Vrijzinnig bijbelgeloof verdedigd door Job
Moderator: Moderators
Re: Vrijzinnig bijbelgeloof verdedigd door Job
@Willempie
http://www.physics.org/article-questions.asp?id=52" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit staat boven alle oosterse wijsheden. Waarom? Omdat het waar is!
En als je daar problemen mee hebt, stel je vragen zou ik zeggen.
Als je een betere uitleg hebt, vertel het me aub.
http://www.physics.org/article-questions.asp?id=52" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit staat boven alle oosterse wijsheden. Waarom? Omdat het waar is!
En als je daar problemen mee hebt, stel je vragen zou ik zeggen.
Als je een betere uitleg hebt, vertel het me aub.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Het is stil aan de overkant!lost and not found yet! schreef:Dat heb je verkeerd begrepen dan, sorry voor de woonplaats in mijn profiel! Je link ken ik! Maar bij welke van de zoveel rabbi's in Israel moet ik ter raad gaan? Ik kom er wel een keer of 4 per jaar, en als je mij de juiste aanwijst wil ik die wel bezoeken! Maar wie garandeerd mij dat precies deze de "waarheid" spreekt? Heb je jezelf ooit verdiept in de verschilleen in de orthodoxe Joodse samenleving? Nog veel gecompliceerder dan de gereformeerde kerk hier! Dus hij, de rabbi, zal het niet beter uitleggen, alleen veel gecompliceerder!Job schreef:Ik begrijp dat je in Israël woont ?lost and not found yet! schreef: Leuk, maar je draait je kont er weer lekker tussenuit! Wat is volgens jou de juiste uitleg of interpretatie van de Bijbel? Talloze uiteenlopende, zoals je zegt, en deze zijn allemaal waar, of hebben allemaal een kern van waarheid? Hoe moeilijk wil je het maken? Wat is de juiste? Volgens jou? Zo moeilijk is die vraag toch niet? En hoe bepaal jij dat die interpretaties in de ogen van God evenveel waarde hebben? Als dat zo zou zijn doet God zich tekort!
Zo ja ? Ga dan eens te raden bij een rabbi.
Hij zal waarschijnlijk hetzelfde vertellen als wat ik zeg. Alleen nog veel beter.
Job
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-s ... nders.html" onclick="window.open(this.href);return false;
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
- Bevlogen
Wat schort eraan Job? Of heb je er overheen gelezen? Kan natuurlijk, maar ben wel benieuwd naar je reactie!
We will dance again!
Op wat voor een grond, noem eens wat filosofiën bijv. Advaita, Zen, Theravada, Taoïsme en leg eens uit wat daar minder star aan is dan de westerse (ook zo'n verzamelterm want er zijn nogal wat filosofen)Willempie schreef:Ik doelde op het feit dat de oosterse denkwijze minder star is dan de westerse (Grieks-Hellenistische).
Sorry hoor, maar ik denk dat je onzin uitkraamt. China is zo materialistisch als wat. Veel van het volksboeddhisme bijvoorbeeld heeft niets met de leringen van Boeddha te maken maar komen neer op offeren voor een betere reïncanatie, behoorlijk materialistisch toch?Ik generaliseer nu wel maar over het algemeen is de "oosterse" mens zich meer bewust van het feit dat de mens niet slechts een materialistisch wezen is.
Ik zou graag en referentie willen aan welke filosofie jij dit toeschrijft, maar volgens mij sla je de plank voor nogal wat oosterse filosofiën hier behoorlijk mis.Ook wordt de materie meer gezien als de kristallisatie van iets hogers.
Ja en, denk jij soms dat oosterse filosofiën zaken niet als onjuist (van elkaar) afwijzen?Dichter bij huis: Er bestaan letterlijk ontelbare Joodse commentaren op de TeNaCH die elkaar soms vierkant tegenspreken. Dit wordt niet echt als een probleem beschouwd maar meer als een verrijking. Zoiets is in ons westerse denken ondenkbaar. Er kan immers maar één (beeld van de) waarheid zijn en dus moeten alle andere visies wel worden afgewezen. Ik hoop dat dit wat helpt.
