Waarom ik in God geloof

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door RobbertVeen »

Rereformed schreef:Het is de houding, of moet ik het zelfs arrogantie noemen, van de persoon die ooit de a-kant boven de b-studies heeft geprefereerd.
Hierbij behoort het beeld dat de persoon van de b-kant vol zit met 100.000 feiten die de wereld ook zonder ergens last van te hebben kan missen.
Het is natuurlijk triest, maar de a-persoon heeft toch soms een nuttige opmerking: dat 'we kunnen nu helemaal begrijpen' meestal onwaar is. Wat dat betreft kun je het ook als gezonde scepticisme zien. Het vreemde is dan weer dat de gelovige moeite heeft om met datzelfde scepticisme zijn eigen religieuze geloof te bekijken.
Kan zo zijn, ik heb daar geen moeite mee, moet ik zeggen al leidt dat niet altijd tot voor jou aangename conclusies. Twijfel en aanvechting horen erbij. Ik heb filosofie gestudeerd, en ik ken Nietzsche behoorlijk goed, maar ook Hegel, die het ontologisch godsbewijs in heel zijn filosofie heeft uitgewerkt.

Dat ik ondanks mijn eigen kritiek en scepsis toch een godsbevestiging als zinvol ervaar, is wat jij onmogelijk acht. Dus concludeer jij dat ik onvoldoende scepsis en zelfkritiek moet hebben. Dat is alle waar, als jij de absolute waarheid hebt. En vooralsnog ben ik daar bepaald niet van overtuigd.

Voor mij is de godsbevestiging een gegeven, een zinvolle permanente aanname. Ik ging door vele perioden van twijfel heen, en heb soms jarenlang de "duisternis" gevoeld waarin God onbereikbaar ver weg was. Vandaar dat ik helemaal geen hoge pet op heb van "geloof" juist omdat het alles laat draaien om een innerlijk gevoel van persoonlijke zekerheid. Dat ken ik helemaal niet. Voor mij werd na een periode van volstrekte godsloochening in mijn vroege adolescentie het evangelie pas weer zinvol vanuit de aanname dat het ook zonder geloof zinvol zou moeten zijn - dat de tradities en benadering van dat oude Boek en de persoon en de geschiedenis van Jezus ook in een "atheïstische" modus - als mijn "geloof"geheel zou wegvallen - mij en anderen iets te zeggen zou hebben. Vandaar mijn instemming met Zizek en Badiou die als filosoof respectievelijk het geloof en de tekst van Paulus aan de Romeinen een duiding hebben gegeven. Vndaar mijn herkenning van de Bijbelse thema's bij denkers als Lévinas en Agamben en mijn verrukking over de joodse bijbels theoloog/filosoof Shmuel Trigano (Philosophie de la Loi). Al deze denkers hebben voor mij het zwaartepunt verlegd van de platte discussie tegen de simpele uitspraak "God bestaat" tegenover de even simpele bewering"nee, toch niet" naar de vraag wat het betekent om in God te geloven en wat "God" betekenen kan als woord voor datgene waarin het lot van de mensheid wordt samengevat en wat het praktisch kan betekenen voor een gemeenschap om binnen een traditie van geloof, belijdenis, openbaring etc. haar weg in de moderne wereld te vinden - hoe contrasterend dat zijn moet, en wel juist als volgehouden weigering om eenvoudig mee te gaan met een in mijn ogen vulgair seculier humanisme, dat eenvoudig slachtoffer is geworden van de nieuwe gruwel-ideologie van het neo-liberalisme.

Wanneer dat alles zo is, ben ik tevreden met die redenaties die laten zien, dat het godsgeloof in ieder geval niet onmogelijk, niet zinloos en tot op zekere hoogte "redelijk" is - in de zin dat er een intellectuele verantwoording van kan worden afgelegd.

