de essentie van het Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: de essentie van het Christendom

Bericht door Rereformed »

Aton schreef:
Job schreef:.
Diezelfde Clements was al sterk beïnvloed door het hellenistisch denken of door het joods-hellennistisch denken. Bovendien is maar de vraag of Clements de mythe van Fenix letterlijk opvatte.
Ik zou eerder stellen dat Clemens altijd al hellenistisch filosofisch gedacht heeft. En of hij de Fenix-opstanding letterlijk opvatte is mij ook zeer de vraag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Clemens_va ... ndri%C3%AB" onclick="window.open(this.href);return false;
Geachte deelnemers, de regel van eerst grondig huiswerk doen en er daarna over meepraten heeft altijd veel voordeel opgeleverd voor elke discussie. Klokgelui zonder klepel heeft nooit iets zinnigs opgeleverd.

Clement van Rome is een wereld verschil van Clement van Alexandrië.
Ik ga verder jullie huiswerk niet doen

...Oh, never mind, here then:
http://www.earlychristianwritings.com/t ... berts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Chapter 25
En voor Job hoort chapter 26 ook bij mijn argument.
Born OK the first time
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Bij Job was er geen vermelding over welke Clemens het ging.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Aton schreef:Bij Job was er geen vermelding over welke Clemens het ging.
Is het teveel gevraagd te lezen om je te verdiepen in waar hij op reageert? Ik heb het wel heel duidelijk erneer gezet. Hoort dit niet tot de eerste beginselen van goed forummen?

Nou ja, sorry... het is begrijpelijk dat men soms in de war raakt.

Het punt waar ik me aan erger is dat Job dus denkt mij te kunnen pareren, zonder zelfs maar een idee te hebben van het argument wat ik te berde breng, zonder ook maar de minste moeite te nemen om uit te zoeken waar ik het nu eigenlijk over had, terwijl niets zo gemakkelijk is nu we in een wereld van internet leven. Je slaat eenvoudig in het engels "Clement of Rome phoenix" in op google om het fijne te weten te komen.
Kakelen als een kip zonder kop komt veel te veel voor op een forum. Zelden doet iemand echt moeite om een ander te begrijpen, om nieuwe informatie op te doen.
Born OK the first time
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Rereformed schreef: Het punt waar ik me aan erger is dat Job dus denkt mij te kunnen pareren, zonder zelfs maar een idee te hebben van het argument wat ik te berde breng, zonder ook maar de minste moeite te nemen om te checken waar ik het over heb. Kakelen als een kip zonder kop komt veel te veel voor op een forum. Zelden doet iemand echt moeite om een ander te begrijpen, om nieuwe informatie op te doen.
O maar, niemand wil je hier pareren hoor Rereformed. Dit is naar mijn mening een forum waar van gedachten wordt gewisseld en niet iedereen dezelfde mening is toegedaan. Misschien slaat uw laatste zin ook op uzelf hoor. Voor mij is de pret eraf op dit forum als je zulke houding aanneemt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Aton schreef:O maar, niemand wil je hier pareren hoor Rereformed. Dit is naar mijn mening een forum waar van gedachten wordt gewisseld en niet iedereen dezelfde mening is toegedaan.

Waar haal je het vandaan dat ik zou beweren dat dat laatste niet zo was? Goed lezen is blijkbaar een kunst waar je nog veel op moet oefenen.
Pareren is overigens gewoon een term waarmee men het spel van over en weer met argumenten/verdedigingen van eigen opinies aanduidt.
Aton schreef:
Rereformed schreef:Zelden doet iemand echt moeite om een ander te begrijpen, om nieuwe informatie op te doen.
Misschien slaat uw laatste zin ook op uzelf hoor.
En waar zou je dat uit moeten opmaken? Of is dit weer gekakel zonder kop?

