RobbertVeen schreef:
Waarom evangelisatie goed is?
Wat denken jullie?
Dat iemand persoonlijk in dingen zoals een god / goden / krachten gelooft, moet deze persoon helemaal zelf weten. Wanneer dit geloof echter wordt geuit in een religie, kom je als je goed zoekt al snel veel addertjes onder het gras tegen.
Ik ben zelf opgegroeid met het christendom, en heb ondertussen alle versies mee gemaakt: fundamenteel tot vrijzinnig, gereformeerd, anglicaans, evangelisch ...
Hoewel ze veel verschillen hebben, hebben ze één ding in gemeen: ze beweren allemaal De Waarheid in pacht te hebben.
Het bleek echter na veel zoeken, en na veel vragen, dat deze Waarheid eigenlijk op bijna niets is gebaseerd.
Stel dat je in een concept God/kracht zou geloven, die niet aan een religie is gebonden, heeft dit minder gevolgen. Echter bij het christendom is dit anders:
- Het concept van zonde. Ik heb als christen ervaren hoe diep dit erin hakt. Dat je nooit genoeg bent.
Ook de pessimistische blik op het leven die je al net even beschreef (zonde in de wereld) is bij mij totaal verdwenen. Er is daar iets meer realistisch voor in de plaats gekomen. Ik vind het ontzettend fascinerend om vanuit het kader van evolutie naar de wereld te kijken. Het lukt me beter om de rauwheid, pijn, lijden die in de wereld voorkomt beter een plaats te geven.
- Het concept van hel, maar ook het concept van de hemel. Nu ik geconfronteerd wordt met mijn sterfelijkheid is de waarde van dit leven veel groter geworden.
- Wekelijkse / maandelijkse donatie aan de kerk. Ik mijn kerk is 10 procent gebruikelijk. Ik heb het laatst voor mijn ouders eens omgerekend. Het kwam voor hun neer op 50.000 euro.
- Het concept van eindtijd. Hoewel dit van kerk tot kerk afhankelijk is, komt het vaak voor dat ze christenen geloven/weten dat de eindtijd nabij is.
Dit komt op dit moment als eerste in me op. Wanneer je bovenstaande claims wilt op een enige manier wilt verklaren, moet je ten eerste redelijke argumenten hebben, en ten tweede, moet je de het hele plaatje van het christendom, de bijbel vertellen
Als je dus (op de straat) gaat evangeliseren, vermeld je dan ook dat;
- De thora niet door 1 schrijver (mozus) is geschreven, maar door meerdere onbekende?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese" onclick="window.open(this.href);return false;
- Er een groot deel van de geschiedenis van Israël niet lijkt terug te vinden door middel van archeologie?
Google maar eens de naam Israel Finkelstein
- Dat we geen eens weten wie de 4 evangeliën heeft geschreven? Welke daarnaast ook veel tegenstrijdigheden bevatten?
http://jerichobrisance.com/2014/04/18/i ... seriously/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier de tegenstrijdigheden tussen de 4 evangelien met betrekking tot de kruisiging van jezus mooi
in een plaatje wordt uitgebeeld.
- Dat er bepaalde concepten in de bijbel (deels) zijn overgenomen van andere mythes?
Dit is nog maar een beginnetje. Wat gebeurd er in de praktijk? Een verhaal over liefde, jezus, God waarbij er ontzettend op de gevoelens van de persoon wordt gespeeld.
Ten slotte zijn het zijn vaak mensen die problemen in hun leven hebben, die meer kwetsbaar zijn die gevoeliger zijn voor bovenstaande (goed bedoelde) evangelisatie acties, waardoor ik het bezwaarlijk vind om persoonlijk face-to-face mensen proberen te overtuigen.