Misschien lees ik je boek nog weleens.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

writer schreef:Het probleem met de bijbel is dat gelovigen hem anders lezen dan ongelovigen.
Ongelovigen vallen vooral over de wreedheden tegen andersdenkenden.
bv.[...]
Hoe het mogelijk is dat een God zulke wrede dingen bedenkt.
[...]
Desondanks gelooft dominee R en met hem vele anderen nog steeds in het bestaan van die God, hij probeert zelfs anderen over te halen ook in die God uit de bijbel te gaan geloven.
Vanwege het "zijnde", godsbewijzen van TvA.
Tot nu toe nog niet erg overtuigend.
"Overtuigen" wil ik ook niet, dus het resultaat is voor mij om die reden nog niet onbevredigend. Ik wilde verhelderen - weet je nog? Schreef ik al lange tijd geleden.
Het OT kan alleen in een eenheid met het NT worden gelezen, als we het "recontextualiseren" en doen wat de joodse tradities al jaren doen: een nieuwe duiding gegeevn. Jij noemt dat ongetwijfeld een uitvlucht, maar zo is het wel altijd gegaan. Genesis 1 is een anti-mythe tegen de Babylonische mythe, geen historisch verslag van het ontstaan van de wereld - zeg ik tegen alle 280 miljoen Amerikaanse fundamentalisten, gelukkig beslist de meerderheid niet over de waarheid - het evangelie is een protest tegen een inhumane vorm van godsdienstigheid en de ideologie van de Romeinse machten etc. Dat is een re-interpretatie, maar een geslaagde zou ik zeggen. Dat is ons alles de laatste eeuw beetje bij beetje duidelijk geworden. Zo is de Reformatie zelf aan een hervorming onderhevig geweest. (Semper Reformanda, vraag maar aan rereformed wat dat is.)

In de Reformatie was er een ander probleem, waar men mee worstelde: de integriteit van het individuele geweten, de schuldvraag etc. Alle accenten binnen de Bijbelse exegese lagen op dat soort zaken. En de cultuur van de tijd maakte het voor velen onmogelijk om het kritisch potentieel van de teksten van het OT goed te verwerken.
Maar er is ook nog de traditie van de minderheid binnen de Reformatie: de radicale Reformatie. Die wél zag - na haar eerste grote misser met Jan van Leyden - dat geweldloosheid en kritische oppositie tegenover de machten, de "wereloze christenen" (Menno Simons) de kern van het evangelie was.
De verhalen in het OT werden daardoor op een andere manier gelezen: als het al ging om de opdracht tot genocide, dan uitsluitend toen en voor die situatie, daarna heeft God nooit meer tot zoiets opgeroepen. En vervolgens langzaam het inzicht dat die verhalen alleen Gods Woord konden zijn als ze allegorisch of psychologisch werden gereïnterpreteerd. Jozua is niet zomaar een verslag van genocide, het wordt dan gelezen - vanuit het geheel van de traditie - als een beschrijving van een geestelijke strijd om de zuiverheid van een leven volgens de Torah.
Alleen wanneer die reïnterpretatie mogelijk is, mag Jozua deel uitmaken van de canon. Of anders gezegd: die reïnterpretatie is de voorwaarde van de canonieke status van dat boek. Zou die reïnterpretatie niet mogelijk zijn (geweest al), dan zou IK het alsnog uit de Bijbel scheuren.
Maar alle klassieke teksten ondergaan dat proces van een verandering van hun betekenis door de tijden heen. Dat is voor de Bijbel niet uniek. We gooien ook Homeros niet weg, omdat het de onrechtvaardige strijd om Troje beschrijft - beter nog, we reïnterpreteteren die tekst alsnog, zodat we bij voorbeeld zeggen dat de strijd van Achilles en Hector eigenlijk de zinloosheid en ijdelheid van alle oorlogvoering wil verdedigen. Zo is dat nog nooit gezien! Maar de moderne literatuurwetenschap maakt dat wél duidelijk, dat het in de tekst zélf zit wanneer je werkelijk open staat voor de tekst, nauwkeurig leest.

Op diezelfde manier heeft bij voorbeeld onlangs Wieteke van der Moolen in haar dissertatie laten zien dat Jozua beter kan worden gelezen dan het in de geschiedenis altijd gebeurd is.

Ik zou mezelf op dit forum eigenlijk Re-Re-Reformed moeten noemen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:Dat ik ondanks mijn eigen kritiek en scepsis toch een godsbevestiging als zinvol ervaar, is wat jij onmogelijk acht. Dus concludeer jij dat ik onvoldoende scepsis en zelfkritiek moet hebben. Dat is alle waar, als jij de absolute waarheid hebt. En vooralsnog ben ik daar bepaald niet van overtuigd.
Iemand die scepsis aan de dag legt toont hooguit aan dat bepaald geloof niet gerechtvaardigd is. Dat is dan de enige waarheid waar hij mee aankomt.
Hoe zou je door mij van 'de absolute waarheid' overtuigd kunnen worden? Een scepticus probeert mensen juist aan het verstand te brengen dat zoiets helemaal niet bestaat.