Toevallig heb ik in mijn leven ruimschoots blijk van gegeven dat juist van het omgekeerde sprake is. Ik heb zelfs diepgekoesterde opinies kunnen laten vallen, en meer informatie op te doen is een passie dat ik mijn gehele leven al heb.
Na recentelijk een tv-serie gezien te hebben ben ik het zelfs met Cactus eens voor meer dan mij lief is. :wink:
Voor mij is de pret eraf op dit forum als je zulke houding aanneemt.
Als de pret je liever is dan een discussie op niveau is dat begrijpelijk.
Voor mij blijft het irritant als iemand het over Clemens van Alexandrië gaat hebben wanneer ik aan kom met Clemens van Rome.
Ach, je kan van zoiets ook pret maken natuurlijk. Het lukt me wat slechter omdat ik afgelopen dagen een overdosis aan bullshit heb moeten doorlezen en becommentariëren. :wink:
Born OK the first time
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef: http://www.earlychristianwritings.com/t ... berts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Chapter 25
En voor Job hoort chapter 26 ook bij mijn argument.
CHAPTER 26 -- WE SHALL RISE AGAIN, THEN, AS THE SCRIPTURE ALSO TESTIFIES.
Do we then deem it any great and wonderful thing for the Maker of all things to raise up again those who have piously served Him in the assurance of a good faith, when even by a bird He shows us the mightiness of His power to fulfil His promise? For [the Scripture] says in a certain place, "You shall raise me up, and I shall confess to You;" and again, "I laid down, and slept; I awaked, because You are with me;" and again, Job says, "you shall raise up this flesh of mine, which has suffered all these things." Job 19:26-27).

1) Clemenst van Rome wordt vaak aangehaald door orthodoxe christelijke site’s die letterlijk geloven in een verrijzenis van iemands lichaam nadat je bent overleden. Maar ik meen toch dat deze houding een vorm van ” hineininterpretieren” is.
Clements van Rome liet zich in zijn denken beínvloeden door de filosofie van de Stoa maar ook door de joodse scheppingsleer.
Hij haalde vaak het O,T. aan waarin hij personages uit die verhalen als christenen zag. Dat is ook een wijze van lezen wat je graag wilt lezen.

http://vroegekerk.nl/content.php?id=59" onclick="window.open(this.href);return false;

2) Maar dat Clements Job aanhaalt vind ik in deze context belangrijk;
Ik heb twee vertalingen geraadpleegd:
Statenvertaling: Job 19 -26
En als zij nu mijn huid dit doorgeknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God
aanschouwen.”

NBG- vertaling:
“Nadat mijn huid aldus geschonden is , zal ik uit mijn vlees God aanschouwen.”

Deze verzen zijn gericht aan een van zijn vervolgers, nm. Bildad.
Dat een levend persoon dit zegt pleit er juist voor dat het om een dood gaat tijdens het leven.
Alles en iedereen verlaat hem , zelfs zijn vrouw kiest de zijde van zijn vervolgels die hem keer
op keer Job willen óvertuigen dat zijn ellende (doodsheid) wat hem is overkomen door God
gerechtvaardigd wordt.
Het gaat hier om wat de vervolgers met Job tijdens zijn leven aandoen.
En het ‘weer tot leven komen’, gebeurd ook tijdens zijn leven. God kiest de zijde van Job.
“Mijn losser leeft”.

Het lijden wordt in de bijbel gezien als een theologisch probleem, met name als het gaat om het lijden van de rechtvaardige en de onschuldige. In een aantal psalmen en vooral in het boek Job wordt dit probleem diepgaand aan de orde gesteld.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Job
Banned

