In ben 'ongeletterd', zelfs geen diploma van de lagere school. Echt waarPeter van Velzen schreef: @Bonifacius: Je schijnt nogal wat problemen te hebben met woorden. Zo lijk je niet te beseffen wat falcificeren betekent.

Dus ja, ik heb nogal wat problemen met woorden. In 'falsifiëren' hoor ik 'vals' de valsheid ergens van aantonen dus.
Als 'simpele jongen' (ben inmiddels al over de 50) doe ik al wel 25 jaar moeite om te begrijpen waar 'grote mensen' het over hebben. Vooral als ze dan over Godsdienst bezig zijn.
Ik moet zeggen, van de intellectuelen op dit forum leer ik wel wat bij over moeilijke woorden. Effe googlen op 'wat is falsifieren?' bracht me hierop > http://plazilla.com/page/4294988090/de- ... onalisme-9" onclick="window.open(this.href);return false;
ik citeer effe:
'August Comte onderscheidt drie stadia van het denken. Het eerste stadium is het magische stadium, waarin alles op God geschoven wordt. Het tweede stadium is het metafysische denken; er wordt gebruikt gemaakt van abstracte begrippen (Plato, Aristoteles). Het hoogste stadium is dat van de wetenschap (empirische wetenschappen). Het hoogste stadium is dus wanneer je jouw denken kracht bij zet door middel van waarneembare dingen in de fenomenale wereld.'
Waarom Citeer ik dat nu eigenlijk?

http://www.hebreeuwseacademie.nl/index. ... n=academie" onclick="window.open(this.href);return false;
- waar ik al 20 jaar boeken van in mijn kast heb staan in een poging de bijbel langs die weg te begrijpen maar ook geen meter mee vooruit geraak.
Stukje van wat dat forumlid antwoordde:
"De drempel ligt in het wereldbeeld van Weinreb waar hij alles in het werk stelt om de verloren gegane eenheid te herstellen tussen een uiterlijke rationele werkelijkheid en een innerlijke goddelijke grondslag. De lezer moet dus al bereid zijn om al lezende het herstel van deze eenheid te aanvaarden
Een bekendheid met de bijbel en vooral met het lezen van de bijbel zijn dan ook verondersteld. Waar Weinreb goed in slaagt, is die bekendheid terugplaatsen in een traditie van bijbeluitleg zonder die traditie op te dringen of zelfs maar voor te stellen. Al lezende kom je in een bijbeluitleg terecht die een snoepwinkel blijkt te zijn zowel voor het hart als voor het verstand. Hier dus geen bijbeluitleg naar de letter maar naar de grond van het woord.
Het denkkader waarin hij dat naar voor brengt heeft zijn wortels in de hoogtijd van de middeleeuwen waar geleerdheid en kennis niet om zichzelf gezocht werden maar als verklaring van Gods wondere wereld en schepping.".
Zonde dus dat ik geen bekendheid met de bijbel en het lezen ervan heb!

Dus de bijbel blijft niets voor mij.
F. Weinreb misschien wel interessant voer voor Robbert en Rereformed, allebei bijbelkenners.
Ben ik vandaag met je eens Peter, Heb daarstraks Robbert zijn antwoord gelezen in zijn andere topic: "Waarom evangelisatie goed is" op mijn vraag of hij de idee dat Jezus de enige zoon van god is ook laten vallen als het nodig is, maar zijn antwoord moet ik nog 5 keer lezen.Peter van Velzen schreef:@Bonifacius: Dan even over de “holle” woorden. Daarmee bedoel ik woorden met veel omvang, maar weinig inhoud. De facto de woorden ”gratuïteit”, ”contingentie”, “intrinsiek”, “integraal”, “constitueertd” (bevat denk ik een spelfout) en “transcendent”.
Dat klinkt heel aardig. Maar betekent een zin met al deze woorden ook wat? Volgens mij zullen de meeste mensen geen idee hebben wat er bedoeld werd. Ik had er een woordenboek voor nodig, maar vermag nog altijd niet in te zien dat er iets zinvols mee werd beweert. Weet jij wel waar Robbert het over heeft als hij de volgende woorden spuit? Kun jij het wel in normaal Nederlands uitleggen?
Denk je dat de woorden die ik gebruik net zo onbegrijpelijk zijn als het bovenstaande? Of denk je dat je het bovenstaande begrijpt? Zo ja: Leg het dan eens aan mij uit!Filosofisch noemen we dat de gratuïteit of wezenlijke contingentie van het bestaan. Deze wereld is innerlijk afhankelijk van een Zijn dat haar intrinsiek en integraal constitueertd, en dat ook transcendent aan haar moet zijn, omdat niets in deze wereld uit zichzelf is.
Ik ga maar wat zoals Jezus buiten op de bank met de kinderen spelen terwijl de geleerden in de tempel discussiëren over god.

Ik ga me een hond kopen en mijn grote leraar van het moment, de honden-fluisteraar Cesar Millan verder bestuderen. Dat is een taal dat ik begrijp.