Motto voor mij is te vinden in het Voorwoord dat Nietzsche later schreef bij zijn boek Menselijk, al te menselijk. Overigens een tekst waar je wekenlang op moet zitten te herkouwen.
Ik ging door vele perioden van twijfel heen, en heb soms jarenlang de "duisternis" gevoeld waarin God onbereikbaar ver weg was. Vandaar dat ik helemaal geen hoge pet op heb van "geloof" juist omdat het alles laat draaien om een innerlijk gevoel van persoonlijke zekerheid. Dat ken ik helemaal niet.
Bravo!
Voor mij werd na een periode van volstrekte godsloochening in mijn vroege adolescentie het evangelie pas weer zinvol vanuit de aanname dat het ook zonder geloof zinvol zou moeten zijn - dat de tradities en benadering van dat oude Boek en de persoon en de geschiedenis van Jezus ook in een "atheïstische" modus - als mijn "geloof"geheel zou wegvallen - mij en anderen iets te zeggen zou hebben.
Alweer bravo.
Ik heb exact dezelfde instelling! Maar vreemd genoeg, ben net als Nietzsche op exact het tegengestelde gekomen: "Indien men ons het bewijs zou leveren voor deze God van de christenen, zouden wij hem nog minder kunnen geloven". Omdat ik net als u begrijp dat de platte vraag naar het bestaan van God volstrekt irrelevant is. Het gaat om het hoogste menszijn.
vulgair seculier humanisme, dat eenvoudig slachtoffer is geworden van de nieuwe gruwel-ideologie van het neo-liberalisme.
Goedkope manier om jezelf om de tuin te leiden.
Je uit je walging van iets wat zich in het groot afspeelt om het gelijk van je eigen geloof mee te verterken.
Doorzie jezelf toch! Het steekt niet uit boven de oppervlakkige manier waarop een atheïst zijn ongeloof kan versterken door op de praktijken van pedofiele pastoors te wijzen.

Dat heeft Nietzsche mij nu bovenal geleerd: om de psyche van de mens steeds te ontmaskeren. En doe dat dagelijks vooral bij jezelf. Sta ik daarbij uiteindelijk met lege handen, dan zij het zo. Ga ik daaraan uiteindelijk ten gronde dan zij het zo. Liever te gronde gaan dan nar zijn en zichzelf wijs te beschouwen. Liever neerkijken op 3000 overtuigingen die de vuilnisbak ingingen omdat ze niet deugden en niet weten of ik me op mijn oude dag ooit nog een overtuiging kan veroorloven, dan rondlopen met één overtuiging die ik moet verdedigen met een bewijs dat in de middeleeuwen werd geformuleerd en eenvoudig geen bewijs is.
Wanneer dat alles zo is, ben ik tevreden met die redenaties
Ontmasker jezelf! Zie in dat het uiteindelijk allemaal draait om innerlijke bevrediging, wat Nietzsche 'erbarmelijk welbehagen' noemde.
die laten zien, dat het godsgeloof in ieder geval niet onmogelijk, niet zinloos en tot op zekere hoogte "redelijk" is - in de zin dat er een intellectuele verantwoording van kan worden afgelegd.
Wat is er intellectueel aan? Ieder kind kan u vertellen dat iets wat is, gemaakt of ontstaan moet zijn uit iets. Dat is zogezegd het eerste wat een aap wel zal begrijpen wanneer hij ooit in de toekomst met denken kan beginnen. En zodra een kind wat abstracter kan denken begrijpt het dat 'het zijn' - via het doortrekken van deze kinderlogica - geconstitueerd moet zijn uit het 'niet-zijn'. Voila, uw God. Hij is zelfs zó God dat hij het equivalent van niet-bestaan is. Zonder dat u er erg in heeft staat uw godsbewijs gelijk aan het Ontologisch Bewijs voor het Atheïsme dat iemand als variatie op Anselmus als grap ooit eens heeft neergepend (zie hier)

Maar enkel de geestelijk hoogst ontwikkelde mens kan antwoorden dat we vraagtekens hebben, en geen stap verder kunnen gaan, omdat iedere verdere stap ondeugdelijk is.
Misschien lees ik je boek nog weleens.
Bedankt voor de interesse.
Born OK the first time
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

RobbertVeen schreef:Genesis 1 is een anti-mythe tegen de Babylonische mythe, geen historisch verslag van het ontstaan van de wereld - zeg ik tegen alle 280 miljoen Amerikaanse fundamentalisten, gelukkig beslist de meerderheid niet over de waarheid - het evangelie is een protest tegen een inhumane vorm van godsdienstigheid en de ideologie van de Romeinse machten etc.

