlijk staat er in de grondtekst 'jonge vrouw' ) vat jij, zoals anderen hier dat doen wel erg 'letterlijk' op. Het is geen kwestie van daar moet een gynaecoloog aan te pas komen. Het gaat hier niet om biologie. Trouwens nergens gaat het om biologie. Ook niet in de TNCH.
Het verhaal van God , de aartsengel en Maria, (wat een driehoeksverhouding) is, drukt de bijzondere gebeurtenis uit van Jezus, als Heiland. Deze 'geboorten' komen ook voor in TNCH. Maar ook in de toenmalige heidense religies.
Dan moet je naast de overeenkomsten met deze verhalen, ook de verschillen zien met deze heidense geboorteverhalen.
In het verhaal van de maagdelijke geboorte van Maria is geen enkele vorm van afgust, haat, te bespeuren, geen enkele vorm van geweld. In de Griekse mythen bijv. waar Zeus een rol speelt, lijken deze geboorten meer op verkrachtingen en zitten deze verhalen vol met haat en afgunst. In al deze mythen spelen haat, afgunst, verkrachtingen en het doden van mensen, (vooral de zwakkeren)een belangrijke rol. Het is een belangrijke drijfveer in deze verhalen. Vrijwel continue is de ene mens in de mythen een obstakel voor een ander die uit de weg moeten worden geruimd.
In dit Evangelisch verhaal is daarvan niets te bespeuren. En juist dit echt menselijk verhaal maakt het verhaal zo goddelijk.
Eigenlijk is niet alleen dit verhaal, niet alleen het hele NT , maar ook de gehele TNCH anti-mytisch. Het demystificeerd, desacraliseerd de wereld, het onttoverd de wereld. En dat begint al bij "In den Beginne...." Genesis 1.
Ik wil hierbij een compliment maken voor Dhr. Karssenberg, op de wijze waarop hij hier de vaste forumbezoekers zo lang te woord staat. De geduldige wijze, de manier waarop hij het formuleert en antwoord geeft (i.t.t. tot menig opponent en de kinderachtige vraagstellingen en het gedram van sommigen, de onnozelheid van sommige vragen, de vooringenomen houdingen, bah.. (Niet jij 'Writer') Petje af voor Dhr. Karssenberg

Job