Bericht door Job »

rereformed schreef:Het zijn in de meeste gevallen dominees (geweest). Het gaat hun om de verkondiging van de boodschap, om de boodschap achter de verhalen, waardoor iemand geraakt wordt, eruit te persen.
En verder:
rereformed schreef:Het zijn dus geen mensen die als wetenschappers zo objectief mogelijk bezig zijn met de academische studie van descriptieve bijbelwetenschap. Integendeel, de Amsterdamse School ontstond juist als een tegenreactie op de historisch-kritische (=wetenschappelijke) benadering van de bijbel (=de reconstructie om de meest oorspronkelijke historische versie en Sitz-im-Leben van de afzonderlijke boeken vast te stellen). Zij ziet dit laatste als ten hoogste nuttig om een paar droge feitjes op een rijtje te krijgen, waarvoor het zich niet interesseert, omdat het voor hen gaat om bezig te zijn met zaken die voor de mens van vandaag als gelovige belangrijk kunnen zijn, dus het aangegrepen te worden door een boodschap die beslag op je legt, een boodschap die je als dominee van de kansel kan preken. Hun eigen aanpak wordt gevoed uit een afkeer voor rationalisme, nihilisme en atheïsme; ze willen mensen daarvoor behoeden.
Onzin. Het gaat om de betekenissen die een tekst heeft. De tekst vraagt om geïnterpreteerd te worden. Maar je behoort als lezer met diverse aspecten rekening te houden, zoals de context, de opbouw…enz. Bovendien behoor je als lezer je bevooroordeelde mening zo veel mogelijk achterwege te laten. Daarom ook het uitgangspunt van de exegeten van de Amsterdamse school: “de tekst mag het zeggen”.
De exegeten van de Amsterdamse School hebben geen kritiek op de wetenschappelijke Historisch-Kritische methode. Integendeel, de Kritische methode maakt deze hernieuwde oriëntatie op de Bijbelteksten mogelijk. En het gaat bij de Amsterdamse exegese niet om een enig ware, overal geldende exegese van de Schrift te ontdekken (die bestaat niet, ze kan ook niet bestaan, gezien het getuigeniskarakter van de bijbelse geschriften), maar om het besef dat iedere tijd, in elke nieuwe periode, nieuwe situatie de teksten herinterpreteert moeten worden. Er is niets op tegen wanneer exegeten bepaalde accenten de ene keer méér , de andere keer minder leggen. De bijbel openbaart geen statische, geen kosmische waarheden en laat zich niet vangen in een tijdloos systeem van gedachten die altijd en overal voor elke nieuwe situatie gelden. Maar er bestaat wél zoiets als onjuiste exegese, misleide en misleidende exegese door belangen van groepen of klassen vertekende exegese van de Schrift.
De Historisch–Kritisch methode is op universiteiten gemeengoed als basismethode voor theologiestudenten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Historisch ... he_exegese" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar ik me aan stoor is dat het beschamend is dat er meer dan een eeuw van wetenschappelijk Bijbelonderzoek nog zo weinig is doorgedrongen tot de gewone kerkgemeenschappen, zowel de protestantse als de katholieke.
Met als gevolg dat oude en verouderde opvattingen betreffende de bijbel niet alleen geduld, maar ook vaak met man en macht verdedigd worden, waardoor er een vervreemding is ontstaan tussen de moderne mens en de bijbel. Zo wordt de kloof tussen traditionele bijbelbeschouwing en bijbelwetenschap steeds groter, maar ook de kloof tussen gelovigen en de kerk als instituut.

“De term fundamentalisme is sedert de jaren twintig van de twintigste eeuw langzamerhand in gebruik gekomen, specifiek ter aanduiding van een reactionaire geestelijke stroming die in de Verenigde Staten opkwam. Het ging daar om een tegenstroming van mensen die verontrust waren over de resultaten van de moderne wetenschap, met name die van de natuurwetenschappen, de biologie en de geologie, maar ook die van de historische wetenschappen, waaronder de oudheidkunde, de archeologie en de Bijbelwetenschap. De aanhangers van deze denkrichting waren mensen die, door hun conservatief biblicistische Bijbelopvatting, niet in staat waren de verworvenheden van de moderne wetenschap in hun geloofsleven te integreren. Daardoor zagen ze geen kans het wereldbeeld, dat zij op grond van hun verstaan van de Bijbel hadden, los te laten en in overeenstemming te brengen met het natuurwetenschappelijke wereldbeeld. De gedachte van evolutie en de moderne opvattingen over de ouderdom van de aarde en het ontstaan van het heelal stuitten hen, als in strijd met de Bijbel, tegen de borst. Daarnaast beschouwden ze de bevindingen van de Bijbelwetenschap over het ontstaan van de Bijbel en over de daarin beschreven gebeurtenissen als een regelrechte aanslag op de Bijbel als het onfeilbare Woord van God.
De gevolgen van deze verkrampte reactionaire beweging waren rampzalig. Doordat de wetenschap verdacht werd gemaakt en de integriteit van haar beoefenaars in twijfel werd getrokken, werden heel veel kritisch denkende mensen van de kerk vervreemd.”(Labuschagne)

