Hallo Lucy,
Lucy schreef:Maar iedereen die bestaan heeft en zijn eigen steentje bijgedragen heeft aan de wereld, zijn eigen persoonlijkheid en karakter had, (zoals ik al zei), dat is toch wel ondraaglijk dat diegene dan helemaal ophoudt te bestaan?
Ergens, op zich, is dat misschien ook wel zo. Maar zou je het dan wel dragelijk vinden als vele, vele mensen, omdat ze niet de in de juiste versie van een god geloven, tot in de eeuwigheid
gemarteld zouden worden, ondanks hun bijgedragen steentje?
Er zijn in werkelijkheid vele versies van een leven na de dood; de hemel en de hel, waarmee je uiteraard bekend bent, duren eeuwig na dit aardse leven. Maar er zijn ook religieuze en spirituele stromingen die in het concept "reïncarnatie" geloven: na dit leven krijg je nog een leven, en nog een, en nog een. Heb je je wel eens verdiept in zulke ideeën? Los van jouw mening hierover, waarom zouden zulke ideeën meer waar (en waard) zijn vergeleken met, bijvoorbeeld, de Christelijke ideeën? Is het misschien niet interessant om andere geloven ook eens te onderwerpen aan een onderzoek?
Als je niet in de Goden van de Hindoes gelooft, ben je dan stiekum eigenlijk ook altijd een atheïst geweest? ...of is dat label, dat woord, wat je overweegt te worden, alleen van toepassing op "God" als in "de Christelijke God"?
Maar al te vaak lijken mensen als het ware "te kiezen wat ze leuk vinden"; maar is dat eigenlijk wel echt eerlijk? En zijn de alternatieven wel echt zo leuk? Voor eeuwig en altijd branden in een hel versus voor eeuwig en altijd de Eeuwige Leider aanbidden (een soort Noord Korea?), of voor altijd moeten reincarneren met alle vreugde en ellende van dien?
Maar laten we toch redelijk zijn: wat wij "leuk vinden", daar trekt de werkelijkheid zich eigenlijk toch niets van aan. Om die reden valt er
eigenlijk niets te kiezen. De vraag is:
wat is waar? ...en
hoe weet ik of iets waar is? en
niet "
wat zou ik graag als waar willen hebben?" Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze wensen niet onze verwachtingen van de werkelijkheid vertekenen? Dit zijn allerlei interessante vragen die je mogelijk tot een nieuwe weg leiden in je reis in dit leven

“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.