We zijn onze herrinneringen
Zennie,
Bedankt voor je epistel. Ik zou hier wel graag op doorgaan maar moet dan wel wat tijd nemen om een beetje zinnig en onderbouwd op je vragen en opmerkingen te reageren. Ik vind dit namelijk erg interessant en leerzaam. Het gevaar is wel levensgroot dat mijn reactie dan weer naar een andere hoek verplaatst wordt, omdat het mogelijk niet overeenkomt met de gedachten van Job , alhoewel ik op grond van zijn geschriften tot nu toe denk van wel. Maar dat wagen we er dan maar weer op.
Ik ga in ieder geval beginnen met de voorbereiding voor een reactie. Leer ik zelf ook weer van. 
Bedankt voor je epistel. Ik zou hier wel graag op doorgaan maar moet dan wel wat tijd nemen om een beetje zinnig en onderbouwd op je vragen en opmerkingen te reageren. Ik vind dit namelijk erg interessant en leerzaam. Het gevaar is wel levensgroot dat mijn reactie dan weer naar een andere hoek verplaatst wordt, omdat het mogelijk niet overeenkomt met de gedachten van Job , alhoewel ik op grond van zijn geschriften tot nu toe denk van wel. Maar dat wagen we er dan maar weer op.
Hallo meneer God, met Anna.
- Bevlogen
Maar volgens mij is Job exit?! Wel weer jammer dan!
We will dance again!
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Goed geraden. Maak er maar een nieuw topic van. De titel van dit topic geeft duidelijk aan wat de bedoeling van dit topic is.Willempie schreef:Het gevaar is wel levensgroot dat mijn reactie dan weer naar een andere hoek verplaatst wordt
Born OK the first time
Willempie,
Je verkeert in goed gezelschap. Als Job weer eens reageerde op een van zijn "vrienden" werd hij ook altijd weer naar een andere hoek verplaatst. Maar zie nou eens hoe het uiteindelijk met hem is afgelopen!!Het gevaar is wel levensgroot dat mijn reactie dan weer naar een andere hoek verplaatst wordt
We stoppen hier de discussie totdat Job weer terug is. (if ever)
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Elke willekeurige Rabbi.lost and not found yet schreef:Dat heb je verkeerd begrepen dan, sorry voor de woonplaats in mijn profiel! Je link ken ik! Maar bij welke van de zoveel rabbi's in Israel moet ik ter raad gaan?Job schreef: http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-s ... nders.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laten we het dichter bij huis houden. Lees eens wat bijdragen van ChaimNimsky.
Recent heb ik nog bijv. in deze topic enkele bijdragen geschreven:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;
Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
(Martin Buber)
- Bevlogen
Sorry Job! Denk je echt dat ik dit antwoord serieus neem? Ik vraag jou wat en je zegt mij om de bijdragen van iemand anders te lezen? En elke willekeurige rabbi? Weet je eigenlijk wel hoeveel verschillende denominaties er in het orthodoxe geloof zijn? Ik vraag me oprecht af of je zelf wel eens in Israel ben geweest om je een beetje te verdiepen in de verschillen. Dus nogmaals de vraag, welke rabbi in Israel legt het exact eender uit zoals jij dat ziet en waarom hebben anderen hierin geen gelijk?Job schreef:Elke willekeurige Rabbi.lost and not found yet schreef:Dat heb je verkeerd begrepen dan, sorry voor de woonplaats in mijn profiel! Je link ken ik! Maar bij welke van de zoveel rabbi's in Israel moet ik ter raad gaan?Job schreef: http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-s ... nders.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laten we het dichter bij huis houden. Lees eens wat bijdragen van ChaimNimsky.
Recent heb ik nog bijv. in deze topic enkele bijdragen geschreven:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;
Job
We will dance again!
Mijn bezoek aan Israël staat nog op mijn verlanglijstje.lost and not found yet! schreef:
Sorry Job! Denk je echt dat ik dit antwoord serieus neem? Ik vraag jou wat en je zegt mij om de bijdragen van iemand anders te lezen? En elke willekeurige rabbi? Weet je eigenlijk wel hoeveel verschillende denominaties er in het orthodoxe geloof zijn? Ik vraag me oprecht af of je zelf wel eens in Israel ben geweest om je een beetje te verdiepen in de verschillen. Dus nogmaals de vraag, welke rabbi in Israel legt het exact eender uit zoals jij dat ziet en waarom hebben anderen hierin geen gelijk?