rereformed schreef: Cees den Heyer schreef zelfs een boekje met die titel (Hoe krijgt de bijbel betekenis? Semiotiek toegepast op bijbelse teksten). Buber en Rosenzweig waren filosofen van het existentialisme, geïnteresseerd in de joodse mystiek als antoord op wetenschappelijk rationalisme. Miskotte zelf betitelt deze joodse denkers als een vorm van humanisme.
Rabbijnen zijn dé vertegenwoordigers van het humanisme bij uitstek. De grootste humanisten zijn onder de Rabbijnen te vinden. Het bijbels humanisme gaat om de vraag hoe mensen onderling zich verhouden en met elkaar omgaan en hoe ze met elkaar om zouden moeten gaan ! Het gaat om mede-menselijkheid.
Daar draait het hele bijbels geloof om.
rereformed schreef:Maar deze personen, voor zover ik er bekend mee ben, beweren helemaal niet dat de oorspronkelijke schrijvers alles als een metafoor bedoelden, zoals Job telkens weer opnieuw beweert.
Je bent er niet zozeer bekend mee, schijnbaar.
Het zijn leerverhalen, mythen met een overdrachtelijke functie, nooit bedoeld om letterlijk te lezen. Dat deden de toenmalige hoorders/lezers ook niet. Het probleem van "letterlijk" lezen van verhalende (aggadische) bijbelteksten bestond in de tijd van Jezus helemaal niet in het jodendom. Er zijn dus ook geen discussies aan gewijd. Verhalen waren de vorm waarin men zijn religieuze, filosofische en politieke gedachten verwoordde. Hoe men verhalen las kunnen we alleen impliciet aan de weet komen, door na te gaan hoe met bijbelverhalen werd omgegaan, hoe zij werden gebruikt in eigen werk en hoe zij werden herverteld met oog op eigen doelen. En dat was heel verschillend bij allerlei verschillende schrijvers.
Bovendien, (bijbelse) mythen verklaren niet, ze rechtvaardigen. Daarom beschrijven ze de wereld ook niet zoals hij is, maar zoals hij zou moeten zijn, of bedoeld is. De wereld wordt in Genesis niet geschapen zoals hij is , maar zoals hij zou moeten zijn, als een paradijs. Dus gericht op de toekomst. Bijvoorbeeld; het Scheppingsverhaal (er zijn 2 scheppingsverhalen) gaat niet over het ontstaan van de aarde en de kosmos en over het ontstaan van leven….enz, maar over de conditio-humaine, over het heden en de toekomst. Dat kun je al uit de eerste zin halen.

Een ander voorbeeld:

Mensen doen allemaal wel eens dingen die niet goed zijn.
Dat is niet prettig. Zonder zonde zou het leven een stuk aangenamer zijn. Maar waarom lukt dat steeds niet ? Dat in een vraag van nu en alle tijden. Het officiële kerkelijk (dogmatisch) antwoord was en is: jij zondigt omdat Adam zich destijds vergreep aan de appel (dat het geen appel was staat zeker vast; er staat “een vrucht”). In de Heidelbergse Catechismus, die je wellicht kent als je eigen broekzak, staat onder vraag 7: “waar komt dan de verdorven aard van de mens vandaan ?” Het antwoord luidt:
“Uit de val en de ongehoorzaamheid van onze eerste voorouders Adam en Eva in het paradijs”, Daarom vanuit die theologische dogmatische visie geredeneerd is onze natuur zo verdorven.
Daar ontstond zeker hieruit voortvloeiend de leerstelling dat de mens, vanuit deze orthodoxe protestantse visie, tot niets goeds in staat is.