De verhalen in het OT werden daardoor op een andere manier gelezen: als het al ging om de opdracht tot genocide, dan uitsluitend toen en voor die situatie, daarna heeft God nooit meer tot zoiets opgeroepen. En vervolgens langzaam het inzicht dat die verhalen alleen Gods Woord konden zijn als ze allegorisch of psychologisch werden gereïnterpreteerd.

We gooien ook Homeros niet weg, omdat het de onrechtvaardige strijd om Troje beschrijft - beter nog, we reïnterpreteteren die tekst alsnog, zodat we bij voorbeeld zeggen dat de strijd van Achilles en Hector eigenlijk de zinloosheid en ijdelheid van alle oorlogvoering wil verdedigen. Zo is dat nog nooit gezien! Maar de moderne literatuurwetenschap maakt dat wél duidelijk, dat het in de tekst zélf zit wanneer je werkelijk open staat voor de tekst, nauwkeurig leest.
De mensen die de teksten schreven destijds waren geen onmensen, maar ze leefden wel in tribaal denkende culturen. Dat is de reden waarom ze zulke zaken niet verwerpelijk vonden, net zo min als de Maffia het verwerpelijk vindt om anderen af te persen voor het wel van de eigen familie.
Wie ervan uit gaat dat teksten die zulke wreedheden beschrijven allegorisch bedoeld waren om later als zodanig gelezen te worden door een mensheid die zich langzaam toewerkte naar het opstellen van de universele mensenrechtenverklaring, houdt zich zelf voor de gek.
Edele boodschappen en wijze lessen naar de mensheid konden zich ook in die oude tijden al heel anders laten verpakken dan de manier waarop Genesis, Exodus en de werken van Homerus dat doen. Die boekwerken zijn doorspekt met een uiterst duistere kant van de menselijke cultuur. We gooien ze niet weg maar maken de aantekening dat er soms behoorlijk wat troep inzit die tegenwoordig terecht als immoreel wordt beschouwd en dat je die niet allegorisch recht moet proberen te praten.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:En vervolgens langzaam het inzicht dat die verhalen alleen Gods Woord konden zijn als ze allegorisch of psychologisch werden gereïnterpreteerd.

Ik zou mezelf op dit forum eigenlijk Re-Re-Reformed moeten noemen.
Een tekst die ik in zijn geheel zeer interessant vond, maar waaruit ik enkel bovenstaande even knip. Het laatste klinkt uitdagend, en natuurlijk vooral in mijn oren! Maar dan vraag ik je wel of je inmiddels al inziet dat het Nieuwe Testament ook tot allegorie en psychologie kan worden herinterpreteerd om voor de moderne mens nog van enige relevantie te zijn. Misschien op de manier van Lloyd Geering of misschien Don Cupitt? Of van John Shelby Spong?
Heb je dat inzicht nog niet dan komt die naam niet echt uit de verf.
Born OK the first time
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Robbert wat betekent in god geloven voor jou?
Hoe ervaar je dat?

Iedereen weet ergens diep verstopt dat vanuit zijn innerlijke meer is dan wat we kunnen zien maar dat is niet bewijsbaar en wordt daarom ontkend. En omhuld met allerlei argumenten vanuit het verstand.
Immers we hebben niet meer dan ons verstand maar vinden ons zo belangrijk, dat we toch menen dat we alles weten. Laatst een computer animatie gezien, hoe klein onze aarde eigenlijk is. Een punt niet meer te zien in het hele gebeuren. Met afstanden in tijd van biljarden jaren. Absurd dan nog te geloven dat wij het allemaal zo goed kunnen weten met ons verstand.

Als je het geloof in God het moet bewijzen ben je klaar met je gesprek. Want weten vanuit je innerlijk telt niet mee voor mensen die menen dat hun verstand het enige is. Het verstand kan niet alles bevatten. Het verstand maakt ook veel godsdiensten e.d. van God een karikatuur hebben gemaakt. Het is mensen niet kwalijk te nemen dat ze een dergelijke god afwijzen. Dat heb ik al op tienerleeftijd gedaan. God kun je m.i. zien als een stuwende inspirerende kracht die alles in werking heeft gezet en laat leven. Ergens moet het idd vandaan komen. Dat het niet bewijsbaar is zegt niet zoveel. Maar daarom is het onzin te moeten geloven in een God als je die niet kunt vinden. Ik heb liever dat mensen niet in een God geloven als wel en er dan oorlogen om voeren.