Wat je serieus wilt nemen wat ik o.a. hier allemaal schrijf of niet laat ik aan jezelf over.
Jouw idee van "legt exact eender" en "waarom hebben anderen (ik neem aan andere rabbi's) geen gelijk" is een idee die voor mij niet opgaan. Dat is schijnbaar jóuw "kijk"op deze zaak.
Interpretaties in het jodendom zijn niet zozeer welles/nietes spelletjes. Er zijn wel betere en wat minder goede interpretaties. Daarover wordt juist binnen het jodendom gediscussieerd. Al eeuwen lang.
Dat er in het jodendom talloze interpretaties zijn van dezelfde stukjes naast elkaar kunnen bestaan is evident.
Daar getuigd de Talmoed van. Dat is kenmerkend voor de gehele joodse traditie.
Bij discussie tussen joden onderling, kan het heftig en flink aan toe gaan. Dat gaat nu nog regelmatig steeds zo.
Maar ook toen. Zie ook de discussies van Jezus met de Farizeeën in de Evangeliën, die je wél moet zien als een interne joodse aangelegenheid. Dus niet als een afwijzing, laat staan veroordeling van Jezus van de Farizeeën, wat velen denken. Onterecht, naar mijn mening. Wat Jezus wél afwijst zijn de Sadduceeën die collaboreerden met de bezetters.
Wat ik afwijs zijn niet de joden met verschillende meningen (zoals wel eens wordt gezegd: 2 joden , 3 meningen)
maar vele traditionele interpretaties van het orthodoxe christendom, zowel van katholieke als protestante zijde die door de eeuwen heen bijv. één interpretatie tot vastomlijnde leerstelling hebben gepromoveerd. Maar dat is juist onbijbels.
En helemaal de 'christelijke' jonge-aarde opvattingen. Of christenen die de bijbel zien als een geschiedenisboek, of als biologieboek...enz..enz...Met vele moderne exegeten kan ik meegaan, maar ook met sommigen minder tot helemaal niet. Die keuze maak ik. Niet iemand anders, geen gelovige, laat staan een atheïst.
Daarom gaf ik jou de tip om te lezen wat ChaimNimsky zoal heeft geschreven.
Dat kan ik onderstrepen.
Trouwens, een atheïst kan heel goed de Tora als leidraad voor zijn leven nemen.
Geen probleem.
Even voor de duidelijkheid.
Ik word regelmatig hier voor "preker" uitgemaakt. Vooral door R zelf. Waarom weet ik niet.
Ik kom hier niemand "bekeren". Ik moet er zelfs niet aan denken.
Om een gelovige te worden is veel meer nodig dan dat.
Ik kan je wel inspirerende voorbeelden geven van zowel christelijke origine en van joodse.
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Ik wijs je ook op mijn eigen bijdragen.. Zie de links die ik je gaf.lost and not found yet schreef:Sorry Job! Denk je echt dat ik dit antwoord serieus neem? Ik vraag jou wat en je zegt mij om de bijdragen van iemand anders te lezen?
Job
(Martin Buber)
(Martin Buber)
Dan is het geen atheïst meer.Job schreef: Trouwens, een atheïst kan heel goed de Tora als leidraad voor zijn leven nemen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Blijkbaar heb je hem maar bar slecht gelezen. ChaimNimsky zegt dat Jezus geen goede papieren heeft om messias genoemd te kunnen worden. Ook wijst hij het christelijke denkbeeld af dat OT profetieën in Jezus vervuld zouden zijn. Ook wijst hij het christelijke denkbeeld af dat iemand de schulden van een ander zou kunnen opnemen en aflossen.Job schreef:Daarom gaf ik jou de tip om te lezen wat ChaimNimsky zoal heeft geschreven.
Dat kan ik onderstrepen.
Hij omschrijft het christelijk geloof ook als een "verkeerde investering".
Of ben je inmiddels jood geworden?
Born OK the first time