In feite is het precies andersom: jij zondigt niet omdat Adam het ooit heeft gedaan, maar Adam zondigde toen omdat jij het nu doet. Als mensen altijd hebben gezondigd, zal het wel met de eerste mens begonnen zijn, zegt de mythe. M.a.w., het is altijd zo geweest,; zondeloze mensen bestaan niet. Een mythe is nooit bedoeld om letterlijk te nemen, er heeft nooit een paradijs bestaan waarin Adam en Eva hebben rondgelopen. Het letterlijk nemen van een mythe, dat is pas zonde, rereformed !

rereformed schreef:het zijn geen figuren die behoefte hebben aan zich afzetten tegen wat de wetenschappelijke studie van de bijbel oplevert, op de manier zoals fundamentalistische creationisten zich tegen de evolutietheorie verzetten.
Zo zie je maar weer; er zijn diverse soorten christenen. Dat deze mensen zich niet afzetten tegen de evolutietheorie komt omdat ze hun verstand niet thuis hebben gelaten en de verworvenheden van de (natuur) wetenschappen, maar ook die van de Historisch-Kritische methode integreren in hun bijbelbeschouwing.
Trouwens, joodse exegeten hebben nooit moeite gehad (uitzonderingen uit de ultra-orthodoxe hoek daargelaten)
met de evolutietheorie, met welke wetenschappelijke theorie dan ook, omdat ze de bijbel nooit verwetenschappelijkt (i.t.t. de letterlijke interpretatie van de fundamentalistische christenen)hebben en al eeuwen en eeuwen geheel anders dan de christenen met de Bijbelteksten mee om zijn gesprongen.

Des te merkwaardiger is jouw opvatting t.a.v. de christendom nog steeds huldigt dat de letterlijke opvattingen van de fundamentalistische Evangelicals de enige juiste is en daardoor verwerpelijk. En dat je daardoor vast blijft houden aan de idee dat destijds in bijbelse tijden zo’n beetje alles letterlijk lazen.
Schijnbaar kom je maar niet los van de opvattingen van de behoudende protestantse kerk waartoe jij behoorde.
Zoals je hieronder weer aangeeft:
rereformed schreef:Uiteraard hebben deze geleerde mensen wel door dat mensen van twee- drieduizend jaar geleden letterlijk in God als een Wezen geloofden, in letterlijke engelen en letterlijk gebeurde wonderen en demonen en letterlijk leven na de dood enzovoort.
Niet dus. En het waarom heb ik je nogmaals hierboven al duidelijk gemaakt.
Maar nogmaals:

“Historische gebeurtenissen kunnen pas een bron van religieuze inspiratie worden als ze zijn gemythologiseerd”

(Karen Armstrong, Mythen, Amsterdam )
2005, p.88)

“ Mythen verhalen in het kleed van de geschiedenis wat voor alle tijden geldt”
(Eugen Drewermann)

Mythen zijn niet waar in de zin van “echt gebeurd”, maar ze zijn wél waar, want ze gebeuren nog steeds..
Mythen zijn wel verhalen over vroeger, maar ze gaan over nu. Inderdaad zijn mythen verzonnen verhalen (en alleen daarom moet je ze al niet letterlijk nemen) , maar de mythe probeert d.m.v. een fictief verhaal een tijdloze waarheid aan het licht te brengen; kortom een waar verhaal dat nooit echt gebeurd is. Je kunt daarom niet spreken van historische personen (ook al hebben ze misschien wél echt bestaan) maar van personages of acteurs.
Kaïn en Abel zijn de stamvaders van de Kanaänieten en de Ebonieten. Hebben ze bestaan. Voor de bijbelschrijvers was dat niet van belang. Voor ons wél. Trouwens, mythen geven geen verklaring. Wanneer je zou geloven dat God daadwerkelijk de schepper van hemel en aarde is, gebruikt een mythe als verklaring. Voor zover er in het bijbels scheppingsverhaal verklaart wordt gaat het over jou en mij.
Mythen verklaren dus niet, ze rechtvaardigen. Daarom beschrijven ze de wereld ook niet zoals hij is, maar zoals hij zou moeten zijn, of bedoeld is.