Daarom gebruik ik normaal liever dat woordje God niet, dat zorgt alleen maar voor misverstanden.
God/weten/waarheid vind je in de stilte van je zijn, in het nu. Het begint al met je geweten. Daarvoor heb je geen kerk nodig. Ik wil niet eens in God geloven, je weet het of je weet het niet. En dat weten reikt verder dan dat het verstand op dit moment kunnen bevatten. Daarvoor moet je dieper gaan in stilte. God is ons in de vermomming mens, maar ook in de vermomming van de hele wereld. Als je dat echt kunt bevatten heb je geen enkel geloof meer nodig.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Goeie tekst Ingi!! 8*)
** Sailing on a ship to nowhere... Making things bad, worse, worst... **
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ingi schreef:

Iedereen weet ergens diep verstopt dat vanuit zijn innerlijke meer is dan wat we kunnen zien.
Dat kan je alléén maar voor je zelf zeggen Ingi. Voor anderen kan je het alleen maar raden.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ingi schreef:
Als je het geloof in God het moet bewijzen ben je klaar met je gesprek. Want weten vanuit je innerlijk telt niet mee voor mensen die menen dat hun verstand het enige is. Het verstand kan niet alles bevatten. Het verstand maakt ook veel godsdiensten e.d. van God een karikatuur hebben gemaakt. Het is mensen niet kwalijk te nemen dat ze een dergelijke god afwijzen. Dat heb ik al op tienerleeftijd gedaan. God kun je m.i. zien als een stuwende inspirerende kracht die alles in werking heeft gezet en laat leven. Ergens moet het idd vandaan komen. Dat het niet bewijsbaar is zegt niet zoveel. Maar daarom is het onzin te moeten geloven in een God als je die niet kunt vinden. Ik heb liever dat mensen niet in een God geloven als wel en er dan oorlogen om voeren.

Daarom gebruik ik normaal liever dat woordje God niet, dat zorgt alleen maar voor misverstanden.
God/weten/waarheid vind je in de stilte van je zijn, in het nu. Het begint al met je geweten. Daarvoor heb je geen kerk nodig. Ik wil niet eens in God geloven, je weet het of je weet het niet. En dat weten reikt verder dan dat het verstand op dit moment kunnen bevatten. Daarvoor moet je dieper gaan in stilte. God is ons in de vermomming mens, maar ook in de vermomming van de hele wereld. Als je dat echt kunt bevatten heb je geen enkel geloof meer nodig.
Uiteraard hoeft Robbert niet te bewijzen dat hij in god gelooft. Ik geloof hem op zijn woord, als hij dat beweert. Wie niet? Of ik geloof dat zijn geloof ook veroorzaakt is door hetgeen hij denkt dat het veroorzaakt heeft is een andere kwestie. Ik denk dat de godsbewijzen van Thomas van Aquino alleen overtuigend zijn voor hen die overtuigd willen worden. In alle vijf gevallen is niet of nauwelijks beargumenteert waarom datgene datgene dat Thomas denkt dat hij bewezen heeft God zou zijn en waarom dat de Christelijke God zou zijn. Wie dat desalniettemin gelooft moet daar wel een reden hebben die buiten de logica van Thomas van Aquino ligt.

Maar niemand zal daarom denken dan Robbert niet in God gelooft of dat zelfs maar zijn idee van God niet zou bestaan. Je hebt wellicht gelijk dat de oorsprong van Robbert’s geloof zijn geweten is; niet zijn weten. Wie gelooft in het verschil tussen goed en kwaad, wil graag dat het goede het kwade overwint, en het geloof in een (al)machtige die het goede kiest, is dan verlokkelijk. Helaas, wie zegt ons dat de machtige niet het kwade kiest? Zouden wij dan ook het kwade willen kiezen? Ik denk het niet. Noch ik, noch jij, noch Robbert zou een god vereren die niet strookt met ons geweten, zelfs als hij aanwijsbaar zou bestaan!
Ik wens u alle goeds
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Peter van Velzen schreef: Ik denk het niet. Noch ik, noch jij, noch Robbert zou een god vereren die niet strookt met ons geweten, zelfs als hij aanwijsbaar zou bestaan!
Geloof in God kan wel verhinderen dat ik mijn geweten tot de hoogste - énige - maatstaf neem. En dat is dan voor mij weer een reden het geloof in God zinvol te noemen.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

