lost and not found yet! schreef:Ik heb het niet over de IRA Pallieter! Ik vroeg je alleen waar we nu het terrorisme aan kunnen linken! Welke religie, en wat kunnen niet religieuzen daar aan doen? Excuses dat mijn vraag niet goed overkwam! Dus, welke oplossing stel jij voor?
niets, op korte termijn
op langere termijn moet dat zijn scholing, en vooral het wegnemen van voedingsbodems voor martelaren en hun familie.
Maar vergeet 1 ding niet: het zijn pas terroristen als ze verliezen, of althans niet (kunnen) winnen.
In veel gevallen (bv Angola, Mozambique, Mauretanië, Z. Afrika, Nederland, Indonesië, China, USSR en VS) werden het vrijheidsstrijders. Ierland was in 1916 geen uitzondering. Vanaf 1969 (Bloody Sunday) feitelijk wel. Maar dat terzijde.
Maar voor de regeringen waartegen ze streden waren het stuk voor stuk terroristen, alleen hadden ze toen de term nog niet.
De hamvraag is dus: wanneer is het gerechtvaardigd om (gewapend) tegenstand te bieden aan een regering?
En wanneer dus niet !
De IS is van een andere orde. Net als Al Qaida, en gelieerde bendes. Die zijn tegen alles wat anders leeft en zelfs hun eigen omgeving is niet veilig voor ze. Denk aan verhinderen inenters, verhinderen scholing en verhinderen vrouwen een normaal leven te leiden.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)