rereformed schreef:'Het unieke van de bijbel' is eenvoudig niet uniek genoeg om het op een uitzonderingsvoetstuk te plaatsen indien het in wezen niet verschilt vsan Tolkien's The Lord of the Ring. Carel ter Linden verdedigt zijn zienswijze dan ook door te zeggen dat het voor hem een unieke waarde heeft.
Juist, voor hem en voor mij.wel. En ik kab Carel ter Linden helemaal invoelen wat hij bedoelde te zeggen.
Tolkien is spannend en leuk om te lezen. Meer niet voor mij.
”rereformed” schreef:Maar christelijk geloof kan enkel voortbestaan via een vorm dat sterke evangelisatiedrift heeft, en zoiets vind je enkel bij evangelicale fundamentalisten.
En je kunt deze drift in omgekeerde richting nog steeds vinden bij Rereformed.
Zie je wel, je kunt er maar niet van los komen.
Je hebt niet zozeer het kind met het badwater weggegooid, maar het kind weggegooid en het badwater
behouden.

“We zouden de fundamentalistische denkrichting zelfs als een afzonderlijke geestelijke stroming kunnen beschouwen. En, omdat ze tevens gekenmerkt wordt door een fanatiek geloof in het gelijk van de eigen groep, dat vaak gepaard gaat met onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden, is ze in feite een sektarische stroming” (Labuschagne)