RobbertVeen schreef:
Peter van Velzen schreef: Ik denk het niet. Noch ik, noch jij, noch Robbert zou een god vereren die niet strookt met ons geweten, zelfs als hij aanwijsbaar zou bestaan!
Geloof in God kan wel verhinderen dat ik mijn geweten tot de hoogste - énige - maatstaf neem. En dat is dan voor mij weer een reden het geloof in God zinvol te noemen.
Dit mechanisme bij gelovigen is mij bekend. Tot vrij recent werkte er bij mij een collega die om deze reden niet met zijn doodzieke kind naar de dokter ging.
Zijn geloof in God was sterker dan zijn geweten.
Het heeft er toe geleid dat zijn kind is afgenomen, onder dwang is opgenomen in een ziekenhuis en de collega is ergens anders moeten gaan werken want heeft bij zijn medewerkers alle krediet en respect verloren.

Bij atheisten is het veelal andersom:
Het geweten verhindert hen om in een god te geloven.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Dat beloof ik schreef:
RobbertVeen schreef:
Dit mechanisme bij gelovigen is mij bekend. Tot vrij recent werkte er bij mij een collega die om deze reden niet met zijn doodzieke kind naar de dokter ging.
Zijn geloof in God was sterker dan zijn geweten.
Het heeft er toe geleid dat zijn kind is afgenomen, onder dwang is opgenomen in een ziekenhuis en de collega is ergens anders moeten gaan werken want heeft bij zijn medewerkers alle krediet en respect verloren.

Bij atheisten is het veelal andersom:
Ik zou zeggen dat zijn geloof in God zijn geweten geheel en al verdrong, en dat is een fanatisme dat buiten mijn persoonlijke ervaring ligt. Het geweten moet - ik zeg het in mijn taaltje - gevormd worden door de "openbaring" in de Bijbel, maar mag niet worden uitgesloten. Ik heb alleen medelijden met zo iemand - en zijn slachtoffers.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Iemand zonder geweten is niet in staat een normaal leven te leiden, dat zijn psychiatrische patiënten.
Hij had wel een geweten, dat is het probleem niet.
Wat er bij hem gebeurde was precies wat je omschrijft:
“ Geloof in God kan wel verhinderen dat ik mijn geweten tot de hoogste - énige - maatstaf neem.”
Zijn geloof is god verhinderde hem zijn geweten tot maatstaf te nemen.
Exact zoals jij omschrijft Robbert.
Voor mij is jouw zin:
“En dat is dan voor mij weer een reden het geloof in God zinvol te noemen.”
dan ook volkomen onbegrijpelijk.
Het toont wel aan dat jij tot dezelfde keuze als hem in staat bent.

Je schrijft: “dat is een fanatisme dat buiten mijn persoonlijke ervaring ligt.”
Als predikant kan het niets anders of je hebt dit meegemaakt.
Ik vraag me af waarom je dat ontkent, maar het antwoord lheb je zelf al gegeven.
Het geloof in god verhindert je om je geweten tot maatstaf te nemen.

Je stelt dat het geweten gevormd moet worden door de openbaringen.
M.a.w: het geweten is oke, maar zodra het in conflict komt met de normen van de bijbel, gaan die voor.
Zou je een geval kunnen bedenken waarin je geweten in conflict komt met god's woord, en waarin je het geweten voorrang geeft ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

RobbertVeen schreef: Ik zou zeggen dat zijn geloof in God zijn geweten geheel en al verdrong, en dat is een fanatisme dat buiten mijn persoonlijke ervaring ligt. Het geweten moet - ik zeg het in mijn taaltje - gevormd worden door de "openbaring" in de Bijbel, maar mag niet worden uitgesloten. Ik heb alleen medelijden met zo iemand - en zijn slachtoffers.
Soms zegt een plaatje meer dan 1000 woorden. ik zeg dus niet, Robbert, dat jij hier achter staat, maar een groot deel, een veel te groot deel, wel degelijk.

https://www.facebook.com/bluenationrevi ... 23/?type=1
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Dat beloof ik schreef: Bij atheisten is het veelal andersom:
Hier ben ik het niet mee eens: rede, wetenschap en logica verhindert zo'n geloof.

Geweten komt hier m.i. niet aan te pas.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Plaats reactie