Waarom evangelisatie goed is
Moderator: Moderators
- RobbertVeen
- Forum fan
- Contacteer:
Waarom evangelisatie goed is
Naar aanleiding van http://www.cip.nl/artikel/43293/Loop-ni ... r-Christus en vanwege de uitdaging van freethinker.nl (Willem)
Waarom evangelisatie goed is?
Vanuit de kerk gezien is dat een eenvoudige vraag:
1. Het is de uitvoering van een opdracht die aan de gemeente is gegeven.
2. Het leidt tot een (lichte) Kerkgroei, soms tot de terugkeer van gelovigen naar de kerk.
3. Het dwingt de gemeente om na te denken wat haar wezenlijke boodschap is.
Voor de rest van de wereld ligt dat uiteraard anders. Ik kan het volgende bedenken:
1. Het herinnert iedereen eraan dat pak en beet een vijfde van de bevolking gelovig is of kerkelijke banden heeft.
2. Het herinnert iedereen eraan dat het de moeite waard kan zijn om over de persoon van Jezus Christus na te denken – gelovig of niet gelovig.
3. Het leidt soms tot interessante conversaties – en soms tot buitengewoon irritante en hopeloze gesprekken, dat ook.
Wat denken jullie?
Niet werkende link gecorrigeerd, Rereformed
Waarom evangelisatie goed is?
Vanuit de kerk gezien is dat een eenvoudige vraag:
1. Het is de uitvoering van een opdracht die aan de gemeente is gegeven.
2. Het leidt tot een (lichte) Kerkgroei, soms tot de terugkeer van gelovigen naar de kerk.
3. Het dwingt de gemeente om na te denken wat haar wezenlijke boodschap is.
Voor de rest van de wereld ligt dat uiteraard anders. Ik kan het volgende bedenken:
1. Het herinnert iedereen eraan dat pak en beet een vijfde van de bevolking gelovig is of kerkelijke banden heeft.
2. Het herinnert iedereen eraan dat het de moeite waard kan zijn om over de persoon van Jezus Christus na te denken – gelovig of niet gelovig.
3. Het leidt soms tot interessante conversaties – en soms tot buitengewoon irritante en hopeloze gesprekken, dat ook.
Wat denken jullie?
Niet werkende link gecorrigeerd, Rereformed
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Re: Waarom evangelisatie goed is
Het kan gezinnen verscheuren als opeens één van de gezinsleden bekeerd wordt. ...
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.
Het is mij gelukt om mijn hele leven godsdienstvrij te blijven.
Ik kan het iedereen aanraden.
Zou ik ergens een labiel atheïstisch persoontje zien die geïntimideerd wordt door 1 of meerdere evangelisten, ik zou zijn belagers met stevige atheïstenpraat verjagen.
Ik kan het iedereen aanraden.
Zou ik ergens een labiel atheïstisch persoontje zien die geïntimideerd wordt door 1 of meerdere evangelisten, ik zou zijn belagers met stevige atheïstenpraat verjagen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Merkwaardig dat de op zich simpele vraag direct wordt omzeild met de woorden "Vanuit de kerk gezien".
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Hoe vind je het om iemand over te halen naar je geloof, terwijl je weet dat er heel veel kritiek op is. Niet alleen op het doen en laten, maar ook op de wijze waarop verteld wordt dat het christendom ontstaan is.
Vertel je het hele plaatje of alleen het deel wat je uitkomt? Indien dat laatste, kan je de evangelist die zo handelt vergelijken met een tweede hands auto verkoper, die de mankementen verbergt?
Vertel je het hele plaatje of alleen het deel wat je uitkomt? Indien dat laatste, kan je de evangelist die zo handelt vergelijken met een tweede hands auto verkoper, die de mankementen verbergt?
- RobbertVeen
- Forum fan
- Contacteer:
In het gezin waaruit ik kom was het in geheel geen probleem. Ik ken gezinnen waarin één tot bekering kwam en de rest volgde. Het kan ook een enorme sterke band geven tussen gezinsleden. Er is heel veel dat "kan".... en niet iedereen heeft zo'n "plotselinge" bekering die tot scherpe conflicten leidt, weinigen in deze tijd nog maar, denk ik.Bonjour schreef:Het kan gezinnen verscheuren als opeens één van de gezinsleden bekeerd wordt. ...
In ieder geval lijkt het mij geen argument tegen evangelisatie van wie dan ook.
- RobbertVeen
- Forum fan
- Contacteer:
Omzeild? Geenszins! Het berust op het simpele feit dat in de kerk anders wordt gekeken naar de eigen activiteiten dan buiten de kerk. En dat lijkt me een no-brainer.Dat beloof ik schreef:Merkwaardig dat de op zich simpele vraag direct wordt omzeild met de woorden "Vanuit de kerk gezien".
- RobbertVeen
- Forum fan
- Contacteer:
Ik haal niemand over. (Dat lijkt me een enorm misverstand.) Ik leg uit hoe ik de Bijbel lees, en waarom dat belangrijk is voor mij en wie voor mij - en de kerk - Jezus Christus is. Iedereen moet zijn eigen beslissing nemen.Bonjour schreef:Hoe vind je het om iemand over te halen naar je geloof, terwijl je weet dat er heel veel kritiek op is. Niet alleen op het doen en laten, maar ook op de wijze waarop verteld wordt dat het christendom ontstaan is.
Mijn "boodschap" gaat niet over de geschiedenis van de kerk, maar desgevraagd wil ik best uitleggen wat er voor enorme vergissingen in de kerkgeschiedenis gemaakt zijn. Om ervan te leren. Ik ben niet verantwoordelijk voor wat vroegere generaties gedaan hebben. Vooral niet wanneer relatief eenvoudig valt duidelijk te maken, dat de meeste van hun fouten berustten op het opzettelijk verkeerd interpreteren van de Bijbel.
Ik "verkoop" niets, dus de vergelijking met de autodealer gaat niet op. Ik lijk meer op iemand die een landkaart aanreikt dan een autodealer...
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Evangelisatie is het verbreiden van het christelijk geloof.RobbertVeen schreef:Omzeild? Geenszins! Het berust op het simpele feit dat in de kerk anders wordt gekeken naar de eigen activiteiten dan buiten de kerk. En dat lijkt me een no-brainer.Dat beloof ik schreef:Merkwaardig dat de op zich simpele vraag direct wordt omzeild met de woorden "Vanuit de kerk gezien".
Ongeacht of je dit nu van binnen of buiten de kerk bekijkt.
Het is dus in een poging om mensen te overtuigen van iets waar geen enkel bewijs voor is.
Dus is het een nutteloze bezigheid.
Dientengevolge is het nergens goed voor.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
(Star Trek, seizoen 1)
(Star Trek, seizoen 1)
- RobbertVeen
- Forum fan
- Contacteer:
Een overtuiging waar geen "bewijs" voor is - is dat niet een pleonasme? - kan zinvol zijn.Evangelisatie is het verbreiden van het christelijk geloof.
Ongeacht of je dit nu van binnen of buiten de kerk bekijkt.
Het is dus in een poging om mensen te overtuigen van iets waar geen enkel bewijs voor is.
Dus is het een nutteloze bezigheid.
Dientengevolge is het nergens goed voor.
Ongeacht of je dat binnen de kerk of buiten de kerk bekijkt.
Evangelisatie is dus een poging aan mensen een zinvolle overtuiging en levenswijze aan te reiken.
Dus is het een nuttige bezigheid.
Dientengevolge is het ergens goed voor.
Zinvol? Je weet niets over het hiernamaals. Je hebt een godsbeeld, maar je weet niets over het bestaan van je god.RobbertVeen schreef: Evangelisatie is dus een poging aan mensen een zinvolle overtuiging en levenswijze aan te reiken.
Dus is het een nuttige bezigheid.
Dientengevolge is het ergens goed voor.
Waar is het goed voor? Voor jouw gemoedsrust, omdat je omgeving het goed vind dat je mensen bekeerd.
Ik neem aan dat je niet gedwongen wordt te evangeliseren maar dat doet uit vrije wil en uit eigen overtuiging.RobbertVeen schreef: ....Waarom evangelisatie goed is?.....
Is het een idee dat je je dan eerst verdiept in wat de mensen op dit forum ervan weerhoudt te gaan geloven?
Als je wat bedenkingen tegen het christelijk geloof hebt gelezen zie je vast al heel snel in dat gelovigen geloven in iets wat door mensen bedacht is.
Als je toch aan je geloof vast blijft houden heb je in elk geval je weerwoord klaar.
De meeste christenen komen namelijk niet veel verder dan dat wat zij geloven in de bijbel staat en hun vaste overtuiging is.
Laatst gewijzigd door writer op 17 jul 2014 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
- RobbertVeen
- Forum fan
- Contacteer:
Kijk, dan denk ik dat jullie maar eens moeten ophouden met klagen over die gelovigen die zo kort door de bocht redeneren en de discussie laten verzanden in welles-nietes etc. "Je weet niets..." "Voor jouw gemoedsrust." Allemaal van die stelligheden, met veel aplomb geponeerd, in een bozige toon. Daar heb ik geen tijd voor.Bonjour schreef: Zinvol? Je weet niets over het hiernamaals. Je hebt een godsbeeld, maar je weet niets over het bestaan van je god.
Waar is het goed voor? Voor jouw gemoedsrust, omdat je omgeving het goed vind dat je mensen bekeerd.
Bonjour? Au revoir.
Ik vind de vraagstelling suggestief aangezien het bij voorbaat uitgaat dat evangelisatie iets goeds is.RobbertVeen schreef: Waarom evangelisatie goed is?
Wat denken jullie?
Ik denk dat geloof of ongeloof een persoonlijke keuze is en dat iemand die andermans keuze ter discussie stelt vanuit de opvatting dat zijn eigen persoonlijke keuze beter is deze persoonlijke sfeer onacceptabel schendt. In die zin noem ik evangelisatie metafysische huisvredebreuk.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
R.J. Hoffmann
Ik vraag al tijden gelovigen iets te bewijzen van hun geloof. Ik zie nooit iets. Dus stel ik het zo. Het lijkt me leuk om met je discussiëren, maar dan moet je wel je geloof ter discussie durven te stellen. Anders heeft het geen zin.RobbertVeen schreef:Kijk, dan denk ik dat jullie maar eens moeten ophouden met klagen over die gelovigen die zo kort door de bocht redeneren en de discussie laten verzanden in welles-nietes etc. "Je weet niets..." "Voor jouw gemoedsrust." Allemaal van die stelligheden, met veel aplomb geponeerd, in een bozige toon. Daar heb ik geen tijd voor.Bonjour schreef: Zinvol? Je weet niets over het hiernamaals. Je hebt een godsbeeld, maar je weet niets over het bestaan van je god.
Bonjour? Au revoir.