Job
(Martin Buber)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Job schreef:Het gaat om mede-menselijkheid.
Iemand die tot die conclusie komt moet niet klagen over dat er zo weinig van is doorgedrongen tot de gelovigen in kerkgemeenschappen. De mensen tot wie zoiets is doordringt verlaten het schip. Niemand heeft per sé een bijbel meer nodig om mede-menselijkheid te beoefenen. Het vertroebelt je blik enkel. Het kan in de boekenkast staan naast de Griekse mythologie. Het is passé.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Krautsjo schreef: En na Kees de Vries werd het ineens stil.
Het is wat PZ Meyers de The Courtiers reply noemt : http://rationalwiki.org/wiki/Courtier's_Reply" onclick="window.open(this.href);return false;
En de grap is dat Pascal Boyer die aangehaald wordt juist gelovigen als Taede Smedes mentaal slordig noemt, maar dat zal wel een hoofdstuk zijn waar ze in hun slordigheid over heen gelezen hebben.
Ik breek in bij deze discussie. Sorry lui. In allerlei varianten ben ik dit tegen gekomen. Een aantal jaren geleden hadden we hier ook iemand die dit in de praktijk bracht. Prof. Paas. Zijn betoog was nogal doorspekt met titels van boeken. Hij had van alles gelezen en bracht dit als argument in. Om sommige tegenstanders even op de hoogte te stellen dat ze dit eerst moeten doen alvorens ze met argumenten komen in een discussie over een god die kindertjes verdrinkt. Binnen de vergelijking god versus sinterklaas creëert men ook een denkbeeldige drempel. Hij is inmiddels zo hoog geworden dat het mij opvalt dat het al jarenlang dezelfde mensen zijn die een vast repertoire afsteken. Of dat men in zichzelf praat.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Maar dat is ook wat de betekenis is van de Courtiers reply, het is het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer, je hoort er pas echt bij als je de naaktheid van de ander tot haute couture weet te verheffen, een beetje te vergelijken met de opmerking dat je er bij geweest moet zijn als je niet echt enthousiast kan worden van het verhaal dat er over verteld wordt.
Nu is de essentie van het christendom ook dat het een van horen zeggen verhaal is dat eigenlijk niet echt meer weet te boeien zeker als je er niet bij bent geweest en er ook nooit bij zult zijn.
Het blijkt ook eigenlijk in essentie een hoop ruis te zijn, want als het is wat Job beweert dan kan dat ook zonder al die betweterige verhaaltjes er om heen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Krautsjo schreef: Het blijkt ook eigenlijk in essentie een hoop ruis te zijn, want als het is wat Job beweert dan kan dat ook zonder al die betweterige verhaaltjes er om heen.
Dat kan het zeker. Las van de week nog in de krant een interview met een predikant (Taco Noorman). Zijn god zag hij in de interactie tussen mensen. Voor de rest had hij weinig te melden. Er zullen nog veel dominees volgen die dit standpunt gaan promoten. Ik kan wel weer een sarcastisch deuntje afsteken, want het zal gemakshalve wel draaien om degene die zwaait naar de buurman die in de file staat en niet de persoon die zijn middelvinger opsteekt. Maar de essentie is dan wel dat de bijbel naar de prullenbak kan. En Linda de Mol in "Ik hou van Holland" kan dan de boel vervangen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Rereformed schreef:
Iemand die tot die conclusie komt moet niet klagen over dat er zo weinig van is doorgedrongen tot de gelovigen in kerkgemeenschappen. De mensen tot wie zoiets is doordringt verlaten het schip. Niemand heeft per sé een bijbel meer nodig om mede-menselijkheid te beoefenen. Het vertroebelt je blik enkel. Het kan in de boekenkast staan naast de Griekse mythologie. Het is passé.
Maar daar had het Job niet over. Ik ben het in elk geval met Job eens en kan het misschien niet zo goed verwoorden, maar daar gaat het volgens mij om. Zitten we terug in de gnostiek en de hermetica.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"Aan de vruchten kent men de boom"
Dit betekent niet dat de vruchten de essentie zijn van de boom.
De essentie van de boom is niet dat hij vruchten voortbrengt.
Wie de boom nooit gezien heeft kan onmogelijk de boom kennen. Ook niet aan de vruchten.
Mijn interpretatie:
ALS de boom God voorstelt, OF Allah of iedere andere willekeurige God en de vruchten, zij die in deze god geloven, dan herkent men aan de vruchten de boom allang niet meer. Ik zie een boom voor me met hierin 3000 verschillende soorten vruchten!
Alle vruchten claimen vervolgens dat zij het lekkerste zijn en dat alle andere vruchten zijn bedorven.

De essentie van de boom is dat zij vruchten voortbrengt doortrekken in deze zin, zie ik andersom. ALLE vruchten creëren verschillende soorten bomen waardoor je door de bomen het bos niet meer kan zien!

DE boom is dus niet te zien en bestaat niet! En een boom met zoveel verschillende vruchten bestaat ook niet.
Maar goed, ook dit is spelen met taal en gaat nergens over. Excuus.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Job
Banned

Bericht door Job »

Rereformed schreef:
Iemand die tot die conclusie komt moet niet klagen over dat er zo weinig van is doorgedrongen tot de gelovigen in kerkgemeenschappen. De mensen tot wie zoiets is doordringt verlaten het schip. Niemand heeft per sé een bijbel meer nodig om mede-menselijkheid te beoefenen.
Heb je het nu over alle kerkverlaters ?? Ik zou maar niet te snel concluderen dat deze mensen allemaal atheïst zijn geworden.
rereformed schreef: Het vertroebelt je blik enkel.
Nou, bij mij heeft het een tegenovergestelde werking. Anders kon ik helemaal niet de dingen opschrijven die ik hier heb gedaan. :o

Job
(Martin Buber)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Job schreef: Heb je het nu over alle kerkverlaters ?? Ik zou maar niet te snel concluderen dat deze mensen allemaal atheïst zijn geworden.
Er zijn veel meer atheïsten dan bijbellezers onder de kerkverlaters.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie